21/4/20

Οι μεταπατερικοί θεολόγοι προτείνουν τώρα και νέο τρόπο Θείας Μετάληψης

Συνέντευξη στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ έδωσε ο καθηγητής Θεολογίας του ΑΠΘ Χρυσόστομος Σταμούλης. Ανάμεσα στα άλλα απάντησε και στο ερώτημα «Θα συνεχιστεί και την επόμενη μέρα η συζήτηση για τη Θεία Ευχαριστία και την προστασία από την επιδημία;».

Ο Χρυσόστομος Σταμούλης είπε: «Βεβαίως και θα συνεχιστεί. Έχουμε μπει σε μια καινούργια στροφή της ζωής μας και η Εκκλησία δεν θα πρέπει να κρυφτεί πίσω από επισφαλείς βεβαιότητες ή πρακτικές μιας συγκεκριμένης ιστορικής περιόδου. Ο τρόπος μετάδοσης της Θείας Ευχαριστίας ποικίλλει στην αρχαία Εκκλησία. Ακόμα και στα Ευαγγέλια βλέπουμε ότι δεν σώζεται μια κοινή παράδοση. Όσον αφορά τα σημερινά, ήδη πολλοί ιεράρχες και θεολόγοι δείχνουν προς την κατεύθυνση της πρακτικής που στηρίζεται εν μέρει στη Θεία Λειτουργία του αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου και προτείνουν τη δι’ εμβαπτισμού του σώματος στο αίμα Θεία Ευχαριστία. Κάτι αντίστοιχο ίσχυε, σύμφωνα με την παλιότερη Διάταξη της Προσκομιδής (12ος αι.), και για τους «εν όρεσι» αναχωρητές, οι οποίοι έπαιρναν μαζί τους και κοινωνούσαν θείο άρτο βαπτισμένο στο αίμα. Aκόμα και αν δεν υπήρχαν αυτές οι λύσεις, η Εκκλησία, ως ζωντανός οργανισμός που μετέχει στις άκτιστες ενέργειες του τριαδικού Θεού και παράγει συνεχώς θεολογία, θα έπρεπε να τις δημιουργήσει».
Δεν αξίζει να ασχολείται κανείς πλέον με τους μεταπατερικούς ψευτοκουλτουριάρηδες και δήθεν θεολόγους, αλλά το ερώτημα που κυρίως αναζητά απάντηση είναι ποιοι αλήθεια είναι οι «πολλοί ιεράρχες και θεολόγοι» για τους οποίους ο Σταμούλης λέει ότι «προτείνουν τη δι’ εμβαπτισμού του σώματος στο αίμα Θεία Ευχαριστία»; Εντοπίσαμε αντίστοιχη θέση και από έναν άλλον «διανοούμενο» που ταυτίζει τον Άρτο της Ζωής με ένα μη κυβερνητικό ίδρυμα του οποίου προεδρεύει. Αλλά ασφαλώς αυτός δεν μπορεί να αποτελεί τους «πολλούς ιεράρχες και θεολόγους». Παρακαλούμε λοιπόν τον Χρυσόστομο Σταμούλη να μιλήσει με ονόματα ιεραρχών και θεολόγων διότι διαφορετικά τα λεγόμενά του ελέγχονται ως ανακριβή.
Όσοι πάντως αγωνιούν για την εξάπλωση του κορονοϊού και θεωρούν απαραίτητες τις αλλαγές στον τρόπο της Θείας Μετάληψης, ίσως δεν θα πρέπει να περιμένουν την «δύσκαμπτη» στις αλλαγές Ορθόδοξη Εκκλησία να συμμορφωθεί προς τις υποδείξεις τους. Εναλλακτικά μπορούν να προσχωρήσουν στους Παπικούς όπου η μετάληψη είναι σίγουρα πολύ πιο «ασφαλής» σε εποχές εξάπλωσης ιών!

14 σχόλια:

  1. Ποιο ακριβώς είναι το αντι-πατερικό/οικουμενιστικό/νεο-πατερικό κτλ που ανέφερε ο καθηγητής Σταμούλης; Μήπως αρνήθηκε ότι κοινωνούμε σώμα και Αίμα Χριστού; Μήπως εισηγείται στους πιστούς να αποφεύγουν τη συμμετοχή τους στο μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας; Αυτό που προτείνει στηρίζεται και προκύπτει από την Ιερή Παράδοση της Εκκλησίας! Σταματήστε να κυνηγάτε φαντάσματα και να σπέρνετε τρόμο και διχόνοια στο Σώμα της Εκκλησίας! Επιτέλους!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κλασσικος νεοεποχιτης...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αδελφέ μου ανώνυμε (21 Απριλίου 2020 - 1:25 μ.μ.), έχεις δίκιο. Δες δύο σχόλιά μου σε άλλο δημοσίευμα τους για τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών, τι μου απαντούν και θα καταλάβεις που απευθυνόμαστε και με ποιούς προσπαθούμε να κάνουμε διάλογο. Του απαντώ από εδώ: "Σας λυπάμαι για την περηφάνεια οπού έχετε. Το ποδάρι μου εδώ δεν θα ξαναπατήση..." Μια από τις προφητείες του πατρο-Κοσμά Αιτωλού. Ελπίζω να δημοσιεύσει το σχόλιό μου, ο διαχειριστής του ιστολογίου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αφήστε τα φαντάσματα και τις διχόνοιες και απαντήστε στο παρακάτω καίριο ερώτημα : ποια ανάγκη επιβάλλει την αλλαγή του τρόπου μετάληψης των πιστών; γιατί "πρέπει να συνεχιστεί η συζήτηση σχετικά με την Θεία Κοινωνία";....ο μόνος λόγος για μια τέτοια αλλαγή θα ήταν η παραδοχή ότι όντως το Σώμα και το Αίμα του Χριστού είναι εστία μολύνσεων.....εφόσον όμως αυτό δεν ισχύει για τι ακριβώς συζητάμε;....ήρεμα ρωτάω..(χωρίς τρόμο)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Είναι επιτέλους καιρός να επιστρέψουμε ως Εκκλησία στον τρόπο της Θείας Μεταλήψεως ο οποίος υπήρχε κατά την πρώτη χριιστιανική χιλιετία και όχι να δογματίζουμε ως δήθεν παραδοσιακή την καινοτομία που επεβλήθη, κατά παράβασιν μάλιστα του ρα' κανόνα της Πενθέκτης Οικουμενικής Συνόδου, από τον ενδέκατο-δωδέκατο αιώνα και στο εξής. Είναι να απορεί κανείς με όσους ομνύουν μεν στην παραδοσιακότητα της λατρείας, διαρρηγνύουν δε τα ιμάτιά τους όταν ακούν και διαβάζουν προτάσεις επαναφοράς του αρχαίου εκκλησιαστικού έθους εις αντικατάστασιν πρακτικών που παρεισέφρησαν ακόμα και αντικανονικώς στη ζωή της Εκκλησίας. Οι προσωπικές εμπάθειες καλό είναι να μην εμπλέκονται στην έκφραση των θεολογικών συζητήσεων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Η γνώμη αυτή του καθηγητή είναι προφανής πτώση,στα όρια της βλασφημίας του Αγίου Πνεύματος! Ο Θεός να τον ελεήσει πριν τέλους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Η μόνη ανάγκη για αλλαγή είναι Οι ασθενείς στην πίστη αδελφοί και δευτερευόντως ίσως ο τρόπος ζωής της σημερινής κοινωνίας. Εξάλλου και η λαβίδα κάποτε καινοτομία ήταν και μάλιστα όχι απροβλημάτιστη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Προφανώς, η Εκκλησία και η λειτουργική της πράξη δεν είναι αφελής. Για να έχει υιοθετήσει ολόκληρη η Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία τη χρήση της λαβίδας, για πάρα πολλούς αιώνες, υπάρχουν λόγοι (σχετιζόμενοι πιθανότατα με την ασφάλεια μετάδοσης των Τιμίων Δώρων σε παιδιά, πολυπληθές σώμα πιστών κλπ). Το να ανοίγει τώρα αυτή η συζήτηση, ύστερα από ολόκληρη χιλιετία (!), με αφορμή μια μεταδοτική νόσο, είναι τυχαίο; Τώρα μας ήρθε η έμπνευση να αποκαθάρουμε τη λατρευτική μας πράξη από "καινοτομίες" και χωρίς να υπάρχει ανάγκη; Θαυμαστή, πράγματι, υποκρισία!! Συγγνώμη αλλά μη μας περνάτε και για ηλίθιους! Λίγη ειλικρίνεια δεν βλάπτει. Ακόμη και αυτό να είναι τελετουργικά ορθότερο, κανένας εχέφρων δεν θα το έκανε σε μια τέτοια συγκεκριμένη περίσταση που αμφισβητείται από πολλούς η "ασφάλεια" του μυστηρίου, με αποτέλεσμα να δώσει επιχειρήματα σε όσους αρνούνται την παρουσία και την κοινωνία του Χριστού στην Εκκλησία. Και, χειρότερα, να βάλει σε σκέψεις και όσους προσέρχονται στα αγιαστικά μυστήρια χωρίς τέτοιους ενδοιασμούς. Συγγνώμη και πάλι, για την ειρωνία τώρα (για να δώσω έμφαση), μήπως αντί για νερό στο Βάπτισμα είναι καιρός να χρησιμοποιούμε αλκοοολούχο λοσιόν;!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ας μην αλλαξει τωρα αμεσως ο τροπος μεταληψης. Επρεπε να εχει αλλαξει εδω και δεκαετιες, αφου εδω και δεκαετιες κοπτονται τοσοι και τοσοι για την παραδοσιακοτητα της λατρειας. Ομως οσες φορες κι αν καποιος ανοιγε τη συζητηση, η αντιρρηση τους ηταν "υπαρχει λογος;" Να λοιπον που τωρα υπαρχει. Αλλα μολις κατακατσει ο πανικος απο τον ιο, θα "στριψουν δια του αρραβωνος" (κι η δικη μου ειρωνεια για εμφαση ειναι) και θα συνεχιστει η μακραιωνη αντικανονικοτητα. Λαθος;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ο λόγος για τον οποίο καθιερώθηκε ο σημερινός τρόπος μετάληψης, δηλ. η ευκολότερη και χωρίς κίνδυνο μετάληψη των πιστών όλων των ηλικιών, μικρών παιδιών και βρεφών και ηλικιωμένων, συνεχίζει να υφίσταται οπότε η Εκκλησία δεν μπορεί να αλλάξει αυτό τον τρόπο.
    Ο λόγος για τον οποίο τώρα ζητούν αλλαγή τρόπου μετάληψης κάποιοι, δηλ. η μετάληψη χωρίς κίνδυνο μετάδοσης ιών (!!!) δεν υφίσταται, οπότε δεν πρόκειται να γίνει καμία αλλαγή. Η δήθεν επαναφορά αρχαίου τρόπου μετάληψης είναι αστείο επιχείρημα, καθόσον η αρχαία, αρχική παράδοση ή ο κατ΄εξαίρεση τρόπος μεταλήψεως των ασκητών της ερήμου δεν μπορούν να υπηρετήσουν την τωρινή διαδικασία μετάληψης μεγάλου αριθμού πιστών, μάλιστα δε με την πατερική γραμμή της συχνής Θείας Μεταλήψεως που επικράτησε τους τελευταίους αιώνες.
    Όσοι φοβούνται τη Μετάληψη ως δήθεν μεταδοτική ασθενειών, είναι ανάξιοι Μεταλήψεως και ουδείς τους εμποδίζει να απέχουν επί μακρόν ή και δια βίου από αυτήν. Όσοι παρά τις αμαρτίες μας και προσβλέποντας στο έλεος του Θεού θα συνεχίσουμε να προσερχόμαστε στο Ιερό Μυστήριο των Μυστηρίων, αυτοί γνωρίζουμε ότι κοινωνούμε "εις ζωήν αιώνιον". Η Θεία Μετάληψη παρέχει υγείαν ψυχής τε και σώματος, κυρίως όμως είναι φάρμακο αθανασίας, εφόδιον ζωής αιωνίου. Όσοι περιφρουρούν παντοιοτρόπως την παρούσα επιβίωσή τους μέσα στη μίζερη ζωή τους μάλλον αδιαφορούν περί της μέλλουσας ζωής οπότε το να ομιλεί προς αυτούς κάποιος "ουδέν ωφελεί αλλά μάλλον θόρυβος γίνεται". Χριστός ανέστη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. <"υπαρχει λογος;" Να λοιπον που τωρα υπαρχει> (Ανώνυμος, 22/4/20, 7:16). Μα ποιός είναι επιτέλους αυτός ο λόγος; Ότι κάποιοι φοβούνται μην αρρωστήσουν με τη Θ. Μετάληψη; Πολύ ωραία τα είπε ο φίλος Ανώνυμος, 22/4/20, 7:45. Και όσο το σκέπτεται κανείς διερωτάται: Αυτά τα θέματα είναι απ΄ το αλφαβητάρι της πίστης μας και κανονικά μόνο ένας ακατήχητος (ή αιρετικός) θα ήταν λογικό να τα αμφισβητεί και όχι καθηγητές θεολογίας και άλλοι (επώνυμοι ή ανώνυμοι) που κόπτονται περί παραδοσιακότητας και κανονικότητας της θείας λατρείας!
    Και εν πάσει περιπτώσει, όσοι πιστεύουν στη Χάρη της Θείας Κοινωνίας, είτε με λαβίδα είτε με άλλο τρόπο Σώμα και Αίμα Χριστού θα κοινωνούν. Όσοι όμως το ψάχνουν πολύ είναι απορίας άξιο τί πιστεύουν ότι κοινωνούν; Χριστό; Τότε, προς τί ο φόβος;
    ΥΓ. Είμαστε ικανοί να δούμε το Χριστό μπροστά μας και να του πούμε: Αλτ! Απόσταση ασφαλείας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Απορώ πώς κατέληξε στο ότι: Ο τρόπος μετάδοσης της Θείας Ευχαριστίας ποικίλλει στην αρχαία Εκκλησία. Ακόμα και στα Ευαγγέλια βλέπουμε ότι δεν σώζεται μια κοινή παράδοση....

    «...λαβών ο Ιησούς τον άρτον και ευχαριστήσας έκλασε και εδίδου τοις μαθηταίς και είπε· Λάβετε φάγετε· τούτό εστι το σώμά μου. Και λαβών το ποτήριον και ευχαριστήσας έδωκεν αυτοίς λέγων· Πίετε εξ αυτού πάντες...» Ματθ. 26,26-28
    «...λαβών ο Ιησούς άρτον ευλογήσας έκλασε και έδωκεν αυτοίς και είπε· Λάβετε φάγετε· τούτό εστι το σώμά μου. Και λαβών ποτήριον ευχαριστήσας έδωκεν αυτοίς, και έπιον εξ αυτού πάντες....» Μαρκ. 14, 22-23
    «...Και δεξάμενος το ποτήριον ευχαριστήσας είπε· Λάβετε τούτο και διαμερίσατε εαυτοίς·...λαβών άρτον ευχαριστήσας έκλασε και έδωκεν αυτοίς λέγων Τούτό εστι το σώμά μου.» Λουκ. 22,17-20
    «...Το ποτήριον της ευλογίας ο ευλογούμεν, ουχί κοινωνία του αίματος του Χριστού εστι; Τον άρτον ον κλώμεν, ουχί κοινωνία του σώματος του Χριστού εστι;....Ου δύνασθε ποτήριον Κυρίου πίνειν και ποτήριον δαιμονίων...» Α´ Κορ. 10,16-17,21

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ο καθηγητής Ανδρέας Θεοδώρου έγραφε ότι είναι Μυστήριο θεοποιητικό. Ο αγιασμένος άρτος και οίνος είναι σώμα και αίμα Χριστού.Δεν είναι απλή συμβολική παράσταση όπως δέχονται οι προτεστάντες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή