Σημερινή (Τετάρτη, 4/5/2011) συνέντευξη του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας Βασίλη Κουλαϊδή στον “Αθήνα 9.84” για τα Θρησκευτικά στο Λύκειο. Ερωτάται σχετικά με τις θέσεις των Θεολόγων και της Εκκλησίας όπως διατυπώθηκαν στην Ημερίδα στο Διορθόδοξο Κέντρο. Αναφέρεται ακόμη στην υποχρεωτικότητα του μαθήματος των Θρησκευτικών, στο μονόωρο μάθημα στη Β΄ Λυκείου, στο χαρακτήρα του μαθήματος αλλά και στις απαλλαγές από τα Θρησκευτικά.
Διαβάστε και απομαγνητοφωνημένα αποσπάσματα της συνέντευξης του Β.Κουλαϊδή (πηγή: Αθήνα 9,84)
«Το μάθημα των Θρησκευτικών παραμένει υποχρεωτικό στην A΄ Λυκείου, δύο ώρες. Αυτή είναι η πρότασή μας, αυτό υπήρχε και πιο παλιά. Άρα, δεν είναι ακριβές, ότι δεν είναι υποχρεωτικό... Στη Β' Λυκείου παραμένει και στη Β' Λυκείου, υποχρεωτικό»....
Σε άλλο σημείο είπε: «Θεωρούμε, ότι το μάθημα των Θρησκευτικών αποτελεί ένα βασικό στοιχείο της συγκρότησης της ταυτότητας του σύγχρονου πολίτη. Συνδέεται με πολλά ζητήματα πρακτικής ηθικής και θα πρέπει, μαζί με την ταυτότητα του σύγχρονου πολίτη, του Έλληνα, και μαζί με τις απαντήσεις που μπορούν να δώσουν σε ζητήματα πρακτικής ηθικής, να αποτελέσει και ένα φόρουμ διαλόγου. Και τα τρία μαζί, κανένα ξεχωριστά. Δηλαδή, και είναι ταυτοχρόνως σύσταση της ταυτότητάς μας και μπορεί να αποτελέσει φόρουμ διαλόγου και ταυτόχρονα, σε μια περίοδο και σε μια εποχή που έχουν έρθει πάρα πολλές πιέσεις, μπορεί να χρησιμεύσει -και αυτό είναι στα χέρια μας να γίνει-, ως μια πηγή λύσεων, για ζητήματα πρακτικής ηθικής. Αυτά τα τρία. Τώρα, το εάν θα τα καταφέρουμε να τα κάνουμε, είναι ένα στοίχημα το οποίο εν μέρει το επωμίζεται το υπουργείο, εν μέρει οι θεολόγοι, εν μέρει η κοινωνία. Δεν έχω καμία ένδειξη, ότι η κοινωνία δεν θέλει να γίνει αυτό το πράγμα, όπως το περιγράφω. Απεναντίας, είμαι απολύτως σίγουρος και έχουμε εμπειρικά δεδομένα που μας δείχνουν, ότι η κοινωνία θέλει το μάθημα των Θρησκευτικών».
Δημοσιογράφος: Στις προθέσεις του υπουργείου, είναι να αλλάξει ο χαρακτήρας του μαθήματος;
Β. Κουλαϊδής: «Ο χαρακτήρας κάθε μαθήματος είναι ρευστός. Εάν εννοείτε, ότι θα πάψουμε να θεωρούμε τα θρησκευτικά ως συστατικό στοιχείο της ταυτότητάς μας και της εθνικής μας ταυτότητας, όχι, δεν θα πάψει. Το ότι θα το εμπλουτίσουμε, ναι. Γιατί αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο, εξάλλου, άλλαξε και ο τίτλος στη Β' Λυκείου και έγινε "Θρησκεία και Κόσμος". Και στο πολυπολιτισμικό, τα Θρησκευτικά είναι ένα από τα μαθήματα στα οποία εάν κάποιος δεν θέλει να πάρει μέρος, το δηλώνει και δεν παίρνει μέρος».
Σε άλλο σημείο είπε: «Θεωρούμε, ότι το μάθημα των Θρησκευτικών αποτελεί ένα βασικό στοιχείο της συγκρότησης της ταυτότητας του σύγχρονου πολίτη. Συνδέεται με πολλά ζητήματα πρακτικής ηθικής και θα πρέπει, μαζί με την ταυτότητα του σύγχρονου πολίτη, του Έλληνα, και μαζί με τις απαντήσεις που μπορούν να δώσουν σε ζητήματα πρακτικής ηθικής, να αποτελέσει και ένα φόρουμ διαλόγου. Και τα τρία μαζί, κανένα ξεχωριστά. Δηλαδή, και είναι ταυτοχρόνως σύσταση της ταυτότητάς μας και μπορεί να αποτελέσει φόρουμ διαλόγου και ταυτόχρονα, σε μια περίοδο και σε μια εποχή που έχουν έρθει πάρα πολλές πιέσεις, μπορεί να χρησιμεύσει -και αυτό είναι στα χέρια μας να γίνει-, ως μια πηγή λύσεων, για ζητήματα πρακτικής ηθικής. Αυτά τα τρία. Τώρα, το εάν θα τα καταφέρουμε να τα κάνουμε, είναι ένα στοίχημα το οποίο εν μέρει το επωμίζεται το υπουργείο, εν μέρει οι θεολόγοι, εν μέρει η κοινωνία. Δεν έχω καμία ένδειξη, ότι η κοινωνία δεν θέλει να γίνει αυτό το πράγμα, όπως το περιγράφω. Απεναντίας, είμαι απολύτως σίγουρος και έχουμε εμπειρικά δεδομένα που μας δείχνουν, ότι η κοινωνία θέλει το μάθημα των Θρησκευτικών».
Δημοσιογράφος: Στις προθέσεις του υπουργείου, είναι να αλλάξει ο χαρακτήρας του μαθήματος;
Β. Κουλαϊδής: «Ο χαρακτήρας κάθε μαθήματος είναι ρευστός. Εάν εννοείτε, ότι θα πάψουμε να θεωρούμε τα θρησκευτικά ως συστατικό στοιχείο της ταυτότητάς μας και της εθνικής μας ταυτότητας, όχι, δεν θα πάψει. Το ότι θα το εμπλουτίσουμε, ναι. Γιατί αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο, εξάλλου, άλλαξε και ο τίτλος στη Β' Λυκείου και έγινε "Θρησκεία και Κόσμος". Και στο πολυπολιτισμικό, τα Θρησκευτικά είναι ένα από τα μαθήματα στα οποία εάν κάποιος δεν θέλει να πάρει μέρος, το δηλώνει και δεν παίρνει μέρος».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου