9/7/17

Ο Μητροπολίτης Νέας Ιωνίας Γαβριήλ προτείνει ένα μάθημα Θρησκευτικών όχι μόνο για την Ορθοδοξία αλλά και για τις υπόλοιπες θρησκείες

Άρθρο του Μητροπολίτη Γαβριήλ στην «Κ»: 
Τα Θρησκευτικά στα σχολεία
Του μητροπολίτη Ν. Ιωνίας και Φιλαδελφείας ΓΑΒΡΙΗΛ
Πολλά έχουν γραφτεί και περισσότερα έχουν ειπωθεί για την προσπάθεια δημιουργίας ενός νέου, συγχρόνου μαθήματος των Θρησκευτικών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Πρόκειται για ένα θέμα που συνιστά και την αφορμή για να αναδειχθούν οι παθογένειες του σχολείου της εποχής μας, οι πρόχειρες προσεγγίσεις αλλά και η ιδεολογικοποίηση του ρόλου της Εκκλησίας μέσα στην κοινωνία.

Ορισμένοι πιστεύουν πως η Ιερά Σύνοδος δεν δικαιούται να έχει κανένα λόγο στα τεκταινόμενα της παιδείας ή και σε άλλα σύγχρονα ζητήματα της κοινωνίας μας. Μία επίσης μεγάλη ομάδα υποστηρίζει ότι ο λόγος και οι παρεμβάσεις της Εκκλησίας πρέπει να γίνονται με πιο επιθετικό τρόπο και με μεγαλύτερο σθένος. Μακάρι να συνοψίζονταν στα παραπάνω τα προβλήματα στην εκπαίδευση. Εχω την απόλυτη βεβαιότητα πως η διοικούσα Εκκλησία θα έκανε την υπέρβαση για το καλό των παιδιών μας.

Ομως δεν είναι εκεί το πρόβλημα. Αυτό που συνιστά απόλυτη προτεραιότητα είναι να δημιουργηθεί ένα αναβαθμισμένο μάθημα, το οποίο θα κρατά υψηλό το ενδιαφέρον των μαθητών και θα προσφέρει τα μέσα στους διδάσκοντες καθηγητές να αναπτύξουν τις πτυχές όχι μόνο της Ορθοδοξίας, αλλά και των υπολοίπων θρησκειών, μονοθεϊστικών ή μη. Αλλωστε, οι ανάγκες και οι προκλήσεις των τελευταίων ετών προσφέρουν πλούσια επιχειρήματα για την ορθή γνώση της θρησκείας, για τον παγκόσμιο ρόλο της και κυρίως για τη συμβολή της στην επικράτηση της ειρήνης και της προόδου. Κανένας δεν μπορεί να αγνοήσει την πραγματικότητα: Για ένα μεγάλο ποσοστό ανθρώπων παγκοσμίως, κυρίαρχο στοιχείο του αυτοπροσδιορισμού τους είναι οι θρησκευτικές τους παραδόσεις, τα έθιμά τους, η γλώσσα και ο πολιτισμός τους.

Σε μια εποχή απίστευτης ταχύτητας στην ενημέρωση, δικτύωσης και επικοινωνίας, η ελλιπής γνώση του ρόλου της θρησκείας και οι διάφορες λανθασμένες ερμηνείες που συχνά της δίδονται, σκοπίμως ή μη, προκαλούν τα φαινόμενα της τρομοκρατίας, του φανατισμού, της υποτίμησης της γυναίκας και των φυλετικών και άλλων διακρίσεων.

Είναι λοιπόν επιτακτική η ανάγκη θεραπείας των παραπάνω φαινομένων που ενίοτε προκαλούνται από την «ανάγνωση» της θρησκείας μέσα από παραμορφωτικούς φακούς που αγνοούν την πραγματική ουσία της. Αυτό μπορεί να το επιτύχει ένα σύγχρονο πρόγραμμα σπουδών, το οποίο θα προσφέρει γνώσεις, αλλά κυρίως θα ενθαρρύνει την κριτική σκέψη και θα καλλιεργεί τις μορφωτικές αξίες στους μαθητές και τις μαθήτριες.

