ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΣΤΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Κατ’ αρχήν θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η σύγκριση των ΕΠΑΛ και τα παλαιά ΤΕΕ είναι ατυχής. Με τα παλαιά ΤΕΕ θα μπορούσαν να συγκριθούν οι ιδρυθείσες στη θέση τους Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑΣ), οι οποίες είναι και ισότιμες προς αυτά (τα ΤΕΕ). Τα ΕΠΑΛ (Επαγγελματικά Λύκεια, μέσω των οποίων μπορεί κάποιος να εισαχθεί και στο πανεπιστήμιο) μόνο με τα Γενικά Λύκεια (ΓΕΛ) θα μπορούσαν να συγκριθούν καθώς με αυτά θεωρούνται ισότιμα.-Τι συμβαίνει λοιπόν στα ΕΠΑΛ με το μάθημα των Θρησκευτικών, σε σχέση με το ΓΕΛ:Τα τελευταία δύο χρόνια, από τη μεταρρύθμιση που πραγματοποιήθηκε στη Β΄/βάθμια τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση με τον ν. 3475/2006, στα προγράμματα διδασκαλίας των νεοϊδρυθέντων Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ), υπήρξαν μαθήματα γενικής παιδείας που βγήκαν κερδισμένα και μαθήματα που βγήκαν χαμένα. Ανάμεσα στα τελευταία συγκαταλέγεται (είχε κανείς αμφιβολία;..) και το θρησκευτικό μάθημα - και ιδού γιατί:
- Σην Α’ τάξη των ΕΠΑΛ. ενώ οι ώρες για τα μαθήματα της Ιστορίας (2 ώρες / βδομάδα), της Φυσικής (3), της Αλγεβρας (3) παραμένουν οι ίδιες με το Γενικό Λύκειο (ΓΕΛ) και στη Νεοελληνική Γλώσσα αυξάνονται (4 στο ΓΕΛ, 5 στο ΕΠΑΛ!), στα Θρησκευτικά μειώνονται (2 στο ΓΕΛ, 1 στο ΕΠΑΛ)…
- Στη Β’ τάξη των ΕΠΑΛ, τα Μαθηματικά έχουν περισσότερες ώρες (5) στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα απ’ ότι στα ΓΕΛ (4), όπως και η Φυσική (3 στο ΕΠΑΛ, 2 στα ΓΕΛ ), η Νεοελληνική Γλώσσα έχει τις ίδιες ώρες (2 στο ΓΕΛ, 2 στο ΕΠΑΛ), ενώ μειωμένες στο ΕΠΑΛ είναι οι ώρες διδασκαλίες στην Ιστορία (2 στο ΓΕΛ, 1 στο ΕΠΑΛ) και στα Θρησκευτικά (2 στα ΓΕΛ, 1 στο ΕΠΑΛ).
- Στη Γ’ τάξη των ΕΠΑΛ, τα Μαθηματικά και η Φυσική …ζούν και βασιλεύουν (με 5ωρο και 3ωρο, αντίστοιχα), η Νεοελληνική Γλώσσα συνεχίζει να υπάρχει (2ωρο), όπως και το μάθημα της Ιστορίας – έστω ως επιλεγόμενο (2ωρο). Τα Θρησκευτικά; Eξαφανίζονται!…
Φυσικά, η παραπάνω σύγκριση ουδεμία αντιπαράθεση επιδιώκει με τα άλλα μαθήματα και δη με τα μαθήματα θεωρητικής κατεύθυνσης (Ιστορία, Νεοελληνική Γλώσσα, κλπ.), στη συνάφεια των οποίων, εξ άλλου, ευρίσκεται και το μάθημα των Θρησκευτικών. Απλώς επιχειρεί να καταδείξει, με τη συγκριτική παράθεση αντικειμενικών δεδομένων, την συρρίκνωση που επιχειρείται στο θρησκευτικό μάθημα, στο επίπεδο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Και για να’ χουμε συνολική εικόνα για το «ψαλίδισμα» που γίνεται στο ωρολόγιο πρόγραμμα για το θρησκευτικό μάθημα στο (ισότιμο με το ΓΕΛ, σ’ όλα τα’ άλλα πλην Θρησκευτικών…) ΕΠΑΛ, να πούμε ότι τα Θρησκευτικά στο ΓΕΛ έχουν σύνολο ωρών διδασκαλίας 5, ενώ στο ΕΠΑΛ μόλις 2 (ούτε τις μισές ώρες, δηλαδή. Με πρόχειρους υπολογισμούς προκύπτει ότι αν τα Θρησκευτικά είχαν 5 ώρες στο ΕΠΑΛ – όσες στο ΓΕΛ – θα υπήρχαν ακόμη 150 – 200 θέσεις για πλήρες ωράριο θεολόγων).
Μετά απ’ όλα αυτά δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο να αντιληφθεί κανείς ποιες ειδικότητες καθηγητών μαθημάτων γενικής παιδείας (ξανα-) βγήκαν κερδισμένες και ποιες (ξανα-) βγήκαν χαμένες απ’ αυτήν την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση στο χώρο της Β΄/βάθμιας Εκπ/σης.
Αυτό το άρθρο δημοσιεύτηκε από τον/την Αδιόριστοι Θεολόγοι.
- Σην Α’ τάξη των ΕΠΑΛ. ενώ οι ώρες για τα μαθήματα της Ιστορίας (2 ώρες / βδομάδα), της Φυσικής (3), της Αλγεβρας (3) παραμένουν οι ίδιες με το Γενικό Λύκειο (ΓΕΛ) και στη Νεοελληνική Γλώσσα αυξάνονται (4 στο ΓΕΛ, 5 στο ΕΠΑΛ!), στα Θρησκευτικά μειώνονται (2 στο ΓΕΛ, 1 στο ΕΠΑΛ)…
- Στη Β’ τάξη των ΕΠΑΛ, τα Μαθηματικά έχουν περισσότερες ώρες (5) στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα απ’ ότι στα ΓΕΛ (4), όπως και η Φυσική (3 στο ΕΠΑΛ, 2 στα ΓΕΛ ), η Νεοελληνική Γλώσσα έχει τις ίδιες ώρες (2 στο ΓΕΛ, 2 στο ΕΠΑΛ), ενώ μειωμένες στο ΕΠΑΛ είναι οι ώρες διδασκαλίες στην Ιστορία (2 στο ΓΕΛ, 1 στο ΕΠΑΛ) και στα Θρησκευτικά (2 στα ΓΕΛ, 1 στο ΕΠΑΛ).
- Στη Γ’ τάξη των ΕΠΑΛ, τα Μαθηματικά και η Φυσική …ζούν και βασιλεύουν (με 5ωρο και 3ωρο, αντίστοιχα), η Νεοελληνική Γλώσσα συνεχίζει να υπάρχει (2ωρο), όπως και το μάθημα της Ιστορίας – έστω ως επιλεγόμενο (2ωρο). Τα Θρησκευτικά; Eξαφανίζονται!…
Φυσικά, η παραπάνω σύγκριση ουδεμία αντιπαράθεση επιδιώκει με τα άλλα μαθήματα και δη με τα μαθήματα θεωρητικής κατεύθυνσης (Ιστορία, Νεοελληνική Γλώσσα, κλπ.), στη συνάφεια των οποίων, εξ άλλου, ευρίσκεται και το μάθημα των Θρησκευτικών. Απλώς επιχειρεί να καταδείξει, με τη συγκριτική παράθεση αντικειμενικών δεδομένων, την συρρίκνωση που επιχειρείται στο θρησκευτικό μάθημα, στο επίπεδο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Και για να’ χουμε συνολική εικόνα για το «ψαλίδισμα» που γίνεται στο ωρολόγιο πρόγραμμα για το θρησκευτικό μάθημα στο (ισότιμο με το ΓΕΛ, σ’ όλα τα’ άλλα πλην Θρησκευτικών…) ΕΠΑΛ, να πούμε ότι τα Θρησκευτικά στο ΓΕΛ έχουν σύνολο ωρών διδασκαλίας 5, ενώ στο ΕΠΑΛ μόλις 2 (ούτε τις μισές ώρες, δηλαδή. Με πρόχειρους υπολογισμούς προκύπτει ότι αν τα Θρησκευτικά είχαν 5 ώρες στο ΕΠΑΛ – όσες στο ΓΕΛ – θα υπήρχαν ακόμη 150 – 200 θέσεις για πλήρες ωράριο θεολόγων).
Μετά απ’ όλα αυτά δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο να αντιληφθεί κανείς ποιες ειδικότητες καθηγητών μαθημάτων γενικής παιδείας (ξανα-) βγήκαν κερδισμένες και ποιες (ξανα-) βγήκαν χαμένες απ’ αυτήν την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση στο χώρο της Β΄/βάθμιας Εκπ/σης.
Αυτό το άρθρο δημοσιεύτηκε από τον/την Αδιόριστοι Θεολόγοι.
2 σχόλια:
Κον Ιωάννη Τάτση, Θεολόγον, ενταύθα.
Aξιότιμε κύριε συνάδελφε,
Διαβάσω σήμερα ότι στο εκλεκτό ιστολόγιό σας φιλοξενείτε άρθρο
υπό τον τίτλο τα «Θρησκευτικά στη Τεχνική Εκπαίδευση», ανωνύμου του συντάκτου, εκπορευομένου υποτίθεται υπό «Αδιορίστων Θεολόγων», δημοσιευθέντος δε εις το blog του υπ. Παιδείας «meafora» και αλιευθέντος σχετικώς παρ’ υμών προς δημοσίευσιν:
http://thriskeftika.blogspot.com/2009/05/blog-post_16.html
Oπως εύκολα μπορείτε να διαπιστώσετε από το της 2ας Απριλίου 2009 άρθρο μας εις το ημέτερον blog, της Ενώσεως Θεολόγων Ν. Λαρίσης,
http://theologylar.blogspot.com/2009/04/o.html ,την αναδημοσίευσή του στη “Zωηφόρο»
http://www.zoiforos.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=901&Itemid=49 ,
προσέτι δε από άρθρο μας στον περασμένο Αύγουστο την εφημ. «Ελευθερία»
http://www.eleftheria.gr/viewarticle.asp?aid=1450&pid=19&CategoryID=19,
το δημοσίευμα εις το blog “meafora” (κατά το μέρος που αφορά το θέμα των Θρησκευτικών στη τεχνική εκπαίδευση) είναι πιστή αντιγραφή των ημετέρων σχετικών άρθρων, τα οποία και εις υμάς εκοινοποιήσαμεν, (δείτε στα εισερχόμενά σας της 2ας, Απριλίου) αλλά δεν το δημοσιεύσατε. Και τούτο ήτο, φυσικά, απόλυτον δικαίωμά σας (κριτής και αξιολογητής θεμάτων στο κάθε ιστολόγιο είναι ο διαχειριστής του). Νομίζουμε όμως ότι τώρα για λόγους δεοντολογίας οφείλετε να αποκαταστήσετε την αλήθεια αναφορικώς με την προέλευση του σχετικού αποσπάσματος που εδημοσιεύασατε, του υπογεγραμμένου ψευδωνύμως υπό «Αδιορίστων Θεολόγων» .
Με εκτίμηση
Χάρης Ανδρεόπουλος,
Δημοσιογράφος – Θεολόγος
(Υ.Γ: Φυσικά, κατανοώ την αγωνία των αδιορίστων συναδέλφων απέναντι στο πρόβλημα αδιοριστίας που αντιμετωπίζουν και είμαι – είμαστε ολόκληρη η Ενωση Θεολόγων - δίπλα τους. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι στο πλαίσιο αυτής της αγωνίας και του αγώνα τους νομιμοποιούνται κάποιοι να παραβιάσουν στοιχειώδεις κανόνες δεοντολογίας. Αντιθέτως, μάλιστα, όταν μάλιστα πρόκειται για θεολόγους θα πρέπει να δίνουν το καλό παράδειγμα. Δεν συμφωνείτε;)
Η αντιγραφή από το άρθρο σας κ. Ανδρεόπουλε (χωρίς την αναφορά σε σας) έγινε από κάποιον άλλο και όχι από εμάς που απλώς αναδημοσιεύσαμε το άρθρο από το meafora. Ούτε φυσικά είχαμε αντιληφθεί ότι το παρόν άρθρο αποτελούσε απόσπασμα δικού σας παλαιότερου άρθρου. Δεχόμαστε ευχαρίστως (και δημοσιεύσαμε το ανωτέρω σχόλιο σας) τις σχετικές διευκρινίσεις σας για την προέλευση του άρθρου.
Αλλά θα θέλαμε και εμείς να κάνουμε μία παρατήρηση (για θέματα δεοντολογίας). Το blog μας δεν ανήκει εξολοκλήρου στον κ. Τάτση. Υπάρχουν και άλλα πρόσωπα που εργάζονται ποικιλοτρόπως για το αποτέλεσμα που βλέπετε. Δεν είναι απαραίτητο πάντα να δίνουμε ονοματεπώνυμο σε ένα blog. Τα blog είναι πηγές ελεύθερης πληροφόρησης. Και παρόλο που όσοι εργάζονται πίσω από αυτά δεν δημοσιεύουν πάντα τα ονόματά τους όμως η πληροφόρηση που παρέχουν θεωρείται αξιόπιστη. Γι΄ αυτό και όλο και περισσότεροι στρέφονται σε αυτά, αφήνοντας πίσω την κλασική ενημέρωση των καναλιών της τηλεόρασης ακόμη και τις εφημερίδες.
Δημοσίευση σχολίου