26/12/19

Ο Ευάγγελος Βενιζέλος για το ιστορικό της μη αναθεώρησης των Άρθρων 3 και 16 παρ. 2 του Συντάγματος

Ως γνωστόν η διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης έληξε, η αναθεώρηση έγινε και τα Άρθρα 3 και 16, που επηρεάζουν εκτός των άλλων το μάθημα των Θρησκευτικών, δεν αναθεωρήθηκαν.
Ο πρώην βουλευτής του ΚΙΝΑΛ, συνταγματολόγος καθηγητής, Ευάγγελος Βενιζέλος, θερμός υποστηρικτής της αναθεώρησης του Άρθρου 16 παρ. 2 και μάλιστα με στόχο την αλλαγή του χαρακτήρα του θρησκευτικού μαθήματος, μίλησε σε στρογγυλή τράπεζα με την οποία ολοκληρώθηκε η ημερίδα «Θρησκεία, Εκκλησία και Σύνταγμα» που διοργανώθηκε από το Κέντρο Αριστείας Jean Monnet «Ευρωπαϊκός Συνταγματικός και Θρησκεία/ες», τον Κύκλο Ιδεών και τον Δικηγορικό Σύλλογο Θεσσαλονίκης στη Θεσσαλονίκη, στις 20.12.2019. Σχετικά με τα Άρθρα 3 και 16 παρ. 2 ανέφερε:

...Έρχεται λοιπόν ο ΣΥΡΙΖΑ τον Νοέμβριο 2018 και υποβάλει την επίσημη πρόταση αναθεώρησης . Αγνοεί το άρθρο 16 παρ.2 – προσέξτε ήταν γνωστό στη νομολογία ότι υπάρχει πρόβλημα ερμηνευτικό με τη νομολογία του ΣτΕ σχετικά με το μάθημα των θρησκευτικών με το άρθρο 16 παρ 2. Ουδείς προτείνει αναθεώρηση του άρθρου 16 παρ 2, παρότι το επισήμανα κατ’ επανάληψη. Προκάλεσα να θέσουν το ζήτημα του άρθρου 16 παρ 2 τα κόμματα που είχαν τη δυνατότητα συλλογής υπογραφών 50 βουλευτών. Και επίσης τους είπα «αντί να παρουσιάσετε τη μαξιμαλιστική αυτή διάταξη της αναδιατύπωσης του άρθρου 3 βάλτε την ερμηνευτική δήλωση». Η ερμηνευτική δήλωση προτάθηκε. Υπήρχε αυτοτελής πρόταση που εισήχθη στην παρούσα Βουλή, κατά την πρώτη Σύνοδό της όταν άσκησε αναθεωρητική αρμοδιότητα. Αλλά δυστυχώς η σημερινή πλειοψηφία της ΝΔ δεν αξιοποίησε τη δυνατότητα τουλάχιστον να προσθέσουμε την ερμηνευτική δήλωση, αυτή τη λιτή, τη χειρουργική.
Ο κορμός της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ για το ουδετερόθρησκο κράτος - διατηρουμένης της έννοιας της επικρατούσας θρησκείας, διατηρουμένης της αναφοράς στα ειδικά νομικά καθεστώτα, διατηρουμένης της μνείας του τόμου του 1850 και της πράξης του 1928, χωρίς ρητή αναφορά όμως στις νέες χώρες, με αναφορά μόνο στην Κρήτη και στα Δωδεκάνησα, ενώ τα ειδικά εκκλησιαστικά καθεστώτα είναι πλείονα των δύο, τα οποία μνημόνευε η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ - δημιουργούσε πολύ σοβαρό πρόβλημα με το Οικουμενικό Πατριαρχείο.

Αυτό που ο Ευάγγελος Βενιζέλος ονομάζει "πρόβλημα ερμηνευτικό με τη νομολογία του ΣτΕ σχετικά με το μάθημα των θρησκευτικών με το άρθρο 16 παρ 2." είναι ακριβώς οι τέσσερις δεσμευτικές αποφάσεις του ΣτΕ που καθορίζουν τον ορθόδοξο χριστιανικό χαρακτήρα του μαθήματος των Θρησκευτικών. Είναι γνωστές οι θεωρίες ομάδας συνταγματολόγων και μειοψηφίας δικαστών του ΣτΕ που θεωρούν ότι υπάρχει διαφορετική ερμηνεία της πρόβλεψης του Άρθρου 16 παρ. 2 για την ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης των μαθητών, όμως οι αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ κινούνται σε αντίθετη κατεύθυνση και, σε κάθε περίπτωση, δεσμεύουν το ΙΕΠ και το Υπουργείο Παιδείας. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου