Σε λίγες μέρες θα έχουμε στα χέρια μας το Κείμενο που θα συνυπογράψουν τα μέλη της Μικτής Επιτροπής Θεολογικού Διαλόγου Ορθοδόξων και Παπικών. Τότε θα μπορέσουμε αναλυτικά να μελετήσουμε και με βάση τους Πατέρες και την ορθόδοξη Παράδοσή μας να κρίνουμε το Κείμενο.
Το Προσχέδιο ωστόσο του Κειμένου που είδε το φως της δημοσιότητας, μας προϊδεάζει για τις τελικές αποφάσεις:
1. Το Κείμενο της Κύπρου αποτελεί συνέχεια του κειμένου της Ραβέννας. Και όπως φαίνεται στο Κείμενο της Κύπρου θα έχουμε μια σταδιακά αυξανόμενη απόκλιση από την Ορθόδοξη πατερική διδασκαλία, που ξεκίνησε από τη Ραβέννα και κλιμακώνεται στα επόμενα κείμενα.
2. Είναι σαφές πως το Κείμενο της Κύπρου.........
όπως και όλος ο διεξαγόμενος διάλογος, προσπαθεί να συμβιβάσει τις παραδόσεις Ανατολής και Δύσης, να ταιριάσει τα αταίριαστα και να αμβλύνει τις διαφορές. Έτσι τώρα επιχειρείται ξεκάθαρα συνδυασμός της συνοδικότητας και του πρωτείου. Ήδη το κείμενο της Ραβέννας μιλούσε για συνοδικότητα εντός του πλαισίου του πρωτείου και πρωτείο εντός του πλαισίου της συνοδικότητας! Αλλά και οι παρ’ ημίν οικουμενιστές (ο Πατριάρχης και ο Αρχιμανδρίτης Ελπιδοφόρος) ξεκάθαρα μίλησαν για δήθεν ορθόδοξη εκδοχή του πρωτείου, αφήνοντας σαφώς να εννοηθεί ότι με τον όρο πρωτείο δεν εννοούν μόνο «πρωτοκαθεδρία εν συνόδοις», ούτε μόνο «πρωτείο τιμής» αλλά πρωτείο που περιέχει μια κάποια υπεροχή έναντι των άλλων επισκόπων, ένα είδος ανωτερότητας του «πρώτου» έναντι των άλλων.
3. Τα μέλη της Μικτής Επιτροπής ακολουθούν τη γνωστή παλιά μέθοδο των αιρετικών. Κάνουν επιλεκτική χρήση γραφικών και πατερικών χωρίων ώστε να πετύχουν την θεμελίωση της δικής τους άποψης. Δεν υπολογίζουν το πνεύμα των λόγων, ούτε μελετούν την ορθόδοξη παράδοση. Αντίθετα στοχεύουν στην με κάθε δυνατό τρόπο προσέγγιση με τους παπικούς και εφευρίσκουν θεολογικούς όρους και αναλύσεις που θα οδηγούν ένα βήμα πιο κοντά στην προσέγγιση αυτή.
4. Τα Ορθόδοξα μέλη της Μικτής Επιτροπής δεν αντιμετωπίζουν τους συνομιλητές τους ως αιρετικούς. Δεν επισημαίνουν τα λάθη των παπικών που τους οδήγησαν σε απόσχιση (σχίσμα) από τη Μία Ορθόδοξη Εκκλησία, ούτε δείχνουν στους παπικούς οδούς μετανοίας και επιστροφής. Θεωρούν σχεδόν δεδομένο ότι Ορθόδοξοι και Παπικοί πρέπει να βρούνε κοινές ρίζες, κοινές θεολογίες και με αμοιβαίες υποχωρήσεις να οδηγηθούν στην ένωση.
Αυτά τα ολίγα προς το παρόν. Θα αναφερθούμε αναλυτικότερα στο θέμα όταν πλέον θα έχουμε το τελικό Κείμενο που θα συνυπογραφεί από Ορθοδόξους και Παπικούς.
Το Προσχέδιο ωστόσο του Κειμένου που είδε το φως της δημοσιότητας, μας προϊδεάζει για τις τελικές αποφάσεις:
1. Το Κείμενο της Κύπρου αποτελεί συνέχεια του κειμένου της Ραβέννας. Και όπως φαίνεται στο Κείμενο της Κύπρου θα έχουμε μια σταδιακά αυξανόμενη απόκλιση από την Ορθόδοξη πατερική διδασκαλία, που ξεκίνησε από τη Ραβέννα και κλιμακώνεται στα επόμενα κείμενα.
2. Είναι σαφές πως το Κείμενο της Κύπρου.........
όπως και όλος ο διεξαγόμενος διάλογος, προσπαθεί να συμβιβάσει τις παραδόσεις Ανατολής και Δύσης, να ταιριάσει τα αταίριαστα και να αμβλύνει τις διαφορές. Έτσι τώρα επιχειρείται ξεκάθαρα συνδυασμός της συνοδικότητας και του πρωτείου. Ήδη το κείμενο της Ραβέννας μιλούσε για συνοδικότητα εντός του πλαισίου του πρωτείου και πρωτείο εντός του πλαισίου της συνοδικότητας! Αλλά και οι παρ’ ημίν οικουμενιστές (ο Πατριάρχης και ο Αρχιμανδρίτης Ελπιδοφόρος) ξεκάθαρα μίλησαν για δήθεν ορθόδοξη εκδοχή του πρωτείου, αφήνοντας σαφώς να εννοηθεί ότι με τον όρο πρωτείο δεν εννοούν μόνο «πρωτοκαθεδρία εν συνόδοις», ούτε μόνο «πρωτείο τιμής» αλλά πρωτείο που περιέχει μια κάποια υπεροχή έναντι των άλλων επισκόπων, ένα είδος ανωτερότητας του «πρώτου» έναντι των άλλων.
3. Τα μέλη της Μικτής Επιτροπής ακολουθούν τη γνωστή παλιά μέθοδο των αιρετικών. Κάνουν επιλεκτική χρήση γραφικών και πατερικών χωρίων ώστε να πετύχουν την θεμελίωση της δικής τους άποψης. Δεν υπολογίζουν το πνεύμα των λόγων, ούτε μελετούν την ορθόδοξη παράδοση. Αντίθετα στοχεύουν στην με κάθε δυνατό τρόπο προσέγγιση με τους παπικούς και εφευρίσκουν θεολογικούς όρους και αναλύσεις που θα οδηγούν ένα βήμα πιο κοντά στην προσέγγιση αυτή.
4. Τα Ορθόδοξα μέλη της Μικτής Επιτροπής δεν αντιμετωπίζουν τους συνομιλητές τους ως αιρετικούς. Δεν επισημαίνουν τα λάθη των παπικών που τους οδήγησαν σε απόσχιση (σχίσμα) από τη Μία Ορθόδοξη Εκκλησία, ούτε δείχνουν στους παπικούς οδούς μετανοίας και επιστροφής. Θεωρούν σχεδόν δεδομένο ότι Ορθόδοξοι και Παπικοί πρέπει να βρούνε κοινές ρίζες, κοινές θεολογίες και με αμοιβαίες υποχωρήσεις να οδηγηθούν στην ένωση.
Αυτά τα ολίγα προς το παρόν. Θα αναφερθούμε αναλυτικότερα στο θέμα όταν πλέον θα έχουμε το τελικό Κείμενο που θα συνυπογραφεί από Ορθοδόξους και Παπικούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου