28/9/08

Ι.Τάτσης, Τα σχέδια του ΥΠΕΠΘ

Τα νέα... σχέδια του Υπ. Παιδείας
και το μάθημα των Θρησκευτικών

του Τάτση Ιωάννη, Θεολόγου Γυμνασίου Πλαταριάς


Αποκαλυπτικό είναι άρθρο της εφημερίδας το ΒΗΜΑ (14-9-2008) σύμφωνα με το οποίο το Υπουργείο Παιδείας συγκροτεί δύο επιτροπές «σοφών» για να αποφασίσει το νέο σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αλλά και τις αλλαγές στα Αναλυτικά Ωρολόγια Προγράμματα. Σύμφωνα με το Βήμα «Στη μία επιτροπή θα ηγηθεί ο καθηγητής Γλωσσολογίας κ. Γ. Μπαμπινιώτης, στον οποίο και θα στηριχθεί ο σχεδιασμός των νέων αναλυτικών προγραμμάτων στα σχολεία. Η μελέτη των νέων αναλυτικών προγραμμάτων θα συνδυαστεί με το εξεταστικό σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια, για τα οποία επανασυγκροτείται αυτές τις ημέρες η επιτροπή του προέδρου της Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας κ. Αθ. Βερέμη». Σε άλλο σημείο μάλιστα πληροφορούμαστε ότι «υπουργική πρόθεση: μείωση των διδακτικών ωρών στα γυμνάσια, υποστήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας με κοινές «δέσμες» μαθημάτων σε όλο το φάσμα της υποχρεωτικής εκπαίδευσης (νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια)». Ενώ πιο σαφές είναι το τελευταίο απόσπασμα που παραθέτουμε: «Μείωση των ωρών διδασκαλίας των μαθητών, οι οποίες φθάνουν σήμερα στις επτά ώρες στα γυμνάσια. Στόχος είναι οι ώρες να γίνουν 30 από 35 που είναι σήμερα εβδομαδιαίως».
Σύμφωνα με τα παραπάνω, καταρχήν σκέψη του Υπ. Παιδείας είναι η μείωση κατά 5 των διδακτικών ωρών στα γυμνάσια. Από ποια όμως μαθήματα θα μειωθούν οι ώρες αυτές; Ποια μαθήματα θα «ωφεληθούν» και ποια θα «χάσουν»; Στα ερωτήματα αυτά βεβαίως καλείται να απαντήσει η επιτροπή «σοφών» με πρόεδρο τον κ. Μπαμπινιώτη. Όπως και σε άλλα. Π.χ. θα υπάρξουν νέα μαθήματα των οποίων η εισαγωγή θα σημάνει τη μείωση των ωρών διδασκαλίας ή και τον εξοστρακισμό κάποιων άλλων; Θα μετατραπούν μήπως κάποια μαθήματα σε επιλογής ανάλογα με τη θέληση των μαθητών;
Μετά τις τελευταίες εγκυκλίους του Υπουργείου Παιδείας για τον τρόπο απαλλαγής των μαθητών από το μάθημα των Θρησκευτικών, νομίζω πως καθένας νοήμων άνθρωπος θα ανησυχούσε αν άκουγε λίγους μόνο μήνες μετά ότι σχεδιάζεται αλλαγή των αναλυτικών ωρολογίων προγραμμάτων.
Άλλωστε ήδη κατά τα προηγούμενα χρόνια το ΥΠΕΠΘ είχε προβεί σε μείωση των ωρών διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών. Για όσους δεν γνωρίζουν αναλυτικά τα προγράμματα αναφέρω χαρακτηριστικά πως το μάθημα διδάσκεται μόνο για 2 ώρες σε κάθε τάξη του Γυμνασίου και στις δύο πρώτες τάξεις του Γενικού Λυκείου (Σημειωτέον ότι η Γυμναστική διδάσκεται για 3 ώρες στην Α΄ και Β΄ γυμνασίου(!) και 2 στη Γ΄ γυμνασίου). Στην 3η τάξη του Γενικού Λυκείου τα Θρησκευτικά διδάσκονται μόνο 1 ώρα την εβδομάδα! Στα δε εσπερινά γυμνάσια, στην τρίτη τάξη διδάσκεται 1 μόνο ώρα (αντί 2 των ημερησίων). Και το καλύτερο. Στα ΕΠΑΛ το μάθημα διδάσκεται για 1 ώρα μόνο την εβδομάδα στην Α΄ και Β΄ τάξη, ενώ στη Γ΄ δεν διδάσκεται καθόλου!
Επίσης δυσεξήγητο είναι το γεγονός ότι σύμφωνα με το σχεδιασμό του ΥΠΕΠΘ από τον διαγωνισμό των εκπαιδευτικών (ΑΣΕΠ) πρόκειται τα δύο επόμενα χρόνια να διοριστούν μόνο 66 θεολόγοι (στον προηγούμενο ο αντίστοιχος αριθμός ήταν 84 και στον ακόμη πιο προηγούμενο 144). Η μείωση αυτή στον αριθμό προήλθε από τις ήδη υπάρχουσες μειωμένες ανάγκες σε θεολόγους ή επειδή σχεδιάζεται και περαιτέρω μείωση των ωρών του μαθήματος και άρα δεν χρειάζονται περισσότεροι θεολόγοι;
Προσπαθώντας με πολύ κόπο να περιοριστώ σε αυτό το άρθρο μόνο στα πρώτα συμπεράσματα και να μην εκφράσω προς το παρόν τις δεύτερες σκέψεις μου, σημειώνω συνοπτικά τα εξής:
Δεν πρέπει να δεχτούμε με κανένα τρόπο την περαιτέρω μείωση των ωρών διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών στα σχολεία. Αντίθετα είναι ευκαιρία με την αλλαγή των Προγραμμάτων να αποκατασταθεί η επί τόσα χρόνια αδικία σε βάρος του μαθήματος με την προσθήκη τουλάχιστον μίας επιπλέον ώρας στη Γ΄ Γενικού Λυκείου, την Α΄ και Β΄ ΕΠΑΛ και δύο ωρών στην Γ΄ τάξη ΕΠΑΛ.
Δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να δεχθούμε την μετατροπή του μαθήματος σε μάθημα επιλογής (δηλ. να είναι το ένα από δύο ή τρία μαθήματα ανάμεσα στα οποία οι μαθητές θα διαλέγουν να διδαχθούν το ένα). Το μάθημα πρέπει να παραμείνει υποχρεωτικό, με την απόσυρση μάλιστα των τριών τελευταίων εγκυκλίων περί απαλλαγής των μαθητών που αφήνουν κενά και έμμεσα καθιστούν το μάθημα προαιρετικό.
Δεν θα πρέπει να δεχτούμε την εισαγωγή νέων μαθημάτων αμφιβόλου ποιότητας και περιεχομένου. Είναι πολύ πιθανό να ξυπνήσουν με την ευκαιρία της αλλαγής οι υπέρμαχοι του μαθήματος σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης. Αν θέλουμε να προστατέψουμε αληθινά τη νεολαία μας σε θέματα που αφορούν τη σεξουαλική συμπεριφορά ας αυξήσουμε τις ώρες διδασκαλίας της Χριστιανικής Ηθικής και ας διδάξουμε το μάθημα της Βιολογίας με την πρέπουσα σοβαρότητα.
Οφείλουν όλοι οι εμπλεκόμενοι παράγοντες να δραστηριοποιηθούν πριν να είναι πολύ αργά. Οι εκπαιδευτικοί θεολόγοι και μη, οι θεολογικές Σχολές και όλοι όσοι έχουν απομείνει σε αυτό τον τόπο και πιστεύουν ακόμη στο Χριστό και την Ελλάδα. Και η Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος ας πάψει εκκωφαντικά να σιωπά.
Ίσως κάποιοι κρίνουν τις ανησυχίες μας υπερβολικές. Μακάρι οι αλλαγές να είναι σε τέτοια κατεύθυνση που να διαψευστούν όλοι μας οι φόβοι. Αλλά οι κινήσεις και αποφάσεις του Υπ. Παιδείας τον τελευταίο καιρό δεν μας αφήνουν περιθώρια εφησυχασμού. Επίσης κάποιοι μπορεί να έχουν εμπιστοσύνη στον κ. Μπαμπινιώτη που θα αναλάβει το θέμα. Και εγώ προσωπικά εκτιμώ τον άνδρα για τη συμβολή του στα γράμματα. Αλλά κρατώ τις επιφυλάξεις μου για το πως θα αποφασίσει και ποια στάση θα κρατήσει. Μακάρι να μας εκπλήξει θετικά.
Ας μην εφησυχάζουμε. Οι μέρες είναι πονηρές. Και οι αποφασίζοντες για τα της παιδείας στην Ελλάδα έχουν σχέδιο και οργάνωση. Αλλά τα σχέδια τους είναι σχέδια αφελληνισμού και αποχριστιανοποίησης των παιδιών μας. Στώμεν καλώς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)