1/11/09

Ένα σεμινάριο για το μάθημα των Θρησκευτικών που γεννά πολλά ερωτήματα

Το Διορθόδοξο Κέντρο της Εκκλησίας της Ελλάδος (με Διευθυντή τον καθηγητή Μάριο Μπέγζο) διοργανώνει σεμινάρια για το μάθημα των Θρησκευτικών, τα οποία τελούν υπό την αιγίδα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
Αν και τα ονόματα των επιμορφωτών δεν αναφέρονται στη σχετική ανακοίνωση, ωστόσο σημειώνονται τα εξής.......

«Την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών έχουν αναλάβει μέλη ΔΕΠ της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, τα στελέχη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου που έχουν την ευθύνη του μαθήματος των Θρησκευτικών, Σχολικοί Σύμβουλοι, Συγγραφείς διδακτικών εγχειριδίων του μαθήματος και ειδικοί επιστήμονες».
Είναι η γνωστή ομάδα ευρω-θεολόγων της πολυπολιτισμικότητας που υποστηρίζει σε κάθε ευκαιρία την αλλαγή του ορθόδοξου χαρακτήρα του μαθήματος των Θρησκευτικών.
Το παραδοξότερο όμως σημειώνεται αμέσως μετά: «Στην επιμόρφωση θα συμμετάσχει και ο Συνήγορος του Παιδιού». Ο Συνήγορος του Παιδιού είναι ένας από τους Βοηθούς του γνωστού Συνηγόρου του Πολίτη που δίωξε και συνεχίζει να διώκει το μάθημα των Θρησκευτικών. Τώρα διώκτες και σχεδιαστές του μαθήματος κάθονται στο ίδιο τραπέζι; Θεολόγοι και Συνήγορος μαζί; Τι σχεδιάζει η ομάδα Θεολόγων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και συνεργάζεται με το Συνήγορο; Ποια γραμμή πάει να χαράξει η νέα κυβέρνηση για το μάθημα των Θρησκευτικών; Η «άνομη» συνεργασία Συνηγόρου και Θεολόγων του Υπουργείου μάς κάνει ιδιαίτερα ανήσυχους για το τι σχεδιάζεται για το μάθημά μας.
Αλλά ας θυμηθούμε λίγο τι γράφει ο Συνήγορος του παιδιού στην επίσημη ιστοσελίδα του για το μάθημα των Θρησκευτικών: «Κατά την άποψη του Συνηγόρου, το μάθημα είναι μεν υποχρεωτικό, αλλά δικαίωμα απαλλαγής από αυτό έχουν όλοι οι μαθητές, ανεξάρτητα από το θρήσκευμά τους, εφόσον οι γονείς τους -ή οι ίδιοι όταν είναι ενήλικοι- δηλώσουν εγγράφως ότι επιθυμούν να μη συμμετέχουν σε αυτό, για λόγους συνείδησης».
Ξεκάθαρα ο Συνήγορος ζητάει προαιρετικό μάθημα Θρησκευτικών. Τι περιμένουν τώρα οι Θεολόγοι από την παρουσία του Συνηγόρου στα σεμινάρια;
Και κάτι τελευταίο.
Το Διορθόδοξο Κέντρο ανήκει στην Εκκλησία της Ελλάδος. Έχουν συνειδητοποιήσει ο Αρχιεπίσκοπος και οι άλλοι αρχιερείς τι σχεδιάζεται και προωθείται για το μάθημα των Θρησκευτικών μέσα στην ίδια την καρδιά της Εκκλησίας; Έχουν μελετήσει τις απόψεις των Θεολόγων στους οποίους αναθέτουν τη διεύθυνση κέντρων και εντύπων της Εκκλησίας; Αν όχι, τότε καλόν είναι να ασχοληθούν άμεσα με τα ερωτήματα που θέτουμε. Αν ναι, τότε δυστυχώς η Διοικούσα Εκκλησία με τη θέλησή της αλώθηκε από οικουμενιστές ευρω-θεολόγους, και τούτο είναι τουλάχιστον τραγικό.

14 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

κατά πάσα πιθανότητα (και με βάση όλα αυτά που ακούμε περί αλλαγής γενικά της εκπαίδευσης και επομένως και του μαθήματος των θρησκευτικών-κατάργηση, προαιρετικότητα??-) πρόκειται για μία προσπάθεια ενίσχυσης του μαθήματος, γι' αυτό κατά τη γνώμη μου και η παρουσία του συνηγόρου του παιδιού. Κατά τη γνώμη μου προτιμώ ένα μάθημα θρησκειολογικού χαρακτήρα με κυρίαρχες αναφορές στο χριστιανισμό και την ορθοδοξία, που θα το παρακολουθούν όλοι οι μαθητές παρά ένα προαιρετικό μάθημα σε στυλ κατήχησης που θα παρακολουθείται από λίγους. Το μάθημα δεν μπορεί να παραμείνει ομολογιακό όχι γιατί κάποιοι δεν το επιθυμούν αλλά γιατί η περιρέουσα ατμόσφαιρα και η εξέλιξη του μαθητικού δυναμικού (μετανάστες, αποχριστιανικοποιημένοι νέοι που δεν έχουν την παραμικρή επαφή με ττον χριστιανισμο), δεν ευνοεί καθόλου κάτι τέτοιο. Η κατήχηση είναι έργο της εκκλησίας, το μάθημα των θρησκευτικών έχει άλλο ρόλο σήμερα. Ακούω την διαφορετική γνώμη αλλά πιστεύω ότι αυτός που την εκφράζει δεν έχει μπει στην αίθουσα και δεν έχει σχέση με την σημερινή πραγαμτικότητα.

thriskeftika είπε...

Ας ξεκινήσουμε ανάποδα.
Πρώτον μπαίνουμε καθημερινά στην αίθουσα και διδάσκουμε Θρησκευτικά. Άρα μιλάμε γνωρίζοντας τα πράγματα από μέσα και ίσως καλύτερα από κάποιους που αποφαίνονται περί του μαθήματος χωρίς να το διδάσκουν ή να το έχουν ποτέ διδάξει. Εσείς, Ανώνυμε 8.52μμ, διδάσκετε Θρησκευτικά;
Δεύτερον. Πως θα ενισχυθεί το μάθημα με την παρουσία του Συνηγόρου του Παιδιού όταν είναι δεδομένο ότι η συγκεκριμένη Αρχή επιθυμεί την προαιρετικότητα και τελικά την κατάργηση του μαθήματος; Γιατί να βάζουμε μέσα στο σπίτι μας τον ίδιο τον εχθρό μας, να του δίνουμε κύρος, λόγο και δυνατότητα να παρεμβαίνει σε όλα; Ποιος έθεσε το Συνήγορο σχεδιαστή του μαθήματος των Θρησκευτικών (και κάθε μαθήματος);
Τρίτον. Το μάθημα πρέπει να μείνει ομολογιακό, ακριβώς γιατί είναι μία από τις λίγες δυνάμεις που μπορεί να συγκρατήσει τους νέους από το πνεύμα αδιαφορίας, αθεϊσμού, γενικής απορριψης των πάντων. Οι "αποχριστιανικοποιημένοι" νέοι μας είναι βαπτισμένοι Χριστιανοί και εμείς πρέπει να συμβάλουμε για να γίνουν και συνειδητοί Χριστιανοί και όχι να τους οδηγήσουμε σε περαιτέρω αποχριστιανοποίηση.
Τέλος, η κατήχηση είναι ασφαλώς έργο της Εκκλησίας. Αλλά και το μάθημα των Θρησκευτικών μπορεί και πρέπει να συμβάλει -από άλλη πλευρά- προς την ίδια κατεύθυνση. Και τούτο έδει ποιήσαι (την κατήχηση της Εκκλησίας) κακείνο μη αφιέναι (ορθόδοξο χριστιανικό μάθημα Θρησκευτικών).
Θα μπορούσαμε να γράψουμε πολλά ακόμη. Αλλά αυτά αρκούν προς το παρόν για να δηλώσουμε τη θέση μας.

Ανώνυμος είπε...

Σέβομαι την άποψή σας αλλά επιμένω στη δική μου. Διδάσκω θρησκευτικά (σε λύκειο) και βλέπω ότι τα σημερινά παιδιά δεν έχουν σχέση με την πίστη μας (παρά το ότι είναι βαπτισμένα όπως λέτε Ορθόδοξα. Τα θρησκευτικά στόχο κατά τη γνώμη μου πρέπει να έχουν το "πλησίασμα" προς την πίστη και τίποτε παραπάνω. Τα υπόλοιπα είναι χρέος της οικογένειας και της εκκλησίας. Αναφέρω ξανά ότι το μάθημα ως κατήχηση μόνο προβλήματα μπορεί να δημιουργήσει. Να μιλήσω για λειτουρική και μυστήρια, ναι, αλλά σε έναν νέο που έχει προϋποθέσεις και είναι προετοιμασμένος. Σ' αυτόν που δεν έχει την παραμικρή σχέση (και πιστέψτε με ειναι η συντριπτική πλειοψηφία) δεν έχει νόημα, πρέπει άλλη αρχή να κάνω. Πιστεύω ότι οι περισσότεριοι συνάδελφοι ακριβώς επειδή ζουν την κατάσταση καθημερινά συμφωνούν με την άποψή μου. Απλώς δεν παρακολουθούν το αξιόλογο (πρέπει να ομολογήσω) blog σας. Μ¨ενει στο μέλλον να κριθεί ποιά από τις δύο απόψεις που πρεσβεύουμε θα φανεί ότι θα επικρατήσει

Ανώνυμος είπε...

θα συμφωνήσω με τον ανώνυμο φίλο. Αν επιθυμούμε το μάθημα να παραμείνει στα σχολεία σαν ένα μάθημα γενικής παιδείας, θα πρέπει να μελετήσουμε τα νομικά καθεστώτα που ισχύουν σε Ελλάδα και Ευρ. Ένωση, έτσι ώστε το μάθημα (αναλυτικά προγράμματα, περιεχόμενα) να ανασχεδιαστούν. Δεν εννοώ σε καμιά περίπτωση, ένα θρησκειολογικό ή άνευρο και άοσμο μάθημα. Αντίθετα εννοώ ότι χωρίς να "προδώσουμε" την Ορθοδοξία μας, μπορούμε να δώσουμε στα Θρησκευτικά την πνοή που χρειάζονται, ώστε να μείνουν στην εκπαιδευτική διαδικασία, ένα παιδευτικό αντικείμενο για όλους όσοι ζουν στην Ελλάδα, κι όχι μόνο για "ενημερωμένους" ή "κατηχημένους" ορθοδόξους χριστιανούς. Αλλιώς το βλέπω σε λίγα χρόνια, μάθημα προαιρετικό. Η Ορθοδοξία διαχρονικά αγκάλιαζε το "έτερο" και το "κλειδί" της ήταν το "έρχου και ίδε". Δεν μ' ενδιαφέρει τι λέει ο συνήγορος, εφόσον δεν είναι καθόλου ξεκαθαρισμένο,κατά βάθος, τίνος συνήγορος είναι. Πιστεύω στην παιδευτική αξία του μαθήματος, φέροντας την εμπειρία του μαθητή και του γονέα μαθητών και γράφω με βάση αυτήν. Οι θεολόγοι καλούνται να κρατήσουν το μάθημα στα σχολεία με βάση τις ισορροπίες των νομικών συστημάτων που υπάρχουν και των κοινωνικών, πολιτιστικών και θρησκευτικών μεταβολών. Ευχαριστώ για τη φιλοξενία!

thriskeftika είπε...

Διαφωνούμε με τους Ανώνυμους. Η αλλαγή του μαθήματος γιατί έτσι ζητάνε οι καιροί ή γιατί αυτό απαιτεί η εποχή (μήπως η Νέα Εποχή) είναι λανθασμένο επιχείρημα. Η παιδεία και το μάθημα των Θρησκευτικών πρέπει να διαμορφώνουν την εποχή και τους πολίτες και όχι να "συμμορφώνονται"στην εποχή. Η αθεϊστική ψευτοκουλτουριάρικη επιστημοσύνη πολλών καθηγητάδων πανεπιστημίου και μέσης εκπαίδευσης τείνει να πείσει πολλούς σήμερα ότι ελευθερία είναι κάθετι που δεν έχει σχέση με την Ελληνορθόδοξη Παράδοσή μας. Όχι, λοιπόν. Δεν θα υπερασπιστούμε μια τέτοια επίφαση ελευθερίας, ούτε τέτοια ανθρώπινα ψευτο-δικαιώματα, όπως τα θέλουν οι Ευρωπαίοι ή ο Συνήγορος ή μερικοί άλλοι. Η ελευεθερία η δική μας είναι η πνευματική ελευθερία και αυτή μας την χαρίζει μόνο ο Χριστός. Γι΄ αυτό δεν μπορούμε να διδάξουμε άλλο τι παρά μόνο τον Χριστό στα σχολειά μας, ορθοδόξως και πατερικώς, όπως οι άγιοι μας τον παρέδωσαν, όπως οι αγωνιστές του ΄21 ήθελαν, όπως ακόμη κι εμείς διδαχτήκαμε.
Δεν θα αλλάξουμε τα Θρησκευτικά επειδή το θέλουν οι Ευρωπαίοι, ούτε επειδή το θέλει η Νέα Τάξη που σχεδιάζει την Πανθρησκεία.
Αν είναι να αλλάξουμε τα φώτα του μαθήματος των θρησκευτικών, αν είναι να αλλάξουμε το ΦΩΣ της ΑΛΗΘΕΙΑΣ με ένα σκότος ή με ένα ημίφως, τότε καλύτερα να διωχθούμε επισήμως από τα σχολεία παρά να γίνουμε υπηρέτες του σκότους.

Στην Πίστη, αλλά τολμούμε να το πούμε, και στο μάθημα των Θρησκευτικών, δεν χωρούν υποχωρήσεις και συμβιβασμοί. Ή θα διδάξουμε Χριστό ορθοδόξως και πατερικώς ή ας μην διδάξουμε τίποτε. Αρνούμαστε να διδάξουμε πάντως αλλοιωμένη συμβιβαστική "θεολογία" της πολυπολιτισμικότητας δηλ. της πανθρησκείας και του συγκρητισμού.

Αυτά προς το παρόν. Αν χρειαστεί θα επανέλθουμε.

Ανώνυμος είπε...

Ποιος θα αποφασίσει να γίνει το μάθημα προσαιρετικό; Οι άθεοι πολιτικοί μας; Και τι νομίζετε;Αν βάλουν πλώρη για κάτι τέτοιο θα τους σταματήσουν οι αλλαγές στο περιεχόμενο που λένε μερικοί Σύμβουλοι ότι θα κάνουν; Σιγά μην κάτσουν αυτοί να μελετήσουν ακριβώς το μάθημα τι λέει. Αυτοί ακούνε Θρησκευτικά και βγάζουν σπυράκια, γιατί είναι άθεοι. Και είναι άθεοι γιατί η αθεϊα τους βολεύει και καλύπτει την ανηθικη ζωή τους.

Μη προδίδετε μόνοι σας οι θεολόγοι το μάθημά σας. Υπερασπιστείτε το Ορθόδοξο μάθημα Θρησκευτικών.

Και τι τον θέλετε το Συνήγορο του δ.... στην Ημερίδα; Αυτός πρώτος θα σας τσακίσει. Αν νομίζετε πως θα τον πείσετε με όσα θα πείτε, ότι το μάθημα άλλαξε κλπ., κάνετε λάθος. Αυτός ξέρει καλά τι θέλει. Ό,τι κι αν του πείτε αυτός θέλει να φύγει το μάθημα από τα σχολεία. Δεν βιάζεται. Σιγά σιγά θα το πετύχει. Μην του δίνεται βήμα. Πρέπει να καταλάβει ότι είστε απέναντί του και ότι δεν του επιτρέπεται να αποφαίνεται για τα μαθήματα του σχολείου.

Γιατί στο χωριό μου λένε "δώσε θάρρος στο χωριάτη, θα σ΄ ανέβει στο κρεβ...".

Ένας μη θεολόγος αλλά λιγάκι υποψιασμένος

Ανώνυμος είπε...

Απόψεις σαν αυτές που εκφράζονται από το ιστολόγιο και τους θαυμαστές του έχουν οδηγήσει τα θρησκευτικά στο απροχώρητο και σίγουρα δεν απηχούν την ορθόδοξη παράδοση.

Ανώνυμος είπε...

Τελευταιε ανώνυμε σε ποιο ιστολογιο αναφέρεσαι;

Ανώνυμος είπε...

Kαι ποια είναι η σύμφωνη με την Ορθόδοξη Παράδοση άποψη για το μάθημα των Θρησκευτικών, ρε Ανώνυμε 2.59μμ;
Μήπως η θεολογία της ετερότητας και η θεολογία της πολυπολιτισμικότητας είναι σύμφωνη με τη Θεολογία των Πατέρων; Μην τρελαθούμε κιόλας.
Σιγά μη μας πεις ότι όσοι σχεδιάζουν μάθημα θρησκευτικών μη ορθόδοξο, μη κατηχητικό και με ανοιχτόητα κλπ κλπ είναι και συνεχιστές της σκεψης των Τριών Ιεραρχών!

Ναι βρε παιδί μου. Και ο Μέγας Βασίλειος πολυπολιτισμική Θεολογία έγραψε. Και ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος για θεολογία της ετερότητας έκανε λόγο.

Έλος πια.
Αν τα θρησκευτικά έχουν φτάσει "στο απροχώρητο", όπως λες, φταίνε οι πολέμιοί τους πολιτικοί που νομοθετούν κατά του μαθήματος (βλ. Στυλιανίδης) και οι θεολόγοι που αλλάζουν το περιεχόμενο του μαθήματος (βλ. νέα βιβλία Θρησκευτικών Γυμνασίου).

Ανώνυμος είπε...

εντελώς φιλικά νομίζω ότι χρειάζεται μία διάκριση (εδώ είναι το κλειδί κατά τη γνώμη μου) μεταξύ α) Μαθήματος θρησκευτικών που απευθύνεται σε όλους τους μαθητές ακόμη και αυτούς που δεν έχουν ιδέα για την πίστη και β) κατήχησης, που απευθύνεται σε μαθητές που έχουν προϋποθέσεις και είναι έργο της εκκλησίας. Επίσης διαφωνώ με την άποψη ή διδάσκουμε το μάθημα ορθόδοξα ή αλλιώς τίποτα (δηλαδή απουσία μαθήματος). Εξάλλου το μάθημα των θρησκευτικών δεν είναι εκείνο που θα κρατήσει ή όχι την πίστη των μαθητών. Τέλος, καλό είναι πάντοτε να μετασχηματίζεται το μάθημα (όχι η πίστη) ανάλογα με την εποχή

Ανώνυμος είπε...

Ανώνυμε 3 Νοέμβ 2009 11:31 μμ, είσαι εκτός τόπου και χρόνου με αυτά που λες.
Μήπως τα είπες για να γελάσουμε ως μαύρο ανέκδοτο ;

Αμπλίας

Ανώνυμος είπε...

Και μόνο το γεγονός ότι έχουν ορίσει ως Διευθυντή, τον Μπέγζο, τον συνήγορο και υποστηρικτή των φρικτών βλασφημιών του Ανδρουλάκη φθάνει για να καταδείξει τον ξεπεσμό και την αποτυχία του σεμνάριου αυτού!

Ένας

Ανώνυμος είπε...

Ανώνυμε 3 Νοέμβριος 2009 9:18 μμ συνυπογράφω τα αυτονόητα λεγόμενα σου!

Απορώ με την ανάποδη "λογική" του ανώνυμου 3 Νοέμβριος 2009 2:59 μμ!
Τί μυαλά κουβαλά;

Ένας πιστός

Ανώνυμος είπε...

Στο σχόλιο της 5ης Νοέμβρίου 2009 12:39 πμ, εκ λάθους δεν μπήκε όλη η "υπογραφή" μου.

Ένας πιστός

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)