17/10/09

Περγάμου Ιωάννης, Δίνουμε μαρτυρία Ορθοδοξίας με παρρησία!

πηγή: Ακτίνες
Νέα προσπάθεια για να μας πείσει κάνει ο Σεβ. Περγάμου Ιωάννης Ζηζιούλας για το διάλογο Ορθοδόξων και Παπικών που αρχίζει στην Πάφο και διεξάγεται όπως λέει με ομόφωνη απόφαση «όλων των Ορθοδόξων Εκκλησιών» αν και συγχρόνως είναι « ο πιο έντονα βαλλόμενος από ορισμένους κύκλους».
Σε συνέντευξη του στον Α. Βικέτο και στην εφημερίδα «Ο ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ» Σάββατο, 17 Οκτωβρίου 2009 αναφέρει:
ΕΡ: Κατ΄αρχάς μπορείτε να μας διευκρινίσετε πώς διεξάγεται ο Διάλογος;
ΑΠ:Πρώτον, ο Διάλογος αυτός διεξάγεται με ομόφωνη απόφαση όλων των Ορθοδόξων Εκκλησιών. Είναι άδικο και παραπλανητικό να στρέφονται τα πυρά κατά του Οικουμενικού Πατριαρχείου ή του προσώπου μου...........

τη στιγμή που, όπως αποδεικνύουν τα σχετικά Μνημόνια που υπέγραψαν οι προκαθήμενοι των Ορθοδόξων Εκκλησιών, όλες οι Ορθόδοξες Εκκλησίες πιστεύουν ότι ο Διάλογος αυτός πρέπει να συνεχιστεί. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο έχει και στην περίπτωση αυτή, όπως και σε όλες τις περιπτώσεις των διορθοδόξων ζητημάτων, απλώς συντονιστικό ρόλο, η δε ταπεινότητά μου, όπως και τα λοιπά μέλη της Επιτροπής του Διαλόγου, απλώς εκτελούμε, κατά τη συνείδησή μας, την εντολή των Εκκλησιών μας. Είμαστε βέβαια έτοιμοι να δεχθούμε κάθε κριτική για το εάν εκτελούμε σωστά την εντολή αυτή γιατί δεν είμαστε αλάθητοι (όπως βέβαια δεν είναι αλάθητοι και αυτοί που μας κρίνουν).
Αλλά το να μας επικρίνουν μόνο και μόνο γιατί μετέχομε στο Διάλογο είναι τουλάχιστον άδικο. Όσοι δεν θέλουν το Διάλογο αντιτίθενται ουσιαστικά στην κοινή βούληση των Ορθοδόξων Εκκλησιών, και συνεπώς κακώς επιτίθενται στο Οικουμενικό Πατριαρχείο ή σε μας που εκτελούμε με κόπο πολύ το δυσχερέστατο και συχνά άχαρο έργο που μας ανέθεσαν οι Εκκλησίες μας.
ΕΡ: Μια από τις επικρίσεις που δέχεσθε είναι σχετική με το θέμα, με το οποίο ασχολείται ο Διάλογος. Πρόσφατα και η Ιερά Κοινότητα του Αγίου Όρους σας επικρίνει γιατί ασχολείται ο Διάλογος στη φάση αυτή με το θέμα του πρωτείου.
ΑΠ:Και στο σημείο αυτό υπάρχει ελλιπής πληροφόρηση. Το θέμα του Διαλόγου δεν το επιλέξαμε εμείς. Είναι και αυτό αποφασισμένο πανορθοδόξως. Πριν αναλάβω την συμπροεδρία του Διαλόγου εξασφάλισα τη γραπτή συμφωνία όλων των Ορθοδόξων Εκκλησιών ότι το θέμα του Διαλόγου θα είναι στη φάση αυτή το πρόβλημα του πρωτείου στην Εκκλησία.
Σέβομαι και τιμώ την ευαισθησία των αγιορειτών πατέρων στα θέματα της πίστεως. Αλλά γιατί τη μονοπωλούν; Δεν διαθέτουν παρόμοια ευαισθησία οι προκαθήμενοι των Ορθοδόξων Εκκλησιών; Έχουν βέβαια κάθε δικαίωμα και χρέος οι μοναχοί, όπως και κάθε πιστός, να εκφράζουν τη γνώμη των.
Αλλά οι γνώμες όλων μας τελικά υπόκεινται στην κρίση των Ιερών Συνόδων. Εάν ένας Μ. Βασίλειος έθετε τη γνώμη του στην κρίση των Επισκοπικών Συνόδων, πόσο μάλλον εμείς; Στη συγκεκριμένη περίπτωση ταπεινώς (και όχι αλαθήτως) φρονώ ότι οι αγιορείτες πατέρες (που δεν θεωρούν, είμαι βέβαιος, εαυτούς αλαθήτους) δεν έχουν δίκιο. Το θέμα του πρωτείου είναι εκκλησιολογικό πρόβλημα (όπως κάθε θέμα κανονικής δομής και διοικήσεως της Εκκλησίας). Και η Εκκλησιολογία είναι μέρος της Δογματικής, δηλαδή θέμα πίστεως. Όταν, συνεπώς, εξετάζομε στο Διάλογο το θέμα αυτό, εξετάζουμε μία δογματική διαφορά μας.
Καμιά πρόθεση δεν υπάρχει να μη συζητηθούν τα άλλα δογματικά θέματα, όπως το filioque κ.λπ. Αλλά η πείρα από τους άλλους θεολογικούς διαλόγους (με τους προχαλκηδονίους, τούς παλαιοκαθολικούς κ.ά.) μας έδειξε ότι σε τίποτε δεν ωφελεί μία συμφωνία σε άλλα δογματικά ζητήματα αν δεν υπάρξει σύμπτωση σε βασικά θέματα Εκκλησιολογίας. Ειδικά στις σχέσεις Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών το θέμα του πρωτείου έπαιξε τον πιο τραγικό ρόλο. Αυτό δημιούργησε τα μεγαλύτερα προβλήματα (Σταυροφορίες, Ουνία κ.λπ.).Πώς μπορούμε να προσποιηθούμε ότι δεν υπάρχει το φλέγον πρόβλημα αυτό και να το θεωρήσουμε δευτερεύον; Με εκπλήσσει η άποψη αυτή των αγιορειτών πατέρων. Αναφέρονται στην συνοδικότητα ως προϋπόθεση, αλλά ακριβώς τη συνοδικότητα θεωρούμε και εμείς ως προϋπόθεση του πρωτείου. Αυτή τη θέση υποστηρίξαμε οι ορθόδοξοι στη Ραβέννα και έγινε αποδεκτή.
ΕΡ: Το κείμενο της Ραβέννας επικρίθηκε πολύ από τους κύκλους αυτούς. Γιατί;
ΑΠ:Πστεύω ότι το κείμενο αυτό δεν μελετήθηκε με προσοχή ή με καλή πίστη από όσους το επικρίνουν. Δύο βασικά σημεία του κειμένου αρκούν για να δείξουν πόσο ικανοποιητικό πρέπει να θεωρείται το κείμενο αυτό από ορθοδόξου πλευράς. Το ένα είναι ότι συμφωνήθηκε ότι το πρωτείο σε οποιοδήποτε επίπεδο και αν ασκείται δεν μπορεί να νοηθεί χωρίς τη συνοδικότητα.
Αυτό υποστηρίζει και εφαρμόζει η Ορθόδοξη Εκκλησία με βάση τον 34ο Κανόνα των Αποστόλων. Έχουμε και οι ορθόδοξοι «πρώτους», αλλά δεν μπορούν να αποφασίζουν χωρίς τη Σύνοδο, ούτε η Σύνοδος χωρίς αυτούς. Αυτό είναι το πνεύμα του Κανόνος που ανέφερα. Και αυτό έγινε αποδεκτό στη Ραβέννα παρά το ότι δεν συνάδει με την έννοια του μοναρχικού πρωτείου.
Το δεύτερο σημείο είναι ότι το πρωτείο του Ρώμης συνδέεται με τη θέση του στην Πενταρχία των Πατριαρχών. Αυτό ίσχυε στην πρώτη χιλιετία και αυτό θα πρέπει να ισχύσει σε περίπτωση που θα ισχύσουν και οι λοιπές προϋποθέσεις της πρώτης χιλιετίας (κοινή πίστη κ.λπ.). Πού βρίσκεται η «προδοσία»; Δεν θα έλεγε το ίδιο κάθε ακραιφνής ορθόδοξος; Όλοι, νομίζω, πρέπει να δεχτούμε ότι αν ο πάπας δεχόταν την πίστη και την κανονική δομή της πρώτης χιλιετίας, θα πρέπει να είμεθα ευτυχείς. Το κείμενο της Ραβέννας κάνει ένα βήμα προς την κατεύθυνση αυτή. Δεν παραχωρεί τίποτε από όσα ισχύουν την πρώτη χιλιετία, αντίθετα υιοθετεί βασικές αρχές της Εκκλησιολογίας της περιόδου εκείνης.
ΕΡ: Υπάρχουν ορθόδοξοι χριστιανοί που θεωρούν ότι με το Διάλογο παραδίδονται όλα στον πάπα.
ΑΠ:Αλίμονο αν με το να διαλέγεται κανείς με κάποιον σημαίνει ότι παραδίδεται σ’ αυτόν. Ποια είναι τα δείγματα ότι ο Διάλογος μας οδηγεί σε «παράδοση»; Πρέπει να προσέχουν όσοι χρησιμοποιούν τέτοιες εκφράσεις. Όσοι μετέχουμε στους Διαλόγους δίνουμε μαρτυρία Ορθοδοξίας με παρρησία και αγώνα δύσκολο. Γι’ αυτό και απορρίπτομε με βδελυγμία ως ιταμή συκοφαντία κάθε αναπόδεικτη αμφισβήτηση του ορθοδόξου φρονήματός μας.
ΕΡ:Πώς αντιμετωπίζεται στο πλαίσιο του Διαλόγου το πρόβλημα της Ουνίας;
ΑΠ:Το πρόβλημα της Ουνίας δεν παύει να αποτελεί για τους ορθοδόξους σοβαρό ζήτημα. Έγιναν μακρές συζητήσεις γι’ αυτό στα πλαίσια του Διαλόγου. Συμφωνήθηκε και από τη ρωμαιοκαθολική πλευρά ότι η Ουνία δεν πρέπει να θεωρηθεί «μοντέλο» ενώσεως ούτε να χρησιμοποιείται ως μέσο προσηλυτισμού. Οι ορθόδοξοι επιμένουν σ’ αυτά τα δύο σημεία, αλλά θέτουν και το ζήτημα της εκκλησιολογικής θέσεως της Ουνίας. Το θέμα θα εξεταστεί από την άποψη αυτή, όταν ο Διάλογος ασχοληθεί με το πρωτείο κατά τη β΄ χιλιετία, διότι τότε εμφανίστηκε το πρόβλημα για πρώτη φορά.
ΕΡ: Αληθεύει ότι ο οικουμενισμός είναι αίρεση και πώς απαντάτε στις έντονες επικρίσεις που δέχεται το Οικουμενικό Πατριαρχείο;
ΑΠ:Για να χαρακτηριστεί κάτι ως αίρεση πρέπει να είναι σαφής εκτροπή από τα δόγματα που θέσπισαν οι πατέρες και διατύπωσαν οι Οικουμενικές Σύνοδοι. Δεν γνωρίζω κανένα ορθόδοξο που να αρνήθηκε ή διέστρεψε τα δόγματα αυτά στα πλαίσια της Οικουμενικής Κινήσεως. Το να διαλέγεται κανείς με όσους αρνούνται τα δόγματα αυτά δεν τον καθιστά αυτομάτως «αιρετικό», και μάλιστα όταν με το διάλογο τα υπερασπίζεται.
ΕΡ: Τι πρέπει να γίνει για να έχουν οι ορθόδοξοι χριστιανοί ορθή εικόνα και ενημέρωση για την πορεία του Διαλόγου;
ΑΠ:Αυτό που χρειάζεται, και δυστυχώς δεν γίνεται ως τώρα, είναι τα κείμενα το Διαλόγου να δίνονται από τις αντιπροσωπείες κάθε Εκκλησίας στις Συνόδους των και εκεί να αξιολογούνται και να γίνονται γνωστά ευρύτερα. Ο Διάλογος δεν έχει τίποτε να κρύψει, όπως κακόβουλα ισχυρίζονται ορισμένοι. Αυτά που διαδίδονται περί «υπογραφής» της ενώσεως είναι γελοία. Πρώτον γιατί η Επιτροπή του Διαλόγου δεν έχει καμία αρμοδιότητα για κάτι τέτοιο -είναι απλώς ένα συμβουλευτικό όργανο- και, δεύτερον, διότι υπάρχουν πάρα πολλά ακόμα θέματα προς συζήτηση και ο δρόμος είναι μακρότατος. Ας μην ανησυχούν, λοιπόν, οι κακόβουλοι. Η ένωση δεν θα υπογραφεί ούτε στην Κύπρο!
ΕΡ: Υπάρχει κίνδυνος σχίσματος στην Ελλάδα ή σε άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες, λόγω των διαφωνιών που υπάρχουν για το Διάλογο;
ΑΠ:Ελπίζω όχι. Αλλά αν συνεχιστεί η παραπληροφόρηση και τα ψεύδη περί δήθεν επικειμένης «ένωσης» και παραδόσεως μας στον πάπα (!), το σπέρμα του διχασμού θα ριζώνει όλο και περισσότερο. Και η ευθύνη αυτών που διαδίδουν αυτά τα ψεύδη θα είναι τεράστια. Η τελική έκβαση στα χέρια του Θεού
ΕΡ: Τι περιμένετε από το Διάλογο αυτό;
ΑΠ:Την ιστορία την κατευθύνει ο Θεός. Όσοι διακηρύττουν ότι η ένωση της Εκκλησίας είναι αδύνατη, οικειοποιούνται το μέλλον από τα χέρια του Θεού. Ποίοι είμαστε εμείς για να προδικάσουμε το μέλλον; Εμείς καλούμεθα να εργαστούμε, χωρίς καμία αβαρία στην πίστη που παραλάβαμε, για να εκπληρωθεί η καθημερινή ευχή μας «υπέρ της των πάντων ενώσεως». Αν δεν κάνουμε αυτό, ή αν το κάνουμε σε βάρος της πίστεως των πατέρων μας, είμαστε υπόλογοι έναντι του Θεού. Η τελική όμως έκβαση των προσπαθειών μας βρίσκεται στα χέρια του Θεού. Εκείνος θα βρει τον τρόπο να επικρατήσει το θέλημά του «ίνα πάντες εν ώσι». Εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να εργαζόμαστε γι’ αυτό.

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Πραγματικά "με παρρησία" διαλέγεται ο Σεβασμιώτατος Περγάμου...Δεν αισχύνεται και λέγει ελεύθερα "παν ρήμα" χωρίς να υπολογίζει κανέναν.Ή μάλλον κάποιους τους υπολογίζει.Κάποιους "αλαθήτους",παρότι ο ίδιος διακηρύσσει ότι ουδείς αλάθητος.Ω της υποκρισίας και της αλαζονείας!Αν η "παρρησία" του αψηφά τις ανθρώπινες κριτικές,ας μη λησμονεί ότι ο Θεός-που γι'αυτόν μπορεί να αποτελεί αντικείμενο διαλόγου, διαπραγματεύσεων και συμβιβαστικών λύσεων-θα μας κρίνει...

Ανώνυμος είπε...

ΠΕΡΓΑΜΟΥ ΖΗΖΙΟΥΛΑΣ: Πριν αναλάβω την συμπροεδρία του Διαλόγου εξασφάλισα τη γραπτή συμφωνία όλων των Ορθοδόξων Εκκλησιών ότι το θέμα του Διαλόγου θα είναι στη φάση αυτή το πρόβλημα του πρωτείου στην Εκκλησία.
(! Δηλαδή εκείνος ήθελε να συζητηθεί το θέμα του "Πρωτείου";)
- Σεβασμιότατε Περγάμου, δεν υπάρχει πρόβλημα στην Εκκλησία περί πρωτείου γιατί πολύ απλά στην Ορθοδοξία δεν υπάρχει πρωτείο. Δεν υφίσταται λοιπόν όπως λέτε εκκλησιολογικό πρόβλημα!
Άρα, προς τι ο Διάλογος περί Πρωτείου; Αλλά θεωρείται αποδεκτό το Πρωτείο του Πάπα και προβαίνετε σε Διάλογο με αυτό ως δεδομένο!
Αν το Πρωτείου του Πάπα γίνει αποδεκτό από την Ορθοδοξία τότε η Ορθοδοξία ενσωματώνεται στον Παπισμό! Η Ουνία στις μέρες μας δεν έχει τη μορφή φανερών απειλών αλλά λένε πίστευε ότι θέλεις, αρκεί να αναγνωρίσεις το Πρωτείο του Πάπα.
ΠΕΡΓΑΜΟΥ ΖΗΖΙΟΥΛΑΣ:...σε τίποτε δεν ωφελεί μία συμφωνία σε άλλα δογματικά ζητήματα αν δεν υπάρξει σύμπτωση σε βασικά θέματα Εκκλησιολογίας.
- Καταρχήν υπήρξε κάποια συμφωνία με τις αιρέσεις του Παπισμού την οποία δεν γνωρίζουμε; Σας απασχολεί η συζήτηση περί των δογματικών ζητημάτων Ορθοδοξίας και Αίρεσης;
Ο στόχος δηλαδή είναι η σύμπτωση σε Εκκλησιολογικά θέματα με τις αιρέσεις; Αυτό είναι αδιανόητο επειδή οι αιρετικοί είναι ΕΚΤΟΣ Εκκλησίας, ΕΚΤΟΣ του Σώματος του Χριστού! Όχι επειδή τους αφόρισαν ορισμένοι κατά το ευρέως λεγόμενο φονταμενταλιστές λαϊκοί ή κληρικοί αλλά επειδή οι ίδιοι οι αιρετικοί με την αίρεσή τους αποκόπηκαν από την Αλήθεια που είναι ο Θεάνθρωπος Ιησούς Χριστός!
ΠΕΡΓΑΜΟΥ ΖΗΖΙΟΥΛΑΣ:
Αναφέρονται στην συνοδικότητα ως προϋπόθεση, αλλά ακριβώς τη συνοδικότητα θεωρούμε και εμείς ως προϋπόθεση του πρωτείου. Αυτή τη θέση υποστηρίξαμε οι ορθόδοξοι στη Ραβέννα και έγινε αποδεκτή.
- Όχι πάντως από τον Ορθόδοξο λαό!
Πώς θεωρείται το Πρωτείο προϋπόθεση της Συνοδικότητας; Δηλαδή ας συνεχίσει να έχει το Συνοδικό σύστημα η Ορθοδοξία και πάνω από την Σύνοδο ας υπάρχει ο Πάπας "ως πρώτος στη διακονία";
ΠΕΡΓΑΜΟΥ ΖΗΖΙΟΥΛΑΣ:
Πού βρίσκεται η «προδοσία»;
- Σεβασμιότατε Περγάμου, η προδοσία βρίσκεται στο ότι Ορθόδοξοι Ιεράρχες προβαίνουν σε συμπροσευχές και συλειτουργίες με τους αιρετικούς και τους αλλοθρήσκους παραβιάζοντας τους Ιερούς Κανόνες.
ΠΕΡΓΑΜΟΥ ΖΗΖΙΟΥΛΑΣ:
Αλίμονο αν με το να διαλέγεται κανείς με κάποιον σημαίνει ότι παραδίδεται σ’ αυτόν... Όσοι μετέχουμε στους Διαλόγους δίνουμε μαρτυρία Ορθοδοξίας με παρρησία και αγώνα δύσκολο. Γι’ αυτό και απορρίπτομε με βδελυγμία ως ιταμή συκοφαντία κάθε αναπόδεικτη αμφισβήτηση του ορθοδόξου φρονήματός μας.
- Σεβασμιότατε Περγάμου, πώς δίνεται μαρτυρία Ορθοδόξου Πίστεως με παρρησία; Με τις συμπροσευχές και συλειτουργίες με τους αιρετικούς και τους αλλοθρήσκους, με τον ασπασμό Πατριάρχη και Πάπα που δηλώνει τη πλήρη ταύτιση σε θέματα πίστεως ή με τον στιγματισμό όσων υπέγραψαν την ομολογία πίστεως κατά του Οικουμενισμού ως φανατικών που επιδιώκουν σχίσμα στην Εκκλησία και την επιθυμία να λάβουν τη δέουσα απάντηση από την Ιεραρχία της Ελλάδος;
ΠΕΡΓΑΜΟΥ ΖΗΖΙΟΥΛΑΣ: Για να χαρακτηριστεί κάτι ως αίρεση πρέπει να είναι σαφής εκτροπή από τα δόγματα που θέσπισαν οι πατέρες και διατύπωσαν οι Οικουμενικές Σύνοδοι. - Μα Σεβασμιότατε κ. Περγάμου, δεν είναι ολοφάνερη η εκτροπή από την Ορθοδοξία; Όταν αποδέχεστε ότι η Αλήθεια δεν βρίσκεται μόνο στην Ορθοδοξία αλλά και στις αιρέσεις, όταν θεωρείται ότι και στις άλλες θρησκείες υπάρχει σωτηρία, ότι το Άγιο Πνεύμα δρα όχι μόνο στα Μυστήρια των Ορθοδόξων αλλά και των αιρετικών, τότε δεν ακυρώνεται την Ορθοδοξία και αγκαλιάζεται την Θεοσοφία σύμφωνα με την οποία καμία θρησκεία δεν έχει την αλήθεια αλλά η αλήθεια προκύπτει από την ενοποίηση των θρησκειών;
ΠΕΡΓΑΜΟΥ ΖΗΖΙΟΥΛΑΣ: Όσοι διακηρύττουν ότι η ένωση της Εκκλησίας είναι αδύνατη, οικειοποιούνται το μέλλον από τα χέρια του Θεού. Ποίοι είμαστε εμείς για να προδικάσουμε το μέλλον;
- Σεβασμιότατε Περγάμου, η ένωση δεν είναι αδύνατη αλλά υπάρχει η αληθινή και η ψεύτικη ένωση. Η αληθινή ένωση μπορεί να προκύψει με τη μετάνοια των αιρετικών και η ψεύτικη ένωση με την αποδοχή των αιρέσεων και το Κοινό Ποτήριο με τους παραμένοντες στην αίρεση.

Ανώνυμος είπε...

Από ΕΠΟΜΕΝΟΙ ΤΟΙΣ ΑΓΙΟΙΣ ΠΑΤΡΑΣΙ

Αφόρητος ο αντίλογος για τον Μητροπολίτη Περγάμου!
Ο Μητροπολίτης Περγάμου κ. Ιωάννης σε σημερινή συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ φανερώνει για μία ακόμη φορά την δυσφορία του στην κριτική των θέσεων του, που επί σειρά ετών κυριαρχεί στον διάλογο με τους Ρωμαιοκαθολικούς ερήμην της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος και του πιστού λαού της.
Με δεικτικότητα και απαξίωση, ελλείψει άλλων επιχειρημάτων, περιχαρακώνεται και πάλι πίσω από την υποτιθέμενες πανορθόδοξες αποφάσεις και ενώ είναι ακόμη νωπή η μόλις χθεσινή ομολογία των Ιεραρχών της Εκκλησίας της Ελλάδος ότι δεν έχουν ενημερωθεί για την πορεία και τα πορίσματα του διαλόγου.
Χαρακτηριστική είναι η αναφορά του χθεσινού ανακοινωθέντος της Ιεραρχίας για το ζήτημα των συνοδικών εγκρίσεων των πορισμάτων του διαλόγου: "Δηλώθηκε δε ότι εφεξής η Ιεραρχία θα λαμβάνη γνώση όλων των φάσεων των Διαλόγων, διαφορετικά κανένα κείμενο δεν δεσμεύει την Εκκλησία. Άλλωστε αυτό συνιστά το Συνοδικό Πολίτευμα της Εκκλησίας". Μήπως αντιλαμβάνεται διαφορετικά ο Μητροπολίτης Περγάμου την λειτουργία του Συνοδικού Πολιτεύματος της Εκκλησίας;
Μπορεί να μας επιδείξει την Συνοδική έγκριση του κειμένου της Ραβέννας από την Εκκλησία της Ελλάδος; Αυτός είναι ο διάλογος που διεξάγετε κ. Ζηζιούλα; Χωρίς συνοδικές εγκρίσεις και χωρίς ενημέρωση;
Όσο για την διαστρέβλωση ότι δήθεν όσοι ασκούν κριτική διαφωνούν με αυτόν τον ίδιο τον διάλογο δεν πείθει πλέον κανέναν. Αποδεικνύεται άλλωστε από τα ίδια τα κείμενα ότι κανείς δεν διαφωνεί με τον διάλογο, αλλά με τους όρους και τον τρόπο που αυτός πραγματοποιείται.

Ανώνυμος είπε...

''ΕΡ: Αληθεύει ότι ο οικουμενισμός είναι αίρεση (..);
ΑΠ:Για να χαρακτηριστεί κάτι ως αίρεση πρέπει να είναι σαφής εκτροπή από τα δόγματα που θέσπισαν οι πατέρες και διατύπωσαν οι Οικουμενικές Σύνοδοι (..) ''

Εδώ η ομολογουμένως κομψοτεχνημένη εκφορά του λόγου, η καλλιέπεια και η καλλιλογία αντικατέστησαν ένα ξεκάθαρο-''κοφτό'' ΝΑΙ ως απάντηση.

Η θεωρία των κλάδων και η περί ιδανικής Εκκλησίας προτεσταντική εκδοχή είναι ή δεν είναι η ψυχή του ''παρδαλού''οικουμενισμού, όπως έγραφε ο αείμνηστος καθηγητής της Δογματικής Ανδρέας Θεοδώρου; Φυσικά και είναι. Από την άλλη, το αλάθητο και το Filioque δεν είναι θεολογούμενα ζητήματα, αλλά αιρετικές αποκλίσεις. Οποιαδήποτε καλλιεπής υπόνοια χαρακτηρισμού τους ως θεολογούμενα δεν έχει Ορθόδοξη βάση, και βέβαια αλλάζει (σχετικοποιεί) το νόημα της λέξης ''παρρησία''.

Το ότι οικουμενισμός είναι αίρεση είναι κοινός τόπος και παρρησία είναι η Ομολογία Πίστεως.

Επώνυμος

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)