12/5/09

«Πολιτιστικό» και όχι «ομολογιακό» μάθημα Θρησκευτικών ζητά η Ακαδημία του Βόλου

Έχουμε πολλές φορές εκφράσει τις ενστάσεις μας για το έργο που επιτελείται στην Ακαδημία του Βόλου. Στο συνέδριο «Εκκλησία και Πολιτισμός» που ολοκληρώθηκε αυτές τις μέρες εθίγη ανάμεσα στα άλλα και το ζήτημα του χαρακτήρα του μαθήματος των Θρησκευτικών.
Είναι αποκαλυπτικά όσα αναφέρει στο σχετικό ρεπορτάζ ο κ. Χάρης Ανδρεόπουλος: «Κατά τη τελευταία ημέρα του Συνεδρίου - το οποίο διοργάνωσε η Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών της Ι. Μητρόπολης Δημητριάδος- για τη σχέση της Εκκλησίας με τον Πολιτισμό μίλησαν ο καθηγητής του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ Χρυσόστομος Σταμούλης και ο συντονιστής της Ακαδημίας, δρας Θεολογίας Παντελής Καλαϊτζίδης….αμφότεροι οι ομιλητές αναφερόμενοι στο θρησκευτικό μάθημα και παραπέμποντας στη σχετική γνωμοδότηση του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ προς το ΥΠΕΠΘ, υποστήριξαν ότι τα Θρησκευτικά θα πρέπει να μετεξελιχθούν σε ένα «πολιτιστικό μάθημα» το οποίο έχοντας γνωσιολογικό, κατά βάσιν, περιεχόμενο θα απευθύνεται σε όλους τους μαθητές, ενώ το «ομολογιακό» περιεχόμενο της θρησκευτικής αγωγής θα πρέπει, είπαν, να αναλάβει να το διδάξει η Εκκλησία, στο πλαίσιο του πολύ σημαντικού έργου που έχει να επιτελέσει και το οποίο λέγεται κατήχηση».
Με βαθιά μας λύπη διαπιστώνουμε ότι η απορθοδοξοποίηση του θρησκευτικού μαθήματος δεν είναι επιταγή ούτε της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ούτε των πολιτικών δυνάμεων. Πρώτοι στην προσπάθεια αποχρωματισμού του ΜτΘ είναι Θεολόγοι, μερικοί μάλιστα από τους οποίους κατέχοντες υψηλές θέσεις (Καθηγητές Πανεπιστημίου κλπ.). Η απώλεια του «ομολογιακού» χαρακτήρα του ΜτΘ, δηλαδή η απώλεια του ορθόδοξου χριστιανικού χαρακτήρα του είναι επιταγή της Νέας Τάξης, η οποία θέλει να επιβάλλει το τέλος των εθνών και των θρησκειών (αυτό που αλλιώς λέγεται πολυπολιτισμική κοινωνία). Δυστυχώς στο παιχνίδι αυτό μπήκαν και πολλοί θεολόγοι που μας καλούν να «βγάλουμε μόνοι μας τα μάτια μας» και να παραδώσουμε «εις χείρας ανόμων» τον ορθόδοξο χριστιανικό χαρακτήρα του μαθήματός μας. Δεν θα το κάνουμε. Θα αγωνιστούμε με όλες μας τις δυνάμεις για να διδάσκεται στα ελληνικά σχολειά η αλήθεια του Χριστού, όπως την παραλάβαμε από τους Αγίους Πατέρες και από φωτισμένους δασκάλους.
Λυπούμαστε γιατί η Ακαδημία του Βόλου εκτός από την οικουμενιστική της δράση πρωτοστατεί και στην απορθοδοξοποίηση του μαθήματος των Θρησκευτικών.

7 σχόλια:

Haris Andreopoulos είπε...

Aγαπητέ συνάδελφε Ιωάννη, Χριστός Ανέστη!

Μια διευκρίνση για το πολύ πετυχημένο Συνέδριο στο Βόλο:

Η Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών (η οποία επιτελεί πολύ σοβαρό και ουσιαστικό επιμορφωτικό έργο για μας τους θεολόγους με τη διοργάνωση επιστημονικών σεμιναρίων) δεν αποφάνθηκε περί του χαρακτήρα του θρησκευτικού μαθήματος στο εν λόγω Συνέδριο, απλώς λόγω της συνάφειας με το θέμα (Εκκλησία / Θεολογία - πολιτισμός) οι σχετικώς ερωτηθέντες - ο καθηγητής Χ. Σταμούλης και ο συντονιστής της Ακαδημίας δρ. Παν. Καλαϊτζίδης - εξέφρασαν τις απόψεις τους, συντασσόμενοι με την αναφερομένη γνωμοδότηση του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ. Με τη αυστηρή κριτική σου μάλλον αδικείς και την Ακαδημία και τους τοποθετηθέντες για το μάθημα.

Πιστεύω ότι όλοι (πρέπει να) είμαστε ελεύθεροι να εκφράζουμε την άποψή μας, ή να συντασσόμαστε με κάποια συλλογική άποψη. Εκτός από την άποψη, λοιπόν, του Τμήματος Θεολογίας, υπάρχει και η άποψη του Τμήματος Ποιμαντικής του ΑΠΘ να διατηρήσει (ή και να επαυξήσει) το ΜτΘ τα ομολογιακά του χαρακτηριστικά, την οποία αρκετοί ασπάζονται. Δικαίωμα όλων να έχουν την άποψή τους. Διαλέγουμε και παίρνουμε, λοιπόν, σεβόμενοι την άποψη του άλλου και, κυρίως, χωρίς να διεκδικούμε, ως πρόσωπα, το ...αλάθητο (μακρυά από μάς, ορθόδοξοι θεολόγοι είμαστε)... Προσωπικά έχω και δημοσίως τοποθετηθεί (αρθρογραφώντας στην εφημερίδα με την οποία συνεργάζομαι, την "Ελευθερία" Λαρίσης) υπέρ της απόψεως του Τμήματος Θεολογίας (για ένα μάθημα υποστασιαζόμενο στην Ορθόδοξη χριστιανική διδασκαλία, αλλά με χαρακτήρα γνωσιολογικό), αλλά - ειλικρινά! - χαίρομαι και σένα και όλους τους συναδέλφους για τη μαχητικότητα και το ενδιαφέρον σας για το ΜτΘ, παρά το γεγονός ότι συντάσσεσθε (απολύτως δικαιωματικά!) υπέρ της ομολογιακότητας. Σ' αυτή τη φάση, μπορούμε (και πρέπει!) να συμπορευθούμε για να διαφυλάξουμε την υποχρεωτικότητα του μαθήματος.

Με εκτίμηση και συναδελφικούς χαιρετισμούς σ' εσένα και ολόκληρη τη όμορφη Ηπειρο!

ΧΑΡΗΣ ΑΝΔΡΕΟΠΟΥΛΟΣ,
Δημοσιογράφος - θεολόγος,
Λάρισα

thriskeftika είπε...

Κύριε Ανδρεόπουλε,
είναι σαφές ότι υπάρχουν πολλές απόψεις θεολόγων για το ΜτΘ, πολλές φορές διαμετρικά αντίθετες.

Συμφωνούμε ότι ο αγώνας όλων μας -παρά τις διαφωνίες μας- πρέπει να είναι κοινός για να μείνει το μάθημα των Θρησκευτικών υποχρεωτικό στα ελληνικά σχολεία. Όμως για ποιο μάθημα αγωνιζόμαστε; Για ένα μάθημα Ορθόδοξο Χριστιανικό (αν θέλετε πείτε το ομολογιακό, δεν φοβούμαστε τις λέξεις) ή για ένα μάθημα πολυπολιτισμικής θεολογίας της ετερότητας, χωρίς τα χαρακτηριστικά της ορθόδοξης θεολογίας, πίστης και ζωής αλλά περιέχον όλες τις ομολογίες και θρησκείες;

Όσο σημαντικό είναι το ζήτημα των απαλλαγών που πρέπει άμεσα να λυθεί, άλλο τόσο σημαντικό (και μάλλον σημαντικότερο) είναι το ζήτημα του περιεχομένου του μαθήματος. Και δυστυχώς οι προσπάθειες απορθοδοξοποίησης του ΜτΘ δεν είναι έργο των πολιτικών ή των πολεμίων του ΜτΘ αλλά (δυστυχώς!) και κάποιων Θεολόγων που, ανεξήγητο για τις δικές μας συνειδήσεις, βάλθηκαν να χτίσουν ένα έκτρωμα πολυπολιτισμικής θεολογίας που είναι ξένη (αυτή είναι η γνώμη μας) προς την Ορθόδοξη Χριστιανική Πατερική Θεολογία.

Ας μην προσπαθούμε πάντοτε κ. Ανδρεόπουλε να συμβιβάσουμε τα ασυμβίβαστα. Ο δικός μας αγώνας και η δική μας αγωνία είναι η ύπαρξη υποχρεωτικού μαθήματος Ορθόδοξων Χριστιανικών Θρησκευτικών στα ελληνικά σχολεία. Δυστυχώς δεν συμμερίζονται όλοι την αγωνία μας. Ας είναι.

Ανώνυμος είπε...

@Xaris Andreopoulos

Πως λέτε ότι η Ακαδημία "δεν αποφάνθηκε περί του χαρακτήρα του θρησκευτικού μαθήματος" όταν ο Συντονιστής της κ. Καλαίτζίδης τάχθηκε υπέρ του πολιτιστικού μαθήματος; Ποιος άλλος καλύτερα από το Συντονιστή εκφράζει την Ακαδημία;

Και κάτι ακόμη. Όσο το ΜτΘ θα υπάρχει στα ελληνίκά σχολεία ας είναι μάθημα για το Χριστό και την Ορθόδοξη Εκκλησία. Όταν αποφασισθεί να καταργηθεί τελείως (και δυστυχώς όπως φαίνεται η νεοταξική πολιτική των Ελλήνων πολιτικών θα το κάνει και αυτό) τότε καμία αλλαγή στο χαρακτήρα του μαθήματος δεν θα το "σώσει". Όσο λοιπόν διδάσκετε θρησκευτικά, διδάξτε Χριστό και Ορθοδοξία. Μην καταστρέφετε μόνοι σας οι θεολόγοι το μάθημα σας.

Haris Andreopoulos είπε...

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ...

Aγαπητοί φίλοι και συνάδελφοι, κάποια στιγμή θα πρέπει να συζητήσουμε και για το μέγα θέμα της Κατήχησης, το οποίο έχει και αυτό - θα συμφωνείτε πιστεύω -τη μεγίστη σημασία του.

Ορισμένοι από τους προβληματισμούς μου:

1) Αλήθεια, είμαστε ευχαριστημένοι σήμερα από τη Κατήχηση εκ μέρους της ποιμαίνουσας Εκκλησίας;

2) Θεωρούμε ότι αδυνατεί να κάνει Κατήχηση η Εκκλησία και θέλουμε να αναλάβει το έργο αυτό το υπ. Παιδείας;

3)Μήπως θα μπορούσε να υπάρξει μια ενδιάμεση λύση, όπως, π.χ. να οργανώσει η Εκκλησία και ενδυναμώσει το θεσμό των Κατηχητικών Σχολείων και να διορίζονται σ' αυτά ως κατηχητές συνάδελφοι απόφοιτοι των Ποιμαντικών Τμημάτων των Θεολογικών Σχολών;

4) Πότε θα κάνουμε συζήτηση για τον προσδιορισμό των ρόλων όλων εκείνων των πτυχιούχων που έχουν αναφορά στη Θεολογία. Εχουμε αποφοίτους των Θεολογικών, των Ποιμαντικών, σε λίγο των Ανωτάτων Εκκλησιαστικών Σχολών (ΑΕΣ), πάνω από 1.500 άτομα το χρόνο - τι θα γίνει μ' αυτό το θέμα του προσδιορισμού των ρόλων, γιατί παραμένει "ταμπού" ακόμη και στο δικό μας χώρο (Ενώσεις Θεολόγων) την ώρα που στις άλλες ειδικότητες ήδη το θέμα έχει ξεκαθαρίσει (π.χ. στο κλάδο ΠΕ 4 Φυσικών, ή σε άλλους πάει να ξεκαθαρίσει (κλάδο ΠΕ 2 Φιλολόγων) με τη διάκριση των πτυχιούχων κατά επιστημονική ειδικότητα;

5) Προσωπικά - και επειδή βλέπω ότι ξαναγίνεται λόγος - δεν έχω αντιληφθεί γιατί ιδρύθηκαν οι ΑΕΣ τη στιγμή που για τη στελέχωση του Ποιμαντικού έργου της Εκκλησίας υπάρχει επιστημονικό τμήμα στα Πανεπιστήμια. Κι' αν αρα γε, αύριο ένας απόφοιτος ΑΕΣ προσφύγει στα δικαστήρια και δικαιωθεί (εγώ το θεωρώ πολύ πιθανό έως βέβαιο) ως προς το αίτημά του (τους) να διορίζονται (και αυτοί) στα Δημοτικά και τη Β/θμια Εκπαίδευση, τότε τι θα λέμε; Οτι δεν είχαμε χρόνο να το δούμε γιατί είχαμε αποκλειστικό θέμα συζήτησης το περιεχόμενο του Θρησκευτικου μαθήματος, αλλά δεν μας περίσσευσε χρόνος για το ποιός θα πρέπει να το διδάσκει στη Β/θμια, αλλά και τη Α/θμια εκπαίδευση, με ποιά εξειδικευμένα εκπαιδευτικά προσόντα, κλπ.;

6) Οσοι δεν βαριούνται ας διαβάσουν ένα άρθρο μου στο νέο τεύχος του περιοδικού "Θεολογική Παρουσία" της Ενωσης Θεολόγων Ν. Λέσβου (www.zoiforos.gr) για το θρησκευτικό μάθημα στην ΣΤ' Δημοτικού, όπου ενώ έχει εκδοθεί καινούργιο βιβλίο (με καινούργια θρησκευτική ύλη) ουδείς έχει επιμορφωθεί. Οχι μόνο οι δάσκαλοι, ούτε οι Σχολικοί Σύμβουλοι της Α/θμιας!.. Αν αυτό δεν λέγεται αφασία, πώς λέγεται; Και για πείτε μου - για να κάνουμε και την αυτοκριτική μας ως κλάδος - είδατε πολλούς άλλους ν' ασχολούνται με το θέμα;

Ανώνυμος είπε...

Προς κ.Ανδρεόπουλο.

1)Έχοντας υπάρξει κατηχητής παλιότερα σε ενορίατης Λάρισας μπορώ να σας πω ότι το επίπεδο των κατηχητών είναι πολύ καλό.Αν έχω κάποιες ενστάσεις είναι στον τρόπο οργάνωσης που θεωρώ ότι είναι προχειρότατος.

2)Πιστεύω ότι η Εκκλησία της Ελλάδος μια χαρά ανταπεξέλθετε στο έργο της,αλλά δεν μπορώ να κκαταλάβω τον λόγο που εσείς δεν αποδέχεστε να γίνεται κατήχηση και από το Υπ.Παιδείας;Είναι τόσο κακό να διδάσκονται περισσότερο Χριστό και Ορθοδοξία τα παιδιά μας;Είμαι υπέρ του ομολογιακού χαρακτήρα του ΜτΘ.

3)Οχι!Ήδη οι αίθουσες των κατηχητικών είναι άδειες,θέλετε να τις αδειάσουμε περισσότερο;Ο δασκαλίστικος τρόπος των Θεολόγων μπορεί να επιφέρει αντίθετα αποτελέσματα.Όχι φυσικά ότι δεν είναι ωραία ιδέα,αλλά στα κατηχητικά που δεν είναι υποχρεωτικά όπως τα σχολεία,θέλουνε ιδιαίτερη προσέγγιση και όχι επιπολαιότητες.Εξάλλου,προσωπική μου άποψη είναι, ότι η διδαχή του Χριστού δεν προϋποθέτει απαραίτητα γνώσεις Θεολογικές ανωτάτων σχολών,αλλά αυθεντική πνευματικότητα από τον κατηχητή.Προσωπικά δεν είμαι Θεολόγος, όπως και πολλοί κατηχητές της πόλης μας κ.Ανδρεόπουλε.