Δεν είναι όμως το μόνο πρόβλημα της παιδείας μας τα Θρησκευτικά. Είναι πασιφανές πως η συζήτηση γύρω από το μάθημα έχει αναδείξει τα βαθύτερα αδιέξοδα της χαμηλής παιδείας και των κενών που αυτή έχει αφήσει ως κληρονομιά σε πολλούς αποφοίτους των σχολείων μας. Οταν καταστρέφονται αίθουσες, περιουσίες του Δημοσίου, ευτελίζονται συνειδήσεις και καταδικάζονται τα παιδιά για τις σεξουαλικές ή ιδεολογικές τους προτιμήσεις, τότε ποια παιδεία έχουμε δημιουργήσει; Πόσο ολοκληρωμένος είναι ένας άνθρωπος όταν δεν στηρίζεται αφενός στις εξελίξεις, την τεχνολογική πρόοδο αλλά δεν έχει ως οδηγό τις αρχές του Ευαγγελίου; Πώς θα μάθω να σέβομαι τον άλλον αν δεν τον αγαπήσω, αν δεν δω στο πρόσωπό του το πρόσωπο του Ιησού Χριστού που σαρκώθηκε και θυσιάστηκε για τη δική μας σωτηρία; Ολα αυτά θα μπορούσε κάποιος να τα απαξιώσει στη λογική της ανεξιθρησκίας. Ομως κι αυτή από τον Χριστιανισμό γεννήθηκε και τις αξίες και αρχές του πρεσβεύει και αντιμάχεται.

Ηρθε ο καιρός να ανοίξουμε έναν ουσιαστικό διάλογο για την παιδεία στο σύνολό της. Χωρίς κομματικές προσεγγίσεις και ιδεοληψίες. Αν θέλουμε να μην οδηγηθούμε ποτέ ξανά στην κρίση των τελευταίων ετών, έχουμε χρέος να αναμορφώσουμε την εκπαίδευση, να την εμπλουτίσουμε με όλα τα σύγχρονα ρεύματα και να αφήσουμε τη γνώση να δημιουργήσει ελεύθερα σκεπτόμενους ανθρώπους, οι οποίοι ακόμα και όταν θα φτάνουν να αρνούνται τον Θεό, να το κάνουν ύστερα από βαθιά μελέτη και γνωριμία μαζί Του. Ο Χριστιανισμός όταν ιδωθεί με το πραγματικό του νόημα, είναι εκείνος που μας επιτρέπει όλα τα παραπάνω. Η παιδεία μας είναι το μεγάλο στοίχημα για τις δεκαετίες που έρχονται.

Και ένα τελευταίο σημείο. Γίνεται διαρκώς λόγος για τα εκπαιδευτικά εγχειρίδια του μαθήματος, τα νέα βιβλία, όταν σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες τη θέση των βιβλίων έχουν υποκαταστήσει οι υπολογιστές και οι ταμπλέτες, όταν τα παιδιά μαθαίνουν να μελετούν μέσα από προτεινόμενη βιβλιογραφία χωρίς τους ασφυκτικά οριοθετημένους περιορισμούς των βιβλίων. Μήπως τα βιβλία και η συγγραφή τους εξυπηρετούν άλλα συμφέροντα, κυρίως οικονομικού χαρακτήρα; Ηρθε ο καιρός να δούμε την αλήθεια κατάματα. Εχουμε ανάγκη για ένα νέο σχολείο που θα προσφέρει γνώσεις μέσα από τις σύγχρονες τεχνολογίες, θα καλλιεργεί το κριτικό πνεύμα στους μαθητές και θα δημιουργεί ολοκληρωμένους ανθρώπους με αρχές, ευγενείς, πρόθυμους στις αλλαγές και έτοιμους να συνεργαστούν για το καλό των πολλών και της κοινωνίας. Εχουμε ανάγκη από ανθρώπους ευτυχείς που θα μπορούν να αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις των καιρών με πυξίδα την πρόοδο και την ανάπτυξη σε εσωτερικό και κοινωνικό επίπεδο. Λέει άλλωστε και στο Ευαγγέλιο: «γνώσεσθε την αλήθειαν, και η αλήθεια ελευθερώσει υμάς» (Ιω. 8,32).

8 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Εύκολα είναι τα κηρύγματα και οι ευχές. Αναρωτιέμαι: Εάν ήταν στην θεση τού διδάσκοντος το μάθημα θα έκανε αυτές τις προτάσεις; Θα άντεχε 23 ώρες την εβδομάδα μάθημα βασισμένο σε αυτές τις αρχές παίρνοντας ψίχουλα;

Ανώνυμος είπε...

Δυστυχώς, ΔΥΣΤΥΧΕΣΤΑΤΑ, οι υπονομευτές του ορθοδόξου χριστιανικού προσανατολισμού και χαρακτήρα του πολύπαθου μαθήματος δεν πρέπει να αναζητηθούν μονάχα στη γνωστή ομαδούλα των διασπαστών του θεολογικού κόσμου αλλά και εντός του ιεραρχικού σώματος.
Κλασσική περίπτωση αποτελεί ο μητροπολίτης Νέας Ιωνίας με τις αδιανόητες για Ορθόδοξο και Έλληνα ιεράρχη, ψευτοπροοδευτικές του απόψεις που ναρκοθετούν και ακυρώνουν το θεοφιλή και επωφελή, για το καλώς εννοούμενο συμφέρον του Έθνους, αγώνα που καταβάλλει η υγιώς φρονούσα μερίδα της ελληνικής κοινωνίας με σκοπό την κατοχύρωση του προαναφερθέντος χαρακτήρα των Θρησκευτικών.
Η θλιβερή και στρεβλή επισκοπική αυτή συλλογιστική συντονίζεται άριστα με τις επιταγές, τους σχεδιασμούς και τις επιδιώξεις της λεγόμενης Νέας Τάξης, της "ανοιχτής κοινωνίας", της "πολιτικής ορθότητας", με όρους και κατηγορίες της οποίας εκφέρεται και διατυπώνεται.
Γι αυτό και προώρισται να συλλέξει τα εύσημα των γνωστών και μη εξαιρετέων "προοδευτικών" συστημικών κύκλων που θα σπεύσουν, αγαλλομένω ποδί, να κάνουν λόγο για τον "ανοιχτόμυαλο", "ρεαλιστή", "φωτισμένο", "νηφάλιο" και "ανοιχτών οριζόντων" ιεράρχη, που δεν δεσμεύεται απο "αγκυλώσεις του παρελθόντος" και "παρωχημένη νοοτροπία" αλλά "βλέπει μπροστά".
Ενδεχομένως, τα εν λόγω εύσημα να ενσωματωθούν όταν έλθει η ποθητή ώρα και στο φάκελλο των "ουσιαστικών προσόντων" με τα οποία πρέπει να είναι εφοδιασμένος ένας ιεράρχης επικειμένης της κενώσεως του αρχιεπικοπικού θρόνου των Αθηνών και ο νοών νοείτω... Άλλωστε προβλέπεται συνωστισμός "μνηστήρων", ιδίας "κοπής", ως επί το πλείστον, με τον εν θέματι επίσκοπο οπότε επίκειται σχετικός επισκοπικός διαγκωνισμός συλλογής ψευτοπροοδευτικών παρασήμων...
Πού καταντήσαμε!
Λ.Ν.

e-Tom είπε...

Ο επίσκοπος δεν είναι κοσμικός ηγέτης αλλά ποιμένας και πνευματικός πατήρ. Όταν λοιπόν του πιστώνουμεκοσμικά παράσημα, ακυρώνουμε τον ρόλο του. Στην εκκλησία συμβαίνει το ανάποδο με τον κόσμο :πρέπει να μείνει αναλλοίωτη για να είναι κιβωτός σωτηρίας.

Ανώνυμος είπε...

Το άρθρο επιδέχεται βαθύτατης κριτικής ανάλυσης για ορισμένες καίριες θέσεις του για τις προτάσεις του για το πρόσωπο του αρθρογράφου και για το ότι τέτοια άρθρα ασμένως δημοσιεύονται απο συγκροτήματα.
Ουδείς αρνείται τη γνώση κ άλλων θρησκειών ομολογιών ιδεολογιών κλπ. Επίσης τη συσχέτιση της ορθοδοξίας με τη σημερινή πραγματικότητα σε όλους τους τομείς
Αυτό πολλάκις γίνεται και έχει λαμπρά αποτελέσματα.
Ερώτημα.οι ορθοδοξοι μαθητές ορθόδοξη θεολογια θα μαθουν; είναι αναφαίρετο δικαίωμά τους; πως οι ρωμαιοκαθολικοί μουσουλμάνοι ιουδαίοι μαθαινουν τα του δόγματός τους με δικό τους αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών και δικούς τους εκπαιδευτικούς.ενδισφερόμαστε καθόλου για τους ορθόδοξους μαθητές που κατήντησαν βορά άνομων συμφερόντων;ο κάθε ορθόδοξος επίσκοπος είναι ποιμένας όλων των ανθρωπων ή των ορθοδόξων; μήπως χάσαμε τους ρόλους μας;σεβόμαστε τους πάντες.εμάς τους ορθοδόξους ποιός μας σέβεται;τον ορθόδοξο μαθητή και εκπαιδευτικό γιατί τον έβαλαν στο στόχαστρο με τη σιωπή σε πολλές περιπτώσεις των ιθυνόντων; ποιός μίλησε κατά της λελογισμένης χρήσης της τεχνολογίας; ξέρει ο συγγραφέας πόσοι εκπαιδευτικοί θεολόγοι επιθυμούν να τη χρησιμοποιήσουν αλλά δεν μπορούν γιατί δεν υπάρχουν οι υποδομές; μεγαλοπαράγοντας του ιεπ πρότεινε να αγοράσουν οι θεολόγοι από την τσέπη τους είδη τεχνολογίας.εκείνος έχει χρήματα και μέσα ως εκ της θέσεώς του.ρωτά τον κάθε εκπαιδευτικό αν έχει; αν θέλει είδη τεχνολογίας για τους θεολόγους ο συγγραφέας ας προτείνει στο υπουργείο να χορηγήσει δωρεάν όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό να δημιουργήσει κατάλληλες αίθουσες στα σχολεία, να δώσει επιδομα βιβλιοθήκης, να κάνει επιμορφώσεις εντός διδακτικου ωραρίου και μετά συζητάμε.αν θέλει η ιερά σύνοδος ας συνδραμει τους θεολόγους που μάχονται στις τάξεις με τη χορηγία ηλεκτρινικού εξοπλισμού.η παιδεία απαιτεί δαπάνες.με ρακένδυτο εκπαιδευτικό και ανύπαρκτες υποδομές στα σχολεία μη ζητάμε διδασκαλία τλυπου αμερικανικού κολλεγίου ή ανεπτυγμένων χωρών.
Νομίζω μεγάλο πρόβλημα βρίσκεται εντός της ιεράς συνόδου που δυσκολευεται να κατανοήσει ως ώφειλε την πραγματικότητα.

Ανώνυμος είπε...

Διαβάζω το απνευμάτιστο αυτό κείμενο και δυσκολεύομαι να πιστέψω οτι προήλθε από γραφίδα ορθοδόξου επισκόπου!

Ανώνυμος είπε...

Καλά τα λέει Μητροπολίτης Νέας Ιωνίας κ. Γαβριήλ. Εσείς έχετε πρόβλημα ορθόδοξης ταυτότητας και αυτοσυνειδησίας. Περιχαρακωμένοι στον εαυτό σας αρνείστε να δείτε κατάματα τον αυθεντικό ευαγγελικό λόγο.

Γ.Τ. είπε...

Αγαπητέ ανώνυμε που λες ότι τα λέει καλά ο Μητροπολίτης Νέας Ιωνίας κ. Γαβριήλ και αμέσως όποιον τοποθετείτε αντίθετα στο κείμενο του τοποθετείς ταμπέλα ότι έχει πρόβλημα ορθόδοξης ταυτότητας και αυτοσυνειδησίας.

Πρωτίστως που το στηρίζεις και κατά δεύτερον ποια είναι τα επιχειρημάτά σου πάνω στις προηγούμενες τοποθετήσεις. Επίσης δεν νομίζω ότι εγώ είμαι ο περιχαρακωμένος απ την στιγμή έχω την διάθεση να συζητήσω και να δω οποιαδήποτε άποψη και να συζητήσω οποιοδήποτε επιχείρημα και αν τοποθετηθεί. Ίσα ίσα κρίνω ότι έχω αυτό που όπως αναφέρει και ο Μητροπολίτης, κριτική σκέψη και δεν είμαι ένα άβουλο ων μιας και καταθέτω την άποψή μου και την κριτική μου πάνω σε αυτά που διαβάζω.

Λοιπόν διαβάζω τα εξής:
"Αν θέλουμε να μην οδηγηθούμε ποτέ ξανά στην κρίση των τελευταίων ετών, έχουμε χρέος να αναμορφώσουμε την εκπαίδευση, να την εμπλουτίσουμε με όλα τα σύγχρονα ρεύματα και να αφήσουμε τη γνώση να δημιουργήσει ελεύθερα σκεπτόμενους ανθρώπους, οι οποίοι ακόμα και όταν θα φτάνουν να αρνούνται τον Θεό, να το κάνουν ύστερα από βαθιά μελέτη και γνωριμία μαζί Του."

Ερώτηση πρώτη ποιος είναι ειλικρινά και βαθειά ελεύθερος; Πως μπορεί ένας άνθρωπος να γίνει ελεύθερος;;; Η απάντηση βρίσκεται μέσα στην Ορθοδοξία. Ποιοι ήταν οι κατ' εξοχήν ελεύθεροι στην ιστορία μας; Μονάχα οι Άγιοί μας. Πως μπορεί κάποιος να γίνει Άγιος. Μέσα από την γνώση της Ορθοδοξίας μας, κυρίως εσωτερική γνώση θα το χαρακτηρίζαμε. Χρειάζεται κάποιος για να γίνει Άγιος να γνωρίσει τα άλλα θρησκεύματα;... Όχι, προφανώς. Οφελεί σε κάτι η γνώση των άλλων θρησκειών όταν δεν έχεις ιδέα της Ορθοδόξου πίστεως; Όχι.

Γράφει "να το κάνουν ύστερα από βαθιά μελέτη και γνωριμία μαζί Του." αυτή η βαθειά μελέτη του Θεού έχει καμία σχέση με την μελέτη του Βουδισμού, Του Παπισμού, του Ταοισμού ή του Μουσουλμανισμού; Δηλαδή οι άγιοί μας κατάφεραν να δουν τον Θεό και να συνομιλήσουν μαζί του μετά από μελέτη στο Κοράνι κτλ; Μπορείς λοιπόν να μου πεις πως είναι δυνατόν αυτό εσύ να το βλέπεις λογικό; Επειδή μπορεί να κάνω λάθος θα ήθελες σε παρακαλώ να επιχειρηματολογίσεις.

Εύχομαι να μην μου αραδιάσεις πάλι ένα κατεβατώ από το τι είμαι γιατί απλώς το να βάλεις ταμπέλες είναι σίγουρα βαθειά μη Χριστιανικό οπότε αυτομάτως ενώ θέλεις να δείξεις την αυθεντία, αποδεικνύεις την απουσία γνώσης της Χριστιανικής ζωής.
Μακάρι να έχουμε ένα διάλογο.

