.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΙΣ ΘΕΟΛΟΓΩΝ
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ν. ΗΛΕΙΑΣ
Πύργος, 10/01/2009
Ολοκληρώθηκε με τη παρουσία μεγάλου πλήθους συμμετεχόντων το συνέδριο που συνδιοργάνωσαν η Ιερά Μητρόπολις Ηλείας, η Ένωση Ελλήνων Φυσικών και το Παράρτημά της στην Ηλεία, καθώς και το Παράρτημα Ν. Ηλείας της Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων,
το Σάββατο 10 και Κυριακή 11 Ιανουαρίου.
.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΙΣ ΘΕΟΛΟΓΩΝ
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ν. ΗΛΕΙΑΣ
Πύργος, 10/01/2009
Ολοκληρώθηκε με τη παρουσία μεγάλου πλήθους συμμετεχόντων το συνέδριο που συνδιοργάνωσαν η Ιερά Μητρόπολις Ηλείας, η Ένωση Ελλήνων Φυσικών και το Παράρτημά της στην Ηλεία, καθώς και το Παράρτημα Ν. Ηλείας της Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων,
το Σάββατο 10 και Κυριακή 11 Ιανουαρίου.
.
Θέμα της διημερίδας ήταν: «Η Ορθοδοξία και οι Φυσικές Επιστήμες. Μια κοινή πορεία;»
.
.
Παρέστησαν εκτός του Φυσικού και Θεολογικού κόσμου και οι: Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ηλείας κ. κ. Γερμανός, ο Βουλευτής της Ν.Δ. κ. Κώστας Τζαβάρας, ο Νομάρχης Ηλείας κ. Χαράλαμπος Καφύρας, ο Δήμαρχος Πύργου κ. Μάκης Παρασκευόπουλος, Ο Αντινομάρχης κ. Παναγιώτης Πλατανιάς, ο Πρόεδρος της ΟΛΜΕ κ. Κώστας Μανιάτης, Ο εκπρόσωπος της Ε.Ε.Φ. κ. Δημήτριος Καρδαράς, οι οποίοι και απηύθυναν χαιρετισμό, ο Νομαρχιακός σύμβουλος κ. Γεώργιος Νικολακόπουλος, ο Προϊστάμενος Επιστημονικής και Παιδαγωγικής καθοδήγησης Α΄ θμιας της Περιφέρειας Δυτ. Ελλάδος κ. Δ. Ζεύλας καθώς και Πανεπιστημιακοί καθηγητές.
.
Σκοπός του Συνεδρίου ήταν να δώσει την δυνατότητα στις Φυσικές Επιστήμες και στην Ορθόδοξη Θεολογία να έχουν το κατάλληλο βήμα για ισότιμο διάλογο, για να συνδυάσουν επί μέρους προσδοκίες, γνώσεις και επιτεύγματα, μπροστά σε κρίσιμα, παλαιότερα και καινοφανή ερωτήματα, που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα, καθώς αγωνίζεται να συγκεράσει την συναντίληψη για τη στιγμή της Δημιουργίας.
.
Σκοπός του Συνεδρίου ήταν να δώσει την δυνατότητα στις Φυσικές Επιστήμες και στην Ορθόδοξη Θεολογία να έχουν το κατάλληλο βήμα για ισότιμο διάλογο, για να συνδυάσουν επί μέρους προσδοκίες, γνώσεις και επιτεύγματα, μπροστά σε κρίσιμα, παλαιότερα και καινοφανή ερωτήματα, που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα, καθώς αγωνίζεται να συγκεράσει την συναντίληψη για τη στιγμή της Δημιουργίας.
.
Εισηγητές ήσαν οι:
Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου & Αγίου Βλασίου κ. κ. ΙΕΡΟΘΕΟΣ,
Αιδ/τος Γεώργιος Αναγνωστόπουλος, Αν. Καθηγητής Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών Δημοκριτείου Παν/μίου Θράκης,
κ. Ηλίας Κατσούφης, Αν. Καθηγητής Τμήματος Φυσικής Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου,
κ. Γεώργιος Παύλος, Αν. Καθηγητής Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών Δημοκριτείου Παν/μίου Θράκης.
.
Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου & Αγίου Βλασίου κ. κ. ΙΕΡΟΘΕΟΣ,
Αιδ/τος Γεώργιος Αναγνωστόπουλος, Αν. Καθηγητής Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών Δημοκριτείου Παν/μίου Θράκης,
κ. Ηλίας Κατσούφης, Αν. Καθηγητής Τμήματος Φυσικής Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου,
κ. Γεώργιος Παύλος, Αν. Καθηγητής Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών Δημοκριτείου Παν/μίου Θράκης.
.
