9/4/14

Eurogroup: 25.000 δημόσιοι υπάλληλοι σε κινητικότητα και επιπλέον 2.000 απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων στο α΄ τρίμηνο του 2015

Έγγραφο Eurogroup: Προαπαιτούμενο 25.000 σε κινητικότητα για τα 6,3 δισ. ευρώ
Της Δήμητρας Καδδά
Δεν έχουν τελειώσει τα προαπαιτούμενα για να εγκριθούν τα 6,3 δισ. ευρώ αναφέρει σε έγγραφό του με ημερομηνία 7 Απριλίου ο επικεφαλής του Eurogroup Jeroen Dijsselbloem. Αποκαλύπτει ότι είναι δεσμευτική η είσοδος 25.000 υπαλλήλων σε κινητικότητα πριν την έγκριση της εκταμίευσης, ενώ υπάρχει δέσμευση της κυβέρνησης για απολύσεις επιπλέον 2.000 υπαλλήλων στο α΄ τρίμηνο του 2015. Γίνεται λόγος και για κινδύνους στην ανάκαμψη γιατί καθυστερούν μεταρρυθμίσεις λόγω «κατεστημένων συμφερόντων» αλλά και για ανησυχία που προκαλούν τα κόκκινα δάνεια.

Το έγγραφο αποτελεί σύνοψη της δ΄ έκθεσης προόδου της ΕΕ για το ελληνικό μνημόνιο και τη δόση. Καταγράφει αλλαγές στην βιωσιμότητα του χρέους και στις αποκρατικοποιήσεις: υψηλότερο χρέος κατά 1% του ΑΕΠ το 2020 και χαμηλότερα κατά 2 δισ. ευρώ περίπου (από τα 24,2 δισ. ευρώ στα 22,6 δισ. ευρώ) έσοδα ιδιωτικοποιήσεων το 2020 λόγω της αγοράς ακινήτων κυρίως.

Τα νέα ορόσημα
Καταγράφει και τα νέα ορόσημα Ιουνίου και Ιουλίου, βάση των οποίων θα έρθουν τα 2 δισ. ευρώ των δόσεων που απομένουν. Όπως αναφέρει περιλαμβάνουν για τον Ιούνιο μεταξύ άλλων: νέες παρεμβάσεις στους φόρους υπέρ τρίτων, μεταρρυθμίσεις σε υγεία, συνταξιοδοτικό και ενέργεια.

Αναλυτικά για τον Ιούνιο προβλέπει:
· Προσαρμογής της νομοθεσίας του εμπορίου
· Μείωση των διοικητικών επιβαρύνσεων μέσω και των φόρων υπερ τρίτων
· Ενίσχυση του πλαισίου για την καταπολέμηση της διαφθοράς
· Βελτίωση της ανάκτησης των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης και
· Μεταρρυθμίσεις στην υγειονομική περίθαλψη

Για τον Ιούλιο επισημαίνει ότι θα ισχύουν οι παραπάνω όροι με την εξαίρεση του εμπορίου και των εσόδων κοινωνικής ασφάλισης , ενώ θα προβλέπονται επιπλέον και παρεμβάσεις:
· Μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος και
· Μεταρρύθμισης της αγοράς ενέργειας.

Προαπαιτούμενα για τον Απρίλιο
Εντός του μήνα και πριν από την εκταμίευση της δόσης, όπως αναφέρεται, πρέπει να γίνουν μία σειρά από προαπαιτούμενα κάποια από τα οποία περιλαμβάνονται στον εφαρμοστικό νόμο και περιλαμβάνουν: βελτίωση των δημόσιων οικονομικών, καταπολέμηση της διαφθοράς, ιδιωτικοποιήσεις, μεταρρύθμιση του φορολογικού, ευελιξία στις μεταρρυθμίσεις στις αγορές εργασίας και προϊόντων.

Όπως αναφέρεται, οι δόσεις 8,3 δισ. ευρώ από τον EFSF και δύο δόσεις ύψους 1,8 δισ. ευρώ από το ΔΝΤ που θα αποφασιστούν στις αρχές Μαΐου, θα διατεθούν με την επιφύλαξη των «προαπαιτούμενες δράσεων». Από πλευράς ΕΕ τα 6,3 δισ. ευρώ θα διατεθούν το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Απριλίου και από 1 δισ. ευρώ στις αρχές Ιουνίου και Ιουλίου μετά από νέα σειρά οροσήμων.

Αυτή την περίοδο ο εφαρμοστικός νόμος που ψήφισε η Βουλή στις 30 Μαρτίου «είναι τώρα υπό εξέταση από την τρόικα» η οποία θα αποφανθεί στα μέσα Απριλίου για το αν η Ελλάδα έχει πράγματι ολοκληρώσει όλες τις προαπαιτούμενες δράσεις. Στη συνέχεια, το EWG (Ομάδα Εργασίας του Eurogroup) θα συζητήσει την τελική έγκριση για την εκταμίευση της 1ης υποδόσης, και τότε όπως αναφέρεται η έκθεση προόδου της ΕΕ θα δημοσιευθεί.

Καταγράφεται ότι η Ελλάδα έχει κάνει πρόοδο στην εφαρμογή των μέτρων. Γίνεται λόγος για επιβράδυνση της ύφεσης στο 3,9% του ΑΕΠ το 2013, ταχύτερα από το αναμενόμενο (η εκτίμηση ήταν για 4,2 % του ΑΕΠ). Επισημαίνεται ότι οι μεταρρυθμίσεις που εφαρμόστηκαν οδήγησαν σε βελτίωση της ανταγωνιστικής θέσης της Ελλάδας.

Γίνονται θετικά σχόλια για το πλεόνασμα το 2013 στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών ύψους 0,7% του ΑΕΠ, για το ότι οι τιμές έχουν μειωθεί περισσότερο από το αναμενόμενο, αλλά και για πιθανότητα να υπάρξει ταχύτερη αύξηση της απασχόλησης κατά 0,6% το 2014 και κατά 2,6% το 2015 αλλά με παραμονή της ανεργίας σε δυσθεώρητα επίπεδα.

Κίνδυνοι στην ανάκαμψη λόγω κατεστημένων συμφερόντων
Γίνεται όμως και λόγος για κινδύνους στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, κυρίως λόγω της αποτυχίας της εφαρμογής των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων η οποία αποδίδεται σε «κατεστημένα συμφέροντα» αλλά και σε εξωτερικούς παράγοντες, όπως η οικονομική κρίση στην Τουρκία και η πολιτική κρίση στην Ουκρανία.

Αποδέχεται και πρωτογενές πλεόνασμα 2013 περί το 1,3 % του ΑΕΠ υψηλότερο του στόχου (0%) αλλά πιο χαμηλά από τις κυβερνητικές εξαγγελίες όπως είχε επισημάνει το Capital.gr και επισημαίνεται ότι πρέπει να περιμένει τα στοιχεία της Eurostat.

Για τη βιωσιμότητα του χρέους η χαμηλότερη ονομαστική αύξηση του ΑΕΠ ( λόγω αποπληθωρισμού) και η χαμηλότερη εκτίμηση των εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις, αλλά και οι υψηλότερες ληξιπρόθεσμες οφειλές αναθεωρούν τα στοιχεία: αναμένεται το 2020 από το 124 % του ΑΕΠ στο 125% του ΑΕΠ πλέον και το 2022 αντί για 110% του ΑΕΠ, στο 112 % του ΑΕΠ.

Πρόβλημα τα κόκκινα δάνεια
Στο τραπεζικό πεδίο γίνεται ειδική μνεία για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, που εξακολουθούν να αποτελούν πεδίο «ανησυχίας για τις ελληνικές τράπεζες» και επισημαίνεται ότι αναμένονται σχέδια από τις ελληνικές τράπεζες για το πώς σχεδιάζουν να αντιμετωπίσουν το ζήτημα.

Στο φορολογικό πεδίο ζητείται ενίσχυση της Γενικής Γραμματείας Εσόδων με 1.700 άτομα την προσεχή 2ετία αλλά και περαιτέρω θεσμικές αλλαγές άμεσα. Προαναγγέλλεται επίσης νομοσχέδιο για τη βελτίωση του πλαισίου για την καταπολέμηση της διαφθοράς.
capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου