30/3/15

Αντιδρούν οι Θεολόγοι στην Κύπρο για την πρόταση μείωσης των ωρών διδασκαλίας των Θρησκευτικών

Ο Σύνδεσμος Θεολόγων ΟΕΛΜΕΚ με ανακοίνωση του αναφέρει ότι «ο θεολογικός κόσμος είναι ανάστατος μετά την υποβολή προς τον Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού κύριο Κώστα Καδή, στις 20 Μαρτίου 2015, της τελικής πρότασης της Επιτροπής Αναδόμησης/Αναδιαμόρφωσης του Ωρολογίου Προγράμματος Σπουδών των Σχολείων Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης, στην οποία η διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών της Β' Λυκείου μειώνεται σε μονόωρο μάθημα».

Αυτό, προσθέτει «έρχεται σε αντίθεση με τα διακηρυχθέντα ότι «Το μάθημα συνάπτεται και με το ζητούμενο της διατήρησης της ιστορικής ταυτότητας, με την ιδιαιτερότητα της ημικατεχόμενης πατρίδας μας και συγχρόνως εμπλουτίζεται με στοιχεία από τη θρησκευτικο-πολιτιστική κληρονομιά καθώς και με θέματα δια-θρησκευτικότητας και διαπολιτισμικότητας.» (σελ 23)».
Συνεχίζοντας σημειώνει τα εξής:
«Αυτό ήταν αναπάντεχο και απρόσμενο δεδομένου ότι είχαμε καταθέσει, στις 19 Ιανουαρίου 2015, σχετικές προτάσεις-εισηγήσεις προς τον Υπουργό Παιδείας, που αφορούσαν το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως μας είχε ζητηθεί. Τελικά, αυτό που συνέβη μήπως θα πρέπει να το εκφράσουμε με το λατινικό γνωμικό, “Incaudavenenum”; Μας έχει ξενίσει ιδιαίτερα το γεγονός ότι, ενώ η καταγεγραμμένη πρόθεση του ΥΠΠ είναι να τονώσει την Ελληνορθόδοξη ταυτότητα των μαθητών μας, την ίδια στιγμή μειώνονται οι ώρες του Θεολογικού μαθήματος.
Παράλληλα, μας προκαλούν εντύπωση οι προτάσεις της Επιτροπής διότι, παρά το συμβουλευτικό ρόλο που διατείνεται πως έχει, με λύπη μας παρατηρούμε ότι απουσιάζει πλήρως η ικανοποιητική συναφής βιβλιογραφική αναφορά, η οποία να κατοχυρώνει τόσο τις επιστημονικές όσο και τις παιδαγωγικές παραμέτρους της αναδιαμόρφωσης/αναδόμησης που επιχειρείται. Δυστυχώς τα μέλη της Επιτροπής έχουν παραβεί τους όρους εντολής τους (βλ. Ανακοίνωση Υ.Π.Π. της 1ης Δεκεμβρίου 2015), στους οποίους διαλαμβάνονται τα εξής: «η διαμόρφωση ενός νέου συστήματος επιλογής μαθημάτων στο Λύκειο, με σαφείς κατευθύνσεις και προσανατολισμούς.».Επιπρόσθετα, οι συγκριτικοί ποσοστιαίοι πίνακες για κάθε μάθημα που παρουσιάζονται από την Επιτροπή «σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρώπης που είναι, για την αξιολόγηση του 2014 το ΟΟΣΑ και τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αντίστοιχα» είναι αλλοιωμένοι, καθώς επίσης και οι διάφορες επεξηγήσεις δημιουργούν λανθασμένες εικόνες και εντυπώσεις.
Περαιτέρω διερωτόμαστε κατά πόσο η Παιδεία τούτου του τόπου θα κινηθεί αποκλειστικά στους άξονες του ΟΟΣΑ και της "ΕΥΡΥΔΙΚΗΣ" (το Δίκτυο ΕΥΡΥΔΙΚΗ είναι το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Πληροφόρησης για την Εκπαίδευση) ή/και θα πρέπει να σεβαστεί και την ελληνική και χριστιανική ιδιοσυστασία του λαού μας.Εξάλλου, στο λεκτικό της ίδιας Επιτροπής αναφέρεται με εμφατικό και εμφαντικό τρόπο ότι επιδίωξη είναι να οικοδομηθεί η πολιτισμική ταυτότητα καινα ενισχυθεί η συνείδηση του ανήκειν. Συνεχίζοντας το σκεπτικό της η Επιτροπή υπογραμμίζει ότι «όλα αυτά κρίνονται απαραίτητα στην εποχή του κοσμοπολιτισμού και της παγκοσμιοποίησης και των κινδύνων υπό τους οποίους τελεί ο κυπριακός ελληνισμός» (σελ. 37). Διαβάζοντας όλα τα πιο πάνω αναντίλεκτα θα αναφωνήσει ο καλόπιστος αναγνώστης ότι έχουν άμεση σχέση και συνάφεια με το μάθημα των Θρησκευτικών, αφού αυτό διακρίνεται για τον οικουμενικό και πανανθρώπινο χαρακτήρα του, ενώ παράλληλα διαφυλάσσει την ταυτότητα των μαθητών/τριών. Εντούτοις, τα προαναφερθέντα πιστώνονται μεροληπτικώς σε κάποιο άλλο γνωστικό αντικείμενο.
Μας αφήνει ακόμη άναυδους το γεγονός πως, ενώ εορτάζουμε με ιδιαίτερη λαμπρότητα τα εξήντα χρόνιααπό την έναρξη του Εθνικοαπελευθερωτικού Αγώνα της ΕΟΚΑ 1955-59 -στην οποία στρατολόγησε χιλιάδες χριστιανούς αγωνιστές, ο θεολόγος πρωθιερέας του ιστορικού Ναού της Παναγίας Φανερωμένης Παπασταύρος Παπαγαθαγγέλου- ανακοινώνεται μια τέτοια απόφαση. Να σημειώσουμε επίσης, ότι ο όρκος της ΕΟΚΑ δόθηκε στο σπίτι του Καθηγητή της Θεολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών Γεράσιμου Κονιδάρη στην παρουσία του Αρχιεπισκόπου Μακαρίου του Γ'. Επιπρόσθετα, να αναφέρουμε πως με τα Χριστιανικά τραγούδια της ΟΧΕΝ οδηγήθηκαν στην αγχόνη οι ηρωομάρτυρες. Αυτά αναφέρονται ώστε να υπενθυμίσουμε τα ιστορικά γεγονότα και τις θυσίες εκείνων που εξαιτίας τους υπάρχουμε ως κράτος και να εμποδίσουμε όσους επιδιώκουν να αποδομήσουν το θεολογικό μάθημα είτε με τη μείωση των ωρών διδασκαλίας είτε με την αλλαγή του προσανατολισμού του.
Καταληκτικά, το ΔΣ Θεολόγων ΟΕΛΜΕΚ ερμηνεύοντας τα αισθήματα αγανάκτησης και οδύνης των συναδέλφων, καθηγητριών και καθηγητών -μόνιμων, συμβασιούχων, έκτακτων και αντικαταστατών- δεν μπορεί να δεχθεί με κανένα τρόπο την απρόσμενη και αιφνιδιαστική αλλαγή του υφιστάμενου ωρολογίου προγράμματος διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)