Το υπ. Παιδείας πάει να υλοποιήσει κάτι που ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ δεν τόλμησε να κάνει
Ακόμη μια προσπάθεια ουσιαστικής κατάργησης του μαθήματος των Θρησκευτικών από τα ελληνικά σχολεία είναι σε εξέλιξη τις ημέρες αυτές, με τα ΜΜΕ να προβάλλουν τη γνωμοδότηση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, στην οποία προβλέπεται εξαίρεση από το μάθημα των Θρησκευτικών και για χριστιανούς ορθόδοξους.
Προφανώς κάποιοι θεωρούν ότι το γενικότερο κλίμα, με την πλήρη επικράτηση του δικαιωματισμού, είναι ευνοϊκό και θα επιχειρήσουν να «περάσουν» κάτι το οποίο ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε τολμήσει να κάνει, επικαλούμενοι ακόμη μια φορά τις γνωστές «αρχές» που καταπίνουν τα μεγάλα και επικεντρώνονται στο να προωθήσουν πολύ συγκεκριμένες ατζέντες. Συγκεκριμένα, η Αρχή, με πρόεδρο τον επίτιμο πρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας Κωνσταντίνο Μενουδάκο, γνωμοδοτεί ότι λόγοι που θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν την εξαίρεση από το μάθημα δεν είναι μόνο όσοι αναφέρονται στη θρησκευτική συνείδηση των παιδιών και των γονέων ή των κηδεμόνων τους, αλλά οποιοσδήποτε λόγος που ανάγεται σε γενικότερες αντιλήψεις.
Μάλιστα, κρίνεται πως η εξαίρεση δεν είναι συνταγματικά ανεκτό να αφορά μόνο τους μη χριστιανούς ορθόδοξους, αλλά έκρινε ότι το ίδιο δικαίωμα πρέπει να έχουν και οι ορθόδοξοι μαθητές, σε περίπτωση που δεν συμφωνούν με το περιεχόμενο του μαθήματος. Καταλαβαίνει κανείς ότι αυτό στην πράξη θα μετατρέψει το μάθημα των Θρησκευτικών σε πάρεργο όχι μόνο για τους εκπαιδευτικούς, αλλά και για τους μαθητές, οι γονείς των οποίων θα κληθούν να επιλέξουν εάν το παιδί τους θα έχει μια «έγνοια λιγότερη», ειδικά στις μεγαλύτερες τάξεις.
Μένει να δούμε εάν το υπουργείο Παιδείας θα υλοποιήσει τη συγκεκριμένη γνωμοδότηση, αποδεικνύοντας έτσι ότι κατάφερε να ξεπεράσει τον ΣΥΡΙΖΑ και σε αυτό το πεδίο, όπως άλλωστε τα κατάφερε και σε άλλα δικαιωματιστικού ενδιαφέροντος ζητήματα, εισάγοντας κάθε λογής νεοεποχίτικα προτάγματα στα σχολεία. Το γεγονός πάντως ότι οι διαρροές για το ότι η «γνωμοδότηση έχει φτάσει στο υπουργείο Παιδείας» έγιναν προς τις φιλοκυβερνητικές εφημερίδες δείχνει ότι, αν μη τι άλλο, «τεστάρουν» την αντίδραση του κοινού στην πιθανότητα να το… προχωρήσουν.
12 σχόλια:
Αν ζητήσουν απαλλαγή μαθητές που είναι ορθόδοξοι χριστιανοί, με ποιο τρόπο ο διευθυντής της σχολικής μονάδας μπορεί να απορρίψει το αίτημά τους; Στην περίπτωση,μάλιστα , που ο μαθητής επικαλεστεί ό,τι προβλέπει η εγκύκλιος , η οποιαδήποτε υπουργική απόφαση , παλαιά ή νέα .
Το ΣτΕ ακύρωσε απόφαση του Υπουργείου ζητώντας να ληφθεί υπόψη Γνώμη της ΑΠΔΠΧ. Η ΑΠΔΠΧ μετά το σχετικό αίτημα του Υπουργείου και λόγω της ακυρωθείσας Υ.Α. γνωμοδοτεί ότι πρέπει να δίνεται απαλλαγή με επίκληση απλώς λόγων συνείδησης και μάλιστα ότι μπορούν και Ορθόδοξοι Χριστιανοί μαθητές να κάνουν χρήση του δικαιώματος! Αυτή όμως η Γνωμοδότηση έρχεται σε αντίθεση με προηγούμενη απόφαση του ΣτΕ, την 1479/2019 όπου ξεκάθαρα έγραφε ότι:
"Η δήλωση, εξάλλου, αυτή, που θα μπορούσε να έχει το εξής περιεχόμενο: «Λόγοι θρησκευτικής συνείδησης δεν επιτρέπουν τη συμμετοχή (μου ή του παιδιού μου) στο μάθημα των θρησκευτικών», δεν παραβιάζει τη διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 13 του Συντάγματος, εφ' όσον γίνεται χάριν απαλλαγής των μαθητών αυτών από την, επιβαλλόμενη κατ’ αρχήν από το Σύνταγμα και το νόμο, υποχρέωση παρακολουθήσεως του μαθήματος αυτού [πρβ. ΣτΕ 660, 926/2018 Ολομ., 2176/1998 7μ., 3356/1995, βλ. επίσης ΣτΕ 2280/2001 Ολομ., πρβ. σε σχέση με την ΕΣΔΑ και την απόφαση του ΕΔΔΑ της 26.9.2007 Folgero και λοιποί κατά Νορβηγίας (αρ. Προσφυγής 15472/02), σκ. 96-102]".
http://thriskeftika.blogspot.com/2019/10/17492019-17502019.html
Το Υπουργείο τώρα θα πρέπει να εκδώσει νέα Υ.Α. λαμβάνοντας μεν υπόψιν τη Γνωμοδότηση της ΑΠΔΠΧ αλλά σίγουρα υπό την δέσμευση της προαναφερθείσας και άλλων σχετικών αποφάσεων του ΣτΕ. Είναι σαφής η διαφορά μεταξύ ΑΠΔΠΧ και ΣτΕ και φυσικά γνωστό ότι υπερέχει η απόφαση του ΣτΕ της Γνωμοδότησης μιας Ανεξάρτητης Αρχής.
Το ερώτημα βέβαια είναι γιατί το ΣτΕ "αναβάθμισε" τόσο τον ρόλο της Ανεξάρτητης Αρχής, γνωρίζοντας ότι για το συγκεκριμένο μάλιστα θέμα υπάρχει διάσταση θέσεων μεταξύ της Αρχής και των δικών του αποφάσεων.
Είναι σαφές ότι το ΣτΕ με την τελευταία Απόφαση του υπαναχώρησε έντεχνα (επικαλούμενο τυπικούς λόγους) από την παλιότερη θέση του στο ζήτημα της χορήγησης απαλλαγής για λόγους "θρησκευτικής συνείδησης", ζητώντας να ληφθεί υπόψη η Γνώμη της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων. Το ΣτΕ γνωρίζει πολύ καλά τις πάγιες θέσεις της Αρχής. Ωστόσο, παραπέμπει σε αυτήν. Γιατί έγινε αυτό; Λόγω του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, όπου προσέφυγαν οι άθεοι και δικαιώθηκαν, βεβαίως, βεβαίως!!!
Η "μετατόπιση" των δικαστών του ΣτΕ σε θέση διάφορη των παλαιοτέρων γίνεται σταδιακά. Και οι δικαστές άνθρωποι είναι. Και οι νεότεροι δικαστές διακατέχονται από "προοδευτικές" απόψεις οπότε εντέχνως μεθοδεύουν την επιβολή των γνωστών "προοδευτικών" απόψεων και στις αποφάσεις του δικαστηρίου στο οποίο δουλεύουν. Εδώ ο Μενουδάκος, επικεφαλής της Αρχής, υπήρξε Πρόεδρος του ΣτΕ, με "προοδευτικές" απόψεις εδώ και χρόνια. Μήπως ξεχνάτε και τις θέσεις της άλλης Προέδρου του ΣτΕ και νυν Προέδρου της Δημοκρατίας; Στον γενικό κατήφορο, στην απομάκρυνση από τις αρχές της Ορθοδοξίας, χορεύουν πλέον και οι ανώτατοι δικαστές. Δεν είναι η πρώτη απόφαση που φανερώνει το "νέο" πνεύμα. Δυστυχώς...
Είναι σαφές πως από τώρα και στο εξής θα καταλέβετε τις ανεδαφικές μπούρδες που υποστηρίζατε περί δημόσιων ομολογιακών υποχρεωτικών μαθημάτων ...
Τα θρησκευτικά στη χώρα τα ξεπάτωσαν οι θεολόγοι ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ και των αποχρώσεων, γιατί επί της ουσίας τα ίδια πράττατε, όσο και αν κάποιοι έχουν ένα πιο λογικό προσωπείο.
Ας το πάρουμε απόφαση κι να προετοιμαστούμε, σ' ένα εκκοσμικευμένο κράτος, το μάθημα των θρησκευτικών, σταδιακά θα γίνει επιλεγόμενο. Ας αναλογιστούν τις ευθύνες τους όλοι εκείνοι, που στις πλάτες συναδέλφων θεολόγων και με όχημα την ομολογιακότητα του μαθήματος, εδώ και μια πενταετία, αντί παιαδαγωγικών και θεολογικών δεδομένων, εξαρτούν την αξία του μαθήματος από νομικιστικές αποφάσεις.
Δεν έχουμε κοσμικό κράτος ούτε θα αποκτήσουμε. Το Σύνταγμα μας, όπως των περισσοτέρων εθρωπαϊκών κρατών, εμπεριέχει δεσμεύσεις έναντι της χριστιανικής πίστης. Ο πόλεμος ενάντια στην πίστη και σε ένα ορθόδοξο μάθημα, ναι, θα συνεχιστεί. Αλλά όλα τα προηγούμενα έτη φάνηκε ότι οι πολέμιοι δεν επικρατούν τελικά παρά τις προσωρινές "νίκες" τους.
Το κράτος συνεχώς θα εκκοσμικεύεται. Και η άποψη της Αρχής να υιοθετηθεί η ζημιά θα είναι ασήμαντη. Το μάθημα θα μπει σε μεγάλη περιπέτεια με το εναλλακτικό , που , μάλλον , θα υφίσταται από την επόμενη σχολική χρονιά. Κάθε Σεπτέμβριο οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν τα Θρησκευτικά ή το εναλλακτικό. Αυτή η διαδικασία θα είναι κάτι νέο , δε θα έχει σχέση με τις απαλλαγές που ξέραμε μέχρι φέτος. Ένα 20% του μαθητικού δυναμικού να διαρρεύσει προς το καινούργιο μάθημα θα είναι μια άσχημη εξέλιξη. Φοβάμαι πως θα είναι πάνω από το 20% η διαρροή.
Το εναλλακτικό θα δίνεται ως δυνατότητα σε όσους δικαιούνται απαλλαγή (άθεους, ετερόδους και αλλόθρησκους) όχι σε όλους.
Εναλλακτικό για 10 τάξεις δεν είναι εύκολο να φτιαχτεί. Ας δούμε πότε και εάν τελικά γίνει. Και επιπλέον ποιος αριθμός μαθητών ανα σχολείο θα τεθεί ως όριο για τη διδασκαλία εναλλακτικού.
Ένας μαθητής που είναι χριστιανός ορθόδοξος, αν επικαλεστεί λόγους θρησκευτικής συνείδησης, πώς μπορεί να απορριφθεί το αίτημα του για απαλλαγή ;
Ακόμα στην κοσμάρα τους μερικοί ... Απαλλαγή δικαιούνται όλοι και σε καναδυό χρόνια όλοι θα βρίσκονται στο εναλλακτικό μάθημα ...
Μοναδική διέξοδος το εναλλακτικό να είναι θρησκειολογία για ΠΕ01 και να διδαχθεί σοβαρά και αξιοπρεπώς
Η κυβέρνηση φαίνεται ότι θα επιμείνει στην προγενέστερη υπουργική απόφαση, λόγω πολιτικού κόστους. Τώρα, σχετικά με τους "νομικούς" του Υπουργείου που εισηγούνται, μάλλον πρόκειται για πολιτικούς, αφού είναι πολιτικό το θέμα. Και για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, η συνδρομή του Καλαντζή στο ζήτημα φαίνεται να είναι σημαντική. Ιδωμεν!
Δημοσίευση σχολίου