Ανώνυμος είπε...

Μπορείς να μας πεις εσύ, ο φωτισμένος ανώνυμος των (9:10), που δεν έχεις πρόβλημα αυτοσυνειδησίας ορθόδοξης ταυτότητας, αν και πού, ο αυθεντικός ευαγγελικός λόγος που εσύ τον βλέπεις κατάματα, λέει και διδάσκει ότι η διδασκαλία του Ευγαγγελίου του Χριστού είναι δυνατόν να προσφέρεται σε μορφή ακταρμά ή πολτού ή συγκρητισμού από κοινού ισότιμα και ισάξια στην ίδια ενότητα διδασκαλίας σε ορθόδοξα παιδιά από 8-14 ετών. Φώτισέ μας φωτισμένε άνθρωπε, και μας τους αφώτιστους τι εννοεί ο Απ. Παύλος όταν λεει να αναθρέφουμε τα παιδιά εν παιδεία και νουθεσία Κυρίου; Τι εννοεί ο Ευαγγελιστής Ιωάννης όταν συμβουλεύει τα πνευματικά τέκνα της Εκκλησίας με εκείνο που λέει:"τεκνία μου φεύγετε των ειδώλων; Ξέρεις άνθρωπε του Θεού τι είναι τα είδωλα;"Διάβασες μήπως τον "Περί Ειδώλων" Λόγο του Μ. Αθανασίου; Πές μας αγαπητέ πότε, πού και από ποιους η Εκκλησία δίδαξε σε μέλη της τον Χριστιανισμό πολτοποιημένο και ομογενοποιημένο με όλες τις θρησκείες; Ζαλίστηκες με τα διαθρησκειακά κελεύσματα και φώτα της δήθεν προόδου και του μαγευτικού και εκκοσμικευμένου πλήρως εκσυγχρονισμού; Ξέχασες μήπως αυτό που λέει ο δικός μας ποιητής:Ήταν φώτα χίλια φώτα μα δεν ήτανε το φως!!! Θεραπεύσου, όσο έχεις καιρό, κατά το "εξαγοραζόμενοι τον καιρό" στο θεραπευτήριο της Εκκλησίας με όσα σου προσφέρει ο Χριστός για τη σωτηρία σου. Οι προοδευτισμοί είναι σχήματα προσωρινά και για μας και για τους Επισκόπους που υπερασπιζεσαι,κυρίως τους καριερίστες των θρόνων!!! Κάνε εσύ καριέρα αν θέλεις στην πνευματική ζωή και θησαύρισε θησαυρούς εν Ουρανώ, όπως λεει το Ευαγγέλιο, όπως το διαβάζουμε εμείς, που, κατά τη δική σου ανοιχτή κριτική σκέψη, το αρνούμαστε. Εμείς ένα πράγμα θέλουμε και ζητύμε και επιδιώκουμε; Ορθόδοξη διδασκαλία για τα ορθόδοξα παιδιά μας!!! Τίποτα άλλο ορθοδοξε ανώνυμε!!! Κοίτα μέσα σου και δες εσύ τι θέλεις για τα ορθόδοξα παιδιά με την πολυθρησκεία που υπερασπίζεσαι; Μήπως με αυτά που θέλεις για τα μικρά παιδιά θα τα οδηγήσεις και εσύ και οι άλλοι που έχουν τις ίδιες ιδέες, όπως και ως άνω Επίσκοπος, στον διάβολο και στους αγγέλους του και στον θάνατο που κατεργάζεται για όσους καταφέρει να πλανέψει και να οδηγήσει μακριά από τον Χριστό; Ανανήψτε, διότι παίζοντας με τις ψυχές των παιδιών, για διάφορες επίγειες σκοπιμότητες, παίζετε με την αιώνια φωτιά και τελικά, μαζί με αυτές ίσως κινδυνεύσει και τη δική σας!!!

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)