6/5/09

Οδηγίες για τις εξετάσεις του μαθήματος των Θρησκευτικών σε Γυμνάσια, Γενικά Λύκεια και ΕΠΑΛ

Α. Για τις εξετάσεις στο Γυμνάσιο
ισχύουν όσα ορίζονται στο Π.Δ. 409/1994.
Εξεταστέα ύλη ορίζεται «τα 3/5 της ύλης που διδάχτηκε, με την προϋπόθεση ότι αυτή δεν είναι λιγότερη από το μισό της διδακτέας». Κατά την εξέταση δίνονται 9 ερωτήσεις και ζητούμε από τους μαθητές να απαντήσουν στις 6.
«Τα θέματα διατυπώνονται έτσι ώστε να ελέγχεται η απόδοση πληροφοριακών γνωστικών στοιχείων και να διερευνάται η ικανότητα του μαθητή να εφαρμόζει, να συνδυάζει, να συνθέτει, να κρίνει και γενικότερα να επεξεργάζεται δημιουργικά ένα δεδομένο υλικό» (Π.Δ. 409/1994, άρθρο 6). Οι ερωτήσεις δεν πρέπει να είναι μόνο ανάκλησης πληροφοριών (να αποφεύγουμε διατυπώσεις του τύπου «τι γνωρίζετε για…»), που βασίζονται στην αποστήθιση. Στα Θρησκευτικά, απλές ερωτήσεις κριτικής επεξεργασίας είναι «ποιο είναι το μήνυμα από…», «τι διδάσκει το σημερινό άνθρωπο…», «πώς κρίνετε…», «πώς χαρακτηρίζετε…» κτλ.
Έχοντας υπόψη τις φετινές Διδακτικές Οδηγίες του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, καλό είναι να χρησιμοποιήσουμε μερικές ερωτήσεις αντικειμενικού (κλειστού) τύπου, όπως πολλαπλής επιλογής, αντιστοίχισης, σωστού-λάθους, συμπλήρωσης κενών κτλ. Θέματα αυτής της μορφής μπορούμε να βάλουμε το πολύ 3, επειδή δεν πρέπει να ξεπερνούν το 50% των θεμάτων που μπορεί να επιλέξει ο μαθητής.
.
Β. Για τις εξετάσεις στο Γενικό Λύκειο
ισχύουν όσα ορίζονται στο Π.Δ. 60/2006, όπως τροποποιήθηκε με το Π.Δ. 12/2009.
Εξεταστέα ύλη «δεν μπορεί να είναι λιγότερη από το μισό και περισσότερη από τα 2/3 της διδακτέας» και «γνωστοποιείται στους μαθητές πέντε (5) εργάσιμες ημέρες πριν από τη λήξη των μαθημάτων».
Οι μαθητές εξετάζονται με θέματα που ταξινομούνται σε δύο ομάδες.
Στην Α΄ ομάδα περιλαμβάνονται ερωτήσεις που ελέγχουν την κατοχή των γνώσεων που περιλαμβάνονται στην εξεταστέα ύλη και την κατανόησή τους. Στη Β΄ ομάδα περιλαμβάνονται δύο ισόκυρα θέματα που απαιτούν συνδυασμό γνώσεων και κριτική ικανότητα από μέρους των μαθητών. Στην Α΄ ομάδα χρησιμοποιούμε ερωτήσεις κλειστού τύπου, όπως σύντομης απάντησης, πολλαπλής επιλογής, αντιστοίχισης, σωστού-λάθους, συμπλήρωσης κενών κτλ. Ο αριθμός των θεμάτων της Α΄ ομάδας, πρέπει να είναι τέτοιος ώστε να εξασφαλίζεται ισορροπία με τη Β΄ ομάδα. Η βαθμολογία κατανέμεται κατά 50% σε καθεμία από τις ομάδες. Η μοριοδότηση ανακοινώνεται γραπτώς στους μαθητές, ενώ στην Α΄ ομάδα, μπορεί να διαφοροποιείται κατά ερώτηση, ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας.
Τα θέματα «διατρέχουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης, ελέγχουν ευρύ φάσμα διδακτικών στόχων και είναι κλιμακούμενου βαθμού δυσκολίας. Οι μαθητές απαντούν υποχρεωτικά σε όλα τα θέματα».
.
Γ. Για το Ε.Π.Α.Λ.
ισχύουν όσα ορίζονται στο Π.Δ. 71/2007. Σε γενικές γραμμές ισχύουν όσα είπαμε για το Γενικό Λύκειο.
.
Διαβάστε αναλυτικότερες οδηγίες για τις εξετάσεις στα Θρησκευτικά στο έγγραφο του Συμβούλου Θεολόγων Κρήτης ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)