Η Ελευθεροτυπία της 4ης/5/2009 φιλοξενεί τις θέσεις της πρώην Διευθύντριας του 132ου Δημοτικού σχολείου Αθηνών για την πρωινή προσευχή και τις τοποθετήσεις θεολόγων απέναντι στο "πείραμα" της πρώην διευθύντριας. Δεν μας προξενούν έκλπηξη οι θεωρίες της κ. Πρωτονοταρίου (πρώην Διευθήντριας) αλλά πραγματικά είναι άξια δακρύων η τοποθέτηση για το θέμα του Α. Καριώτογλου, θεολόγου και συγγραφέα σχολικών εγχειριδιών Θρησκευτικών. Διαβάστε το άρθρο. Τα σχόλια δικά σας.
.
132ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Αντικατέστησαν το Πάτερ ημών με ποίημα του Γιάννη Ρίτσου, αλλά...
Για το «πείραμα» στο 132ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών στην Γκράβα, όπου η πρωινή προσευχή αντικαταστάθηκε με ένα ποίημα του Γιάννη Ρίτσου, ζητήσαμε έναν απολογισμό από τη Στέλλα Πρωτονοταρίου, διευθύντριά του έως τον Νοέμβριο του 2007:«Στο σύγχρονο ελληνικό σχολείο, πολυπολιτισμικό πλέον, φοιτούν πολλοί μαθητές και μαθήτριες μη ορθόδοξοι. Ολα αυτά τα μη ορθόδοξα παιδιά (σύμφωνα με το Π.Δ. 201/98) "εφόσον προσέλθουν στο σχολείο πριν γίνει η πρωινή προσευχή, είναι υποχρεωμένα να παρευρίσκονται με το τμήμα τους στον χώρο της συγκέντρωσης, χωρίς να συμμετέχουν στην προσευχή, σεβόμενοι τους συμμαθητές τους που προσεύχονται". Ομως αυτό δεν ακολουθείται, γιατί τα παιδιά θέλουν να είναι μέλη της ομάδας, όλα βρίσκονται στο σχολείο την ώρα της προσευχής και διεκδικούν να συμμετέχουν στην πρώτη συλλογική δραστηριότητα με την οποία ξεκινά το σχολείο. Τα παιδιά δεν θέλουν δηλαδή να ξεχωρίζουν και να αισθάνονται αποκλεισμένα, να τα κοιτάνε περίεργα, να τα σχολιάζουν, να τα περιθωριοποιούν.
Πολλές φορές μαθητές μουσουλμάνοι έπαιρναν το μικρόφωνο και έλεγαν το Πάτερ ημών. "Γιατί να μην πω κι εγώ προσευχή; Εγώ δεν είμαι σαν τα άλλα παιδιά;", μας ρώτησε κάποια φορά ένας μαθητής της Γ' και μια μαθήτρια της Ε', καθολική, δήλωσε στο δάσκαλό της ότι την κοιτάνε περίεργα τα παιδιά και τη σχολιάζουν για τον τρόπο που κάνει το σταυρό της και ντρέπεται. Επίσης, πολλοί γονείς πολλών μη ορθόδοξων παιδιών ζητούσαν τα παιδιά τους να παρευρίσκονται στη προσευχή, χωρίς όμως να συμμετέχουν και χωρίς φυσικά να κάνουν τον σταυρό τους. Εβλεπαν όμως οι ίδιοι ότι τα παιδιά συμμετείχαν. Στο σπίτι, όπως μας έλεγαν, όσο και να το συζητούσαν, τα παιδιά αντιδρούσαν. Κάποιοι από αυτούς τους γονείς διαμαρτύρονταν επειδή θεωρούσαν ότι εμείς, οι εκπαιδευτικοί, κατά κάποιον τρόπο δεν σεβόμασταν τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις.
Είναι αναγκαίο λοιπόν να βρεθεί ένας τρόπος, ώστε να μη στερούμε από τα παιδιά το δικαίωμά τους να συμμετέχουν στην πρωινή προσευχή και φυσικά και σε κάθε άλλη δραστηριότητα του σχολείου. Δηλαδή ο αποκλεισμός τους, εκτός από σοβαρό παιδαγωγικό λάθος, θεωρώ ότι είναι και παραβίαση των δικαιωμάτων τους και έρχεται σε σύγκρουση με τη σύμβαση των δικαιωμάτων του παιδιού, που διδάσκεται πλέον επίσημα και είναι μέρος του αναλυτικού προγράμματος του σχολείου.
Στο 132ο Δημοτικό Σχολείο ύστερα από πολλή σκέψη και συζήτηση αντικαταστήσαμε το Πάτερ ημών με το παρακάτω ποίημα- προσευχή από το «Πρωινό Αστρο» του Γ. Ρίτσου:
"Καλέ Θεούλη, εμείς είμαστε καλά.
Κάνε, καλέ Θεούλη, να 'χουν όλα τα παιδάκια ένα ποταμάκι γάλα, μπόλικα αστεράκια, μπόλικα τραγούδια.
Κάνε, καλέ Θεούλη, να 'ναι όλοι καλά,
έτσι που κι εμείς να μην ντρεπόμαστε για τη χαρά μας".
Οι στίχοι που επιλέξαμε δεν συγκρούονται "με τα γνήσια στοιχεία της Ορθοδοξίας", όπως απαιτεί ο νόμος, δεν προσβάλλουν καμιά θρησκεία, είναι απλοί και κατανοητοί από τα παιδιά και αφήνουν χώρο και στα παιδιά άλλων θρησκειών να προσεύχονται λέγοντάς τους κάθε πρωί.
Τα παιδιά ήταν πολύ ευχαριστημένα. Ελάχιστοι ορθόδοξοι Ελληνες γονείς αντέδρασαν και αφού το συζητήσαμε, εκτός εξαιρέσεων, συμφώνησαν με την απόφαση του σχολείου. Βέβαια η τοπική ενορία αντέδρασε. Οταν ως διευθύντρια του συγκεκριμένου σχολείου τούς ζήτησα να βρούμε από κοινού μία λύση αρνήθηκαν».
Η συνέχεια; Η κ. Πρωτονοταρίου δεν πέρασε τη διαδικασία επιλογής για το συγκεκριμένο σχολείο και ο αντικαταστάστης της επανέφερε το «Πάτερ ημών». Στον θόρυβο που προκλήθηκε (η «Ε» έχει ασχοληθεί με αλλεπάλληλα δημοσιεύματα του «Ιού») παρενέβη ο υφυπουργός Παιδείας Α. Λυκουρέντζος, δηλώνοντας μεταξύ άλλων στη ΝΕΤ ότι εκείνος βρίσκεται στη θέση του «για να τηρούνται οι νόμοι της Πολιτείας» και «να προστατεύεται η ελληνορθόδοξη παράδοση». Ο Συνήγορος του Παιδιού ζήτησε εξηγήσεις, αλλά ουδέποτε έλαβε απάντηση από το υπουργείο Παιδείας. Πώς σχολιάζουν όμως το πείραμα του 132ού Δημοτικού Σχολείου τρεις από τους σημερινούς μας συνομιλητές;
Η. Φραγκόπουλος: «Το ανακάτεμα των πίστεων των ανθρώπινων θρησκειών, ο θρησκευτικός συγκρητισμός, οδηγεί στην απομάκρυνση από κάθε θρησκεία. Ιδιαίτερα όταν μιλάμε για εισήγηση μιας τέτοιας πρακτικής από τον Γιάννη Ρίτσο, που ήταν μαρξιστής και κατά συνέπεια δεν απεδέχετο καμία από τις θρησκείες».
Α. Καριώτογλου: «Ηταν υπέροχο αυτό που είχαν κάνει και μπράβο σε όσους είχαν την πρωτοβουλία».*
Κ. Μπέης: «Τι ωραία... Οσο για την εξέλιξη του εγχειρήματος, μόνο στην Ελλάδα μπορούσε να συμβεί. Υπάρχουν σκοταδισμός και μισαλλοδοξία».
* Εννοείται ότι με βάση τις τοποθετήσεις του κ. Καριώτογλου, του ζητήσαμε να διαβιβάσει σχετικά ερωτήματα και στον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο, από τον οποίο όμως λάβαμε αρνητική απάντηση.
Διαβάστε και τις σχετικές με το θέμα παλαιότερες αναρτήσεις μας:
http://thriskeftika.blogspot.com/2009/03/132.html
http://thriskeftika.blogspot.com/2009/03/blog-post_12.html
Μην εκπλήσσεσθε που βρέθηκε "θεολόγος" να συμφωνεί με τέτοιες θέσεις . Ανάμεσα στους Μαθητές του Ιησού υπήρχε και ένας Ιούδας . Ανάμεσα στους σημερινούς μαθητές του Ιησού , γιατί να μην υπάρχει ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΔυστυχώς κάποιοι αμφισβητούν το ότι είναι θέμα παιδείας και η πρωινή σύνταξη και η προσευχή και η έπαρση σημαίας . Καταργώντας αυτά καταλήγουμε στην αναρχία σε επίπεδο οικογένειας και πολιτείας , καταλήγουμε στο κάψιμο της σημαίας , καταλήγουμε στα περσινά Δεκεμβριανά .
Αυτοί που θέλουν προσευχή για όλους κοινή , μήπως πρέπει να προτείνουν να μην βάζουμε και την Ελληνική σημαία στα σχολεία και στις δημόσιες υπηρεσίες μας και στα σπίτια μας , γιατί υπάρχουν πολλοί ξένοι κάτοικοι ή τουρίστες στη χώρα μας και θα έπρεπε να βάζουμε τις σημαίες όλων των χωρών ;
Όπως κάθε μετανάστης στη χώρα μας είναι σεβαστός προς τα πιστεύω του αλλά πρέπει και αυτός να σέβεται και να τηρεί τους νόμους και τα πιστεύω και τα ήθη και τα έθιμα της χώρας που τον φιλοξενεί , έτσι και στο σχολείο , ο κάθε μαθητής είναι υποχρεωμένος όχι μόνο να γνωρίζει Ελληνικά όταν πάει σχολείο και να τα τελειοποιεί σ' αυτό , χωρίς να αλλάζει γλώσσα διδασκαλίας το σχολείο , αλλά και να παρακολουθεί και τα θρησεκευτικά , χωρίς βεβαίως να είναι υποχρεωμένος να τα πιστεύει .