6/3/19

Εγκύκλιος Μητροπολίτου Πειραιώς Σεραφείμ για την Μεγάλη Τεσσαρακοστή

«Τ στάδιον τν ρετν νέκται· ο βουλόμενοι θλσαι εσέλθετε».
Τέκνα μου γαπητά καί περιπόθητα
Μς ξιώνει Θες γι μι κόμη φορ στ ζω μας ν εσέλθουμε στν γία κα Μεγάλη Τεσσαρακοστή.
μέρες πορείας πο μς προετοιμάζει γι τν καιρ το Πάθους κα τν τριήμερο νάσταση το Κυρίου.

Μεγάλη Τεσσαρακοστ εναι ελογημένος καιρός.
Μς διευκολύνει κκλησία μας δίνοντας ατν τν καιρ τς Τεσσαρακοστς ς σίγουρη κα συνάμα οσιαστικ ποτελεσματικ εκαιρία στν νάγκη τς ψυχς μας γι ν νεβομε πρς τ πάνω. Γι ν μεταμορφωθε κα ν μπολιασθε μικρή μας ζωή π τ μεγάλο θαμα τς Χάριτος το Θεο
Μς προσφέρει κκλησία μας μιν  νοιξη. Διότι ταν βοηθμε τν ψυχή μας, πο εναι δύσκαμπτη κα κλειστή, ν νοίξει, ν γίνει πι εέλικτη, πι εκίνητη κα ν σταθε μ ελικρίνεια ταπείνωσης λλ κα θάρρος μετανοίας μπροστ στν "νοητν λιο" τν Χριστό μας, διευκολύνουμε τν  εσοδο τς Χάριτος κα τς ελογίας το ΘεοKα ταν ψυχ χαριτώνεται, τν  νοιξη νθίζει.
πορεία πρς τ συνάντηση μ τν ναστημένο Χριστ εναι μία νοδικ κλίμακα νεξάντλητη. πως Θες εναι πε­ριόριστος, τσι κα δυνατότητά μας ν Τν συναντήσουμε κα ν νωθομε μ Ατν εναι περιόριστη. Κα γία μας κκλησία μ τν κατανυκτικ ατ περίοδο τς πνευματικς κα σωματικς σκησης, ατ κριβς τν δυνατότητα συνάντησης τν καθιστ κανόνα ζως.
Ατς "κανόνας" χει κα τος τρόπους του,  τος "πνευματικος τρόπους" πο μ βεβαιότητα θ φανερώσουν κάποιο ποτέλεσμα στ ζωή το Χριστιανο. Τν τρόπο ν καταλάβει τί σημαίνει σκητικ ζω, πς θ γγίξει τς πληγές του πο εναι τ πάθη του, πς θ φτάσει στν μετάνοι του, γι ν ρχίσει ξαν κα ν συνεχίσει σ λη τν ζω του.
Σ να π τ τροπάρια το σπερινο τς Κυριακς τς Τυρινς βρίσκουμε τν πρτο  "πνευματικ τρόπο": «ο βουλόμενοι θλσαι εσέλθετε». σοι πιθυμετε νά κάνετε ατή τήν θληση, ς εσέλθετε.
Βασικ προϋπόθεση εναι ν "βούλεται", δηλαδ ν θέλει, ν πιθυμε ν γίνει θλητς κάποιος. Κανείς δν πιέζεται ν ρχίσει. νθρωπος χρειάζεται μι πόφαση γι ν τεντώσει τς δυνατότητές του, ν ξεκινήσει μι ντονότερη προσπάθεια. Ν κάνει ,τι μπορε, λίγο παραπάνω π' σο νομίζει τι μπορε. Ν κάνει τ καλ κα ν φτάνει τ γαθ.
λλωστε κλήση το νθρώπου εναι ν πράττει μ προαίρεση κι ποφασιστικότητα, σ συνεργασία μ τ Χάρη, τ γαθό. φο λοιπν θέλει κάποιος, μπορεί ν εσέλθει, φο ποθε τν γώνα ατν πρς τν Χριστ, εναι προσκεκλημένος. Πο προσκαλεται; Στ Σμα το Χριστο. Μόνο ς Σμα Χριστο, δηλαδ μέσα στ Σμα Του πο εναι κκλησία γίνεται κάθε γώνας  ζω γιασμοσωτηρίας κα γάπης πρς τν Θεό.
Ατ κκλησιαστικ συνείδηση κα πράξη δηλώνει τι νθρωπος γνωρίζει κα μετέχει στν κοιν σκηση κα ζω τς κκλησίας, λης τς κκλησίας. Δν ντάσσεται σ' να μαδικ πρόγραμμα καλυτέρευσης τς θικς του γνωριμίας μ τν αυτό του, λλ κυρίως και πρωτίστως καταλαβαίνει κα χει τ συνείδηση τι τ φρόνημα κα προσπάθεια εναι κοιν κκλησιαστικ ρετή. Κα κοιν κκλησιαστικ ρετ σημαίνει πρτον τήρηση τν θείων ντολν, κα δεύτερον, ταπείνωση κα ντίληψη τς λαχιστότητας το αυτο του, ναγνωρίζοντας τι μπορε νά γίνει κάτι μόνον μ τν Χάρη κα π τν γάπη το Θεο ταν συγχωρεθε μ τν διπλαν του γι ν τν συγχωρέσει κα Θες.   
Πόσο εεργετικ κα βοηθητικ εναι ατ συνειδητοποίηση! φενός καταλαβαίνει νθρωπος τι λος νθρώπινος δυναμισμς κινητοποιεται π τν φιλάνθρωπη παρουσία το Θεο κα χι π τν τομικ κανότητα. φετέρου  μι, κατ τ νθρώπινα, παρηγορία τν συντροφεύει, τι δν παλεύει κα δν γωνίζεται μόνος του, λλ ταυτόχρονα μ κενον πλθος γίων κα χριστιανν πραξαν κα πράττουν τν διον γώνα, καθένας μ τς δυνάμεις του.      
Στν δ τς Μεγάλης Τεσσαρακοστς κκλησία μας μς ποδεικνύει τν  σκηση κα τ νηστεία. σκηση εναι δύναμη πο νισχύει τ δύνατο. νηστεία εναι ατρικ κα φαρμακευτικ μέθοδος τς σκητικς πνευματικς παράδοσης τς κκλησίας πο νισχύει κα θεραπεύει τν νθρώπινη σθενικ φύση μ τ θεία δύναμη. σκηση κα νηστεία εναι ληθιν σορροπία το νθρώπου. Το δίνει τ δυνατότητα, πως λένε ο Πατέρες, ν κόψει «τ θέλημά του» πο κυριαρχε, τν σχυρ ατ δύναμη πο κάνει τν νθρωπο ν εναι σχυρογνώμων, πεισματάρης, πικριτικός, κακεντρεχής, δικος. Λίγο ς πολ  καθημεριν συμπεριφορ τν νθρώπων.
σκηση λοιπν δν εναι μι περιστασιακ κα μακροχρόνια καλυτέρευση το νθρώπου. ν νατρέξουμε στος γίους σκητς, ο ποοι σπούδασαν στν ρημο τν πνευματικ ζω κα σ ατος σπουδάζουμε κι μες, βλέπουμε τι γώνας τς σκησης ταν μπονος κα συνεχής. Βλέπουμε γι παράδειγμα τι τς στιγμς πο ο κίνδυνοι τν πειρασμν ταν πολυπληθες, πομον κα γρήγορση γίνονταν τέλειωτες. Τν καιρό πο να πάθος κινοσε τν ψυχ κα τ σμα πρς τν μαρτία, προσευχ γινόταν διάλειπτη. ταν πίσω π τν πειρασμό παραμόνευε περηφάνεια, ταπείνωση κρατοσε τν νθρωπο στ ριά του.
Κα χρειάζεται ν προσέξουμε τι λον ατν τν γώνα ο γιοι τν καναν μ τν καρδιά τους, γιατ ,τι κα σα καναν ταν πόθος κα γάπη κα ρωτας γι τν Χριστό. Κα χαρ τους ταν μεγάλη. Γιατ, ταν γαπ νθρωπος τν Χριστ χει χαρ, κα μ ατ τν χαρ κάνει κόπο κα θυσίες. κατ Θεν χαρ εναι ναπνο μέσα στς καθημερινς θλίψεις κα τ βάσανα τς ζως.   σιος Νελος σκητς λέγει τι " χαρά στς συμφορές δίνει πομονή, στς προσευχς χάρη, στος κόπους κα μόχθους εφροσύνη κι εθυμία, στν γάπη στολισμό κα στν μακροθυμία πιβράβευση".
Χριστς, γαπητοί μου, βλέπει τν πόθο μας, βλέπει τν χαρ μας, πως βλέπει κα τς νάγκες μας κα τν πόνο κα τς θυσίες μας. προσευχή εναι ποδοχ κα δικός μας λόγος σ ατ τ "βλέμμα" το Θεο. Ατ λλωστε περιμένει, ν παντήσουμε μ τν καρδιά μας. Λέγει γιος σακ Σρος ''Ν θυμσαι πάντοτε τν Θε μ τν προσευχή. Τότε σφαλς κα Θεός θ σ θυμηθε, ταν περιπέσεις σ κακά, γι ν σ λυτρώσει π ατά. Πρν κόμη ρχίσει πόλεμος, ν πιζητς τν συμμαχία. Πρν ρρωστήσεις, προσκάλεσε τν γιατρ κα πρν περιπέσεις στς διάφορες θλίψεις, ν προσευχηθες στν Θεό, στε κατά τν πιδρομ τν λυπηρν ν χεις ξασφαλίσει τν κατανίκητη βοήθεια το Θεο''. Ατ ζητμε λοιπν μ τν προσευχή, τν κατανίκητη βοήθεια π τν Θε. Ατ εναι ζω το χριστιανο ντός τς Μεγάλης Τεσσαρακοστς. ατηση, προσφυγή, ναζήτηση, λαχτάρα πως λεγε γιος Πορφύριος γι τν Χριστό.  Εναι πολ σημαντικ κάθε μέρα, κάθε λεπτ ν μπορε νθρωπος ν τοποθετεται νώπιον το Θεο και ν προσεύχεται. Ν στέκεται μπροστ στν Θε μ νδρεία κα ελικρίνεια πο σημαίνει ν κυριαρχε μέσα του γρήγορση τς κάθαρσης τς συνείδησης. Κα καθαρ συνείδηση δν εναι ατ πο ο περισσότεροι π γνοια σως κα π πονηρία θεωρον τι διαθέτουν πειδν χουν κάνει κάτι κακ" "κάνουν τ καλό". ζω το Χριστιανο μως δν διαδραματίζεται νάμεσα στ καλ κα τ κακ μις θικς. ζω το Χριστιανο διαδραματίζεται κριβς νάμεσα στος δύο ληστς, στν μετανοήσαντα κα στν μετανόητο. Δηλαδ νάμεσα στν Παράδεισο κα τν ρνησ του. Γι'ατ μετάνοια εναι ρχ λης τς πνευματικς ζως. μετάνοια εναι πρώτη κα πανταχο παρούσα ρετ, κάθε σκητικς, κάθε γώνα, κάθε καλο. μετάνοια κφράζεται στν προσευχ, μετάνοια ρυθμίζει τν σκηση, μετάνοια καθορίζει τν πνευματικ ζω. μετάνοια εναι μι διάκοπη πιστροφ στ Θεό, μι διαρκς ναζήτηση κα ερεση, ερεση κα ναζήτηση το γαπημένου. μετάνοια εναι νδρεία κα ελικρίνεια. Εναι λαχτάρα κα πόθος πως επαμε, πο συνοδεύει ς τν θύρα τς Βασιλείας σους μ ασθηση τς μαρτωλότητς τους κα, παλεύοντας, νικητς το θελήματός τους, ζητον ν φτάσουν στν Θε.        
ς κρατήσουμε λοιπν γαπητο μου ατν τν λαχτάρα γι τν Χριστ ζωνταν κα στν γώνα στν ποο εσερχόμαστε ατ τ Μεγάλη Σαρακοστ ν μν μς λήψει προσευχή γιατί σο μιλάμε κα παρακαλομε τν Θε γι τς μαρτίες μας, τόσο κενος θ πλώνει τν Χάρη Του πάνω στν μαρτωλότητά μας γι να τν γιατρέψει κα σο ζητμε ν μς δίνει μετάνοια Θες, τόσο λλατώνεται τ κακ πο κάνουμε.
Ν θυμόμαστε τ λόγια το γίου Παϊσίου: "Κάνεις κακό; Θεός σου δίνει σκαμπιλάκι. Λές «μαρτον»; Σταματ και σο δίνει ευλογίες.
Ατς τς ελογες εχόμεθα ν χετε.
Καλ γία κα Μεγάλη Τεσσαρακοστή!


                 + Πειραις ΣΕΡΑΦΕΙΜ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)