16/1/14

Ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ για τα οικονομικά σκάνδαλα

Πειραιεύς 15 Ἰανουαρίου 2014
Α Ν Α Κ Ο Ι Ν Ω Θ Ε Ν 
«...δυσκόλως πλούσιος εσελεύσεται ες τήν βασιλείαν τν ορανν, πάλιν δέ λέγω μν, εκοπώτερον στί κάμηλον διά τρυπήματος ραφίδος διελθεν πλούσιον ες τήν βασιλείαν το Θεο εσελθεν». (Ματθ. ιθ΄, 23-24)
«Μή θησαυρίζετε μν θησαυρούς πί τς γς, που σής καί βρσις φανίζει, καί που κλέπται διορύσσουσι καί κλέπτουσι, θησαυρίζετε δέ μν θησαυρούς ν οραν, που οτε σής καί βρσις φανίζει, καί που κλέπται ο διορύσσουσιν οδέ κλέπτουσιν». (Ματθ. ς΄, 19-21)
« ...Μή πλανσθε ... ρπαγες βασιλείαν Θεο ο κληρονομήσουσι». (Α΄Κορ. ς΄, 9-10) 

Μέ τήν δύνη τς κακοδαιμονίας το λαο μας καί τς νθρωπότητος πό τήν καταδολίευση καί τήν νόσφιση καί τήν πληστία καί τό γκλημα το «λευκο κολλάρου» πού γενν σάν ποτρόπαιους καρπούς λισμός το καπιταλισμο καί τς κεφαλαιοκρατίας
χομε ερό χρέος νά παναλάβωμε μέ στεντώρεια φωνή ατό πού διαχρονικά καταγγέλει τό Εαγγελικό μήνυμα σάν βρη πρός τόν Δημιουργό τς ζως καί πρός τήν ερή εκόνα του, τόν νθρωπο. ρπαγή τν λικν γαθν πού προορίζονται γιά τήν διαβίωση τς νθρώπινης οκογένειας καί προσφέρονται φειδώλευτα πό τόν Πατέρα τν φώτων, ληστρική νόσφιση τους καί γκληματικός ποθησαυρισμός τους προσβάλλει κατά τρομακτικό τρόπο τήν πρός τόν πλησίον γάπη στήν ποία λες ο θεες ντολές νακεφαλαιονται (Ρωμ. ιγ΄9). ποκαλυφθείς Θεός ν τ προσώπ το Θεανθρώπου Χριστο παναλαμβάνει τήν ντολή το δεκαλόγου «ο κλέψεις» (Ματθ. ς΄20, ιθ18, Μαρκ. ι΄9, Λου. ιη20, Α΄Πετρ. δ΄15) καί κατατάσσει τό κακούργημα τς ρπαγς τν λικν γαθν στήν κατηγορία τν θανασίμων κείνων μαρτημάτων πως φόνος, μοιχεία, πορνεία, δόλος, σέλγεια, πονηρός φθαλμός, βλασφημία, τά ποα μολύνουν καί ποξενώνουν τόν νθρωπον πό τήν κοινωνία καί τήν νωση μέ τό πρόσωπο το γαπντος Θεο (Ματθ. ιε΄9, Μαρκ. ζ΄21-22).
Τά καταγγελόμενα κακουργήματα πού μένουν καί τιμώρητα τς οσιαστικς κποίησης το Ταχυδρομικο Ταμιευτηρίου μέ «μποναμά» πέντε δισεκατομμύρια Ερώ καί τς γροτικς Τραπέζης μέ πτά δισεκατομμυρία Ερώ ποδεικνύουν τήν τραγική χυδαιότητα το καπιταλιστικο συστήματος πού ποδοπατ ναίσχυντα τήν διαχρονική καί καθημερινά πιβεβαιουμένη ρήση το Χριστο «φρων ταύτ τ νυκτί τήν ψυχήν σου παιτοσι πό σο δέ τοίμασας τίνι σται;» (Λουκ. ιβ΄20). καπιταλισμός δέν εναι ποτέ φίλος τς κκλησίας καί κ το ποτελέσματος καί τς πρακτικς του ταυτίζεται μέ τόν θεο κομμουνισμό πού δανείζεται μέν τίς ρχές το νθρωπισμο, τς λληλεγγύης καί τς κοινωνίας πό τήν κκλησία λλά τίς συμπνίγει καί τίς δολοφονε στόν νδοκοσμικό του χωροχρόνο. Στήν πραγματικότητα κεφαλαιοκρατική διαδικασία πού δικαίως νομάζεται δημιουργική καταστροφή πονομεύει καί τούς κοινωνικούς δεσμούς μπαίνοντας σφήνα νάμεσα στήν παθολογία τς συσσώρευσης καί τήν ασθηση τς κοινότητας. Τό πόσο γελοες εναι καί νεδαφικές ο θεωρίες το Trickle-Down (νστάλαξη πρός τά κάτω) πού προωθον φορολογική συλία γιά τά νώτατα εδοδηματικά στρώματα μέ τό πιχείρημα τι δθεν αξανόμενος πλοτος στήν κορυφή τς κοινωνικς εσοδηματικς πυραμίδας θά «κυλήσει» ναπόφευκτα πρός τά κάτω, ενοώντας τό σύνολο τς κοινωνίας,  ποδεικνύεται πό τίς περφορτωμένες θυρίδες τν Τραπεζν καί τά δισεκατομμύρια τν καταθέσεων πού ποτελον τήν πλέον κραυγαλέα πόρριψη το Εαγγελικο μηνύματος καί τς ν Χριστ ζως.
Στν τόπο μας, πλέον δ κα ρκετ χρόνια, ο νθρωποι δοκιμάζονται καθημερινά, στν προσπάθειά τους ν πιβιώσουν μέσα στ δίνη τς λεγόμενης οκονομικς κρίσης. Δν εναι λίγοι πο βρέθηκαν ν μία νυκτ σ κατάσταση πόλυτης νέχειας κα ταπείνωσης. Δν εναι λίγοι κενοι πο στερονται σήμερα τ ναγκαία κα παραίτητα. Δν εναι λίγοι κενοι πο χουν χάσει τ κουράγιο τους, τς λπίδες κα τν πίστη τους.
Σ’ ατ τν τραγικ συγκυρία γι τ λαό μας, θλίψη, μ κα γανάκτηση, προκαλον πως ναφέραμε ο συνεχες κα λλεπάλληλες ποκαλύψεις σκανδάλων οκονομικν. Τεράστια ποσ χουν διακινηθε μ διαφάνεια κα δολιότητα. Πολλο εναι κενοι πο ν πολιτεία τος διόρισε σ ξιώματα ψηλ γι ν προασπίζουν τ δικαιώματά της, χρησιμοποίησαν τς θέσεις τους γι ν ποκομίσουν δια φέλη. Πολλο εναι κενοι πο ν κα πλοτο διέθεταν κα ξουσία εχαν, κμεταλλεύτηκαν τς χρόνιες δυσλειτουργίες το κρατικο μηχανισμο γι ν μεγεθύνουν τ κέρδη τους κα ν αξήσουν τς περιουσίες τους λές καί πρόκειται νά τούς συνοδεύσουν στόν τάφο τους λές καί πιδιώκουν νά αξήσουν τούς κατά τό βυζαντινορωμαϊκό δίκαιο ποκαλουμένους «χάσκοντες κληρονόμους». λήθεια πόσο ρεαλιστική εναι μιά ταπεινή πιγραφή κάπου στό γιον ρος πού ναφέρει: «Κελλίον μου, κελλίον μου σήμερον μο, αριον τέρου καί οδέποτε οδενός». Πολλο τέλος εναι κενοι πο ν κλέχθησαν π τν λα γι ν πηρετον τ κοιν καλό, ποτάχθηκαν σ συμφέροντα λλότρια κα ξένα πρς τν πατρίδα ποδοπατώντας τιμή, ξιοπρέπεια, λευθερία, θος, αωνιότητα, συνείδηση.
ν κανες μως μείνει, δημοσιογραφικ τ τρόπ, στν καταγγελία κα στν καταδίκη τν συμβαινόντων, κινδυνεύει ν μν μβαθύνει ποτ στς ατίες τν φαινομένων. Στν προοπτικ ατ θ θέλαμε ν κάνουμε λίγες πισημάνσεις.

1. Τ κίνημα το διαφωτισμο ποσχέθηκε τν παρχ μίας νέας ποχς, που νθρωπος θ τοποθετηθε περάνω λων τν ξιν. « θρησκεία το μέλλοντος θ εναι καθαρς νθρωπος – δηλαδ λατρεία λων ατν πο προέρχονται π τν νθρωπο» ξήγγειλε γάλλος φιλόσοφος ρνέστ Ρενάν. Γεννήματα τούτης τς θεώρησης στ πεδίο τν οκονομικν θεωριν εναι τόσο φιλελευθερισμς σο κα κομμουνισμός. Τ δύο ατ ντίθετα, κ πρώτης ψεως, ρεύματα κατ τν 20ο  κυρίως αώνα φαρμόσθησαν σ διάφορες κοινωνίες, φανερώνοντας προκάλυπτα πς νθρωπος ς πρόσωπο λάχιστο νδιαφέρον τος προκαλε. Στ πίκεντρο τόσο τς καπιταλιστικς σο κα τς μαρξιστικς σκέψης βρίσκεται δια οκονομία, ς ξία πόλυτη, ς μόνος ρεαλισμός. οκονομία ρμηνεύει τ το παρελθόντος, καθορίζει τ το παρόντος, προφητεύει τ μελλούμενα. Τ τομα ποτελον γρανάζια νς μηχανισμο πο φείλει ν λειτουργε ψεγάδιαστα γι τ καλό της δεολογίας κα τελικ γι τ κέρδος. Τραγικ ποδεικνύεται πς ομανισμς τς νεωτερικότητας, πολλ δ μλλον τς μετανεωτερικότητας δν διστάζει ν ξαθλιώσει κόμα κα ν φανίσει τν νθρωπο προκειμένου ν πιτευχθε εημερία τν ριθμν. σειρά τν νομάτων Κίρωφ, Τρότσκι, Κάμενεφ, Ζηνόβιεφ, Μπουχάριν, Σμιρνώφ, Γιάκοντα, Γιεζώφ, Μπέρια, βουτηγμένων στό αμα μέχρι τό λαιμό πού δολοφονοσαν νας τόν λλο μέ πρόταγμα τήν δθεν  εημερία το «προλεταριάτου», δέν διδάσκει καί δέν προβληματίζει τουλάχιστον;

2. σύγχρονος νθρωπος προσπάθησε ν χειραφετηθε π τιδήποτε το θετε ρια.  Γι τ λόγο ατ λλωστε, λλοτε συνειδητ κα λλοτε συνείδητα, πώθησε τν ννοια τς θικς π τ σκέψη κα τ ζωή του. Ο παρεκτροπς κα ο παραβατικς συμπεριφορς τν τόμων πιστεύθηκε τι εναι δυνατν ν ντιμετωπιστον μ τν παιδεία κα τ δίκαιο. Τ ψηλ μορφωτικ πίπεδο τν πολιτν π τ μία κα κριβς νομοθετικ πλαίσιο π τν λλη θ μείωνε τν λανθάνουσα παραβατικότητα κα γκληματικότητα τν τόμων. Τ πλθος μως τν σκανδάλων πο χουν συντελεστε στν ποχ μας φανερώνει πς ο τελέσαντες ατ ταν τομα ψηλο μορφωτικο πιπέδου, τ ποα συχν καταφέρνουν ν κλέβουν «νομότυπα» ν σ λλες περιπτώσεις χρησιμοποιον τος νόμους γι ν πετύχουν τος νομους στόχους τους.
Ατ πο δν λαβε π’ ψιν της θεώρηση περ νθρώπου το πικρατοντος πολιτισμο, εναι πς τ κάθε πρόσωπο, κόμα κα κενο πο χει κατακτήσει τ γνώση, κόμα κα κενο πο χει προοδεύσει στ πνεμα, κινδυνεύει ν πσα στιγμή, πως κα ο λοιπο θνητοί, ν λισθήσει σ τοπήματα, παραπτώματα, κόμα κα γκλήματα, χωρς κανένας ξωτερικς κανόνας ν εναι π μόνος του κανς ν σταματήσει τν τάση ατή. ροπ πρς τν μαρτία εναι δυστυχς χαρακτηριστικό της πεπτωκυίας φύσεώς μας κα ποιος τ γνοε τ πωθε βρίσκεται πάντα πρ δυνηρν κπλήξεων. ν τέλει δν πρέπει ν θεωρεται παράδοξο τ τι πολιτισμς κενος πο πώθησε τν θικ π τν τομικ κα τν συλλογικό μας βίο, συνταράσσεται π ήθεις συμπεριφορές φο χωρίς Θεό λα πιτρέπονται καί φο μεθοδικά διδάσκεται τι ψυχή δέν πάρχει, κι κόμη τι νθρωπος προέρχεται πό τό πουθενά καί τό τίποτα καί πηγαίνει στό πουθενά καί στό τίποα, τι λο τό σύμπαν εναι προϊόν συνείδητης καί λογης τυχαιότητος καί ζωή νας νερμάτιστος παραλογισμός. τσι δυσώπητα καί ναπόδραστα τίθεται τό ρώτημα ν νθρωπος πρόκειται νά κμηδενισθε μετά τά λίγα χρόνια τς γήϊνης πορείας του γιά ποιό λόγο νά εναι δίκαιος καί θικός καί γιατί νά μήν μιμεται τήν φιαλτική πραγματικότητα τς ζούγκλας καί γιατί νά μήν νστερνίζεται τό φασιστικό δεολόγημα περί «περανθρώπου» το Νίτσε;

3. Θ ταν τουλάχιστον στοχο, ν στρέψουμε τ προσοχή μας σ τούτη τν συγκυρία, μόνο πρς τ πρόσωπα κενα τ ποα μ οονδήποτε τρόπο πέπεσαν σ δικήματα κα σ πράξεις κολάσιμες κ το ποινικο νόμου, χωρς ν σχοληθομε μ τ ποι εναι μήτρα κείνη πο κυοφόρησε κα γέννησε τοτα τ δεινά. Μ λλα λόγια, ν θέλουμε ν σταθομε στ ψος τν περιστάσεων,  δν πρέπει ν ποφύγουμε τν ξέταση το διου μας το αυτο, τν δικν μας λαθν, τν δικν μας στοχιν, τν κατ δικν μας εθυνν.
πατρίδα μας πολλς δοκιμασίες χει περάσει στ νεώτερη στορία της, κα γι’ ατ δν εναι παράδοξο τ τι ο λληνες θελήσαμε ν ποκτήσουμε τν ποιότητα ζως πο ο λλοι λαο το δυτικο κόσμου εχαν κατακτήσει. μως χωρς ν τ πολυκαταλάβουμε, τ ραμα γι μία καλύτερη ζω κατάφερε ν λλοιώσει τν σώτερο αυτό μας. πωλέσαμε χαρακτηριστικ πο γι αἰῶνες σημείωναν τν διοπροσωπεία μας. εφυΐα, τ πολυμήχανο, ρωισμός, τ φιλότιμο, λευθερία, πίστη, λήθεια μοίαζαν ργαλεα χρηστα στς νέες μας πιδιώξεις γι εζωία. τσι ρχίσαμε ν νομάζουμε ναγκαο καθετ πο πιθυμούσαμε· πιζητούσαμε τ εκολο κα γρήγορο κέρδος· κάναμε τ χρμα τ πόλυτο κοινωνικ κριτήριο· μάθαμε τ παιδιά μας ν μν ναζητον τν κλίση τους, ν μν νειρεύονται τ τί θ κάνουν στ ζωή τους, λλ τ πς θ ξειδικευτον σ προσοδοφόρα παγγέλματα· φήσαμε τ γ τν πατέρων μας χέρσα κα καλλιέργητη, μ περισσότερο γονη κατήντησε ψυχή μας στν ποία σπόρος το εαγγελικο λόγου πλέον δν καρποφορε. Ο λόγοι το Κυρίου: «δυσκόλως ο τ χρήματα χοντες εσελεύσονται στν βασιλεία το Θεο» καί «που στί θησαυρός μν, κε καί καρδία μν σται» παραθεωρήθηκαν κα βίος μας δηγήθηκε σ δύνη κα πόνο, χι ς νωθεν τιμωρία, λλ ς φυσικ ξέλιξη τν πιλογν μας.
Τ τραγικ στς μέρες πο διανύουμε φρονομε τι δν συναντται μόνο στ προσωπικ δράματα τν δοκιμαζομένων δελφν μας, λλ πεκτείνεται σ λους μς ο ποοι θ πιθυμούσαμε μ να τρόπο μαγικ ν γυρίσουμε τ χρόνο πίσω, στν ποχ πρν τ κρίση, τότε πο ο μισθοί, τ δικαιώματα, τ κεκτημένα μας κα τ θελήματά μας παρέμεναν λώβητα, χωρς ν κρίνουμε ναγκαο ν λλάξουμε τίποτα, χωρς ν μετανιώσουμε γι κάτι. Τοτο εναι τ ληθιν τραγικό, τοτο εναι πο γενν τ σκάνδαλα κα τος σκανδαλοποιούς. 

+ ὁ Πειραιῶς ΣΕΡΑΦΕΙΜ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)