Σταχολογώντας δυο λέξεις από κάθε εισηγητή :
ο κ. Ηλίας Κατσούφης στην εισήγησή του με θέμα: << Ορθόδοξη Πίστη και τα πειράματα στο νέον επιταχυντή>> , τόνισε δεόντως την διάκριση ανάμεσα στις έννοιες του κτιστού και του Άκτιστου, υπογράμμισε πως ανάμεσα στην επιστημονική γνώση και την Θεολογία υπάρχουν κοινά χαρακτηριστικά. Αυτά είναι η προσδοκία του αγνώστου, η αναμονή του καινούργιου, το αβέβαιο της έκβασης, η αμφισβήτηση των δεδομένων, η συνείδηση πως αυτά που γνωρίζουμε είναι ασυγκρίτως λιγότερα από αυτά που δεν γνωρίζουμε.
ο κ. Ηλίας Κατσούφης στην εισήγησή του με θέμα: << Ορθόδοξη Πίστη και τα πειράματα στο νέον επιταχυντή>> , τόνισε δεόντως την διάκριση ανάμεσα στις έννοιες του κτιστού και του Άκτιστου, υπογράμμισε πως ανάμεσα στην επιστημονική γνώση και την Θεολογία υπάρχουν κοινά χαρακτηριστικά. Αυτά είναι η προσδοκία του αγνώστου, η αναμονή του καινούργιου, το αβέβαιο της έκβασης, η αμφισβήτηση των δεδομένων, η συνείδηση πως αυτά που γνωρίζουμε είναι ασυγκρίτως λιγότερα από αυτά που δεν γνωρίζουμε.
.
ο Αιδ/τος Γεώργιος Αναγνωστόπουλος στην ομιλία του με θέμα: <<Γνωσιολογία της Φυσικής Επιστήμης και της Ορθόδοξης Παράδοσης: Απόπειρα συγκριτικής προσέγγισης >>, παρουσίασε την ύπαρξη δύο ειδών γνώσεων, την διανοητική - επιστημονική γνώση και την πνευματική γνώση που είναι κυρίως αίσθηση. Για την απόκτηση των δύο αυτών γνώσεων από τον άνθρωπο χρησιμοποιούνται διαφορετικές μέθοδοι και όργανα . Για μεν την επιστημονική γνώση αξιοποιείται το μυαλό, η διάνοια, η λογική του ανθρώπου γι’ αυτό και στην περίπτωση αυτή η γνώση σχεδόν ταυτίζεται με την πληροφορία. Στην δε πνευματική γνώση χρησιμοποιείται η καρδιά και η λογική του ανθρώπου, ο οποίος στην πράξη της προσευχής βιώνει την δημιουργική ενέργεια του Θεού. Αυτή η εν προσευχή κοινωνία είναι ανώτερη από κάθε Τέχνη ή Επιστήμη.
ο Αιδ/τος Γεώργιος Αναγνωστόπουλος στην ομιλία του με θέμα: <<Γνωσιολογία της Φυσικής Επιστήμης και της Ορθόδοξης Παράδοσης: Απόπειρα συγκριτικής προσέγγισης >>, παρουσίασε την ύπαρξη δύο ειδών γνώσεων, την διανοητική - επιστημονική γνώση και την πνευματική γνώση που είναι κυρίως αίσθηση. Για την απόκτηση των δύο αυτών γνώσεων από τον άνθρωπο χρησιμοποιούνται διαφορετικές μέθοδοι και όργανα . Για μεν την επιστημονική γνώση αξιοποιείται το μυαλό, η διάνοια, η λογική του ανθρώπου γι’ αυτό και στην περίπτωση αυτή η γνώση σχεδόν ταυτίζεται με την πληροφορία. Στην δε πνευματική γνώση χρησιμοποιείται η καρδιά και η λογική του ανθρώπου, ο οποίος στην πράξη της προσευχής βιώνει την δημιουργική ενέργεια του Θεού. Αυτή η εν προσευχή κοινωνία είναι ανώτερη από κάθε Τέχνη ή Επιστήμη.
.
ο κ. Γεώργιος Παύλος στη διάλεξή του με θέμα : << Το μικρό, το μεγάλο και το πολύπλοκο. Δυνατότητες και όρια της επιστημονικής γνώσης>>, επεσήμανε πως στους Πατέρες της Εκκλησίας η επιστήμη η Θεολογία και η καθημερινή ζωή υπήρχαν ενοποιημένες. Χαρακτήρισε την σύγχρονη τάση για συνεχή εξειδίκευση ως σχιζοφρενική στάση του ανθρώπου. Για τον κ. Παύλο η επιστήμη είναι περιπέτεια και χρειάζεται την στήριξη της Θεολογίας ώστε να αποφεύγεται ο αποπροσανατολισμός της και να ανανεώνεται η διάθεση για έρευνα με περισσότερη πείρα και σοφία. Οι κορυφαίοι φυσικοί Χάιζενμπεργκ και Αϊνστάιν διεκήρυτταν πως η επιστήμη δεν μπορεί να είναι απόλυτη αυθεντία, αυτό δεν είναι αμφισβήτηση της επιστήμης αλλά απλώς άρνηση υποταγής της ανθρώπινης ελευθερίας σ’ αυτήν.
