Η Ορθόδοξη Θεολογία δεν είναι παρά η αποτύπωση του βιώματος των Αγίων της Εκκλησίας. Οι άγιοι έζησαν τη χριστιανική ζωή, γεύτηκαν την άκτιστη χάρη του Θεού και όταν χρειάστηκε περιέγραψαν με λόγια όσα έζησαν. Το μάθημα των Θρησκευτικών, αν σήμερα χρειάζεται κάτι, αυτό είναι η επανένωσή του με την αληθινή χριστιανική βιωτή. Για τούτο το βασικότερο μειονέκτημα του θρησκευτικού μαθήματος είναι η ελλειμματική χριστιανική ζωή ημών των θεολόγων εκπαιδευτικών. Δεν ζούμε αληθινά την πνευματική ζωή των Αγίων, δεν πράττουμε όσα διδάσκουμε και γι’ αυτό ο λόγος μας δεν πιάνει τόπο στις καρδιές των μαθητών. Πρώτη ανάγκη λοιπόν είναι η συνεχής επαγρύπνησή μας, η εσωτερική μας πνευματική καλλιέργεια, η ορθόδοξη ασκητική ζωή......
Αφού όμως είμαστε φτωχοί σε βιώματα, τουλάχιστον ας μην στερούμε τους μαθητές μας από τα βιώματα των αγίων. Αν δεν έχουμε να τους δώσουμε καρπούς της δικής μας πνευματικής ζωής, τουλάχιστον ας τους προσφέρουμε τους καρπούς της ζωής των αγίων. Δυστυχώς από το σύγχρονο θρησκευτικό μάθημα απουσιάζει η εκτενής αναφορά στο βίο των αγίων. Οι μαθητές όμως μαθαίνουν κυρίως από το παράδειγμα, τη ζωή και τα έργα των αγίων και όχι τόσο από τη θεωρητική διδασκαλία. Ακόμη μεγαλύτερη είναι η απουσία περιγραφής της ζωής συγχρόνων αγίων γερόντων, όπως του γέροντος Παϊσίου αγιορείτου, του π. Πορφυρίου, του π. Ιακώβου Τσαλίκη, του γέροντος Ιωσήφ του Ησυχαστή και τόσων άλλων.
Η πείρα της τάξης έχει δείξει ότι η αναφορά στις αγιασμένες μορφές της Εκκλησίας μας, παλαιές και σύγχρονες, κινεί το ενδιαφέρον των μαθητών. Η ανάγνωση του μαρτυρίου ενός αγίου ή η παρουσίαση φωτογραφιών του γέροντος Παϊσίου με την ταυτόχρονη αναφορά στη ζωή και τη διδασκαλία του, καθηλώνει τους μαθητές. Πάνω από όλα τους δείχνει ότι ο Χριστός είναι Ζων και θαυμαστός εν αγίοις και στη δική μας εποχή.
Εάν ο θεολόγος περιγράψει στους μαθητές του μια επίσκεψή του στο Άγιον Όρος ή μια συνάντησή του με κάποιον άγιο Γέροντα, η προσοχή και η προσήλωση των μαθητών είναι δεδομένη.
Περισσότερο ενδιαφέρουσα είναι η επίσκεψη των μαθητών σε κάποιο κοντινό μοναστήρι, η συζήτηση με τους μοναχούς ή τις μοναχές, η παρακολούθηση κάποιας ιερής ακολουθίας. Οι εμπειρίες αυτές αποτυπώνονται μόνιμα στις ψυχές των μαθητών και θα καρποφορήσουν την κατάλληλη στιγμή.
Εμείς οι θεολόγοι λοιπόν οφείλουμε να αναβαπτίσουμε το μάθημά μας στην αληθινή πνευματική ζωή της Εκκλησίας. Να δώσουμε στους μαθητές μας την Πίστη όχι σαν στείρα γνώση αλλά ως βίωμα, ως ζώσα Αλήθεια.
Αφού όμως είμαστε φτωχοί σε βιώματα, τουλάχιστον ας μην στερούμε τους μαθητές μας από τα βιώματα των αγίων. Αν δεν έχουμε να τους δώσουμε καρπούς της δικής μας πνευματικής ζωής, τουλάχιστον ας τους προσφέρουμε τους καρπούς της ζωής των αγίων. Δυστυχώς από το σύγχρονο θρησκευτικό μάθημα απουσιάζει η εκτενής αναφορά στο βίο των αγίων. Οι μαθητές όμως μαθαίνουν κυρίως από το παράδειγμα, τη ζωή και τα έργα των αγίων και όχι τόσο από τη θεωρητική διδασκαλία. Ακόμη μεγαλύτερη είναι η απουσία περιγραφής της ζωής συγχρόνων αγίων γερόντων, όπως του γέροντος Παϊσίου αγιορείτου, του π. Πορφυρίου, του π. Ιακώβου Τσαλίκη, του γέροντος Ιωσήφ του Ησυχαστή και τόσων άλλων.
Η πείρα της τάξης έχει δείξει ότι η αναφορά στις αγιασμένες μορφές της Εκκλησίας μας, παλαιές και σύγχρονες, κινεί το ενδιαφέρον των μαθητών. Η ανάγνωση του μαρτυρίου ενός αγίου ή η παρουσίαση φωτογραφιών του γέροντος Παϊσίου με την ταυτόχρονη αναφορά στη ζωή και τη διδασκαλία του, καθηλώνει τους μαθητές. Πάνω από όλα τους δείχνει ότι ο Χριστός είναι Ζων και θαυμαστός εν αγίοις και στη δική μας εποχή.
Εάν ο θεολόγος περιγράψει στους μαθητές του μια επίσκεψή του στο Άγιον Όρος ή μια συνάντησή του με κάποιον άγιο Γέροντα, η προσοχή και η προσήλωση των μαθητών είναι δεδομένη.
Περισσότερο ενδιαφέρουσα είναι η επίσκεψη των μαθητών σε κάποιο κοντινό μοναστήρι, η συζήτηση με τους μοναχούς ή τις μοναχές, η παρακολούθηση κάποιας ιερής ακολουθίας. Οι εμπειρίες αυτές αποτυπώνονται μόνιμα στις ψυχές των μαθητών και θα καρποφορήσουν την κατάλληλη στιγμή.
Εμείς οι θεολόγοι λοιπόν οφείλουμε να αναβαπτίσουμε το μάθημά μας στην αληθινή πνευματική ζωή της Εκκλησίας. Να δώσουμε στους μαθητές μας την Πίστη όχι σαν στείρα γνώση αλλά ως βίωμα, ως ζώσα Αλήθεια.
5 σχόλια:
Τι λέτε κύριε θεολόγε μας;
Οτι θέλετε λέτε;
Αυτό που έχει σημασία για το μάθημα των θρησκευτικών είναι ο πολυπολιτισμικός, θρησκειολογικός και κοινωνικός χαρακτήρας του.
Δεν ακούσατε τι λένε οι ΚΑΙΡΟσκόποι συνάδελφοί σας;
Πολύ φονταμενταλιστής και ομολογιακός μου φαίνεται ότι είστε.
Εχετε προσέξει ότι μεταξύ των υπογραψάντων την Ομολογία πίστεως του θρησκειολογικού και ΚΑΡΟσκοπικού διαγγέλματος ότι είναι και ο κ. Θεόδωρος Γιάγκου;
Ακους εκεί! Να προβάλλετε τους Παίσιο, Πορφύριο και Τσαλίκη και να αγνοείτε τους Μπέη, Θερμό, Γιανναρά, Παπαθασίου, Μπέγζο, κτλ.
Κύριε "Θεολόγε", δεν φτάνει η αποδοχή της έλλειψης ορθοδόξου βιωτής ημών των θεολόγων εκπαιδευτικών, αλλά χρειαζεται και η πλήρης κατανόηση του όρου ΘΕΟΛΟΓΟΣ!
Κάποιος που κατέφυγε πριν χρόνια στο γέροντα Παϊσιο ονομάστηκε απ'το γέροντα 'ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ'!!!
Η Ορθόδοξη Εκκλησία έδωσε τον τίτλο "ΘΕΟΛΟΓΟΣ" ΜΟΝΟ σε τρείς Αγίους.
Έτσι το ΥΠ.Π.Δ.Μ.Θ. ονόμασε κατ'ευφημισμόν ίσως όλους μας θεολόγους.....
Για τον κύριο Τελεβάντο χρειάζεται να θυμιθεί από τότε που άνοιξε την Αγία Γραφή,(τώρα μάλλον διαβάζει κουτσομπολίστικες "εκκλησιαστικές" φυλλάδες) το :"Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα έθνη βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, διδάσκοντες αυτούς τηρείν πάντα όσα ενετηλάμην υμίν!"
Δεν λέει κ. Τελεβάντο εις το όνομα κανενός Παϊσίου, Πορφυρίου, Ιακώβου Τσαλίκη ΟΥΤΕ και Μπέη, Γιανναρά,Θερμό!!!
Έχει δίκαιο ο Τελεβάντος.
Εξευτελίζει με τον τρόπο του τους ΚΑΚΟΚΑΙΡΙΤΕΣ. Και καλά κάνει!
Φ.
Αγαπητέ Ανώνυμε 7.07μμ
ευχαριστώ που μου υπενθυμίζετε ότι η Εκκλησία έχει αναγνωρίσει μόνο τρεις Αγίους ως Θεολόγους. Και παρολίγον να πιστέψω ότι ο τέταρτος είμαι εγώ!
Προς τι τόση επίθεση; Το "θεολόγος" σε μένα δεν σημαίνει τίποτε παραπάνω από καθηγητής θρησκευτικών. Αλλά έχει επικρατήσει ο έχων πτυχίο θεολογικής Σχολής να λέγεται Θεολόγος. Τι να κάνουμε; Να καθιερώσουμε τώρα την ονομασία καθηγητής θρησκευτικών; Ας το κάνουμε. Αυτά περί εμού.
Όμως περί των αγίων Γερόντων εχετε λάθος. Η διδασκαλία της ζωής των αγίων Γερόντων στους μαθητές αποτελεί τέλειο μάθημα ορθόδοξης ζωής. Η Ορθόδοξη Εκκλησία προτρέπει σε μίμηση της ζωής των αγίων μας. Βαπτιζόμαστε στο όνομα της Αγίας Τριάδος αλλά αποδίδοντες τιμή και μιμούμαστε τη ζωή των Αγιων - αυτό ουδόλως σημαίνει θεοποίηση των αγίων.
Kαλό!
Επώνυμος
Δημοσίευση σχολίου