24/7/09

Ιωάννης Τάτσης, Υποβάθμιση και αλλοίωση του μαθήματος των Θρησκευτικών

Γράφει ο Ιωάννης Τάτσης, Θεολόγος

Το μάθημα των Θρησκευτικών (ΜτΘ) που διδάσκεται στα ελληνικά σχολεία διέρχεται μία κρίσιμη καμπή.
Υποβάθμιση του ΜτΘ
Η αλλαγή του καθεστώτος των απαλλαγών από το ΜτΘ με την έκδοση τριών εγκυκλίων το περασμένο καλοκαίρι οδήγησε σε υποβάθμιση του ΜτΘ στα ελληνικά σχολεία. Η επίμονη άρνηση μάλιστα του νυν Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Σπηλιωτόπουλου να αποσύρει τις εγκυκλίους του προκατόχου του, διαιωνίζει το πρόβλημα και φανερώνει τις εναντίον του ΜτΘ προθέσεις των πολιτικών.
Τη χρονιά που πέρασε και μέσα στο θολό τοπίο που δημιουργήθηκε Ορθόδοξοι μαθητές έλαβαν απαλλαγή από το ΜτΘ. Οι πιο πολλοί από αυτούς δεν απασχολήθηκαν σε άλλη αίθουσα και άλλο μάθημα την ώρα διδασκαλίας των Θρησκευτικών, κατά παράβαση του νόμου, γεγονός για το οποίο ωστόσο έδειξαν αδιαφορία πολλοί Διευθυντές σχολείων, Προϊστάμενοι Γραφείων αλλά και το ίδιο το ΥΠΕΠΘ. Έτσι φτάσαμε στο πρωτοφανές για την ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης γεγονός της έκδοσης Απολυτηρίων τίτλων και της Προαγωγής στην επόμενη τάξη Ορθοδόξων μαθητών χωρίς την εξέταση στο ΜτΘ.
Η ανάγκη για απόσυρση των εγκυκλίων Στυλιανίδη για τις απαλλαγές παραμένει μόνιμο αίτημα των θεολόγων των σχολείων.
Αλλοίωση του ΜτΘ
Παράλληλα όμως με την εκ μέρους των πολιτικών πολεμική εναντίον του ΜτΘ, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αλλοίωση του ορθοδόξου χαρακτήρα του θρησκευτικού μαθήματος. Η αντικατάσταση των βιβλίων Θρησκευτικών του Δημοτικού και του Γυμνασίου αποτελεί την πρώτη πράξη ενός σχεδίου απορθοδοξοποίησης του ΜτΘ, που οργανώνεται από ομάδες θεολόγων με οικουμενιστικό φρόνημα. Το περιεχόμενο των βιβλίων αλλά και οι απόψεις των συγγραφέων των βιβλίων που βλέπουν το φως της δημοσιότητας φανερώνουν το μέγεθος του κινδύνου που διέρχεται το ΜτΘ.
Θα αναφερθούμε μόνο σε δύο παραδείγματα:
1.Το βιβλίο θρησκευτικών της Γ΄ Γυμνασίου, που αναφέρεται στην εκκλησιαστική ιστορία διαπνέεται από καθαρά οικουμενιστικό πνεύμα. Εκτός από την πολυσυζητημένη «εκδίωξη» από το βιβλίο των αγίων Γρηγορίου του Θεολόγου και Ιωάννου του Χρυσοστόμου, από το βιβλίο «εξοσκτρακίστηκαν» και οι αντιπαπικοί άγιοι Κοσμάς ο Αιτωλός και Γρηγόριος ο Παλαμάς. Πλήθος διδακτικών ενοτήτων αντίθετα, αφιερώνονται στον Παπισμό και τον Προτεσταντισμό που ουσιαστικά προβάλλονται ως οι χριστιανοί της Δυτικής Ευρώπης, με τους οποίους έχουμε μεν κάποιες διαφορές, αλλά δεν παύουν να είναι χριστιανοί όπως και εμείς. Οι διαφορές αμβλύνονται, η φωτογραφία του Αθηναγόρα με τον Πάπα Παύλο Στ΄ κοσμεί τις σελίδες του βιβλίου, το οποίο κλείνει με αναφορά στα οικουμενιστικά ανοίγματα του Πατριάρχη Βαρθολομαίου, τη φιλοξενία του συνεδρίου του ΠΣΕ στην Αθήνα το 2005 που απεικονίζεται σε φωτογραφία, και τον τονισμό της συμμετοχής της Ορθόδοξης Εκκλησίας στις εργασίες του ΠΣΕ. Αυτά κι άλλα πολλά παρόμοια περιέχονται στο βιβλίο της Γ΄ Γυμνασίου.
2.Το μήνα Μάιο κυκλοφόρησε στο διαδίκτυο Κείμενο που υπογράφεται από 44 θεολογους και φέρει τον τίτλο «Τα “Θρησκευτικά” ως αίτημα παιδείας και όχι συντεχνίας». Ανάμεσα στους υπογράφοντες υπάρχουν και πέντε από τους συγγραφείς των σχολικών βιβλίων Θρησκευτικών. Ούτε λίγο ούτε πολύ η ομάδα αυτή των «προοδευτικών» θεολόγων απαιτεί την αλλαγή του χαρακτήρα του ΜτΘ, την εγκατάλειψη του ορθόδοξου προσανατολισμού του, τη δημιουργία ενός μαθήματος «ανοιχτού» στη διαφορετικότητα που θα ανταποκρίνεται δήθεν στις ανάγκες της πολυπολιτισμικής κοινωνίας μας.
Δεν θα ανησυχούσαμε τόσο πολύ γιατί μια μικρή ομάδα θεολόγων προσπαθεί να αλλοιώσει τον ορθόδοξο χριστιανικό χαρακτήρα του ΜτΘ. Δυστυχώς όμως είναι φανερό πια πως τέτοιες απόψεις βρίσκουν σύμφωνους εν πολλοίς όχι μόνο αρκετούς από τους υπευθύνους για το μάθημα Συμβούλους (ευτυχώς υπάρχουν και φωτεινές εξαιρέσεις), αλλά και πολλούς θεολόγους εκπαιδευτικούς των σχολείων. Αν και λίγοι στον αριθμό οι ευρω-θεολόγοι της πολυπολιτισμικότητας και του οικουμενισμού έχουν καταλάβει αρκετές από τις καίριες θέσεις. Και όχι μόνο σχεδιάζουν την αλλοίωση του ορθοδόξου χαρακτήρα των Θρησκευτικών αλλά την ίδια στιγμή δείχνουν απροθυμία να αντισταθούν στις πολιτικές αποφάσεις υποβάθμισης του μαθήματος, δεν συμμετέχουν στον αγώνα και την αγωνία των θεολόγων των σχολείων για απόσυρση των εγκυκλίων Στυλιανίδη για τις απαλλαγές αλλά επιλέγουν τη σιωπηλή στάση απέναντι στην πολιτική εξουσία, διασφαλίζοντας με τη σιωπή τους την παραμονή τους στις θέσεις που κατέχουν.

