12/1/20

ΣτΕ: «Όλως απρόσφορα» όχι μόνο τα θρησκειολογικά αλλά και πολλά άλλα στοιχεία των «νέων Θρησκευτικών»

Μέσω της Καθημερινής για μια ακόμη φορά επέλεξαν οι πρωτεργάτες των ακυρωθέντων Θρησκευτικών να διαρρεύσουν πληροφορίες για το τι μέλλει γενέσθαι με το μάθημα των Θρησκευτικών,
μετά τη συγκρότηση από το ΙΕΠ επταμελούς Επιτροπής που θα εισηγηθεί τον τρόπο συμμόρφωσης με τις δικαστικές αποφάσεις. Σύμφωνα με το σχετικό δημοσίευμα «ο βασικός σχεδιασμός του υπουργείου Παιδείας για τις αλλαγές που θα γίνουν» συνοψίζεται στο ότι «περικόπτονται οι θρησκειολογικές αναφορές στα νυν προγράμματα σπουδών των Θρησκευτικών, ωστόσο τα προγράμματα δεν αποκαθηλώνονται». Επιπλέον σημειώνεται ότι «σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», βασικός άξονας των αλλαγών θα είναι το ψαλίδισμα των αναφορών θρησκειολογικού χαρακτήρα που υπάρχουν στα νυν προγράμματα σπουδών. Ουσιαστικά θα γίνουν προσαρμογές, ώστε το μάθημα να εναρμονισθεί με την απόφαση του ΣτΕ».
Εάν είναι ακριβή όσα αναφέρει το δημοσίευμα, τότε φαίνεται πως το ΙΕΠ και το Υπουργείο Παιδείας σχεδιάζουν μία επιλεκτική και μερική συμμόρφωση προς τις τέσσερις αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ, μία διασταλτική ερμηνεία των δικαστικών αποφάσεων, όπως είχε προτείνει άλλωστε ένα μέλος της επταμελούς Επιτροπής. Γιατί, πράγματι το ΣτΕ ακύρωσε τα Προγράμματα Σπουδών για τα Θρησκευτικά λόγω της ύπαρξης πολλών θρησκειολογικών στοιχείων που συνυπάρχουν με τα στοιχεία της ορθόδοξης θεολογίας δημιουργώντας σύγχυση στους μαθητές, αλλά όμως όχι μόνο για τον λόγο αυτό.
Ως γνωστόν οι αποφάσεις του ΣτΕ είναι πολύ αναλυτικές στο σκεπτικό τους και επισημαίνουν πολλά προβληματικά σημεία των Προγραμμάτων Σπουδών, που τα καθιστούν ακατάλληλα για την ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης των μαθητών. Έτσι οι αποφάσεις κρίνουν ως ακατάλληλα για τα Θρησκευτικά και πολλά άλλα στοιχεία που περιλαμβάνονται στις “ενδεικτικές δραστηριότητες” ή στο “προτεινόμενο εκπαιδευτικό υλικό” των Προγραμμάτων Σπουδών.
Διαβάζουμε στην παράγραφο 14 της απόφασης ΣτΕ 926/2018: «…όπως προκύπτει από τον Οδηγό του Εκπαιδευτικού που συνοδεύει την προσβαλλομένη απόφαση στις μεθόδους διδασκαλίας του ΜτΘ περιλαμβάνονται ως “ενδεικτικές δραστηριότητες” ή ως “προτεινόμενο εκπαιδευτικό υλικό”, εκτός άλλων (π.χ. κινηματογραφικές ταινίες, βίντεο, λογοτεχνικά κείμενα, ζωγραφικοί πίνακες), και τραγούδια ξένα (σελίδες 95, 222 κ.ά.) και ελληνικά τα οποία, όπως προκύπτει από το περιεχόμενο ή από τους τίτλους τους [π.χ. τραγούδια “με θέμα τον έρωτα και τη φιλία” (σελίδα 60), “ο Μεγάλος Ερωτικός” (σελίδα 60), “ο Μπαγάσας” (σελίδα 59, 60), “Έλσα σε Φοβάμαι” (σελίδα 137), “Ανόητες Αγάπες” (σελίδα 222)] παρίστανται όλως απρόσφορα για τη μετάδοση στους μαθητές της έννοιας του ιερού εν γένει και, ιδίως, του βιώματος της ιερότητας όπως αυτό έχει αποτυπωθεί στη λειτουργική ζωή της Ορθόδοξης Εκκλησίας και στη παράδοση της Ορθοδοξίας. Από το σύνολο των προεκτεθέντων, κυρίως δε από το προπαρατεθέν περιεχόμενο των δυο παραγράφων του άρθρου μόνου της προσβαλλομένης καθίσταται σαφές ότι με το Π.Σ. που εισάγεται με την εν λόγω υπουργική απόφαση καθοδηγούνται οι μαθητές προς ένα συγκεκριμένο τρόπο σκέψης και ζωής αποσυνδεδεμένο από τη διδασκαλία της Ορθόδοξης Εκκλησίας και προς ένα σύστημα αξιών που νοθεύει τη διδασκαλία αυτή».
Από το ενδεικτικό απόσπασμα που αναφέραμε γίνεται κατανοητό ότι το ΣτΕ προχώρησε στην ακύρωση των Προγραμμάτων Σπουδών για τα Θρησκευτικά για πολλούς λόγους. Η θεωρία ότι το ΣτΕ ακύρωσε τα Θρησκευτικά Φίλη – Γαβρόγλου μόνο για τις θρησκειολογικές τους αναφορές προβάλλεται τελευταίως μεθοδευμένα από όσους επιχειρούν να  διατηρήσουν πάση θυσία έστω και ένα μέρος των Προγραμμάτων αυτών και έτσι να αποφύγουν την επάνοδο στα παλιά Αναλυτικά Προγράμματα και βιβλία Θρησκευτικών. Όμως είναι πλέον γνωστό ότι τα ακυρωθέντα Προγράμματα Σπουδών είναι πολλαπλώς ακατάλληλα για το μάθημα των Θρησκευτικών από κάθε άποψη: νομική, παιδαγωγική, θεολογική.
Όσο είναι καιρός το ΙΕΠ και το Υπουργείο αλλά και πριν από αυτούς τα μέλη της συσταθείσας επταμελούς Επιτροπής οφείλουν να επιλέξουν την οδό της πλήρους και σαφούς συμμόρφωσης προς τις αποφάσεις του ΣτΕ επαναφέροντας τα Αναλυτικά Προγράμματα και τα βιβλία Θρησκευτικών που ίσχυαν πριν την εφαρμογή των ακυρωθέντων Προγραμμάτων Σπουδών.

3 σχόλια:

  1. Αναιτιολογητη απαλλαγη απο το μαθημα των θρησκευτικων: συνταγματικο.
    Διαγραφη θρησκευματος και ιθαγενειας απο καθε τιτλο σπουδων: συνταγματικο.
    Περικοπη των θρησκειολογικων στοιχειων του συνονθυλευματος που εξακολουθει να περνιεται για μαθημα θρησκευτικων (αλλα λιγοτερο "πανθρησκειακο"): συνταγματικο.
    Ας ευλογησουμε, δυστυχως, τα γενια μας, διοτι καποιοι τα λεγαμε αυτα στις αρχες του φθινοπωρου και πολλοι μας επετιθεντο, λες και εμεις τα προκαλεσαμε ολα.
    Τι αλλο μενει;
    Α μη γενοιτο:
    Ομολογιακο συνονθυλευμα για μαθημα των θρησκευτικων.
    Επιλεγομενο μαθημα το ομολογιακο, με εναλλακτικο την ηθικη (η τη θρησκειολογια).
    Τουλαχιστον, η εορτη των τριων Ιεραρχων δεν ειναι αργια -αλλα ημερα εκκλησιασμου πρωτα, για μια-δυο ωρες (και το υπολοιπο αργια). Οντως, μεγαλη διαφορα αναμεσα στους πρωην και τους νυν -δεν ειναι ολοι ιδιοι, γιατι απευθυνονται σε διαφορετικες κατηγοριες followers.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σημαντικό είναι ότι με τα ακυρωθέντα Προγράμματα εγκαταλείφθηκε η διδασκαλία της ορθόδοξης θεολογίας με τρόπο που να προσεγγίζει διαδοχικά τα ιστορικά γεγονότα του σχεδίου της Θείας Οικονομίας, από την Παλαιά Διαθήκη, στην Καινή Διαθήκη και ακολούθως στην εκκλησιαστική ιστορία. Αντί αυτού υιοθετήθηκε η θεματική διδασκαλία. Αποτέλεσμα οι μαθητές να αγνοούν βασικά στοιχεία της ορθόδοξης θεολογίας, να συγχέουν πρόσωπα και γεγονότα που έδρασαν σε εντελώς διαφορετικές χρονικές περιόδους και τελικά να μαθαίνουν αποσπασματικά κάποια ασυνάρτητα μεταξύ τους πράγματα.

    Επίσης, στα ακυρωθέντα Προγράμματα έχει γίνει ακόμη και στα κείμενα ορθόδοξης θεολογίας επιλογή συγκεκριμένων συγγραφέων, γνωστών για τις οικουμενιστικές και νεωτερίστικες απόψεις τους, είναι πολύ περιορισμένη η παράθεση πατερικών κειμένων και διδασκαλιών σύγχρονων αγίων Γερόντων και προβάλλεται η δήθεν σύγχρονη Ορθοδοξία, όπως η Σύνοδος της Κρήτης, το ΠΣΕ κλπ. Βέβαια και στα παλιά βιβλία υπήρχαν τέτοια προβλήματα, τα είχαμε επισημάνει και ποτέ δεν διορθώθηκαν, αλλά στους φακέλους τα πράγματα είναι πολύ, μα πολύ χειρότερα.

    Προφανώς και δεν αποτελεί ουσιαστική συμμόρφωση με το ΣτΕ να αφαιρεθούν απλώς οι αναφορές σε Ισλάμ, Βούδδα, κλπ. και να διατηρηθούν Πορτοκάλογλου και λοιπά άσματα, πίνακες ζωγραφικής ψευτοκουλτουριάρηδων θεολόγων αντί εικόνων, κείμενα για την εκκλησία και την αριστερά, και άλλα παρόμοια, πολλά ανότητα, άχρηστα και σίγουρα "όλως απρόσφορα" όπως επιεικώς τα ονομάζουν οι Ανώτατοι Δικαστές.

    Αλλά επειδή οι αλλαγές γίνονται από πρόσωπα, δεν είμαι καθόλου αισιόδοξος, όταν καλούνται να λύσουν το θέμα αυτοί που το δημιούργησαν! Και ημείς άδωμεν...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Συμφωνώ απόλυτα με τον ανώνυμο 7.37.Οι Έλληνες μαθητές από το 2016,δεν διδάσκονται ορθόδοξη θεολογία με λογική σειρά και νοηματική συνέχεια των θρησκευτικών γεγονότων.Η Παλαιά Διαθήκη εξοβελίστηκε εντελώς από τους φακέλους μαθήματος, διότι οι συντάκτες τους, την έκριναν άχρηστη. Στο φάκελο της Β Γυμνασίου,μαζί με σκόρπια ασύνδετα μεταξύ τους γεγονότα από την Καινή Διαθήκη,τα οποία παρατίθενται ξερά, ως κείμενα και όχι σε πλήρη ανάπτυξη με τη μορφή μαθήματος, παρουσιάζεται η αγία Φιλοθέη (σελ.73) και στη συνέχεια ο Πέρσης ποιητής Τζελαλεντίν Ρουμί(σελ.76),αλλά και το κάρμα και το άτμαν στον ινδουισμό(σελ.77)και διάφορα άλλα άσχετα. Προς το τέλος του φακέλου(σελ. 134), οι δεκατετράχρονοι μαθητές, καλούνται να εντρυφήσουν στο άσμα του Νιόνιου :των Ελλήνων οι κοινότητες (ας κρατήσουν οι χοροί), για να κατανοήσουν σε βάθος ότι" είτε με τις αρχαιότητες, είτε με ορθοδοξία, των Ελλήνων οι κοινότητες φτιάχνουν άλλο γαλαξία" .Αν ο θεολόγος το έβαζε να το ακούσουν και τους δίδασκε και τον καλαματιανό συνοδεία μουσικής, το κέρδος για τους μαθητές θα ήταν πολλαπλό.Παρόμοια οικτρή κατάσταση υπάρχει και στους φακέλους της Γ Γυμνασίου, αλλά και σ αυτούς του Λυκείου. Τέτοιο υλικό λοιπόν δε χρειάζεται αναμόρφωση ή τροποποίηση ,αλλά κατάργηση. Αυτό άλλωστε αποφάσισε και το ΣτΕ !!!Γιατί δε θέλουν να το καταλάβουν η Κεραμέως και οι συν αυτή;

    ΑπάντησηΔιαγραφή