31/5/14

Επισημάνσεις της ΠΕΘ για την Τράπεζα Θεμάτων

θήνα 30 Μαΐου 2014 
Ἀριθμ. Πρώτ.: 85 
Προς τον αξιότιμο κύριον Σωτήριον Γκλαβά 
 Πρόεδρον Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής 
Αν. Τσόχα 36, 
115 21 Αθήνα 
Τηλ.: 210 3310283, 210 3312406 
Fax: 210 3257336 
E-mail: info@iep.edu.gr
Θέμα: Επισημάνσεις για την Τράπεζα Θεμάτων 
Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε, 
Η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων μελετά προσεκτικά το περιεχόμενο της Τράπεζας Θεμάτων για το μάθημα των Θρησκευτικών
σε όλα τα είδη σχολικών μονάδων (Γενικά Λύκεια, ΕΠΑΛ, κλπ) που αυτή εφαρμόζεται. Η καθυστερημένη, τρεις μόνο μέρες πριν την έναρξη των εξετάσεων, δημοσιοποίηση της Τράπεζας Θεμάτων και ο όγκος των θεμάτων που έχουν περιληφθεί σε αυτήν απαιτεί χρόνο για την προσεκτική ανάλυση των θεμάτων και τον εντοπισμό τυχόν λαθών ή παραβλέψεων, έργο το οποίο έχει ήδη ξεκινήσει η ΠΕΘ και θα συνεχίσει με την πολύτιμη συνεργασία των μάχιμων συναδέλφων Θεολόγων που μας αποστέλλουν σχετικές παρατηρήσεις. Κρίνουμε ωστόσο αναγκαία μια πρώτη παρέμβαση για το ζήτημα καθώς η εξεταστική περίοδος ήδη τρέχει και απαιτούνται άμεσες λύσεις στα παρακάτω ζητήματα: 
1. Στην Τράπεζα Θεμάτων για τα Θρησκευτικά στα Ημερήσια Επαγγελματικά Λύκεια είχαν περιληφθεί αρχικά κάποια θέματα που ήταν εκτός της διδακτέας ύλης όπως αυτή ορίστηκε με την υπ. αριθμ. 35359/Γ2/11-03-2014 απόφαση του Υπουργού Παιδείας. Μετά από παρέμβαση συναδέλφων, κάποια λάθη που είχαν επισημανθεί διορθώθηκαν, ωστόσο απαιτείται επιπλέον ενδελεχής έλεγχος των περιεχομένων στην Τράπεζα Θεμάτων ώστε αυτά να συμβαδίζουν με την εξεταστέα ύλη. 
2. Σύμφωνα με την υπ. αριθμ. Πρωτ. 30631/Γ2/04-03-2014 Απόφαση του Υπουργείου Παιδείας το πρώτο θέμα της Α΄ ομάδας περιλαμβάνει πέντε (5) ερωτήσεις αντικειμενικού τύπου, βαθμολογείται με είκοσι πέντε (25) μονάδες (5×5=25) και ορίζεται από την Τράπεζα Θεμάτων. Σε κάποια ωστόσο θέματα της Τράπεζας περιέχονται υποερωτήματα του θέματος Α1 στα οποία, μετά από το χαρακτηρισμό μιας πρότασης ως σωστής ή λανθασμένης, ζητείται η τεκμηρίωση της επιλογής των μαθητών, που βαθμολογείται με 3 μονάδες και προφανώς η απάντησή τους αυτή δεν είναι «αντικειμενικού τύπου». 
 3. Συνάδελφοι που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα του Υπουργείου για την αποστολή θεμάτων προκειμένου να καταρτιστεί η Τράπεζα Θεμάτων για το μάθημα των Θρησκευτικών μας ενημέρωσαν πως τα θέματα που απέστειλαν δεν περιλήφθηκαν τελικά στην Τράπεζα και ουδεμία ενημέρωση έλαβαν από το ΙΕΠ. Την ίδια στιγμή κάποια υποερωτήματα επαναλαμβάνονται αυτούσια σε τρία-τέσσερα ή και περισσότερα διαφορετικά θέματα της Τράπεζας. 
4. Συνάδελφοι Θεολόγοι επισημαίνουν ότι στα ερωτήματα ανάπτυξης (Β1) υπάρχουν κάποια που στηρίζονται σε κείμενα συγχρόνων θεολόγων, κληρικών ή στοχαστών που δεν περιέχονται στο σχολικό βιβλίο, τα οποία πιθανότατα θα δυσκολέψουν τους μαθητές να τα αναπτύξουν εκτενώς. 
5. Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, από την Τράπεζα Θεμάτων για το μάθημα των Θρησκευτικών αποστέλλονται το πρώτο θέμα της Ομάδας Α΄ και το πρώτο της Ομάδας Β΄ ενώ ο διδάσκων ορίζει - προσθέτει τα υπόλοιπα. Μετά την κλήρωση των θεμάτων από τις σχολικές μονάδες το αρχείο που εξάγεται έχει τη μορφή pdf και η ηλεκτρονική επεξεργασία του είναι δύσκολη ή και αδύνατη. Οι εκπαιδευτικοί ζητούν το αρχείο που θα αποστέλλεται κατά την κλήρωση να έχει την μορφή word ώστε να καθίσταται εύκολη η προσθήκη των θεμάτων του διδάσκοντος και η τελική μορφοποίηση των θεμάτων που θα δίνονται στους μαθητές. 
Η ΠΕΘ θα συνεχίσει την ενδελεχή μελέτη της Τράπεζας Θεμάτων και παρακαλεί τους συναδέλφους Θεολόγους που εντοπίζουν οποιεσδήποτε αστοχίες στην Τράπεζα να επικοινωνούν με την Ένωση προκειμένου να παρέμβει εκ νέου και συνολικά προς το ΙΕΠ για τη διόρθωσή τους. 

Με τιμή 
Για το ΔΣ της ΠΕΘ 
Ο Πρόεδρος 
Ηλίας Μπάκος 
Δρ Θεολόγος – Φιλόλογος 

Ο Γεν. Γραμματέας 
Κωνσταντίνος Σπαλιώρας 
Δρ Θεολόγος 

Κοινοποίηση: Γραφείο Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων

9 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Αξιότιμοι κύριοι της ΠΕΘ: Ποιο σκοπό εξυπηρετούν τέτοιες ανακοινώσεις εν μέσω των εξετάσεων; Καταλαβαίνετε τη σύγχυση και τα προβλήματα που δημιουργούνται στα παιδιά και στους εκπαιδευτικούς;
Θα περίμενε κανείς να γνωρίζετε ακριβώς ποιο είναι το θεσμικό και το παιδαγωγικό πλαίσιο κατασκευής ερωτήσεων κλειστού τύπου (Α Ομάδα) και ανοικτού τύπου (Β Ομάδα), λαμβάνοντας υπόψη ότι επί τόσα χρόνια το μάθημα εξετάζεται με τον ίδιο τρόπο. Η ανακοίνωσή σας φαίνεται να αγνοεί τις οδηγίες του ΙΕΠ για τα θέματα της Α΄ Λυκείου, οι οποίες εκδόθηκαν στο πλαίσιο του νέου νόμου για τις εξετάσεις της Α΄ Λυκείου (βλ. http://meleagros.iep.edu.gr/uploaded_files/prodiagrafes/thriskeytika.pdf).
Στο παραπάνω έγγραφο αναφέρεται ρητά (και οπωσδήποτε ορθά):
«Οι ερωτήσεις κλειστού τύπου, εάν θεωρηθεί αναγκαίο, μπορούν να συνδυαστούν με ερωτήσεις κατανόησης πληροφοριών, αιτιολόγησης, τεκμηρίωσης κ.λπ.» (σελ. 2).
Επιπλέον:
«Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει δύο θέματα με αντίστοιχες ερωτήσεις ευρύτερης ανάπτυξης, με τις οποίες ελέγχεται η ικανότητα των μαθητών για συνθετική και κριτική ανάλυση, όπως και η δυνατότητα διασύνδεσης γνώσεων, γεγονότων και διαδικασιών…
Στις ερωτήσεις της Β Ομάδας μπορούν να δίνονται πηγές πληροφοριών (π.χ. κείμενο, εικόνα κ.ά.), εφόσον δεν ελέγχεται η δηλωτική γνώση, για να υλοποιηθούν αποδοτικότερα τα παραπάνω» (σελ. 4 και 5).

Ανώνυμος είπε...

Είμαι κάθετα αντίθετος με την τράπεζα θεμάτων για πολλούς λόγους.
Από τις παρατηρήσεις όμως της ΠΕΘ μόνο η πρώτη στέκει.
Κανένας δεν όφειλε να συμπεριλάβει ως θέματα τις μπούρδες που βάζαν διάφοροι και βλέπαμε τόσα χρόνια στα σχολεία αν και υπάρχουν και κάποια ψιλοχαζά θέματα στη τράπεζα αλλά με τέτοιο βιβλίο τι μπορούσαν να κάνουν!
Η ασχετοσύνη κάποιων τους κάνει να μην μπορούν να επεξεργαστούν το PDF.

Ανώνυμος είπε...

Ιδού λοιπόν και οι υπερασπιστές του ΙΕΠ!

1. Το πόσο καλές και ορθές είναι οι Οδηγίες του ΙΕΠ φαίνεται από το γεγονός ότι στην πρώτη τους εκδοχή για το Α2 θέμα έγραφαν ότι περιέχει δύο υποθέματα που το πρώτο βαθμολογείται με 10 και το δεύτερο με 15 μονάδες, σε αντίθεση με την υπουργική απόφαση που μιλά για δύο υποθέματα ένα με 13 και ένα με 12 μονάδες. Διορθώθηκε αφού εστάλη email από μάχιμο εκπαιδευτικό.

2. Ασφαλώς οι οδηγίες αναφέρουν ότι "Οι ερωτήσεις κλειστού τύπου, εάν θεωρηθεί αναγκαίο, μπορούν να συνδυαστούν με ερωτήσεις κατανόησης πληροφοριών..." αλλά κατά πόσο στην περίπτωση αυτή η ερώτηση/απάντηση είναι "αντικειμενικού τύπου" μόνο οι συντάκτες των Οδηγιών γνωρίζουν.

3. Οι ερωτήσεις της Β΄ Ομάδας που στηρίζονται σε κείμενα άγνωστα πλήρως στους μαθητές ασφαλώς θα δυσκολέψουν τους μαθητές. Κάποιοι νομίζουν ίσως ότι οι μαθητές των Λυκείων είναι Θεολόγοι ή διαβάζουν κάθε μέρα θεολογικά περιοδικά και άρθρα. Κάτι τέτοιο προφανώς δε συμβαίνει. Ρωτήστε τους διδάσκοντες το μάθημα σε ποιο επίπεδο βρίσκονται οι θεολογικές γνώσεις των μαθητών και πόσο μπορούν να αναλύσουν σε εύρος γενικόλογα θεολογικά ερωτήματα.

4. Σε κάθε περίπτωση, η ΠΕΘ προφανώς προσπαθεί να περιορίσει τα προβλήματα που μπορεί να δημιουργηθούν σε μαθητές και εκπαιδευτικούς από την πρώτη χρήση της Τράπεζας Θεμάτων. Είναι τουλάχιστον αστείο να την κατηγορούμε ότι δημιουργεί σύγχυση και προβλήματα.

5. Δυστυχώς προβλήματα δημιουργούν οι προχειρότητες, οι αποφάσεις της τελευταίας στιγμής, η δημοσιοποιήση της Τράπεζας τρεις μόνο μέρες πριν τις εξετάσεις, τα εκτός ύλης θέματα που είδαν αρχικά οι διδάσκοντες να υπάρχουν την Τράπεζα για τα Θρησκευτικά στα ημερήσια ΕΠΑΛ κ.α.
Εάν κάποιοι βρίσκουν κακή την προσπάθεια της ΠΕΘ να βοηθήσει στην καλύτερη λειτουργία της Τράπεζας Θεμάτων μάλλον μόνοι τους αναγνωρίζουν ότι υπήρξαν αρκετά προβλήματα και αβλεψίες στην οργάνωση της Τράπεζας αυτής.

Ας μην υπεισέλθω προς το παρόν σε άλλα ζητήματα (π.χ. χρηματοδότηση της Τράπεζας θεμάτων κλπ). Θα έχουμε καιρό να τα ξαναπούμε...

Ι.Τ.

Ανώνυμος είπε...

Προς τον σχολιογράφο Ι.Τ.:
Τελικά, γνωρίζει ή δεν γνωρίζει ο συντάκτης της ανακοίνωσης/επιστολής της ΠΕΘ πώς φτιαχνονται οι ερωτήσεις "κλειστού" και "ανοιχτού" τύπου;
Εσείς τι καταλάβατε, ότι γνωρίζει;

Ανώνυμος είπε...

Στο παράδειγμα πάντως για το θέμα Α1 που περιείχαν οι Οδηγίες δεν υπήρχε κανένα υποερώτημα με ερώτηση μικρής ανάπτυξης.

Ανώνυμος είπε...

Είναι, αλήθεια, σοβαρές οι ερωτήσεις που έχει η Τράπεζα και ζητούν συμπλήρωση κενών με λέξεις, οι οποίες λέξεις είναι όλες διαφορετικού γένους και πτώσης ώστε να γίνεται αυτονόητη η απάντηση;

Είναι βέβαια πολύ εύκολο για τους μαθητές να πετύχουν τη σωστή απάντηση, και γι' αυτό δεν με πειράζει. Η προχειρότητα της Τράπεζας ευνοεί τους μαθητές, στην περίπτωση αυτή.

Αλλά πόσο σοβαρό είναι ένα τέτοιο θέμα;

Μάχιμος εκπαιδευτικός

ΥΓ. Θα επανέλθω με παραδείγματα, για να μη μου λέτε ότι μιλάω στον αέρα.

Ανώνυμος είπε...

Δεν κατάλαβα... Ο συνάδελφος του σχολίου 2:07 μ.μ. διαμαρτύρεται επειδή τα θέματα συμπλήρωσης κενού είναι εύκολα; Χμ... Ας σοβαρευτούμε!

Ανώνυμος είπε...

Δεν διαμαρτύρομαι επειδή είναι εύκολα.Έγραψα πριν ότι "Είναι βέβαια πολύ εύκολο για τους μαθητές να πετύχουν τη σωστή απάντηση, και γι' αυτό δεν με πειράζει". Απλώς ρωτώ πόσο σοβαρό είναι ένα θέμα στο οποίο η απάντηση είναι παντελώς αυτονόητη για κάποιον μαθητή που γνωρίζει στοιχειωδώς γραμματική και συντακτικό, ακόμη κι αν αγνοεί πλήρως τα Θρησκευτικά.

Μεταφέρω, όπως είχα δεμσευτεί, δύο μόνο παραδείγματα. Υπάρχουν πολλά άλλα:

Να ξαναγράψετε το κείμενο που ακολουθεί συμπληρώνοντας τα κενά με τις
κατάλληλες λέξεις ή φράσεις που δίνονται στην παρένθεση. Σε κάθε κενό αντιστοιχεί
μια λέξη ή φράση.
«Το μυστήριο της …………….. συνέστησε ο Χριστός με την εκλογή των
αποστόλων, που τους ανέδειξε …………….. και τους έδωσε την …………….. να
συγχωρούν αμαρτίες, να …………….. το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας και να
διδάσκουν. Μετά τον Χριστό, οι απόστολοι όρισαν τους …………. τους με
χειροτονία».
(τελούν / “εξουσία” / Ιεροσύνης / διαδόχους / “αλιείς ανθρώπων”)

http://exams-repo.cti.gr/downloads/GENIKO_LYKEIO_IMERISIO/A%20_TAXI/THRISKEYTIKA/GI_A_THRI_0_10296.pdf


Να ξαναγράψετε το κείμενο που ακολουθεί συμπληρώνοντας τα κενά με τις
κατάλληλες λέξεις ή φράσεις που δίνονται στην παρένθεση. Σε κάθε κενό αντιστοιχεί
μια λέξη ή φράση.
«Στο μυστήριο του …………….. , η ένωση …………….. γίνεται συζυγία, κοινωνία
…………….. , με στόχο τη σωτηρία. Για την Εκκλησία, είναι αδύνατη η εφαρμογή και
ολοκλήρωση της …………….. χωρίς αναφορά στον Θεό, χωρίς εξασφάλιση της
……..…… ευλογίας».
(αγάπης / άνδρα και γυναίκας / ζωής και σωμάτων / Γάμου / θεϊκής) http://exams-repo.cti.gr/downloads/GENIKO_LYKEIO_IMERISIO/A%20_TAXI/THRISKEYTIKA/GI_A_THRI_0_10322.pdf

Ανώνυμος είπε...

Ενστάσεις για την Τράπεζα Θεμάτων διατυπώνουν και ενώσεις εκπαιδευτικών άλλων ειδικοτήτων.

http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22768&subid=2&pubid=64015942

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)