Το μέλλον διαγράφεται δυσοίωνο για το θρησκευτικό μάθημα. Ελπίδα μπορεί να προκύψει μόνο από την αντίσταση ορθοδόξως φρονούντων θεολόγων που διδάσκουν στα σχολεία. Αυτοί όλοι, που είναι πολλοί, μπορούν να ανακόψουν τη φόρα των υπευθύνων για την αλλοίωση του χαρακτήρα του ΜτΘ.
Για να υπάρξει πραγματική αλλαγή στο σχολικό ΜτΘ απαιτείται διαρκής αναβαπτισμός στην πατερική σκέψη όλων όσων σχετίζονται με το μάθημα (Συμβούλων, συγγραφέων σχολικών βιβλίων και κυρίως των διδασκόντων στις τάξεις θεολόγων εκπαιδευτικών).
Τέλος δεν θα πρέπει να εγκαταλειφθεί ο αγώνας για την απόσυρση των εγκυκλίων Στυλιανίδη για τις απαλλαγές από τα Θρησκευτικά, ώστε το μάθημα να καταστεί και πάλι ισότιμο με τα άλλα σχολικά μαθήματα.
.
Το άρθρο δημοσιεύτηκε και στο blog του ΥΠΕΠΘ: http://www.meafora.gr/?p=2324 αλλά και στον Ορθόδοξο Τύπο (24/7/2009)





6 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ταυτίζομαι απολύτως με το σύνολο των γραφομένων σας κύριε Τάτση και σας συγχαίρω για τις θέσεις σας και για τον αγώνα σας.

Θα ήθελα να ρωτήσω: α) ποιο είναι και που μπορεί κανείς να βρει το παλαιό ανθολόγιο Πατερικών κειμένων (συγγραφείς, έτος κ.α.)στο οποίο αναφέρεται η Πρωτοβουλία Θεολόγων ΑΠΘ στο Υπόμνημα της (28-11-08)? Πως κρίνετε το παλαιό ανθολόγιο από τη Θεολογική και Παιδαγωγική πλευρά? β)ένα Ανθολόγιο Πατερικών κειμένων κοινό για όλες τις τάξεις ΣΙΓΟΥΡΑ είναι απαραίτητο στο Λύκειο για τους μαθητές. Έχετε υπόψη σας ενδεικτικά κάποιο Ανθολόγιο από την υπάρχουσα βιβλιογραφία να προτείνετε στους μαθητές (σαφώς και η συγγραφή ενός νέου Ανθολογίου Πατερικών κειμένων πολλά θα είχε να προσφέρει, αλλά μέχρι να ξεκινήσει υπάρχει κάποιο που ενδείκνυται?)

Σας ευχαριστώ για το βήμα και για τον αγώνα σας

Ανώνυμος είπε...

ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ! ΣΥΝΟΠΤΙΚΟ ΚΑΙ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΟ!

ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ!

ΕΧΟΥΝ ΑΛΩΘΕΙ ΟΙ ΠΙΟ ΚΑΙΡΙΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΑΠΟ ΑΘΛΙΟΥΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΕΣ ΠΟΥ ΔΙΑΣΤΡΕΦΟΥΝ ΚΑΘΕ ΟΡΘΟ ΚΑΙ ΑΛΗΘΕΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ! (ΣΧΟΛΙΚΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ, ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ, ΨΕΥΤΟΘΕΟΛΟΓΟΙ κ.α.)

ΤΟΥΣ ΚΑΛΟΥΜΕ ΝΑ ΜΕΤΑΝΟΗΣΟΥΝ ΤΟ ΓΡΗΓΟΡΟΤΕΡΟ ΔΙΟΤΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΘΑ ΤΟΥΣ ΠΑΡΕΙ Η ΟΡΓΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ!

Ανώνυμος είπε...

Η λεγομένη Πρωτοβουλία Θεολόγων ΑΠΘ να αρχίσει πρώτα να αγωνίζεται για τον ορθόδοξο χαρακτήρα του μαθήματος και μετά να κόπτεται για τα Ανθολόγια...

Ιωάννης Τάτσης είπε...

Παλαιό Ανθολόγιο Πατερικών κειμένων δεν γνωρίζω. Αλλά πάντως η συλλογή κειμένων κατάλληλων για τα παιδιά των σχολείων είναι διαδικασία πολύ ευκολότερη από τη συγγραφή ενός σχολικού βιβλίου. Αυτό που κυρίως απαιτείται είναι η βούληση του Παιδ. Ινστιτούτου και του Υπ. Παιδείας για την επίδοση στους μαθητές Ανθολογίου Πατερικών Κειμένων.

Ανώνυμος είπε...

Προς Ανώνυμο 18 Ιούλιος 2009 4:21 μμ

http://thriskeftika.blogspot.com/2008/12/blog-post_21.html

Η χρήση των πατερικών κειμένων στη διδασκαλία του θρησκευτικού μαθήματος

Φώτιος Σωτ. Ιωαννίδης

… Σ' όλα αυτά τα χρόνια, οι ιθύνοντες των εκπαιδευτικών προγραμμάτων για το μάθημα των Θρησκευτικών στη Μέση παιδεία, ενώ αναγνώριζαν την αξία και τη σπουδαιότητα της πατερικής γραμματείας, δεν την περιέλαβαν στα αναλυτικά προγράμματα ως κύρια ύλη… Στις δύο μόνο περιπτώσεις που αυτό συνέβη, κατά τις σχολικές χρονιές 1979-1980 στην Α' τάξη του Λυκείου και 1983-1984 στην Γ' τάξη του Γυμνασίου, πρέπει να λεχθεί πως επιβλήθηκε από λόγους ανάγκης, εξαιτίας της μη έγκαιρης συγγραφής των νέων σχολικών εγχειριδίων. Τότε, όμως, η εσπευσμένη και πρόχειρη απόφαση για την είσοδο της πατερικής γραμματείας στα αναλυτικά προγράμματα της Μέσης παιδείας ουσιαστικά θυσίασε τη σπουδαιότητα της. Και τούτο, γιατί η επιλογή των κειμένων, που είχε γίνει το έτος 1969 και είχε περιληφθεί στο Ανθολόγιο Πατερικών Κειμένων, παρουσιαζόταν ανακόλουθη προς τα ισχύοντα την εποχή εκείνη νέα αναλυτικά προγράμματα του θρησκευτικού μαθήματος...


Αποφθέγματα -διδαχές σύγχρονων Γερόντων της εποχής μας: τα βιβλία ΝΕΟΝ ΓΕΡΟΝΤΙΚΟΝ και ΔΙΔΑΧΕΣ ΓΕΡΟΝΤΩΝ του πρωτοπρεσβυτέρου Διονυσίου Τάτση.

Μεταφρασμένα αποσπάσματα Πατέρων της Εκκλησίας : ΜΙΚΡΗ ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ Ελένη Κονδύλη, Εκδόσεις Ακρίτας 2006

Πηγές:

1.Το Γεροντικόν, εκδ. Αστήρ Παπαδημητρίου, Αθήνα 1981.(κυκλοφορεί και σε μετάφραση στις ίδιες εκδόσεις).
2. Βασιλείου του Μεγάλου, Έργα, ΕΠΕ, εκδ. «Γρηγόριος ο Παλαμάς».
3. Γρηγορίου Νύσσης, Λόγοι στον Εκκλησιαστή, εκδ. Επέκταση.
4. Διαδόχου Επισκόπου Φωτικής, Λόγος Ασκητικός, Φιλοκαλία των Ιερών Νηπτικών, εκδ. Αστήρ Παπαδημητρίου, τόμος Α΄, Αθήνα 1982
5. Αββά Δωρόθεου, Έργα Ασκητικά, εκδ. «Ετοιμασία», Ι.Μ. Τιμίου Προδρόμου, Καρέας 1993.
6. Ισαάκ του Σύρου, Λόγοι Ασκητικοί, Φιλοκαλία των Νηπτικών και Ασκητικών, ΕΠΕ, εκδ. «Γρηγόριος ο Παλαμάς».
7. Ισίδωρου του Πηλουσιώτου, Άπαντα τα έργα, εκδ. Ελευθερίου Μερετάκη «Το Βυζάντιον», Θεσσαλονίκη 2000.
8. Ιωάννου του Σιναΐτου, Κλίμαξ , εκδ. Ι. Μ. Παρακλήτου, Ωρωπός Αττικής 1999.
9. Ιωάννου τουΧρυσοστόμου, Έργα, ΕΠΕ, εκδ. «Γρηγόριος Παλαμάς».
10. Μαξίμου του Ομολογητού, Μυσταγωγία, εκδ. Αποστολικής Διακονίας, 1973.
11. Μαξίμου του Ομολογητού, Περί αγάπης, Φιλοκαλία των Ιερών Νηπτικών, εκδ. Αστήρ Παπαδημητρίου, τόμος Β΄.
12. Νείλου του Ασκητού, Λόγος περί προσευχής, Φιλοκαλία των Ιερών Νηπτικών, εκδ. Αστήρ Παπαδημητρίου, τόμος Α΄.*

*Η Φιλοκαλία των Ιερών Νηπτικών, που στηρίζεται στο έργο του Νικόδημου του Αγιορείτη, κυκλοφορεί και σε μετάφραση, στις εκδόσεις «Το περιβόλι της Παναγίας», σε πέντε τόμους.

Ανώνυμος είπε...

ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΘΕΡΜΟΤΑΤΑ ΣΤΟΝ ΙΩΑΝΝΗ ΤΑΤΣΗ ΚΑΙ ΣΤΟΝ "ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΤΥΠΟ"!!!

ΕΙΜΑΣΤΕ ΜΑΖΙ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΜΑΖΙ ΜΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥ ΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΡΟΣΚΥΝΗΣΑΝ ΤΟΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟ.

Ένας πιστός

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)