4), 5),6) Δεν μπορώ να εκφέρω γνώμη καθότι είναι περισσότερο του χώρου σας που δεν μπορώ να έχω την ίδια εικόνα με εσάς που καταπιάνεστε καθημερινά με αυτά.

Ευχαριστώ το blog που μας επιτρέπει να συνδιαλεγόμαστε με ανθρώπους του χώρου της Θεολογίας για τα θέματα που μας απασχολούν.

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνώ με όσα λέει ο κύριος Ανδρεόπουλος, ειδικότερα με τα σημεία 1 και 2 της αναφοράς του. Περιμένουν από τους θεολόγους να κάνουν κατήχηση, σε μία τάξη που αποτελείται από μαθητές που είναι στην καλύτερη περίπτωση σχετικοί με την ορθοδοξία και στη χειρότερη το θέμα δεν τους ενδιαφέρει. Νομίζουν οι περισσότεροι (και η εκκλησία) ότι τα παιδιά γνωρίζουν τα περί εκκλησίαας, εκκλησιάζονται κ.λ.π. ενώ σαφώς η κατάσταση είναι πολύ διαφορετική.Αρκετοί μάλλιστα πιστεύουν ότι πρέπει να γίνεται "κατηχητικό" στην τάξη, αυτοί είναι που δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα. Τελικά όπως λέει και ο κύριος Ανδρεόπουλος θα πρέπει να ενεργοποιηθούν στο θέμα της κατήχησης οι ενορίες με τους ιερείς που αρκετοί από αυτούος από τα πάρα πολλά τυχερά έχασαν τον κύριο σκοπό του έργου και του ρόλου τους.

Ανώνυμος είπε...

ΠΡΟΣ τον κ.Ανώνυμο 3.07

Φίλε μου,κατανοώ απόλυτα αυτά που λες αλλά θα μου επιτρέψεις να μην συμφωνήσω με τα λεγόμενά σου.

Είναι γεγονός αδιαμφισβήτητο το ότι η πλειοψηφία των παιδιών μέσα στη τάξη είναι αδιάφορα για το ΜτΘ.Αυτό όμως συνέβαινε όλα τα χρόνια και παλιότερα.Συμπεριλαμβάνω και τον εαυτό μου μέσα σε αυτή την πλειοψηφία, μέχρι φυσικά να μου δοθεί η ευκαιρία και να συνειδοτοποιήσω ότι έκανα λάθος.Ο ρόλος όμως των Θεολόγων εκπαιδευτικών δεν είναι να κάνουνε ΌΛΟΥΣ τους μαθητές να αγαπήσουν το ΜτΘ και τον Χριστό κατ'επέκταση, αλλά όσους έχουνε τις αγαθές προθέσεις να το κάνουνε αυτό.Και όσο θα περνάνε τα χρόνια,αυτοί οι μαθητές θα μειώνονται ακόμη περισσότερο μέσα στην γενική κατάπτωση των ηθών της κοινωνίας μας.Έτσι όπως επιχειρηματολογείς,εσύ τι προτείνεις να κάνουμε;Να καταργήσουμε εντελώς το μάθημα;Αυτο λες,επειδή υπάρχει γενική αδιαφορία;

Και επειδή συμφωνείς με τον κ.Ανδρεόπουλο, να σου κάνω και εσένα μια ερώτηση.Καθότι διακρίνω ότι είσαι από υποστηρικτές του "Θρησκειολογικού" χαρακτήρα του μαθήματος, πες μου,θα πρέπει οι μαθητές να διδάσκονται αντί της ελληνικής ιστορίας και την αλβανική μήπως επειδή τα σχολεία μας έχουνε κατακλυστεί από αλβανούς ή άλλες εθνικότητες (καθ'όλα ευπρόσδεκτοι όλοι τους).Επιτέλους πρέπει να καταλάβαιτε τις αντιφάσεις στις οποίες πέφτετε και δεν θέλετε να παραδεχτείτε όλοι όσοι αντιτάσσεστε του "ομολογιακού" χαρακτήρα του ΜτΘ.

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)