ΨΗΦΙΣΜΑ ΘΕΟΛΟΓΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ, ΑΡΤΑΣ, ΠΡΕΒΕΖΑΣ, ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ, ΛΕΥΚΑΔΑΣ ΚΑΙ ΚΕΡΚΥΡΑΣ
Σήμερα ημέρα Σάββατο 23 Οκτωβρίου 2010 στην Ηγουμενίτσα Θεσπρωτίας πραγματοποιήθηκε κατόπιν προσκλήσεως του Σχολικού Συμβούλου Θεολόγων κ. Σιούλη Τριαντάφυλλου Επιμορφωτική Ημερίδα για τους Θεολόγους Ηπείρου, Κέρκυρας και Λευκάδας με την παρουσία σχεδόν όλων. Μεταξύ των πολύ σπουδαίων θεμάτων που απασχόλησαν τους παρισταμένους στην Ημερίδα, συζητήθηκε και το σχέδιο προγράμματος που πρότεινε επιτροπή του Υπουργείου Παιδείας για την αναμόρφωση των σπουδών στο Λύκειο.
Οι θεολόγοι καθηγητές της περιφέρειας Ηπείρου, Κέρκυρας και Λευκάδας, ομόφωνα δηλώνουμε τα εξής:
1. Κοινή διαπίστωση είναι πως το Λύκειο με τον τρόπο που λειτουργεί, με τα υφιστάμενα αναλυτικά προγράμματα σπουδών και την σύνδεσή του με την προετοιμασία των μαθητών για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, έχει χάσει στην ουσία τη μορφωτική αυτοτέλειά του......
Επίσης με την εξειδίκευση και ανάπτυξη δεξιοτήτων που προσφέρει, έχει χάσει τον κύριο σκοπό του, αυτόν της προσφοράς γενικής παιδείας και ολόπλευρης μόρφωσης.
2. Με τις προτάσεις που διέρρευσαν στον τύπο για το νέο Λύκειο παρατηρούμε πως δεν λύνονται τα παραπάνω προβλήματα. Επιπρόσθετα οι μαθητές θα μείνουν εθνικά αποχρωματισμένοι και θρησκευτικά αμόρφωτοι χωρίς επαρκή γνώση της παράδοσής τους και του πολιτισμού τους, χωρίς ηθικά ερείσματα, άρα χωρίς ρίζες, αδύναμοι να κατανοήσουν και να ερμηνεύσουν σύγχρονα πολύπλοκα προβλήματα, συμπεριφορές και καταστάσεις στο παγκόσμιο γίγνεσθαι που έχουν να κάνουν με το θρησκευτικό φαινόμενο, αφού θα αναγκασθούν εκ των πραγμάτων να έχουν μονόπλευρη μόρφωση.
3. Θεωρούμε αδιανόητο να παραβλέπεται το Σύνταγμα και οι Νόμοι του κράτους, που ορίζουν σαφέστατα πως «η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του κράτους και έχει ως σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες» (Σύνταγμα της Ελλάδας), πως «σκοπός της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι να συμβάλλει στην ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών, ώστε, ανεξάρτητα από φύλο και καταγωγή, να έχουν τη δυνατότητα να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες και να ζήσουν δημιουργικά» και πως πρέπει «....να γίνουν οι μαθητές ελεύθεροι και δημοκρατικοί πολίτες, να υπερασπίζονται τη δημοκρατία και να διακατέχονται από πίστη στην πατρίδα και προς τα γνήσια στοιχεία της ορθόδοξης χριστιανικής παράδοσης» (Νόμος 1566/85).
4. Η περαιτέρω υποβάθμιση, για διαφόρους λόγους, του ΜτΘ και της θρησκευτικής αγωγής γενικότερα στην Β/θμια εκπ/ση θα έχει στην ουσία ως αποτέλεσμα και την παύση των διορισμών, οδηγώντας στην ανεργία και την εξαθλίωση πολλούς συναδέλφους. Η πρόταση που και παλαιότερα είχε κατατεθεί για διορισμό Θεολόγων και στην Α/θμια εκπαίδευση λόγω των πολλών ιδιαιτεροτήτων της θρησκευτικής αγωγής, εκτιμούμε πως πρέπει να επανεξετασθεί.
5. Για όλους αυτούς τους λόγους δηλώνουμε την αντίθεσή μας στην επιπλέον διαφαινόμενη αποδυνάμωση της θρησκευτικής αγωγής στα Λύκεια της χώρας μας, αφού ουσιαστικά με το σχέδιο που δημοσιεύθηκε λιγότεροι από το ένα τρίτο των μαθητών, πιθανόν να επιλέξουν το ΜτΘ. Η διατήρηση του υποχρεωτικού χαρακτήρα του σε όλο το Λύκειο και η ένταξή του σε ένα υποχρεωτικό πρόγραμμα σπουδών που θα εξασφαλίζει την ολόπλευρη μόρφωση των μαθητών με προσφορά γενικών γνώσεων για όλους, όπως περιγράφονται στο Σύνταγμα και τους νόμους του Κράτους αλλά και τις συστάσεις του Συμβουλίου της Ευρώπης, θα καταστήσει κεντρικό το ρόλο του, υπηρετώντας έτσι και την μορφωτική αυτοτέλειά του, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στη διατήρηση της ιστορικής μας συνέχειας και κοινωνικής συνοχής.
6. Απαιτούμε από το Υπουργείο Παιδείας και την Εκκλησία της Ελλάδος σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων, η οποία εκπροσωπεί τον κλάδο μας και την στηρίζουμε, να συζητήσουν το θέμα και να δώσουν την ενδεδειγμένη λύση. Δεν είναι δυνατόν όταν προτείνονται αλλαγές τέτοιου βεληνεκούς και συγκροτούνται επιτροπές για την σύνταξη νέων αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών και τη συγγραφή νέων βιβλίων, να παραγκωνίζονται οι φυσικοί φορείς που εκπροσωπούν τους κλάδους των εκπαιδευτικών, όπως είναι οι επιστημονικές τους Ενώσεις, το Π.Ι. και οι Θεολογικές Σχολές. Θεωρούμε δε αξιοπερίεργη την αναγγελία νέων αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών για την υποχρεωτική εκπαίδευση και αδιανόητη την διάθεση κονδυλίων γι’ αυτό το σκοπό σε δύσκολους οικονομικά καιρούς, την στιγμή που πολύ πρόσφατα (2006-2007) απέκτησε η υποχρεωτική εκπαίδευση νέα βιβλία για όλα τα μαθήματα, τα οποία ακόμη δεν έχουν τελικά αξιολογηθεί από τους διδάσκοντες, όπως προβλέπονταν.
Ηγουμενίτσα , 23 Οκτωβρίου 2010
Επίσης με την εξειδίκευση και ανάπτυξη δεξιοτήτων που προσφέρει, έχει χάσει τον κύριο σκοπό του, αυτόν της προσφοράς γενικής παιδείας και ολόπλευρης μόρφωσης.
2. Με τις προτάσεις που διέρρευσαν στον τύπο για το νέο Λύκειο παρατηρούμε πως δεν λύνονται τα παραπάνω προβλήματα. Επιπρόσθετα οι μαθητές θα μείνουν εθνικά αποχρωματισμένοι και θρησκευτικά αμόρφωτοι χωρίς επαρκή γνώση της παράδοσής τους και του πολιτισμού τους, χωρίς ηθικά ερείσματα, άρα χωρίς ρίζες, αδύναμοι να κατανοήσουν και να ερμηνεύσουν σύγχρονα πολύπλοκα προβλήματα, συμπεριφορές και καταστάσεις στο παγκόσμιο γίγνεσθαι που έχουν να κάνουν με το θρησκευτικό φαινόμενο, αφού θα αναγκασθούν εκ των πραγμάτων να έχουν μονόπλευρη μόρφωση.
3. Θεωρούμε αδιανόητο να παραβλέπεται το Σύνταγμα και οι Νόμοι του κράτους, που ορίζουν σαφέστατα πως «η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του κράτους και έχει ως σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες» (Σύνταγμα της Ελλάδας), πως «σκοπός της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι να συμβάλλει στην ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών, ώστε, ανεξάρτητα από φύλο και καταγωγή, να έχουν τη δυνατότητα να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες και να ζήσουν δημιουργικά» και πως πρέπει «....να γίνουν οι μαθητές ελεύθεροι και δημοκρατικοί πολίτες, να υπερασπίζονται τη δημοκρατία και να διακατέχονται από πίστη στην πατρίδα και προς τα γνήσια στοιχεία της ορθόδοξης χριστιανικής παράδοσης» (Νόμος 1566/85).
4. Η περαιτέρω υποβάθμιση, για διαφόρους λόγους, του ΜτΘ και της θρησκευτικής αγωγής γενικότερα στην Β/θμια εκπ/ση θα έχει στην ουσία ως αποτέλεσμα και την παύση των διορισμών, οδηγώντας στην ανεργία και την εξαθλίωση πολλούς συναδέλφους. Η πρόταση που και παλαιότερα είχε κατατεθεί για διορισμό Θεολόγων και στην Α/θμια εκπαίδευση λόγω των πολλών ιδιαιτεροτήτων της θρησκευτικής αγωγής, εκτιμούμε πως πρέπει να επανεξετασθεί.
5. Για όλους αυτούς τους λόγους δηλώνουμε την αντίθεσή μας στην επιπλέον διαφαινόμενη αποδυνάμωση της θρησκευτικής αγωγής στα Λύκεια της χώρας μας, αφού ουσιαστικά με το σχέδιο που δημοσιεύθηκε λιγότεροι από το ένα τρίτο των μαθητών, πιθανόν να επιλέξουν το ΜτΘ. Η διατήρηση του υποχρεωτικού χαρακτήρα του σε όλο το Λύκειο και η ένταξή του σε ένα υποχρεωτικό πρόγραμμα σπουδών που θα εξασφαλίζει την ολόπλευρη μόρφωση των μαθητών με προσφορά γενικών γνώσεων για όλους, όπως περιγράφονται στο Σύνταγμα και τους νόμους του Κράτους αλλά και τις συστάσεις του Συμβουλίου της Ευρώπης, θα καταστήσει κεντρικό το ρόλο του, υπηρετώντας έτσι και την μορφωτική αυτοτέλειά του, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στη διατήρηση της ιστορικής μας συνέχειας και κοινωνικής συνοχής.
6. Απαιτούμε από το Υπουργείο Παιδείας και την Εκκλησία της Ελλάδος σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων, η οποία εκπροσωπεί τον κλάδο μας και την στηρίζουμε, να συζητήσουν το θέμα και να δώσουν την ενδεδειγμένη λύση. Δεν είναι δυνατόν όταν προτείνονται αλλαγές τέτοιου βεληνεκούς και συγκροτούνται επιτροπές για την σύνταξη νέων αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών και τη συγγραφή νέων βιβλίων, να παραγκωνίζονται οι φυσικοί φορείς που εκπροσωπούν τους κλάδους των εκπαιδευτικών, όπως είναι οι επιστημονικές τους Ενώσεις, το Π.Ι. και οι Θεολογικές Σχολές. Θεωρούμε δε αξιοπερίεργη την αναγγελία νέων αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών για την υποχρεωτική εκπαίδευση και αδιανόητη την διάθεση κονδυλίων γι’ αυτό το σκοπό σε δύσκολους οικονομικά καιρούς, την στιγμή που πολύ πρόσφατα (2006-2007) απέκτησε η υποχρεωτική εκπαίδευση νέα βιβλία για όλα τα μαθήματα, τα οποία ακόμη δεν έχουν τελικά αξιολογηθεί από τους διδάσκοντες, όπως προβλέπονταν.
Ηγουμενίτσα , 23 Οκτωβρίου 2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου