7/12/09

Από τις εγκυκλίους Στυλιανίδη στους σχεδιασμούς Διαμαντοπούλου για το μάθημα των Θρησκευτικών

Ένας χρόνος και πλέον πέρασε από τότε που ο κ.Στυλιανίδης άλλαξε το καθεστώς των απαλλαγών από το μάθημα των Θρησκευτικών (ΜτΘ) αφήνοντας μισάνοιχτη την πόρτα και στους ορθόδοξους μαθητές για απαλλαγή από το μάθημα. Τις έντονες διαμαρτυρίες διαδέχτηκε μία εκκωφαντική σιωπή όλων όσων έπρεπε να ζητούν επιτακτικά την απόσυρση των εγκυκλίων αυτών. Το ιστολόγιό μας για πολλούς μήνες συνέχισε να ζητά την απόσυρση των εγκυκλίων Στυλιανίδη, σε καιρούς που κανείς πλέον δεν ζητούσε κάτι τέτοιο. Τελικά οι εγκύκλιοι ποτέ δεν αποσύρθηκαν και παρέμεινε θολό το τοπίο γύρω από το ποιοι και με ποιο τρόπο δικαιούνται να πάρουν απαλλαγή από το ΜτΘ......
Η εγκατάλειψη όμως του αγώνα για την απόσυρση των εγκυκλίων Στυλιανίδη αποτελεί μεγάλο λάθος για το οποίο όλοι όσοι εμπλεκόμαστε στο μάθημα φέρουμε ευθύνη (ας μετρήσει καθένας μόνος του το βάρος της ευθύνης που του αναλογεί). Και τούτο όχι τόσο γιατί οι εγκύκλιοι αυτές δεν περιορίζουν ξεκάθαρα το δικαίωμα απαλλαγής στους ετερόδοξους και αλλόθρησκους μαθητές, όσο γιατί αποτελούν έτοιμο έδαφος για την νέα πολεμική εναντίον του μαθήματος, που όπως όλα δείχνουν προετοιμάζεται από την Υπουργό Παιδείας κ. Διαμαντοπούλου. Τόσο στην συζήτηση με την Ομάδα εφήβων του Συνηγόρου του Πολίτη, όσο και στη συνέντευξή της στο Μανώλη Κοττάκη η Υπουργός σαφώς άφησε να εννοηθεί πως βούλησή της είναι να παρέχει δικαίωμα απαλλαγής από το ΜτΘ (και την προσευχή) όχι μόνο στους ετερόδοξους και αλλόθρησκους αλλά και σε όσους μαθητές δηλώσουν (οι ίδιοι ή δια των κηδεμόνων τους) άθεοι ή αδιάφοροι. Είναι σαφές όμως πως αν οι απόψεις της Υπουργού αποτυπωθούν σε εγκύκλιο δεν θα πρόκειται παρά για ξεκάθαρη μετατροπή του ΜτΘ σε προαιρετικό.

Ποια είναι λοιπόν η λύση; Λύση είναι η άμεση, κοινή, σαφής και ξεκάθαρη απαίτηση όλων προς την κυβέρνηση ότι στα σχολεία μας πρέπει να διδάσκεται μάθημα Θρησκευτικών ορθόδοξο, πατερικό, χριστιανικό αφού είμαστε απόγονοι των αγίων Πατέρων της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας. Δικαίωμα απαλλαγής δεν μπορεί να δοθεί ποτέ σε κάποιον επειδή δηλώνει άθεος. Κανείς νόμος δεν παραχωρεί τέτοιου είδους «δικαιώματα» σε αθέους. Τότε και όποιος δηλώνει ανθέλληνας μπορεί να ζητάει απαλλαγή από τη διδασκαλία της ελληνικής ιστορίας και γλώσσας, όποιος δηλώνει αντιεξουσιαστής μπορεί να βάζει φωτιά στο σχολείο ή το πανεπιστήμιο, όποιος δηλώνει φίλος των μαθηματικών μπορεί να ζητάει απαλλαγή από τα αρχαία και το αντίθετο. Το πρόγραμμα των μαθημάτων δεν σχεδιάζεται με βάση τις επιθυμίες των μαθητών αλλά με βάση την σοφία των διδασκάλων μας. Και οι άγιοι Πατέρες μας είναι διδάσκαλοι του γένους μας.
Πρακτικά απαιτείται άμεση συνάντηση όλων των φορέων θεολόγων με την Υπουργό Παιδείας ή αποστολή Επιστολών και κειμένων διαμαρτυρίας για τις μέχρι τώρα δηλώσεις της που αποτελούν κακό οιωνό για όσα σχεδιάζει για το ΜτΘ. Αν δεν υπάρξει άμεση αντίδραση τότε σίγουρα το ΜτΘ και η ελληνοχριστιανική παιδεία θα δεχτούν και νέο πλήγμα.

13 σχόλια:

Παναγιώτης Τελεβάντος είπε...

Συμφωνώ και υπερθεματίζω με τις εισηγήσεις του "θεολόγου"

Εισηγούμαι να γίνει πρόταση στην ΠΕΘ και στον ΙΣΚΕ να υποβάλουν υπόμνημα στην Ιερά Σύνοδο για να ενεργήσει προληπτικά αποτελεσματικά, αντί να γίνει ουραγός των πρωτοβουλιών των κυβερνώντων.

Ανώνυμος είπε...

Ας είμαστε ρεαλιστές. Οι εποχές αλλάζουν. Εφόσον βρισκόμαστε εντός της ΕΕ θα δεχτούμε και τα θετικά και τα αρνητικά της. Ένα από αυτά είναι και επαναπροσδιορισμός της θέσης του ΜτΘ. Τι μπορεί να γίνει για να μην καταλήξει το μάθημά μας στα αζήτητα? Να βρισκόμαστε σε μια ουτοπία και να λέμε πως δεν αλλάζει ο χαρακτήρας του? Ξέρουμε όλοι πως η βούληση της παρούσας κυβέρνησης είναι να το υποβαθμίσει ακόμα περισσότερο.
Θεωρώ, πως το Μτθ πρέπει να ανοίξει και να απευθύνεται σε περισσότερες κατηγορίες μαθητών. Μόνο έτσι θα μπορούμε και εμείς οι Θεολόγοι να το περισώσουμε και να το ενδυναμώσουμε.Δυστυχώς, είναι μονόδρομος. Ας γίνει θρησκειολογικό, και ας σώσουμε τη μαρτυρία των Πατέρων μέσα από αυτό.
Σας ευχαριστώ και μη βιαστείτε να με κατακρίνετε. Υπηρετώ την επιστήμη της Θεολογίας πολλά χρόνια μέσα στο σχολείο. Αλλά παράλληλα μεταδίδω το βίωμα των μυστηρίων στους μαθητές μου, χωρίς δογματισμούς. Και λέω με βεβαιότητα, πως έχω πετύχει να συνδυάσω το Σήμερα με τον πλούτο της Ορθοδοξίας.

Ανώνυμος είπε...

Ενώ η βούληση της προηγούμενης κυβέρνησης της ΝΔ ήταν να αναβαθμίσει τα Θρησκευτικά, πράγμα που έπραξε με τις εκπληκτικές θερινές εγκυκλίους της το 2008.

Ανώνυμος είπε...

Πρός ανώνυμο:8 Δεκέμβριος 2009 8:41 πμ
Αγαπητέ φίλε συμφωνώ ΑΠΟΛΥΤΑ μαζί σου συμπληρώνοντας κατά τη γνώμη μου ότι μόνο όποιος μπαίνει σε τάξη μπορεί να καταλάβει την πραγματική κατάσταση σήμερα. Όλοι οι υπόλοιποι νομίζω ότι είναι αιθεροβάμονες και γενικώς βρίσκονται αλλού. Στο σχολείο δεν πρέπει να γίνεται κατήχηση αλλά μάθημα θρησκευτικών, επιτέλους ας αναλάβουν οι ενορίες και τα κατηχητικά το ρόλο τους. Μην βιαστείτε να με κατηγορήσετε, προσπαθήστε να δείτε την πραγματικότητα του σήμερα και όχι αυτή που όλοι θα θέλαμε να υπήρχε.Μιλήστε με έναν έφηβο και δείτε τί αναζητήσεις έχει, δείτε ότι το "αποστειρωμένο μάθημα-κατήχηση" το σιχαίνεται, κακώς βέβαια αλλά έτσι είναι φίλοι μου. Δείτε πόσο οι καιροί έχουν αλλάξει, δεν μπορείς να μιλάς για λειτουργική ζωή σε τάξη που ελάχιστα άτομα ίσως και κάνενας δεν έχει επεαφή με την εκκλησία. Χρειάζεται άλλος τρόπος προσέγγισης, άλλη μεθοδολογία, άλλα αναλύτικά προγράμματα. Και να πω καί το τελευταίο και ας με κατηγορήσετε. Να μιλήσω για το "ψωμί μας". Πολλοί από αυτούς που κριτικάρουν και κατακεραυνώνουν δε θα χάσουν και τίποτα αν το μάθημα καταργηθεί (π.χ. οι διάφοροι ιερείς) γιατί είναι βολεμένοι, κρίμα για τους χιλιάδες θεολόγους που θα μείνουν στο δρόμο

Ανώνυμος είπε...

Οι ανώνυμοι 8:41 πμ και 3:46 μμ, δεν πονάνε το ορθόδοξο μάθημα ούτε τα παιδιά που μένουν στο σκότος της πλάνης. Τους ενδιαφέρει μόνο το χρήμα και ο διορισμός. ΝΤΡΟΠΗ ΤΟΥΣ.

Ανώνυμος είπε...

Ένα μάθημα θρησκευτικών για όλους τους μαθητές, πιστούς και απίστους. Η εκπαίδευση των νέων αφορά την Πολιτεία και καμία Εκκλησία ή θρησκευτική ομάδα. Η κατήχηση είναι θέμα της Εκκλησίας και όχι του σχολείου. Εμείς οι θεολόγοι είμαστε το κέντρο του σχολείου γιατί το μάθημα είναι ανοιχτό σε όλους , όπως και ο Χριστός. δε μας απασχολεί αν ο μαθητής πιστεύει ή θρησκεύει. Διδάσκουμε γνώση, πολιτισμό, ιστορία και όχι σωτηρία. Αν θέλουμε να οδηγήσουμε τα παιδιά μας στο παράδεισο υπάρχει η θαυμάσια και δύσκολη οδός της ενοριακής κατήχησης (την οποία υπηρατώ) και όχι της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.
Στην εκπαίδευση λοιπόν για να συνεχίσουμε να υπάρχουμε ως υποχρεωτικό μάθημα επιβάλλεται η αλλαγή του περιεχομένου (όχι σε θρησκειολογικό προσανατολισμό) και όχι η θεσμοποίηση των απαλλαγών.
Απαλλαγές θα έχουμε όσο θα κάνουμε κατηχητικό και αφιέρωμα στο κομποσχοίνι

Ανώνυμος είπε...

Εάν στόχος οποιουδήποτε θεολόγου σε ό,τι κάνει (και στο μάθημα των θρησκευτικών) δεν είναι "να οδηγήσουμε τα παιδιά μας στο παράδεισο" τότε τι σόι θεολόγος είναι αυτός;

Ανώνυμος είπε...

Aγαπητέ Αν. 6:41 μμ,
Μέχρι τι άλλο θα έκανες ή θα πρότεινες για να μην παίρνουν απαλλαγή οι μαθητές;
Ελπίζω ότι υπάρχει κάποιο όριο.

Ανώνυμος είπε...

Ο Κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ αποδομεί τον άλογο μονόλογο των νοσταλγών της θρησκευτικής ''ελευθερίας'' τύπου Τσαουσέσκου:

http://thriskeftika.blogspot.com/2009/12/blog-post_7141.html

Ανώνυμος είπε...

Ας δούμε την πραγματικότητα. Δε θα σώσουμε τους μαθητές με 2 ώρες μάθημα, αυτό που μπορούμε να κάνουμε αυτοί που αγαπάμε τη δουλεία μας είναι να τους προτείνουμε ένα δρόμο ζωής, κατί το διαφορετικό, το Χριστό και κίνητρα και "κλειδιά" για να τον ανακαλύψουν οι ίδιοι. Δε μπορούμε ούτε να είμαστε ούτε να παίζουε τους σωτήρες. Ο καθένας με τη δική μας προτροπή θα ανοίξει το δρόμο του και θα βρει τον παράδεισο εάν βέβαια θέλει. Αγαπητοί φίλοι, τελείωσε η εποχή των κατηχητικών και του αναγκαστικού εκχριστιανισμού που ας είμαστε ειλικρινείς πολλές φορές δημιούργησε άρρωστημένες προσωπικότητες, ο σημερινός μαθητής χρειάζεται άλλον τρόπο προσέγγισης. Με 2 ώρες κουτσουρεμένες την εβδομάδα το μόνο που μπορείς να κάνεις είναι να του δημιουργήσεις ένα ερωτηματικό για τη θρησκεία και να του προτείνεις-δείξεις έναν διαφορετικό τρόπο ζωής. Αυτό δεν μπορεί να γίνει με μάθημα κατήχηση, τελεία και παύλα. Αν κάποιοι αυτό δεν το καταλαβαίνουν, λυπάμαι Και ας σταματήσει πιά αυτός ο μύθος ότι όλοι οι θεολόγοι είναι άχρηστοι επειδή εκφράζουν διαφορετική άποψη. Τουλάχιστον είναι αποδεσμευμένοι από την εκκληασία και έχουν φωνή. Φαντάζομαι αυτοί που τους συκοφαντούν και είναι ιερείς, πόσο ελεύθεροι θα είναι να εκφράσουν τη γνώμη τους στη μητρόπολή τους....

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ, ο Χριστός σε ένα χιμαιρικό-υβριδικό θρησκειολογικό μάθημα ''σαλαμοποίησης'' -''χωνευτηρίου'' δεν είχε ποτέ και δεν έχει θέση, αλλά αντικαθίσταται από ένα είδωλο-αμάλγαμα φιλοσοφίας και συγκρητισμού. Πρέπει, λοιπόν, να είναι το Μτθ (υποχρεωτικό, με εξαίρεση τους αλλόθρησκους-ετερόδοξους) γνήσια Ορθόδοξο και ας εισαχθεί επιπλέον μάθημα (προαιρετικό) για την ιστορία-κοινωνιολογία-δοξογραφία-κουλτούρα-πολυπολυτισμικότητα-διαφορετικότητα- γνωσιακή οικολογία-διαθεματικότητα κλπ. κλπ. συμπαραμαρτούντα των θρησκειών, διδασκόμενο από πτυχιούχους θεολογίας.

Επίσης, δεν έχει νόημα να απαξιώνεις όντας θεολόγος τους κληρικούς, θέτοντας τον εαυτό σου στην κατηγορία αυτών που ονομάζεις ''άρρωστημένες προσωπικότητες''.

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ φίλε δεν αναφέρθηκα γενικώς στους ιερείς όπως αναφέρεις στο μήνυμά σου, αναφέρομαι σε συγκεκριμένη κατηγορία ιερέων, αυτοι που συκοφαντούν τους θεολόγους λέω συγκεκρμένα "Φαντάζομαι αυτοί που τους συκοφαντούν και είναι ιερείς". Αλλά αυτό το πρόβλημα έχουμε, προσπαθούμε να επιβάλουμε την άποψή μας χωρίς να ακούμε (διαβάζουμε) με προσοχή τη γνώμη των άλλων. Όσο για την ουσία του μηνύματός σου, αυτό που αναφέρεις "αλλά αντικαθίσταται (ο Χριστός) από ένα είδωλο-αμάλγαμα φιλοσοφίας και συγκρητισμού", πιστεύεις ότι στο σημερινό μάθημα που είναι ομολογιακό δε συμβαίνει??? αυτό φίλε μου μπορεί να γίνει μόνο ζώντας κάποιος τη λειτουργική ζωή της εκκλησίας και αυτό δε μπορεί να γίνει μέσα από το μάθημα των Θρησκευτικών πάρτε το χαμπάρι επιτέλους, το μάθημα δεν έχει αυτό το σκοπό.

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ, αναφέρθηκες ειδικώς σε ιερείς που ασκούν κατά τη γνώμη μου εμπεριστατωμένη κριτική εναντίον της ''σαλαμοποίησης'', ταξινομώντας τους φυσιοδιφικά σε συγκεκριμένη ''κατηγορία ιερέων'', Αλλά αυτό το πρόβλημα έχουμε, (συμφωνώ) ότι κάποιοι προσπαθούν να επιβάλουν την άποψή τους χωρίς να (διαβάζουν) με προσοχή τη γνώμη των άλλων και σφραγίζοντας τους αντιφρονούντες με το χάραγμα του ''συκοφάντη'' (όπως εσύ τους ιερείς και λαικούς που δε θέλουν ΜτΘ-καρικατούρα). Ειδικά το τελευταίο περί ''συκοφαντών'' είναι πάγια ολοκληρωτική μέθοδος βγαλμένη από τα Γκουλαγκ, στα οποία θέλουν ''δημοκρατικά'' να στείλουν κάποιοι το ΜτΘ. Αν ο Χριστός είναι ΗΔΗ ένα είδωλο-αμάλγαμα φιλοσοφίας και συγκρητισμού, στο σημερινό ΜτΘ, όπως λες (προσωπικά διαφωνώ), έχεις τη λογική να εκτιμήσεις τι θα γίνει στο μάθημα-σαλάμι, αλλά έχεις και ευθύνη ως Θεολόγος και για το άσχημο παρόν και για το χειρότερο μέλλον. Στη λειτουργική ζωή της εκκλησίας έφτασαν ΠΟΛΛΟΙ (και πρώην άθεοι,και αλλόδοξοι) μέσα από το μάθημα των Θρησκευτικών και πάρτο το χαμπάρι επιτέλους, το μάθημα υποβαθμίζεται με σκοπό να μη φτάνει στη λειτουργική ζωή της εκκλησίας ΚΑΝΕΝΑΣ μέσα από το μάθημα των Θρησκευτικών.

Επώνυμος

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)