Σύμφωνα με τις τελευταίες επιστημονικές εξελίξεις τα πάντα είναι μορφές ύπαρξης που κτίζονται από το μηδέν διαρκώς, συμπέρασμα που εξάγεται και από την Αγία γραφή και από τους Πατέρες της Εκκλησίας εδώ και αιώνες. Η θεία λειτουργία είναι ένα διαρκές πείραμα, το κατ’ εξοχήν πείραμα, καθόσον εκεί ο άνθρωπος φτάνει στην ποθούμενη ενοποίηση των πάντων και στην τέλεια γνώση του κόσμου, με τον τρόπο που ο Θεός προτείνει, αυτόν της θυσιαστικής αγάπης.
ο κ. Γεώργιος Παύλος στη διάλεξή του με θέμα : << Το μικρό, το μεγάλο και το πολύπλοκο. Δυνατότητες και όρια της επιστημονικής γνώσης>>, επεσήμανε πως στους Πατέρες της Εκκλησίας η επιστήμη η Θεολογία και η καθημερινή ζωή υπήρχαν ενοποιημένες. Χαρακτήρισε την σύγχρονη τάση για συνεχή εξειδίκευση ως σχιζοφρενική στάση του ανθρώπου. Για τον κ. Παύλο η επιστήμη είναι περιπέτεια και χρειάζεται την στήριξη της Θεολογίας ώστε να αποφεύγεται ο αποπροσανατολισμός της και να ανανεώνεται η διάθεση για έρευνα με περισσότερη πείρα και σοφία. Οι κορυφαίοι φυσικοί Χάιζενμπεργκ και Αϊνστάιν διεκήρυτταν πως η επιστήμη δεν μπορεί να είναι απόλυτη αυθεντία, αυτό δεν είναι αμφισβήτηση της επιστήμης αλλά απλώς άρνηση υποταγής της ανθρώπινης ελευθερίας σ’ αυτήν.
Σύμφωνα με τις τελευταίες επιστημονικές εξελίξεις τα πάντα είναι μορφές ύπαρξης που κτίζονται από το μηδέν διαρκώς, συμπέρασμα που εξάγεται και από την Αγία γραφή και από τους Πατέρες της Εκκλησίας εδώ και αιώνες. Η θεία λειτουργία είναι ένα διαρκές πείραμα, το κατ’ εξοχήν πείραμα, καθόσον εκεί ο άνθρωπος φτάνει στην ποθούμενη ενοποίηση των πάντων και στην τέλεια γνώση του κόσμου, με τον τρόπο που ο Θεός προτείνει, αυτόν της θυσιαστικής αγάπης.
.
Τέλος ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ιερόθεος στην εισήγησή του με θέμα : << Τα Φυσικά, η Μεταφυσική και η Ορθόδοξη Θεολογία>>, κλείνοντας τις εισηγήσεις αφού ανέλυσε την έννοια του μεταφυσικού, υπογράμμισε πως η ορθόδοξη Θεολογία ανήκει στις θετικές επιστήμες, δεδομένου ότι ως προς τον σκοπό της συνδέεται με την Ιατρική, μιας και αποβλέπει στη θεραπεία του ανθρωπίνου προσώπου , ως προς δε την μέθοδο με την Φυσική και τα Μαθηματικά, καθώς με την εφαρμογή από τον πιστό των ευαγγελικών εντολών συντελείται ένα ανάλογο πείραμα, με εμπειρική βίωση και εξαγωγή επαληθεύσιμων συμπερασμάτων, που αφορούν τη ζωντανή σχέση Θεού και ανθρώπου.
Τέλος ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ιερόθεος στην εισήγησή του με θέμα : << Τα Φυσικά, η Μεταφυσική και η Ορθόδοξη Θεολογία>>, κλείνοντας τις εισηγήσεις αφού ανέλυσε την έννοια του μεταφυσικού, υπογράμμισε πως η ορθόδοξη Θεολογία ανήκει στις θετικές επιστήμες, δεδομένου ότι ως προς τον σκοπό της συνδέεται με την Ιατρική, μιας και αποβλέπει στη θεραπεία του ανθρωπίνου προσώπου , ως προς δε την μέθοδο με την Φυσική και τα Μαθηματικά, καθώς με την εφαρμογή από τον πιστό των ευαγγελικών εντολών συντελείται ένα ανάλογο πείραμα, με εμπειρική βίωση και εξαγωγή επαληθεύσιμων συμπερασμάτων, που αφορούν τη ζωντανή σχέση Θεού και ανθρώπου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου