πηγή: Πολίτης 1/6/2010
Του Ανδρέα Ν. Παπαβασιλείου, διδάκτορα Θεολογίας
e-mail: apapavassiliou@cytanet.com.cy
Στις 16 και στις 30 του λήξαντος μηνός Μαΐου διαβάστηκε σ' όλους τους Ναούς της Κύπρου Εγκύκλιος της Ιεράς Συνόδου για την επικείμενη επίσκεψη του Πάπα Βενέδικτου ΙΣΤ΄. Προτού σχολιάσουμε την Εγκύκλιο αυτή, θα θέλαμε να παρατηρήσουμε ότι είναι η πρώτη φορά που η παρούσα Ιερά Σύνοδος απευθύνθηκε προς το Πλήρωμα της Εκκλησίας της Κύπρου, με την έπισήμανση μάλιστα του γεγονότος ότι το περιεχόμενο της ρηθείσης Εγκυκλίου έτυχε της ομόφωνης απόφασης των μελών της. Προς έξαρση δε του κύρους της Εγκυκλίου αυτής φαίνεται ότι κρίθηκε σκόπιμη και η αναγραφή των ονομάτων όλων των μελών της Ιεραρχίας. Στο παρελθόν η Ιερά Σύνοδος απευθυνόταν προς το Πλήρωμά της μόνο όταν συνέτρεχαν σοβαρότατοι λόγοι, γεγονός που σπανίως συνέβαινε.....
Να υποθέσουμε, λοιπόν, ότι η παρούσα επίσκεψη του Πάπα είναι για την Ιερά Σύνοδο πολύ μεγάλης σημασίας, ώστε θα έπρεπε να απευθυνθεί προς το "Πλήρωμα της Εκκλησίας" ; Οι λόγοι όμως τους οποίους η Ιερά Σύνοδος επικαλέστηκε για την έκδοση της Εγκυκλίου αυτής αναιρούν την "ιστορικότητα" της επίσκεψης του Πάπα, επειδή εστιάζονται σε δύο επιχειρήματα, τα οποία κυριολεκτικά αποδυναμώνουν τη σύνταξή της. Αποτελεί, για παράδειγμα, λόγο ισχυρό η έκδοση από την Ιερά Σύνοδο Εγκυκλίου, και μάλιστα μετά από "ενδελεχή" εξέταση του όλου θέματος, "επειδή εκφράζονται από μερικούς ανησυχίες και επιχειρείται από άλλους εκμετάλλευση της επικείμενης επίσκεψης στην Κύπρο του Πάπα"; Τόση σημασία είχαν "οι ανησυχίες μερικών" και η πρόθεση άλλων να "εκμεταλλευτούν" αυτή την επίσκεψη, ώστε να κριθεί αναγκαία η ασυνήθης τακτική της να εκδώσει Εγκύκλιο και μάλιστα να απαιτήσει από τους Ιερείς να τη διαβάσουν δύο Κυριακές; Στην παρούσα Εγκύκλιο προτάσσεται η διατύπωση, ότι "ο Πάπας έρχεται ως προσκεκλημένος του Προέδρου της Δημοκρατίας", παραγνωρίζοντας το γεγονός ότι Πρώτος ο οποίος προσκάλεσε τον Ηγέτη της Παπικής Εκκλησίας να επισκεφθεί την Κύπρο ήταν ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος Β΄, κατά τη μετάβασή του στο Βατικανό, λέγοντας τότε την παροιμιώδη φράση "Σας θέλουμε κοντά μας"! Γιατί η Ιερά Σύνοδος, και ο Αρχιεπίσκοπος προσωπικά, δεν ένιωσε να θίγεται το κύρος της Εκκλησίας Κύπρου με τη δήλωση ότι η επίσκεψη του Πάπα πραγματοποιείται, ύστερα από πρόσκληση του Προέδρου της Δημοκρατίας και ουχί του Προκαθημένου της Εκκλησίας Κύπρου; Εκτός κι αν ήθελε να αποσείσει τη μεγάλη ευθύνη για την εδώ παρουσία τού Ποντίφικα με την έκφραση της απλής συγκατάθεσής της. Εν τοιαύτη περιπτώσει, γιατί αυτή η "πρωτοστασία" της Εκκλησίας για την προβολή της επίσκεψης του Ποντίφικα και την "προστασία" του από "μερικούς ανήσυχους", όπως και από μερικά "ανεύθυνα στοιχεία", στις φωνές των οποίων το Πλήρωμα της Εκκλησίας θα πρέπει "να κωφεύσει"; Και εφόσον "ο Πάπας έρχεται ως προσκεκλημένος του Προέδρου της Δημοκρατίας", γιατί αυτός ο υπερβάλλων ζήλος από μέρους του Αρχιεπισκόπου και των συνεργατών του να αιτιολογήσουν την επίσκεψη και να απομονώσουν τους φωνασκούντες και τους ταραξίες, όταν αυτή η ευθύνη βαραίνει εξ ολοκλήρου την Κυβέρνηση; Μέχρι τώρα δεν εκδόθηκε καμία επίσημη ανακοίνωση, ούτε και έγινε οποιαδήποτε δήλωση από αρμόδιο κυβερνητικό φορέα γι' αυτή την επίσκεψη. Γιατί αυτόν τον άχαρο ρόλο να επωμιστεί η Εκκλησία Κύπρου και να χρεωθεί αποκλειστικά με όσα ελλείμματα θα καταγράψει η Ιστορία, σε σχέση με την επίσκεψη αυτή του Πάπα, η οποία θα πραγματοποιηθεί "για να προσκυνήσει στο χώρο του κηρύγματος των Αποστόλων Βαρνάβα και Παύλου"; Γιατί παραθεωρήθηκε η σημασία των όσων άλλων θα κάνει ο Ποντίφικας στην Κύπρο, όπως και πού θα διαμένει, γεγονός που επιφόρτισε το Δημόσιο με τόσες χιλιάδες ευρώ;
Προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση η προβολή του ισχυρισμού ότι ο Αρχιεπίσκοπος κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Πάπα θα συναντηθεί μαζί του και θα θέσει ενώπιόν του το θέμα της σύλησης των Ναών μας και της απαγόρευσης από τις κατοχικές αρχές της συντήρησης και λειτουργίας τους! Το ίδιο αίτημα ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος Β΄ περιέλαβε και στην προσφώνησή του προς τον Πάπα κατά την επίσκεψή του στο Βατικανό (16 Ιουνίου 2007). Έκτοτε όμως έχουν παρέλθει τρία χρόνια και ο Πάπας δεν έκανε απολύτως τίποτε, είτε διότι δεν θέλει είτε διότι δεν μπορεί. Γιατί, λοιπόν, να επενδύουμε στην επίσκεψη αυτή φρούδες ελπίδες, όταν η πραγματικότητα άλλα μας διδάσκει; Από την επικείμενη επίσκεψη του Πάπα στην Κύπρο, όχι μόνο δεν αναμένουμε τίποτε το ουσιαστικό, αλλά ανησυχούμε και για τις α ρ ν η τ ι κ έ ς ε π ι π τ ώ σ ε ι ς της τόσο από άποψη εκκλησιολογική όσο και από άποψη εθνική. Η εκ των υστέρων πιθανή αναγνώριση του λάθους της πρόσκλησης και του προγράμματος της επίσκεψης δεν θα επανορθωθεί με τίποτε, διότι θα έχει περάσει στις δέλτους της Ιστορίας και άρα θα είναι αδύνατη οποιαδήποτε διορθωτική κίνηση. Θα κλείσουμε τη σύντομη αναφορά μας στην επικείμενη επίσκεψη του Πάπα με τη φράση του Λαοκόοντα προς τους Τρώες, για να μην δεχτούν τον Δούρειο Ίππο, που τους άφησαν οι Δαναοί (=Έλληνες), Timeo Danaos et dona ferentes, δηλ. φοβούμαι τους Δαναούς και δώρα φέροντας. Είμαστε επιφυλακτικοί απέναντι στον Πάπα, ανεξάρτητα με ποιες διαθέσεις θα έλθει στην Κύπρο.
Του Ανδρέα Ν. Παπαβασιλείου, διδάκτορα Θεολογίας
e-mail: apapavassiliou@cytanet.com.cy
Στις 16 και στις 30 του λήξαντος μηνός Μαΐου διαβάστηκε σ' όλους τους Ναούς της Κύπρου Εγκύκλιος της Ιεράς Συνόδου για την επικείμενη επίσκεψη του Πάπα Βενέδικτου ΙΣΤ΄. Προτού σχολιάσουμε την Εγκύκλιο αυτή, θα θέλαμε να παρατηρήσουμε ότι είναι η πρώτη φορά που η παρούσα Ιερά Σύνοδος απευθύνθηκε προς το Πλήρωμα της Εκκλησίας της Κύπρου, με την έπισήμανση μάλιστα του γεγονότος ότι το περιεχόμενο της ρηθείσης Εγκυκλίου έτυχε της ομόφωνης απόφασης των μελών της. Προς έξαρση δε του κύρους της Εγκυκλίου αυτής φαίνεται ότι κρίθηκε σκόπιμη και η αναγραφή των ονομάτων όλων των μελών της Ιεραρχίας. Στο παρελθόν η Ιερά Σύνοδος απευθυνόταν προς το Πλήρωμά της μόνο όταν συνέτρεχαν σοβαρότατοι λόγοι, γεγονός που σπανίως συνέβαινε.....
Να υποθέσουμε, λοιπόν, ότι η παρούσα επίσκεψη του Πάπα είναι για την Ιερά Σύνοδο πολύ μεγάλης σημασίας, ώστε θα έπρεπε να απευθυνθεί προς το "Πλήρωμα της Εκκλησίας" ; Οι λόγοι όμως τους οποίους η Ιερά Σύνοδος επικαλέστηκε για την έκδοση της Εγκυκλίου αυτής αναιρούν την "ιστορικότητα" της επίσκεψης του Πάπα, επειδή εστιάζονται σε δύο επιχειρήματα, τα οποία κυριολεκτικά αποδυναμώνουν τη σύνταξή της. Αποτελεί, για παράδειγμα, λόγο ισχυρό η έκδοση από την Ιερά Σύνοδο Εγκυκλίου, και μάλιστα μετά από "ενδελεχή" εξέταση του όλου θέματος, "επειδή εκφράζονται από μερικούς ανησυχίες και επιχειρείται από άλλους εκμετάλλευση της επικείμενης επίσκεψης στην Κύπρο του Πάπα"; Τόση σημασία είχαν "οι ανησυχίες μερικών" και η πρόθεση άλλων να "εκμεταλλευτούν" αυτή την επίσκεψη, ώστε να κριθεί αναγκαία η ασυνήθης τακτική της να εκδώσει Εγκύκλιο και μάλιστα να απαιτήσει από τους Ιερείς να τη διαβάσουν δύο Κυριακές; Στην παρούσα Εγκύκλιο προτάσσεται η διατύπωση, ότι "ο Πάπας έρχεται ως προσκεκλημένος του Προέδρου της Δημοκρατίας", παραγνωρίζοντας το γεγονός ότι Πρώτος ο οποίος προσκάλεσε τον Ηγέτη της Παπικής Εκκλησίας να επισκεφθεί την Κύπρο ήταν ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος Β΄, κατά τη μετάβασή του στο Βατικανό, λέγοντας τότε την παροιμιώδη φράση "Σας θέλουμε κοντά μας"! Γιατί η Ιερά Σύνοδος, και ο Αρχιεπίσκοπος προσωπικά, δεν ένιωσε να θίγεται το κύρος της Εκκλησίας Κύπρου με τη δήλωση ότι η επίσκεψη του Πάπα πραγματοποιείται, ύστερα από πρόσκληση του Προέδρου της Δημοκρατίας και ουχί του Προκαθημένου της Εκκλησίας Κύπρου; Εκτός κι αν ήθελε να αποσείσει τη μεγάλη ευθύνη για την εδώ παρουσία τού Ποντίφικα με την έκφραση της απλής συγκατάθεσής της. Εν τοιαύτη περιπτώσει, γιατί αυτή η "πρωτοστασία" της Εκκλησίας για την προβολή της επίσκεψης του Ποντίφικα και την "προστασία" του από "μερικούς ανήσυχους", όπως και από μερικά "ανεύθυνα στοιχεία", στις φωνές των οποίων το Πλήρωμα της Εκκλησίας θα πρέπει "να κωφεύσει"; Και εφόσον "ο Πάπας έρχεται ως προσκεκλημένος του Προέδρου της Δημοκρατίας", γιατί αυτός ο υπερβάλλων ζήλος από μέρους του Αρχιεπισκόπου και των συνεργατών του να αιτιολογήσουν την επίσκεψη και να απομονώσουν τους φωνασκούντες και τους ταραξίες, όταν αυτή η ευθύνη βαραίνει εξ ολοκλήρου την Κυβέρνηση; Μέχρι τώρα δεν εκδόθηκε καμία επίσημη ανακοίνωση, ούτε και έγινε οποιαδήποτε δήλωση από αρμόδιο κυβερνητικό φορέα γι' αυτή την επίσκεψη. Γιατί αυτόν τον άχαρο ρόλο να επωμιστεί η Εκκλησία Κύπρου και να χρεωθεί αποκλειστικά με όσα ελλείμματα θα καταγράψει η Ιστορία, σε σχέση με την επίσκεψη αυτή του Πάπα, η οποία θα πραγματοποιηθεί "για να προσκυνήσει στο χώρο του κηρύγματος των Αποστόλων Βαρνάβα και Παύλου"; Γιατί παραθεωρήθηκε η σημασία των όσων άλλων θα κάνει ο Ποντίφικας στην Κύπρο, όπως και πού θα διαμένει, γεγονός που επιφόρτισε το Δημόσιο με τόσες χιλιάδες ευρώ;
Προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση η προβολή του ισχυρισμού ότι ο Αρχιεπίσκοπος κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Πάπα θα συναντηθεί μαζί του και θα θέσει ενώπιόν του το θέμα της σύλησης των Ναών μας και της απαγόρευσης από τις κατοχικές αρχές της συντήρησης και λειτουργίας τους! Το ίδιο αίτημα ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος Β΄ περιέλαβε και στην προσφώνησή του προς τον Πάπα κατά την επίσκεψή του στο Βατικανό (16 Ιουνίου 2007). Έκτοτε όμως έχουν παρέλθει τρία χρόνια και ο Πάπας δεν έκανε απολύτως τίποτε, είτε διότι δεν θέλει είτε διότι δεν μπορεί. Γιατί, λοιπόν, να επενδύουμε στην επίσκεψη αυτή φρούδες ελπίδες, όταν η πραγματικότητα άλλα μας διδάσκει; Από την επικείμενη επίσκεψη του Πάπα στην Κύπρο, όχι μόνο δεν αναμένουμε τίποτε το ουσιαστικό, αλλά ανησυχούμε και για τις α ρ ν η τ ι κ έ ς ε π ι π τ ώ σ ε ι ς της τόσο από άποψη εκκλησιολογική όσο και από άποψη εθνική. Η εκ των υστέρων πιθανή αναγνώριση του λάθους της πρόσκλησης και του προγράμματος της επίσκεψης δεν θα επανορθωθεί με τίποτε, διότι θα έχει περάσει στις δέλτους της Ιστορίας και άρα θα είναι αδύνατη οποιαδήποτε διορθωτική κίνηση. Θα κλείσουμε τη σύντομη αναφορά μας στην επικείμενη επίσκεψη του Πάπα με τη φράση του Λαοκόοντα προς τους Τρώες, για να μην δεχτούν τον Δούρειο Ίππο, που τους άφησαν οι Δαναοί (=Έλληνες), Timeo Danaos et dona ferentes, δηλ. φοβούμαι τους Δαναούς και δώρα φέροντας. Είμαστε επιφυλακτικοί απέναντι στον Πάπα, ανεξάρτητα με ποιες διαθέσεις θα έλθει στην Κύπρο.
5 σχόλια:
Επειδή η Ένωση των Χριστιανών είναι μέσα στα πλαίσια του "Ενός ποιμνίου" του Χριστού, οι συζητήσεις για την Ένωση είναι χρήσιμες πάντοτε.
Τα 85 έτη ζωής σας (έτσι γράφετε στο Προφίλ σας), σεβαστέ Αιμίλιε, δεν φαίνεται να σας έκαναν καλό γνώστη της πατερικής θεολογίας γύρω από τα ζητήματα των διαλόγων με τους αιρετικούς. Οι συζήτησεις δεν πρέπει να γίνονται για την Ένωση (ενώνεται κάτι που είναι διασπασμένο στα δύο) αλλά για την επιστροφή των αιρετικών Παπικών (και άλλων) στη Μία αδιάσπαστη, αδιαίρετη Ορθόδοξη Εκκλησία.
Γ.
Νομίζω απάντηση εμπεριστατωμένη στις θέσεις του κ. Αιμίλιου δίνει το μνημειώδες κήρυγμα "θάλασσα και βουνο οδηγούν στον ουρανό" του π. Τιμόθεου Κιλίφη.
Τελεβάντε ξέχασες ότι ο π.Κιλίφης υποστήριξε τον Ζακύνθου στις δηλώσεις του υπερ των προγαμιαίων σχέσεων; Επικαλείσαι λοιπόν αιρετικούς;
Φ.
Αγαπητέ ανώνυμε Φ.
Να είσαι καλά! Μέ έκανες και γέλασα μέχρι δακρύων! Και ξέρεις αδελφέ μου! Δεν είναι και πολλά που μας προκαλούν γέλια τελευταία.
Ωστε δεν κατάλαβες ότι όσες φορές παραπέμπω σε διάφορα ιστολόγια για πολλά θέματα στο κήρυγμα του π. Κιλίφη εννοώ ότι πρόκειται για πράγμα γελώτων άξιο;
Πίστεψέ με. Το άκουσα πριν 35 χρόνια στη Μονή Πεντέλης με τρεις άλλους φίλους που σήμερα είναι κληρικοί και μοναχοί στην Κύπρο και στο Αγιον Ορος και το διασκεδάσαμε όσο δεν φαντάζεσαι.
Δημοσίευση σχολίου