25/1/20

Ο π. Αθανάσιος Μηνάς για τον άγιο Αντώνιο

ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΜΕΝΗ ΟΜΙΛΙΑ π. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΜΗΝΑ
ΠΟΥ ΕΚΦΩΝΗΘΗΚΕ ΤΗΝ ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΝΤΩΝΙΟΥ (17-01-2020)

«Μ ασχυνθείησαν π΄ μ ο πομείνοντές Σε, Κύριε, Κύριε τν δυνάμεων. Μ ντραπείησαν π΄μ ο ζητοντές σε, Θες το σραήλ».
πευθύνεται στόν Θεό Πατέρα, γαπητοί μου δελφοί,  Κύριός μας ησος Χριστός, τό δεύτερο πρόσωπο τς γίας Τριάδος, πού νηνθρώπησε. Καί πειδή λαβε δούλου μορφήν γιά τή σωτηρία μας καί πειδή τιμάσθηκε πό τούς νθρώπους ταν βρέθηκε μόνος Του ντιμέτωπος μέ λους, ν τούτοις ς Θεός παντοδύναμος καί προγνώστης καί παντογνώστης, γνώριζε τι κάποιοι νθρωποι καί πό τούς θνικούς καί πό τούς ουδαίους θά ασχύνοντο καί θά νιωθαν ντροπή πειδή δέν θά εχαν ρθή γνσιν το μυστηρίου τς τιμίας πού πέρασε διος, πιθυμώντας νά δώσει τιμή καί δόξα σέ κάθε νθρωπο πού τόν δέχεται ς Σωτήρα, νά τόν γιάσει καί νά τόν παναφέρει ες τόν τόπον πό τόν ποο ξέπεσεν.
  γιος ντώνιος πού ορτάζουμε σήμερα καί γιος νέος σιος ντώνιος θαυματουργός καί νεομάρτυς Γεώργιος ν ωαννίνοις καί ο τρες ατοί γιοι, πως καί λοι ο γιοι τς ρθοδόξου κκλησίας μας, χι μόνον δέν ντράπηκαν καί δέν ασχύνθηκαν τόν Σταυρό το Χριστο καί τά φρικτά βασανιστήρια πού παθε Κύριος, λλά πεναντίας φρόντισαν σέ λη τους τή ζωή νά Τόν κολουθήσουν στό Γολγοθ καί πιό πρίν, στόν τόπο τς προδοσίας, δηλαδή πό τή Γεθσημαν, νά τόν κολουθήσουν στό Πραιτώριο, νά εναι μαζί Του μπροστά στόν Πιλτο, νά τόν συνοδεύσουν στό δρόμο το Μαρτυρίου, νά μείνουν μαζί Του στή Σταύρωση καί νά βιώσουν τήν λαμπροφόρο νάσταση, τήν νάληψη, τήν γία Πεντηκοστή. Δηλαδή, χι μόνο δέν ντράπηκαν ο γιοι, γιος ντώνιος, λλά προσπάθησαν μέ λες τους τίς δυνάμεις πνευματικές καί σωματικές, νά σηκώσουν κριβς ατό τόν Σταυρό καί νά συμμετάσχουν μέ καύχημα, σ΄ατήν τήν ασχύνη καί σ΄ατή τήν ντροπή το Χριστο, διότι κε βλεπαν φωτισμένοι πό τήν κτιστον Χάριν, λη τή σοφία, λη τήν γαθότητα, λη τή φιλανθρωπία, καθώς καί τήν φατη γάπη το Θεανθρώπου ησο γιά τό νθρώπινο γένος, γιά τή δημιουργία Του.
Κατενόησαν ο γιοι κριβς τι στό Σταυρό φάνη λη δύναμις το παντοδύναμου Τριαδικο Θεο καί το Σωτρος Χριστο, πού συνέτριψε τό θάνατο, τήν μαρτία, τό διάβολο. πάλεψαν ο γιοι ατοί μέ τέτοια πνευματική τέχνη καί κατά Θεόν σοφία ναντίον το σαρκικο φρονήματος, τν παθν, τς πιθυμίας τν φθαλμν, τς πιθυμίας τς σαρκός καί τς λαζονείας το βίου, στε νά τρέπονται ο δαίμονες ες φυγήν, ταν καί που τούς συναντοσαν. ως τό τέλος τς ζως τους χαρά τους καί δόξα τους, τιμή τους καί τό καύχημά τους, ταν κριβς ατό. Δηλαδή, νά σηκώνουν στούς μους τους τόν Σταυρό το Χριστο, χωρίς νά ασχύνονται νά ντρέπονται. Μίσησαν τήν μαρτία το κόσμου καί τό κοσμικό φρόνημα, πού δηγε τίς ψυχές ες τόν δη.
τσι καί Μέγας ντώνιος λαβε πό τήν ρθόδοξη κκλησία τόν τίτλο Πατέρας Πατέρων πού εναι μεγαλύτερη τιμή πού δίδεται πό τήν κκλησία σέ γιο. ντιλαμβάνεται κανείς ς πομε τό ψος τς γιότητος καί τς προσφορς ατο το γίου. Γι΄ατό καί τό πολυτίκιό του λέει, τι μέ τίς προσευχές του στήριξε τήν οκουμένη καί στηρίζει τόν κόσμο πού φαίνεται π΄ατό τι Μέγας ντώνιος εναι πολύ μεγάλο κεφάλαιο γιά τήν ρθοδοξία μας. διος τόνιζε ατό πού κούσαμε στίς μέρες μας πό τό στόμα το γ. Πορφυρίου το Καυσοκαλυβίτου: «γαπήσατε τν Χριστν κα μηδένα προτιμήσατε τς γάπης Ατο. Χριστς εναι τ πν». Επώθηκε ατό πρτα πό τόν Μ.ντώνιο πού μς δίδαξε πιπλέον ατό τό φοβερό καί σπουδαο, τι δηλαδή, γιά νά μπορέσει κανείς νά κατανοήσει τό μυστήριο το Χριστο, τό μυστήριο τς πτωχείας Του καί νά μήν σκανδαλιστε, χρειάζεται νά χει κάποιες πνευματικές προϋποθέσεις καί τι μία πρώτη προϋπόθεση εναι πόλυτη καθαρότητα τς ψυχς, τς καρδίας καί το σώματος. «Μακάριοι ο καθαρο τ καρδί τι ατο τν Θεν ψονται», λέγει Κύριος.
ν τούτοις γιος λέει καί ατό, τι χρειάζεται καθημερινά νά κος καί νά μελετς τό λόγο το Χριστο. Καί εναι φοβερό ατό πού τονίζει διότι τότε θά φθάσεις νά μάθεις μπειρικά τί σημαίνει τό: «Μάθετε π’μο, τι πρός εμι κα ταπεινς τ καρδί κα ερήσετε νάπαυσιν τας ψυχας μν». Τότε καί μόνο τότε θά μπορες νά σηκώσεις πάξια τόν Σταυρό το Χριστο καί νά κατανοήσεις σέ βάθος καί ψος: «τι Σταυρός μου εναι χρηστς κα τ φορτίο λαφρόν στι». Καταλαβαίνουμε τώρα, ς πομε γαπητοί μου δελφοί, πς μπορε κανείς νά φτάσει σ’ατές τίς βαθμίδες τς γιότητος, οτως στε νά ντιμετωπίζει τούς δαίμονες νικηφόρα. φυγε γιά τήν ρημο. κε πέρα συνήντησε τόν γιο Παλο τόν Θηβαο πού κι’ ατός εχε τό διο  μ’ατόν γιο φρόνημα καί τούς διακονοσαν τά θηρία. Τά δωσε λα γιος ντώνιος. ταν πανέξυπνος. ταν σπουδαος. ταν βιαστής. Βρκε τόν πολύτιμο μαργαρίτη καί κολούθησε τόν Χριστό μέ λη τήν δύναμη τς ψυχς του, σέ λες τίς φάσεις καί κφάνσεις τς ζως του. ταν χρειάστηκε νά βοηθήσει, φησε γιά λίγο τήν ρημο καί ξλθε ες τόν κόσμο καί σωσε χιλιάδες ψυχές πό τήν πλάνη. Σπούδασε στήν ρημο καί μαθε λες τίς παγίδες τν δαιμόνων καί πς ατές ντιμετωπίζονται πιτυχς. Μς φησε τήν πνευματική του διαθήκη καί τό μεγαλεο τς κατά Θεόν γνώσης του, τι λες ο παγίδες το διαβόλου ξεπερνιονται πό τούς ταπεινούς, μέ πλα τήν πραότητα καί τήν ταπείνωση το Χριστο. Τόν φοβέριζαν ο δαίμονες καί νίοτε τόν κτυποσαν. Το λεγαν: «Φύγε, πό δ. Δέν σέ θέλουμε. Ατός τόπος εναι δικός μας». Καί γιος τούς παντοσε: «σες δέν χετε τόπο. δικός σας χρος εναι κόλαση, εναι δης. κε εναι κατοικία σας. Το Κυρίου γ καί τό πλήρωμα ατς».
πίσης, μεγάλη του προσφορά καί παρακαταθήκη πού μς φησε εναι ρθόδοξη πίστη, τό ρθόδοξο φρόνημα, ρθόδοξη παράδοση. Σέ πόλυτη κοινωνία καί ρμονία μέ τόν Μ.θανάσιο, πού ορτάζει αριο, μς δίδαξαν τό μυστήριο τς γίας Τριάδος καθώς πίσης καί τό μυστήριο τς θεολογίας τς ν Χριστ θείας Σαρκώσεως.
Θεός εναι νας στήν οσία, λλά τριαδικός στά πρόσωπα. νας τς Τριάδος, Θεός Λόγος, νηνθρώπησε καί γινε τέλειος νθρωπος μέ ψυχή ξέχωρη τς θεότητος γιά νά γίνει νθρωπος Θεός κατά Χάριν. Ξέρετε, γαπητοί μου δελφοί, εναι φοβερό ατό πού πρόσεχαν ως κεραίας καί δίδασκαν ο γιοί μας, κατεξοχήν Μ. ντώνιος. Τόν νοιαζε καί τόν πονοσε καί γωνιζόταν νά μήν ζημιωθε οτε κεραία ρθόδοξη πίστη καί ρθόδοξη παράδοση. Ατό τό πρόσεχαν. Σ’ατήν τή διδασκαλία πέμεναν λοι ο γιοι, διαιτέρως μως γ.ντώνιος καί πνευματικός του υός Μ.θανάσιος, ποος γραψε καί τόν βίο του. Νά μήν ζημιωθε Πίστις καί ρθόδοξη Παράδοση, οτε κατ’ λάχιστον. Γι’ατό ζητοσε τήν καθαρότητα τν μελν τς ρθοδόξου κκλησίας, τς ψυχς, τς καρδις καί το σώματος καί τήν τήρηση τν ντολν το Χριστο. Κοντά σ’ατά, τήν καθημερινή κρόαση τν λόγων το Λόγου.
γιος ντώνιος τόνιζε πίσης τι εναι δικαιολογίες τελείως βάσιμες καί τι κάνουν λάθος ατοί πού σχυρίζονται καί ζητον νά διαψεύσουν τόν Τριαδικό Θεό καί τόν Χριστό, ταν λένε τι ο ντολές το Χριστο εναι κατόρθωτες καί τι εναι πραγματοποίητες στίς μέρες μας. Ατό εναι βλασφημία, διότι παρουσιάζουν τό Θεό νά ζητάει πράγματα δύνατα γιά τούς νθρώπους καί τσι φαίνεται στά μάτια τους τι Θεός εναι σκληρός καί δυσώπητος, φο δίνει ντολές πού δέν  μπορον νά πραγματοποιηθον καί δηγονται ο νθρωποι στήν καταδίκη. παγε τς βλασφημίας. Μή γένοιτο Κύριε. Χριστός τούς διαψεύδει. Ατοί εναι -χρηστοι καί ψετες. Θεός εναι ληθής καί θέλει πάντας νθρώπους σωθναι καί ες πίγνωσιν ληθείας λθεν. λλά γιά νά σωθομε καί νά φτάσουμε στό ψος, στό μέτρον λικίας το πληρώματος το Χριστο, ατό κατορθώνεται μόνο μέ τήν τήρηση τν ντολν καί ατές εναι χρηστές καί τό φορτίον λαφρόν στι.
λήθεια, Χριστός, κρύβεται μέσα στίς ντολές Του καί πουθενά λλο καί ατές ο ντολές ξετυλίγονται, φαίνονται καί διδάσκονται μέσα στήν γία Του ρθόδοξη κκλησία, μέ τή ζωή καί τά θαύματα τν γίων. ρκε νά γαπήσουμε πραγματικά τόν Τριαδικό Θεό καί τόν Σωτήρα Χριστό καί νά Τόν κολουθήσουμε μέ λη τήν σχύν καί τήν διάνοια καί τήν καρδιά μας. τρυφερότητα καί γάπη το ησο φαίνεται καθαρά στά λόγια πού ναφερθήκαμε: «Μ ασχυνθείησαν π’ μ ο πομείνοντές Σε, Κύριε, Κύριε τν δυνάμεων. Μ ντραπείησαν π’μ ο ζητοντές σε, Θες το σραήλ». Ζητάει νά προφυλάξει τό πλάσμα του, πό τήν πλάνη ξαιτίας τς δύνης το μαρτυρίου Του στό Σταυρό, διότι ν παρακολουθήσουμε σέ λους τούς αἰῶνες, λους τούς δικτες, σους πολέμησαν καί πολεμον τήν Θεότητα καί τήν νανθρώπιση το Θεο Λόγου, ατό κριβς σχυρίζονται, κε προσκόπτουν, στόν Σταυρό το Χριστο καί τόν θάνατό Του. Σκανδαλίζονται καί σήμερα λοι σοι βρίσκονται ξω πό τήν ρθόδοξη Παράδοση, ξω πό τούς γνες πού θά πρέπει κανείς μέ χαρά καί μέ δύναμη ψυχς καί μέ ελογία καί μέ πνευματική δονή καί μέ γάπη, νά προσφέρει στό Χριστό μας. Ατοί προτιμον νά καλλιεργον τά πάθη τους. ρνονται τόν Υόν το Θεο, τόν εεργέτη το νθρωπίνου γένους, πού γάπη Του γιά τόν κόσμο, τόν στησε στόν Σταυρό. ντ’ ατο ο νθρωποι τόν τίμασαν καί τόν τιμάζουν καί ντί το Μάννα το προσφέρουν χολή.
ν τούτοις Μέγας ντώνιος, πού ορτάζουμε σήμερα τήν μνήμη του, μς ποδεικνύει τόν δρόμο πού κολούθησε διος καί μς φωνάζει μέσα πό τόν βίο του καί τά ποφθέγματα πού μς φησε, τι Σταυρός το Χριστο δέν εναι μωρία, οτε σκάνδαλο, λλά εναι τιμή καί δόξα καί σωτηρία καί παράδεισος. Δυστυχς ο νθρωποι τς Ν. ποχς χουν γκλωβιστε στό θέλημά τους, στή μοναξιά τους, στά πάθη τους καί τό πρόβλημα λο καί μεγαλώνει, σο ο νθρωποι πομακρύνονται πό τό Εαγγέλιο το Χριστο καί ζητον νά φαρμόσουν λλο εαγγέλιο. Τό εαγγέλιο το ψεύδους καί τς πλάνης. Γι’ ατό μς διδάσκει Μέγας ντώνιος, χι μόνο νά πιδιώκουμε τήν καθαρότητα το σώματος καί τς ψυχς μας, λλά νά κομε καί τό λόγο το Χριστο καθημερινά, διότι τότε θά μάθουμε στήν πράξη, τι Σταυρός το Κυρίου εναι χρηστός καί τό φορτίο Του λαφρόν στι. Ατό δηλαδή πού ποδεικνύεται καί πό τή ζωή τν σήμερα ορταζομένων γίων, ντωνίου το Μεγάλου, ντωνίου το Νέου καί Γεωργίου το νεομάρτυρα το ν ωαννίνοις. Ο γιοι ατοί τά δωσαν λα γιά τήν γάπη το Χριστο καί ν νόματι το Χριστο μέσα στήν γία Του κκλησία. παθαν καί μαθαν τά θεα καί μς δίδαξαν καί μς διδάσκουν: «Ζητετε πρτον τν βασιλείαν το Θεο κα τν δικαιοσύνην ατο κα τατα πάντα προστεθήσεται μν».
Σέ ντίθετη περίπτωση, ν κάποιοι κολουθον δέχονται λλο εαγγέλιο π’ ατό πού δίδαξαν καί βίωσαν ο γιοί μας θά βρεθον κτεθειμένοι νώπιον το Χριστο καί βασιλεία το Θεο θά εναι γι’ατούς δύνατη. Κάκιστο πρότυπο ατς τς ποστασίας χουμε ς παράδειγμα τόν Πάπα. Ατός ποντίφηκας τς Ρώμης ντως κηρύττει λλο εαγγέλιο. ς φαίνεται τι ζητάει τώρα μέ δόλο τι δθεν θέλει νά κολουθήσει τά βήματα το γ. ποστόλου Παύλου στήν λλάδα. σκοπός του καί στόχος του εναι λλος καί διαφέρει πό τό ργο τς ζως καί τήν διδασκαλία το π. Παύλου. Το λέμε λοιπόν, καί ς τό λάβει καλά π’ψιν του καί διος καί ατοί πού τόν κάλεσαν, άν θέλει νά κολουθήσει κάποια βήματα, τότε ς κολουθήσει τή διαδρομή το ησο καί ξεκινώντας πό τόν ορδάνη, νά περπατήσει στήν ρημο, νά φτάσει στό Σαραντάριο, νά νεβε στό πτερύγιο το ναο, νά καταλήξει σέ ρος ψηλόν καί τότε, εχόμαστε καί προσευχόμαστε Θεός νά δώσει μετάνοια σέ κενον καί σέ λους σους ποφέρουν στόν κόσμο ξαιτίας τς πλάνης του.
Γένοιτο Κύριε. μήν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου