14/2/19

Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ, Επισημάνσεις στην νομοθετική πρόθεση της κυβέρνησης για συμφωνία Εκκλησίας - Πολιτείας

Πειραιάς 14/2/2019

Α Ν Α Κ Ο Ι Ν Ω Θ Ε Ν

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ

ΣΤΗΝ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΠΡΟΘΕΣΗ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ

ΓΙΑ  ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ - ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ

Τήν Τρίτη 12/2/2019 ξοχώτατος πουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων καί Διά Βίου Μάθησης καί Γεν. Γραμματέας τς Κυβερνήσεως
κατέθεσαν στήν πό τς Διαρκος . Συνόδου ρισθεσα πιτροπή τό Σχέδιο λοποίησης τς Συμφωνίας Πολιτείας-κκλησίας, τό ποο διαλαμβάνει τά κόλουθα: «1. Σύνοψη, 2. Ανάλυση, 2.1 Η σημασία της νομοθετικής κύρωσης της Συμφωνίας, 2.2 Υφιστάμενη κατάσταση και κίνδυνοι αυτής, 2.3 Περιεχόμενο της Συμφωνίας (ιδίως ως προς το μισθολογικό σκέλος), 2.4 Αποτίμηση της Συμφωνίας».

Μέ τήν κατάθεση το κυκλοφορηθέντος δη σχεδίου λοποίησης διακριβώνεται τι τό περιεχόμενο τς προτεινομένης πό τήν Κυβέρνηση νομοθετικς πρωτοβουλίας στό συγκεκριμένο θέμα δέν φίσταται οσιωδς πό τά 15 σημεα το προσυμφώνου Πολιτείας-κκλησίας, πού νεκοινώθη πό τόν ξοχ. κ. Πρωθυπουργό στό Μέγαρο Μαξίμου τήν 6/11/2018. στόσο νομικός προσδιορισμός τς μισθοδοσίας τν Κληρικν καί κκλησιαστικν παλλήλων πό «πιδότηση» πως προέβλεπε τό προσύμφωνο στό σημεο 4 προσδιορίζεται «ως αφηρημένη αποζημίωση για τις πλημμελώς αποζημιωθείσες απαλλοτριώσεις του παρελθόντος (μέχρι το 1939)» καί ατό διότι ντελήφθη Κυβέρνησι, ατό πού πισημειώσαμε στίς 16/11/2018 τι τό νωσιακό δίκαιο δέν ποδέχεται τήν μετατροπή τς μισθοδοσίας σέ πιδότηση διότι προσβάλλεται τό  πικρατον στήν Ε.Ε. δίκαιο το νταγωνισμο. Χαρακτηριστικς παρουσιάσαμε τήν πόφαση 27/6/2017 (G74/16) το Τμήματος μείζονος σύνθεσης το Δικαστηρίου τν Ερωπαϊκν Κοινοτήτων το Λουξεμβούργου, πού φοροσε στήν δελφότητα Congregasion de Escuelas Pias Provincia Betania τς Ρωμαιοκαθολικς «κκλησίας», ποία κατόπιν συμφωνίας το σπανικο Δημοσίου καί το Κράτους το Βατικανο στίς 3/1/1999 πιδοτετο πό μορφή φορολογικς παλλαγς το σπανικο Δημοσίου πέρ τν κινήτων τν Ρωμαιοκαθολικν, κρινε τι ατό συνιστ παγορευμένη κρατική νίσχυση δυνάμει το ρθρου 107 παρ. 1 τν Συνθηκν τν Ερωπαϊκν Κοινοτήτων, διότι σχετα ν δελφότητα δέν χει κερδοσκοπικό χαρακτρα καί πιδιώκει φιλανθρωπικούς σκοπούς, φαρμόζονται ο  συνθκες πού διέπουν τό δίκαιο το νταγωνισμο, διότι θεωρεται τι νταγωνίζεται καί λλους πού πιδιώκουν καί ατοί φιλανθρωπικό σκοπό καί δέν πιδοτονται. πομένως μισθοδοσία μέ μορφή πιδότησης σύμφωνα μέ τό Ερωπαϊκό Δίκαιο εναι μή ποδεκτή, γεγονός πού δέν εχε ληφθ π’ ψιν πό τό προσύμφωνο Πολιτείας-κκλησίας.
νιδρύεται πομένως πρός πληρεστέρα διευκρίνηση τό θέμα άν μισθοδοσία πού θά χορηγεται πό τό προτεινόμενο πρός δρυση μέ τό σχέδιο λοποίησης, Ταμεο Μισθοδοσίας τς κκλησίας τς λλάδος, μέ λογαριασμό τηρούμενο στήν Τράπεζα τς λλάδος, τό ποο θά διαχειρίζεται τήν μισθοδοσία το Κλήρου, στό ποο καταβάλλεται τησίως πό τό Κράτος, σέ ναγνώριση τν ποχρεώσεων πού πορρέουν πό τήν Συμφωνία δαπάνη μισθοδοσίας το ριθμο τν σήμερα μισθοδοτουμένων Κληρικν τς κκλησίας τς λλάδος (Σύνοψη 1.2.) χαρακτηρίζεται πό τό νωσιακό δίκαιο, ς πίδομα πιδότηση σχέτως άν στήν Συμφωνία ναφέρεται ς «φηρημένη ποζημίωση» (νάλυση β΄). πομένως μία πρώτη ναγκαία προϋπόθεση ρθς κτιμήσεως το σχεδίου λοποίησης εναι γνωμοδότηση πό τό Νομικό Τμμα τς Commission καί το Δικαστηρίου τν Ερωπαϊκν Κοινοτήτων το Λουξεμβούργου, σχετικς μέ τό ν λόγ ζήτημα.
Τό σχέδιο λοποίησης προσδιορίζει (Ανάλυση β΄) τήν «μισθοδοσία το Κλήρου τς κκλησίας τς λλάδος μέ πόρους πού κκλησία θά λαμβάνει κατ’ τος πό τήν Πολιτεία ς φηρημένη ποζημίωση» γιά τίς «πλημμελς ποζημιωθεσες παλλοτριώσεις το παρελθόντος μέχρι το 1939» καί πομένως προϋπόθεση τς νομικς πάρκειας τς τυχόν συναφθησομένης Συμφωνίας νιδρύεται προσδιορισμός το ψους ατς τς ποζημιώσεως, τήν ποίαν φείλει Πολιτεία στήν κκλησία «ναγνωρίζουσα τήν ποχρέωσή της γιά τίς πλημμελς ποζημιωθεσες παλλοτριώσεις το παρελθόντος μέχρι τό 1939» διότι νομικός προσδιορισμός «φηρημένη ποζημίωσι» σέ μία Σύμβαση Πολιτείας-κκλησίας εναι παράδεκτος καί δέν διασφαλίζει τήν κκλησία πό μελλοντική μφισβήτηση το ψους τς ποζημιώσεως, ποία θά πρέπει νά προσλάβη τόν χαρακτρα τς ποινικς ρήτρας πού θά διασφαλίζει πλήρως τήν κκλησία σέ περίπτωση τυχόν καταγγελίας πό τς Πολιτείας τς συναφθείσης Συμφωνίας. ναφορά στό Σχέδιο λοποίησης (2.1 Η σημασία της νομοθετικής κύρωσης της συμφωνίας) τι «τα συμφωνηθέντα και κυρωθέντα με νόμο δεν θα είναι πλέον δυνατόν να τροποποιηθούν στο μέλλον μονομερώς με νόμο το Κράτους» παραβλέπει τό γεγονός τι ταν μέ τήν Σύμβαση τς Βιέννης προβλέπεται δυνατότης καταγγελίας διεθνν Συμφωνιν μεταξύ Κρατν, πόσο μλλον φίσταται νομικς δυνατότης το λληνικο Δημοσίου νά καταγγείλη μονομερς τήν Συμφωνία μέ τήν πίκληση τι ξεπλήρωσε τήν συγκεκριμένη ποχρέωση πού νίδρυσε «φηρημένη ποζημίωση» τι δέν φίσταται πλέον δημοσιονομικός χρος διά τήν κπλήρωσί της;
Κατά τατα αστηρά προϋπόθεση το σχεδίου λοποίησης εναι νάθεση πό τν δύο μερν Πολιτείας-κκλησίας σέ δύο τουλάχιστον διεθνες κτιμητικές ταιρεες real estate τς μελέτης το οκονομικο μεγέθους τς κκλησιαστικς Περιουσίας πού πό τό 1833-1939 παλλοτριώθηκε «πλημμελς ποζημιωθεσα», πως συνομολογεται πό το λληνικο Δημοσίου (νάλυση β΄).
Διά τήν ντίληψη το συγκεκριμένου θέματος πρέπει νά συνεκτιμηθ τι τό 1994, Ν. 1700/1987 πού θεωρήθηκε συνταγματικός πό τά θνικά Δικαστήρια δήγησε σέ καταδίκη τς λλάδας καί κρίθηκε ντίθετος στήν Ερωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων το νθρώπου (ΕΣΔΑ, 1ο Πρόσθετο Πρωτόκολλο, ρθρο 1, Προστασία περιουσίας) μετά τήν προσφυγή 5 ερν Μονν (νω Ξενις Βόλου, γίας Λαύρας Καλαβρύτων, Μεταμορφώσεως Σωτρος Μετεώρων, Χρυσολεοντίσσης Αγίνης καί Μ. Σπηλαίου Καλαβρύτων) πού δέν πέγραψαν τή σύμβαση τς 11/5/1988 καί 3 . Μονν ( σωμάτων Πετράκη, σίου Λουκ Βοιωτίας καί Φλαμουρίου Βόλου) πού πέγραψαν τήν σύμβαση το 1988. Μέ τήν π’ ριθμ. 10/1993/405/483-484 πόφαση το ΕΔΑΔ ο μονές πού δέν πέγραψαν τήν σύμβαση δικαιώθησαν, ν ο 3 μονές πού πέγραψαν τήν σύμβαση περρίφθη προσφυγή τους.
Μέ βάση τά νωτέρω ναγνωρίζεται πό τό Σχέδιο λοποίησης (νάλυση α΄καί β΄) τι μέχρι τό 1939 τό Κράτος πέκτησε κκλ. περιουσία τήν ποία πλημμελς ποζημίωσε, πού εναι μέν ξιόλογη παραδοχή, λλά καί αταπόδεικτη φο προκύπτει κ τν Νομικν κειμένων το λληνικο Δημοσίου, γιά τήν δήμευση καί παλλοτρίωση τς κκλησιαστικς (μοναστηριακς) περιουσίας, ποία κατά τό 1833 φοροσε στό 1/3 τν πελευθερωθεισν γαιν το λληνικο Κράτους. Σημειωτέον τι μέ πρόσφατο Νόμο περιέρχεται στίς . Μητροπόλεις περιουσία τν διαλελυμένων . Μονν καί πομένως περιουσία τν 429 Μονν πού διέλυσε καί δήμευσε Βαυαρική ντιβασιλεία χωρίς σχετικό Νόμο, λλά μέ ρπαγή πό τήν 7μελ πιτροπή πού ρισε καί διακατέχει σήμερα λληνική Πολιτεία εναι παιτητή, πό τίς ερές Μητροπόλεις καί τό ψος της δυσθεώρητο, ταν ληφθε π’ ψιν τι ο 8 Μονές πού προσέφυγαν στό ΕΔΑΔ ζητοσαν τό ποσόν τν 7.640.255.213.120 δραχμν καί τό 1997 πεδικάσθη στίς πέντε δικαιωθεσες Μονές τό ποσόν τν 3.000.000.000.000 δραχμν 8.800.000.000 Ερώ. ντιλαμβάνεται κανείς τό λιγγιδες ψος το ποσο πού φείλει λληνική Πολιτεία στήν κκλησία τς λλάδος γιά τήν περιουσία τν 429 Μονν πού προσδιορίζεται στό 1/3 τς πελευθερωθείσης τό 1833 χώρας καί τς πολοίπου περιουσίας τς κκλησίας ως τό 1939 πού πηλλοτριώθη «πλημμελς ποζημιωθεσα».
πομένως εναι προϋπόθεση sine qua non κτιμητική διαδικασία τς ναγνωριζομένης πό τήν λληνική Πολιτεία ς «πλημμελς ποζημιωθείσης καί παλλοτριωθείσης κκλησιαστικς Περιουσίας κατά τό παρελθόν» (νάλυση α΄) καί καθορισμός ρήτρας πού θά πιβαρύνει ποτρεπτικά τό λληνικό Δημόσιο, σέ περίπτωση τυχόν καταγγελίας τς συμβάσεως.
Δυστυχς γιά τό λληνικό Δημόσιο φίσταται χείριστο προηγούμενο φερεγγυότητός του, πού καθιστ ναπόδραστα πιβεβλημένη τήν παραπάνω διαδικασία καί τόν καθορισμό ποινικς ρήτρας γιά τήν τυχόν συναφθησομένη Σύμβαση. Εδικώτερα φερεγγυότης το λληνικο Δημοσίου καί ναγκαιότης τς νωτέρω προϋποθέσεως ποδεικνύεται πασίδηλα μέ τήν σύμβαση τς 18/9/1952 μεταξύ κκλησίας καί λληνικο Δημοσίου ποία κυρώθηκε μέ τό ΒΔ 26/9/1952 (ΦΕΚ 289Α΄) μέ τήν ποία παρεχώρησε κκλησία 770.000 στρέμματα κκλησιαστικς Περιουσίας γιά τήν ποκατάσταση κτημόνων καί μπεριστάτων πό τόν μφύλιο πόλεμο καί λαβε σέ ντιστάθμισμα κάτω πό τό 1/3 τς ξίας τς παραχωρηθείσης περιουσίας 164 κίνητα, μέ τόν πρόσθετο ρο τς μή φορολογήσεως τν εσοδημάτων τους. Μακαριώτατος ρχιεπίσκοπος θηνν καί πάσης λλάδος κ.κ. ερώνυμος στό πόνημά του «κκλησιαστική περιουσία καί μισθοδοσία το κλήρου» (2012) γράφει τά ξς: «Ο κκλησιαστικές πηρεσίες ποστήριζαν τι τά στικά κίνητα τά παραχωρούμενα πό το Δημοσίου πρός τήν κκλησίαν βρέθηκαν ντί 164, 60, γιατί πό ατά λλα σαν νύπαρκτα, λλα δέν νήκαν κατά κυριότητα στό Δημόσιο, λλα εχαν δη διατεθε πρός δημόσιες πηρεσίες πρό τς συμβάσεως. λλα σαν μή ρτια καί οκοδομήσιμα ρυμοτομούμενα πό δν μετατρεπόμενα σέ πράσινο, πλατεες, κοινόχρηστους χώρους, λλα πίδικα καί βεβαρυμένα». Τό λληνικό Δημόσιο παρά τατα εχε τήν νεντιμότητα καί φερεγγυότητα νά καταστρατηγήση καί τόν πρόσθετο ρο περί μή φορολογήσεως τν εσοδημάτων τους καί ταν προσφάτως κκλησία τς λλάδος προσέφυγε κατά τς καταστρατηγήσεως καί τς μονομερος θετήσεως τς συμβάσεως στό ΣτΕ, τό Β΄ Τμμα μέ Πρόεδρο τήν ντιπρόεδρο κ. Μαίρη Σάρπ καί εσηγήτρια τήν Σύμβουλο πικρατείας κ. Ε. Νίκα μέ τρες ποφάσεις του 1731-1732-1733/2018 κρινε τι «καλς» τό λληνικό Δημόσιο καταστρατήγησε τήν Σύμβαση το 1952 καί τι «καλς» κκλησία τς λλάδος ποχρεώθηκε νά καταβάλει γιά τήν κμίσθωση τν 60 τελικά στικν κινήτων τς Συμβάσεως φόρο εσοδήματος 2.900.000 Ερώ γιά τήν περίοδο 2011-2013 μέ τό  «πιχείρημα» τι παλλαγή πό τόν φόρο πού προβλεπόταν πό τό 1952 μέ τό ΝΔ 2185/1952 γιά τά Νομικά Πρόσωπα, καταργήθηκε τό 1971 μέ τό ΝΔ 1077/1971. πομένως κατόπιν ατο το προσφάτου καί αταποδείκτου γεγονότος τς φερεγγυότητος το λληνικο Δημοσίου πς μπορομε νά τό μπιστευτομε χωρίς τήν πρόνοια καί τήν πρόβλεψη ρήτρας γιά τήν τυχόν καταγγελία θέτηση τς συμφωνίας μέ τήν πίκληση τυχόν λλείψεως δημοσιονομικο χώρου γιά τό Ταμεο Μισθοδοσίας τς κκλησίας;
Μέ τό Σχέδιο λοποίησης τς Συμφωνίας Πολιτείας-κκλησίας (νάλυση β΄ καί στό 2.4.1 ποτίμηση Συμφωνίας) « κκλησία τς λλάδος παραιτεται πό κάθε περαιτέρω ξίωση σχετικά μέ τίς συγκεκριμένες παλλοτριώσεις καί Πολιτεία παραιτεται πό τήν π’ εθείας μισθοδοσία το Κλήρου» καί πιπροσθέτως Πολιτεία «τακτοποιε ριστικά τήν κκρεμότητα πό παλλοτριώσεις μέχρι τό 1939 μέ τήν παραίτηση τς κκλησίας τς λλάδος πό ποιεσδήποτε ξιώσεις πέραν τς συμφωνημένης τήσιας καταβολς πού προορίζεται γιά τήν δαπάνη μισθοδοσίας» καί κατά τατα κκλησία πογυμνώνεται πό τό μόνο δικαιοπολιτικό της πλο, στερουμένη διηνεκς τς δυνατότητας προσφυγς τόσο στά θνικά σο καί στά Ερωπαϊκά Δικαστήρια, ταν χει πλήρως δικαιωθε γιά τήν κκλησιαστική της Περιουσία καί φίσταται σχετικό δεδικασμένο πό τό ΕΔΑΔ μέ τήν πόφαση 10/1993/405/483-484. πιπροσθέτως μέγιστο μέρος ατς τς περιουσίας νήκει σέ τερα ατοδιοικούμενα Νόμικά Πρόσωπα τς κκλησίας κ μέρους τν ποίων δέν μπορε νά παραιτηθ κκλησία τς λλάδος, νευ εδικς πληρεξουσιότητος.
ναφορά στό Σχέδιο λοποίησης στό (2.4.1 Αποτίμηση Συμφωνίας καί 2.3.5 Περιεχόμενο τς Συμφωνίας) τι «Η Πολιτεία παραιτείται από την απ ευθείας μισθοδοσία του Κλήρου» καί τι «Η Πολιτεία παύει να μισθοδοτεί η ίδια τον κλήρο της Εκκλησίας της Ελλάδος» ταν μέ τόν Ν. 4111/2013, πί πουργείας ννας Διαμαντοπούλου, ο Κληρικοί καί ο κκλησιαστικοί πάλληλοι νετάχθησαν μισθολογικς στό νθρώπινο δυναμικό το λληνικο Δημοσίου καί μισθοδοτονται πό τόν Κρατικό Προϋπολογισμό καί χι πό εδικό κονδύλιο μισθοδοσίας, διά τς νιαίας ρχς Πληρωμν σημαίνει τι διαγράφονται ο Κληρικοί καί ο κκλησιαστικοί πάλληλοι πό τό νθρώπινο δυναμικό το λληνικο Δημοσίου καί θά μισθοδοτονται πό τό Ταμεο μισθοδοσίας τς κκλησίας τς λλάδος διά τς νιαίας ρχς Πληρωμν, μέ τήν διακινδύνευση πού ατό δικαιολοπολιτικά συνεπάγεται, καί παρά τήν ρνηση τς Σεπτς εραρχίας τς κκλησίας τς λλάδος πως μοφώνως πεφασίσθη στίς 16/11/2018.
ναφορά στό Σχέδιο λοποίησης 1.3 (Ταμείο Αξιοποίησης Εκκλησιαστικής Περιουσίας) «Συνιστάται ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Ταμείο Αξιοποίησης Εκκλησιαστικής Περιουσίας Ανώνυμη Εταιρεία» και διακριτικό τίτλο «ΤαμείοΑξιοποίησης Εκκλησιαστικής Περιουσίας-ΤΑΕΠ». κινεται πρός τήν ρθή κατεύθυνση ν καί σέ κανένα Ερωπαϊκό Κράτος Δικαίου δέν ποζημιώνεται κρατική λειτουργία μέ τό 50% τν σόδων, πως πιδιώκεται ν προκειμέν, γιά τήν μβλυνση καί φαίρεση τν γραφειοκρατικν καί λοιπν μποδίων πρός ξιοποίηση τς διωτικς περιουσίας. στόσο δέον νά ναφερθ ν προκειμέν τι παρόμοια προσπάθεια μέ τό Ν. 4182/2013 πέβη λυσιτελής.
πομένως κατόπιν τν νωτέρω τό Σχέδιο λοποίησης τς Συμφωνίας Πολιτείας-κκλησίας τς Τρίτης 12/2/2019 χει τεράστια νομικά κενά, εναι πρόχειρο καί ποδεικνύει λλειψη πιστημονικς προσέγγισης, νός διαιτέρως σοβαρο καί εαισθήτου θέματος πού φορ σέ 10.000 κκλησιαστικά πρόσωπα καί προσκρούει στήν πόφαση τς Σεπτς εραρχίας τς κκλησίας τς λλάδος πού πέρριψε γιά τό μισθολογικό ζήτημα ποιαδήποτε μεταβολή πό τό φιστάμενο καθεστώς.
Τέλος τό Σχέδιο λοποίησης τς Συμφωνίας ναφέρεται (1.1 Σύνοψη, μέρος 1ο ) στήν κύρωση πού θά λάβει συμφωνία μεταξύ Πολιτείας καί κκλησίας τς λλάδος. Στήν λλάδα μως φίστανται καί τερες δύο κανονικές δικαιοδοσίες πέραν τς κκλησίας τς λλάδος, μιαυτόνομος κκλησία τς Κρήτης καί ο π’ εθείας πό το Σεπτο Οκουμενικο Πατριαρχείου διοικούμενες Μητροπόλεις τν Δωδεκανήσων διά τίς ποες σιωπ τό Σχέδιο λοποίησης. Δι’ ατάς θά σχύσει τερο καθεστώς καί ν ναί γιατί;
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ

+ Πειραις ΣΕΡΑΦΕΙΜ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)