Όπως είναι γνωστό το βιβλίο Θρησκευτικών της Α΄ Λυκείου άλλαξε στην ενότητα που αναφέρεται στους Χιλιαστές, μετά από αίτημα των Χιλιαστών το οποίο αποδέχτηκε το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Έτσι στη σημερινή του μορφή το βιβλίο περιέχει μία ενότητα για τους Χιλιαστές γραμμένη όπως εκείνοι ήθελαν, στην οποία αποσιωπάται μεγάλο μέρος των αιρετικών κακοδοξιών τους και πρακτικών. Εμείς σήμερα δημοσιεύουμε την παλαιά ενότητα του βιβλίου της Α΄ Λυκείου (όπως είχε γραφεί από τους συγγραφείς, ανάμεσα στους οποίους και ο π. Γεώργιος Μεταλληνός) ζητώντας την επαναφορά της ενότητας αυτής στο εν λόγω σχολικό βιβλίο Θρησκευτικών και την απόσυρση της νέας ενότητας. Το κείμενο προέρχεται από την Α΄ Έκδοση του σχολικού βιβλίου το 2000.
41. Η θρησκευτική οργάνωση των Μαρτύρων του Ιεχωβά
α) Εμφάνιση και προέλευση της οργάνωσης
Οι Μάρτυρες του Ιεχωβά είναι οργάνωση θρησκευτικής μορφής, η οποία έχει τις ρίζες της σε διάφορες θρησκείες (κυρίως στον Ιουδαϊσμό) καθώς και στις αιρέσεις των πρώτων χριστιανικών αιώνων. Η ονομασία προέρχεται από την εβραϊκή λέξη «Ιεχωβά» (Θεός), ενώ ονομάζονται επίσης «Χιλιαστές», διό¬τι υποστηρίζουν ότι σύντομα θα έρθει «η χιλιετής βασιλεία του Χριστού».
Ο Χιλιασμός ιδρύθηκε το 1879 στην Αμερική..........
από τον πλούσιο αμερικανό έμπορο Κάρολο Ράσελ, ο οποίος θεωρούσε τον εαυτό του μεγάλο προφήτη. Έγραψε επτά βιβλία με τίτλο «Γραφικές μελέτες» και οργάνωσε το νέο θρησκευτικό κίνημα υποστηρίζοντας ότι είναι εντολοδόχος του Θεού. Η διδασκαλία βασίζεται σε μερικά παλιά ιουδαϊκά συγγράμματα (τη λεγόμενη «αποκαλυπτική» ιουδαϊκή γραμματεία), τα οποία διακήρυσσαν ότι την έλευση του Μεσσία θα ακολουθήσει η εγκαθίδρυση μιας χιλιετούς βασιλείας στην Ιερουσαλήμ. Ο Χιλιασμός οργανώθηκε με έδρα το Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης, από όπου και διοικείται και άρχισε τη διάδοση των θρησκευτικών του απόψεων σε όλο τον κόσμο με όργανο ένα πανίσχυρο εκδοτικό σύστημα. Εκατομμύρια αντίτυπα προπαγανδιστικών φυλλαδίων του με τίτλο «Σκοπιά» και «Ξύπνα» κυκλοφορούν με σκοπό τον προσηλυτισμό. Στην Ελλάδα, η αίρεση δραστηριοποιείται από το 1906 και έχει επιδοθεί σε μια οργανωμένη προπαγάνδα.
β) Διδασκαλία των Μαρτύρων του Ιεχωβά
Βασικά στοιχεία της διδασκαλίας τους είναι:
• Ο Χριστός δεν είναι Θεός, αλλά ένα κτίσμα του Θεού.
• Η χιλιετής βασιλεία του Χριστού. Οι χιλιαστές υποστηρίζουν ότι ο Χριστός θα έρθει στη γη και θα κυβερνήσει χίλια χρόνια. Κατά τη βασιλεία αυτή, όλοι οι χιλιαστές θα αναλάβουν υπεύθυνες θέσεις. Ο χρόνος της Δευτέρας Παρουσίας του Χριστού είχε στο παρελθόν καθοριστεί επανειλημμένα, αλλά μετά από τις διαδοχικές διαψεύσεις των προσδοκιών τους (1914,1918, 1921, 1931, 1975, 1984) αναγκάστηκαν να σταματήσουν τις προσπάθειες για χρονικό καθορισμό της Δευτέρας Παρουσίας.
• Αρνούνται όλες τις βασικές αλήθειες της Εκκλησίας: το Άγιο Πνεύμα, τα Μυστήρια, τις εικόνες, το Σταυρό κλπ.
• Χρησιμοποιούν την Αγία Γραφή, κυρίως την Παλαιά Διαθήκη, την οποία ερμηνεύουν σύμφωνα με τις αρχές της πίστης τους.
• Απορρίπτουν εντελώς την Παράδοση της Εκκλησίας.
Εκτός, όμως, από τη θρησκευτική διδασκαλία οι Μάρτυρες του Ιεχωβά έχουν και κάποιες απόψεις με κοινωνική και εθνική σημασία, αυτές είναι:
• η άρνηση μετάγγισης αίματος,
• η άρνηση στράτευσης αλλά και υπεράσπισης της πατρίδας σε καιρό πολέμου και
• η απόρριψη της σημαίας ως συμβόλου του Έθνους.
Συγκεντρώνονται για να μελετήσουν την Αγία Γραφή, να συζητήσουν για τη δράση της οργάνωσης και για να τελέσουν ένα ιδιότυπο «βάπτισμα» με το οποίο γίνονται δεκτά τα νέα μέλη. Πα τη προσέλκυση νέων μελών δραστηριοποιούνται έντονα. Η δραστηριοποίηση τους αυτή συνοδεύεται από μεγάλη οικονομική ενίσχυση.
γ) Η θέση της Εκκλησίας
Με τη δράση αυτής της οργάνωσης, αναβιώνουν ποικίλες αιρέσεις που κατά καιρούς τάραξαν το πλήρωμα της Εκκλησίας. Όπως γνωρίζουμε, η Εκκλησία τις αντιμετώπισε με τις Οικουμενικές Συνόδους, οι αποφάσεις των οποίων βασίζονται στην Αγία Γραφή, στη διδασκαλία των Πατέρων και στη ζωή της. Με άλλα λόγια, αγωνίστηκε και διαφύλαξε την αλήθεια για το Θεό, τον άνθρωπο, τον κόσμο, όπως της είχε παραδοθεί από τους αποστόλους.
Από την ίδρυση της μέχρι σήμερα η Εκκλησία μάς κάνει κοινωνούς της ορθής πίστης (Ορθοδοξία). Π αυτό δηλώνει υπεύθυνα στους πιστούς πως οι χιλιάστικές απόψεις είναι παραχάραξη της αλήθειας, είναι δηλαδή αιρετικές γιατί:
• η θεότητα του Χριστού δηλώνεται με έμφαση σε όλη την Καινή Διαθήκη. Ερμηνεύοντας την αυθαίρετα οι χιλιαστές συμπεραίνουν ότι ο Χριστός δεν είναι Θεός αλλά κτίσμα του Θεού, διδασκαλία αντίστοιχη με αυτήν του Αρείου, ο οποίος καταδικάστηκε από την Α' Οικουμενική Σύνοδο το 325 μ.Χ. Είναι οξύμωρο σχήμα να αυτοαποκαλούνται «χριστιανοί Μάρτυρες του Ιεχωβά», αφού ο όρος χριστιανός δηλώνει αυτόν που δέχεται τον Χριστό ως Θεό. Ο σκοπός βέβαια αυτής της ονομασίας είναι η παραπλάνηση και η επιτυχία της προπαγάνδας και του προσηλυτισμού.
• Η άρνηση του Αγίου Πνεύματος, ως τρίτου προσώπου της Αγίας Τριάδος, των Μυστηρίων, των εικόνων, του Σταυρού, κλπ. είναι αντίθετη προς τη διδασκαλία της Αγ. Γραφής και τη ζωή της Εκκλησίας.
• Η διδασκαλία για τη συντέλεια του κόσμου και τη χιλιετή βασιλεία του Χριστού επί της γης είναι εσφαλμένη. Διδάσκουν πως θα σωθούν μόνο 144.000 πιστοί, ερμηνεύοντας αυθαίρετα το σχετικό χωρίο της Αποκάλυψης (Αποκ. 7,3-8). Ο ακριβής καθορισμός του έτους κατά το οποίο θα συμβεί δε βασίζεται πουθενά. Ο ίδιος ο Ιησούς Χριστός είπε στους μαθητές του πως κανείς δε γνωρίζει το χρόνο του τέλους γι' αυτό και τους ζήτησε να είναι πάντοτε έτοιμοι (Ματθ. 24,1-44, Μάρκ. 13,1-33, Λουκ. 21,7-33). Ας αναφέρουμε ακόμη πως ο Παράδεισος είναι πνευματικός και πάντως όχι επίγειος.
Εκτός των θρησκευτικών απόψεων και σε άλλα θέματα παρερμηνεύουν την Αγία Γραφή με αποτέλεσμα οι αντιλήψεις τους να είναι τουλάχιστον αντικοινωνικές:
• η άρνηση μετάγγισης αίματος στηρίζεται στη λαθεμένη πίστη τους ότι η ψυχή υπάρχει στο αίμα και
• η άρνηση στράτευσης αλλά και υπεράσπισης της πατρίδας σε καιρό πολέμου δεν μπορεί να στηριχτεί στην Αγ. Γραφή.
Η προπαγανδιστική και προσηλυτιστική κινητοποίηση που ασκούν είναι αντίθετη προς το Σύνταγμα, που απαγορεύει τον προσηλυτισμό. Είναι χαρακτηριστικό ότι απευθύνεται σε ανθρώπους με ελλιπή πίστη και ενημέρωση. Με τα χρήματα και τις διασυνδέσεις που διαθέτουν εξυπηρετούν τις άμεσες υλικές ανάγκες ανθρώπων που βρίσκονται σε δύσκολη θέση. Άλλοτε πάλι, αποκρύπτουν την πραγματική τους ταυτότητα και εμφανίζονται ως άνθρωποι που ενδιαφέρονται για τα σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα. Η Εκκλησία της Ελλάδος διεξάγει έναν πνευματικό αγώνα σθεναρό, ώστε να μην παρασύρονται χριστιανοί και μάλιστα ορθόδοξοι στις κακοδοξίες των χιλιαστών. Μάχεται την αίρεση αλλά προσεύχεται για τον αιρετικό, τον αγαπά και τον περιμένει
41. Η θρησκευτική οργάνωση των Μαρτύρων του Ιεχωβά
α) Εμφάνιση και προέλευση της οργάνωσης
Οι Μάρτυρες του Ιεχωβά είναι οργάνωση θρησκευτικής μορφής, η οποία έχει τις ρίζες της σε διάφορες θρησκείες (κυρίως στον Ιουδαϊσμό) καθώς και στις αιρέσεις των πρώτων χριστιανικών αιώνων. Η ονομασία προέρχεται από την εβραϊκή λέξη «Ιεχωβά» (Θεός), ενώ ονομάζονται επίσης «Χιλιαστές», διό¬τι υποστηρίζουν ότι σύντομα θα έρθει «η χιλιετής βασιλεία του Χριστού».
Ο Χιλιασμός ιδρύθηκε το 1879 στην Αμερική..........
από τον πλούσιο αμερικανό έμπορο Κάρολο Ράσελ, ο οποίος θεωρούσε τον εαυτό του μεγάλο προφήτη. Έγραψε επτά βιβλία με τίτλο «Γραφικές μελέτες» και οργάνωσε το νέο θρησκευτικό κίνημα υποστηρίζοντας ότι είναι εντολοδόχος του Θεού. Η διδασκαλία βασίζεται σε μερικά παλιά ιουδαϊκά συγγράμματα (τη λεγόμενη «αποκαλυπτική» ιουδαϊκή γραμματεία), τα οποία διακήρυσσαν ότι την έλευση του Μεσσία θα ακολουθήσει η εγκαθίδρυση μιας χιλιετούς βασιλείας στην Ιερουσαλήμ. Ο Χιλιασμός οργανώθηκε με έδρα το Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης, από όπου και διοικείται και άρχισε τη διάδοση των θρησκευτικών του απόψεων σε όλο τον κόσμο με όργανο ένα πανίσχυρο εκδοτικό σύστημα. Εκατομμύρια αντίτυπα προπαγανδιστικών φυλλαδίων του με τίτλο «Σκοπιά» και «Ξύπνα» κυκλοφορούν με σκοπό τον προσηλυτισμό. Στην Ελλάδα, η αίρεση δραστηριοποιείται από το 1906 και έχει επιδοθεί σε μια οργανωμένη προπαγάνδα.
β) Διδασκαλία των Μαρτύρων του Ιεχωβά
Βασικά στοιχεία της διδασκαλίας τους είναι:
• Ο Χριστός δεν είναι Θεός, αλλά ένα κτίσμα του Θεού.
• Η χιλιετής βασιλεία του Χριστού. Οι χιλιαστές υποστηρίζουν ότι ο Χριστός θα έρθει στη γη και θα κυβερνήσει χίλια χρόνια. Κατά τη βασιλεία αυτή, όλοι οι χιλιαστές θα αναλάβουν υπεύθυνες θέσεις. Ο χρόνος της Δευτέρας Παρουσίας του Χριστού είχε στο παρελθόν καθοριστεί επανειλημμένα, αλλά μετά από τις διαδοχικές διαψεύσεις των προσδοκιών τους (1914,1918, 1921, 1931, 1975, 1984) αναγκάστηκαν να σταματήσουν τις προσπάθειες για χρονικό καθορισμό της Δευτέρας Παρουσίας.
• Αρνούνται όλες τις βασικές αλήθειες της Εκκλησίας: το Άγιο Πνεύμα, τα Μυστήρια, τις εικόνες, το Σταυρό κλπ.
• Χρησιμοποιούν την Αγία Γραφή, κυρίως την Παλαιά Διαθήκη, την οποία ερμηνεύουν σύμφωνα με τις αρχές της πίστης τους.
• Απορρίπτουν εντελώς την Παράδοση της Εκκλησίας.
Εκτός, όμως, από τη θρησκευτική διδασκαλία οι Μάρτυρες του Ιεχωβά έχουν και κάποιες απόψεις με κοινωνική και εθνική σημασία, αυτές είναι:
• η άρνηση μετάγγισης αίματος,
• η άρνηση στράτευσης αλλά και υπεράσπισης της πατρίδας σε καιρό πολέμου και
• η απόρριψη της σημαίας ως συμβόλου του Έθνους.
Συγκεντρώνονται για να μελετήσουν την Αγία Γραφή, να συζητήσουν για τη δράση της οργάνωσης και για να τελέσουν ένα ιδιότυπο «βάπτισμα» με το οποίο γίνονται δεκτά τα νέα μέλη. Πα τη προσέλκυση νέων μελών δραστηριοποιούνται έντονα. Η δραστηριοποίηση τους αυτή συνοδεύεται από μεγάλη οικονομική ενίσχυση.
γ) Η θέση της Εκκλησίας
Με τη δράση αυτής της οργάνωσης, αναβιώνουν ποικίλες αιρέσεις που κατά καιρούς τάραξαν το πλήρωμα της Εκκλησίας. Όπως γνωρίζουμε, η Εκκλησία τις αντιμετώπισε με τις Οικουμενικές Συνόδους, οι αποφάσεις των οποίων βασίζονται στην Αγία Γραφή, στη διδασκαλία των Πατέρων και στη ζωή της. Με άλλα λόγια, αγωνίστηκε και διαφύλαξε την αλήθεια για το Θεό, τον άνθρωπο, τον κόσμο, όπως της είχε παραδοθεί από τους αποστόλους.
Από την ίδρυση της μέχρι σήμερα η Εκκλησία μάς κάνει κοινωνούς της ορθής πίστης (Ορθοδοξία). Π αυτό δηλώνει υπεύθυνα στους πιστούς πως οι χιλιάστικές απόψεις είναι παραχάραξη της αλήθειας, είναι δηλαδή αιρετικές γιατί:
• η θεότητα του Χριστού δηλώνεται με έμφαση σε όλη την Καινή Διαθήκη. Ερμηνεύοντας την αυθαίρετα οι χιλιαστές συμπεραίνουν ότι ο Χριστός δεν είναι Θεός αλλά κτίσμα του Θεού, διδασκαλία αντίστοιχη με αυτήν του Αρείου, ο οποίος καταδικάστηκε από την Α' Οικουμενική Σύνοδο το 325 μ.Χ. Είναι οξύμωρο σχήμα να αυτοαποκαλούνται «χριστιανοί Μάρτυρες του Ιεχωβά», αφού ο όρος χριστιανός δηλώνει αυτόν που δέχεται τον Χριστό ως Θεό. Ο σκοπός βέβαια αυτής της ονομασίας είναι η παραπλάνηση και η επιτυχία της προπαγάνδας και του προσηλυτισμού.
• Η άρνηση του Αγίου Πνεύματος, ως τρίτου προσώπου της Αγίας Τριάδος, των Μυστηρίων, των εικόνων, του Σταυρού, κλπ. είναι αντίθετη προς τη διδασκαλία της Αγ. Γραφής και τη ζωή της Εκκλησίας.
• Η διδασκαλία για τη συντέλεια του κόσμου και τη χιλιετή βασιλεία του Χριστού επί της γης είναι εσφαλμένη. Διδάσκουν πως θα σωθούν μόνο 144.000 πιστοί, ερμηνεύοντας αυθαίρετα το σχετικό χωρίο της Αποκάλυψης (Αποκ. 7,3-8). Ο ακριβής καθορισμός του έτους κατά το οποίο θα συμβεί δε βασίζεται πουθενά. Ο ίδιος ο Ιησούς Χριστός είπε στους μαθητές του πως κανείς δε γνωρίζει το χρόνο του τέλους γι' αυτό και τους ζήτησε να είναι πάντοτε έτοιμοι (Ματθ. 24,1-44, Μάρκ. 13,1-33, Λουκ. 21,7-33). Ας αναφέρουμε ακόμη πως ο Παράδεισος είναι πνευματικός και πάντως όχι επίγειος.
Εκτός των θρησκευτικών απόψεων και σε άλλα θέματα παρερμηνεύουν την Αγία Γραφή με αποτέλεσμα οι αντιλήψεις τους να είναι τουλάχιστον αντικοινωνικές:
• η άρνηση μετάγγισης αίματος στηρίζεται στη λαθεμένη πίστη τους ότι η ψυχή υπάρχει στο αίμα και
• η άρνηση στράτευσης αλλά και υπεράσπισης της πατρίδας σε καιρό πολέμου δεν μπορεί να στηριχτεί στην Αγ. Γραφή.
Η προπαγανδιστική και προσηλυτιστική κινητοποίηση που ασκούν είναι αντίθετη προς το Σύνταγμα, που απαγορεύει τον προσηλυτισμό. Είναι χαρακτηριστικό ότι απευθύνεται σε ανθρώπους με ελλιπή πίστη και ενημέρωση. Με τα χρήματα και τις διασυνδέσεις που διαθέτουν εξυπηρετούν τις άμεσες υλικές ανάγκες ανθρώπων που βρίσκονται σε δύσκολη θέση. Άλλοτε πάλι, αποκρύπτουν την πραγματική τους ταυτότητα και εμφανίζονται ως άνθρωποι που ενδιαφέρονται για τα σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα. Η Εκκλησία της Ελλάδος διεξάγει έναν πνευματικό αγώνα σθεναρό, ώστε να μην παρασύρονται χριστιανοί και μάλιστα ορθόδοξοι στις κακοδοξίες των χιλιαστών. Μάχεται την αίρεση αλλά προσεύχεται για τον αιρετικό, τον αγαπά και τον περιμένει
KEIMENA
1. «...αλλά υμίν λέγω τοις ακούουσιν αγαπάτε τους εχθρούς υμών, καλώς ποιείτε τοις μισούσιν υμάς, ευλογείτε τους καταρωμένους υμίν, προσεύχεσθε υπέρ των επηρεαζόντων υμάς... Καί ει αγαπάτε τους αγαπώντας υμάς, ποία υμίν χάρις εστί; καί γάρ οι αμαρτωλοί τους αγαπώντας αυτούς αγαπώσι». (Λουκ. 6, 27, 28, 32)
1. Σ' εσάς όμως που μ' ακούτε λέω: Αγαπάτε τους εχθρούς σας, ευεργετείτε όσους σας μισούν δίνετε ευχές σ' όσους σας δίνουν κατάρες, προσεύχεσθε γι' αυτούς που σας κακομεταχειρίζονται... γιατί, αν αγαπάτε αυτούς που σας αγαπούν, ποια εύνοια περιμένετε από το Θεό; Αφού και οι αμαρτωλοί αγαπούν αυτούς που τους αγαπούν
2. «Αιρετικόν άνθρωπον μετά μίαν καί δευτέραν νουθεσίαν παραιτού, ειδώς ότι εξέστραπται ο τοιούτος και αμαρτάνει ων αυτοκατάκριτος». (Τίτ. 3,10-11)
2.Τον άνθρωπο που ακολουθεί πλανεμένες διδασκαλίες συμβούλεψε τον μια δυο φορές, κι αν δεν ακούσει άφησε τον, με τη βεβαιότητα πως αυτός έχει πια διαστραφεί κι άμαρτάνει, καταδικάζοντας έτσι ο ίδιος τον εαυτό του.
ΘΕΜΑΤΑ ΓΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ
1. Πώς ερμηνεύουν την Αγία Γραφή οι Μάρτυρες του Ιεχωβά;
2. Ποιες είναι και πώς αντικρούονται οι κακοδοξίες του Χιλιασμού από την ορθόδοξη άποψη;
3. Με βάση τα δύο αγιογραφικά κείμενα που παρατίθενται σχολίασε τη φράση: «η Εκκλησία μάχεται την αίρεση αλλά προσεύχεται για τον αιρετικό, τον αγαπά και τον περιμένει».
4. Ποια είναι τα στοιχεία της πίστης και της δράσης του Χιλιασμού, που εκτός από θρησκευτική αίρεση, του δίνει το χαρακτήρα ενός αντικοινωνικού και αντεθνικού συστήματος;
1. «...αλλά υμίν λέγω τοις ακούουσιν αγαπάτε τους εχθρούς υμών, καλώς ποιείτε τοις μισούσιν υμάς, ευλογείτε τους καταρωμένους υμίν, προσεύχεσθε υπέρ των επηρεαζόντων υμάς... Καί ει αγαπάτε τους αγαπώντας υμάς, ποία υμίν χάρις εστί; καί γάρ οι αμαρτωλοί τους αγαπώντας αυτούς αγαπώσι». (Λουκ. 6, 27, 28, 32)
1. Σ' εσάς όμως που μ' ακούτε λέω: Αγαπάτε τους εχθρούς σας, ευεργετείτε όσους σας μισούν δίνετε ευχές σ' όσους σας δίνουν κατάρες, προσεύχεσθε γι' αυτούς που σας κακομεταχειρίζονται... γιατί, αν αγαπάτε αυτούς που σας αγαπούν, ποια εύνοια περιμένετε από το Θεό; Αφού και οι αμαρτωλοί αγαπούν αυτούς που τους αγαπούν
2. «Αιρετικόν άνθρωπον μετά μίαν καί δευτέραν νουθεσίαν παραιτού, ειδώς ότι εξέστραπται ο τοιούτος και αμαρτάνει ων αυτοκατάκριτος». (Τίτ. 3,10-11)
2.Τον άνθρωπο που ακολουθεί πλανεμένες διδασκαλίες συμβούλεψε τον μια δυο φορές, κι αν δεν ακούσει άφησε τον, με τη βεβαιότητα πως αυτός έχει πια διαστραφεί κι άμαρτάνει, καταδικάζοντας έτσι ο ίδιος τον εαυτό του.
ΘΕΜΑΤΑ ΓΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ
1. Πώς ερμηνεύουν την Αγία Γραφή οι Μάρτυρες του Ιεχωβά;
2. Ποιες είναι και πώς αντικρούονται οι κακοδοξίες του Χιλιασμού από την ορθόδοξη άποψη;
3. Με βάση τα δύο αγιογραφικά κείμενα που παρατίθενται σχολίασε τη φράση: «η Εκκλησία μάχεται την αίρεση αλλά προσεύχεται για τον αιρετικό, τον αγαπά και τον περιμένει».
4. Ποια είναι τα στοιχεία της πίστης και της δράσης του Χιλιασμού, που εκτός από θρησκευτική αίρεση, του δίνει το χαρακτήρα ενός αντικοινωνικού και αντεθνικού συστήματος;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου