2/11/10

Γιώργος Βούλγαρης, Θεολογώντας στο ελληνικό σχολείο του σήμερα…

Θεολογώντας στο ελληνικό σχολείο του σήμερα…
Γράφει ο Γιώργος Βούλγαρης, Θεολόγος - Εκπαιδευτικός
Παρακολουθούμε εδώ και πολύ καιρό, όπως όλοι οι συνά­δελφοι άλλωστε, τις εξελίξεις στο μάθημα των θρησκευτι­κών, τη σχετική συζήτηση γύρω από τα ζητήματα που έχουν προκύψει, τις διάφορες απόψεις που κατά καιρούς διατυ­πώνονται από πολλούς, καθώς και την όποια πολεμική ανα­πτύσσεται εναντίον του συγκε­κριμένου διδακτικού αντικει­μένου.
Στο παρόν άρθρο δεν πρό­κειται να αναφερθούμε στους πολέμιους του μαθήματος, καθώς, σύμφωνα με τη γνώμη μας, δεν έχουν μόνο αυτοί μερίδιο ευθύνης για την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει, σή­μερα, η διδασκαλία του μαθή­ματος στα σχολεία μας. Σκοπός μας είναι να γίνει αφορμή για μια γόνιμη αυτοκριτική στο χώ­ρο των θεολόγων, εκπαιδευτικών ή μη, διότι φαίνεται να φέ­ρουν και αυτοί σημαντικό ποσο­στό ευθύνης για τη συνεχή και κλιμακούμενη απαξίωση του μαθήματος, όσο και αν αυτό ακούγεται περίεργο ή αντιφατικό.....
Όλοι μας βιώνουμε -για δια­φορετικούς ίσως λόγους ο καθένας- την αγωνία της μείωσης των ωρών διδασκαλίας ή ακό­μη και της κατάργησης του μαθήματος, που αποτελεί το χει­ρότερο σενάριο, καθώς προ­στάζουν οι σύγχρονες «φιλε­λεύθερες», «εκσυγχρονιατικές», «μετανεωτερικές» φω­νές, οι οποίες συνδέουν το μά­θημα με «σκοτεινές» κοινωνι­κοπολιτικές καταστάσεις του νεοελληνικού παρελθόντος, με «συντηρητικές» κοινωνικο­πολιτικές δυνάμεις, με μια «ξεπερασμένη» ιστορικά νεο­ελληνική κοινωνία, που ακόμη διατηρεί και εθνική (= ελληνι­κή) μνήμη και θρησκευτική (=ορθόδοξη). Ποιός, λοιπόν, ο ρόλος του θεολόγου σήμερα και κάτω από όλες αυτές τις συνθήκες; Πώς πρέπει να λει­τουργήσουμε μέσα σε έναν κόσμο, που πλέον αμφισβητεί τα πάντα, εκτός από τη δουλεία που σταδιακά και τόσο επιτη­δευμένα του επιβάλλουν;

Κάποιοι θα προτρέξουν και θα απαντήσουν πως διοργανώ­νεται πλέον μεγάλος αριθμός επιμορφωτικών σεμιναρίων και έτσι ο θεολόγος εκπαιδευτικός έχει τη δυνατότητα της συ­νεχούς επιμόρφωσης τόσο σε θέματα του αντικειμένου του, όσο και σε θέματα της διδακτι­κής και της παιδαγωγικής επι­στήμης. Δεν γίνεται λόγος για την επιμόρφωση και την μετεκ­παίδευση συναδέλφων, που α­ναμφισβήτητα είναι απαραίτητη και πολύ σημαντική, αλλά πα­ραμένει σε θεωρητικό μόνο ε­πίπεδο, ως επί το πλείστον. Το ενδιαφέρον μας στρέφεται στην ουσία, στον πυρήνα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, στην πραγματικότητα, δηλαδή, των 45 λεπτών μαθήματος στη σχο­λική τάξη. Θα ήταν απογοητευ­τικό, άραγε, αν κάποιοι υποστη­ρίζαμε ότι η κατάσταση σχετικά με το μάθημά μας είναι τραγική; Η έλλειψη ουσιαστικής θεολο­γικής κατάρτισης αρκετών συ­ναδέλφων, ο αναπόφευκτος λαϊκισμός μεγάλης μερίδας αυτών στην προσέγγιση των μαθητών, γονέων και σχολικών διευθύνσεων, αφού δεν έχου­με τη δυνατότητα να τους δεί­ξουμε έναν τρόπο ορθής εκ­κλησιαστικής προσέγγισης σε καίρια ζητήματα, ακόμα και η συμπόρευση με το κυρίαρχο ρεύμα των αρνητών του μαθή­ματος (βλ. διαμάχη για τον χα­ρακτήρα των θρησκευτικών), προκειμένου να γίνουμε αρε­στοί και να διατηρήσουμε το δικαίωμα βιοπορισμού ως καθη­γητές... άσχετα από το τι τελικά θα διδάξουμε στο άμεσο μέλ­λον (!), όλα αυτά οδηγούν στην πράξη σε φαινόμενο, όπως:

- Αρκετοί συνάδελφοι να α­ναλώνονται σε θέματα, όπως: «μαγεία, εξορκισμοί, δαιμονι­σμός» και τα συναφή «πιασάρικα» ζητήματα.

- Αλλοι να θεωρούν ότι θα γίνουν αγαπητοί στα παιδιά, σπαταλώντας τη διδακτική ώρα με ανέκδοτα, ή ατέρμονες συ­ζητήσεις γύρω από διάφορα θέ­ματα, χωρίς κανέναν διδακτικό στόχο.

- Αλλοι, πάλι, να έχουν κα­ταργήσει το μάθημα, πολλές φορές και με τις ευλογίες των διευθυντών των εκπαιδευτι­κών μονάδων στις οποίες ανήκουν, και να το έχουν υποβιβά­σει σε «ώρα του παιδιού» -πό­σο οικεία, πλέον, μας είναι αυ­τή η φράση για ορισμένα μαθή­ματα του ελληνικού σχολείου (!).

- Περιττό να σημειώσουμε πόσοι από εμάς είμαστε παντελώς αδιάβαστοι ακόμη και στα βασικά, ενώ είναι ζητούμενο να έχουμε μελετήσει επισταμέ­νως τη διδακτική ενότητα του σχολικού βιβλίου, την οποία θα διδάξουμε την επόμενη ημέρα στη σχολική τάξη, με συνέπεια οι μαθητές, να μας «στήνουν», κυριολεκτικά, «στον τοίχο».

- Τέλος, υπάρχουν και συνά­δελφοι, ο υπερβολικός ζήλος των οποίων τους καθιστά, πολ­λές φορές, μονοδιάστατους, α­πόμακρους στην παιδική και εφηβική ψυχή, ή γίνονται αφορ­μή κάποια παιδιά να αντιπαθή­σουν το μάθημα.

Κατόπιν αυτών των καταστά­σεων, που ενδεικτικά παραθέ­σαμε, αλλά και πολλών ακόμη, ίσως να στεναχωρήσαμε πολ­λούς συναδέλφους, οι οποίοι πιθανώς να μας θεωρούν υ­περβολικούς. Και όμως δεν εί­μαστε... θα αρκούσε μια ενδει­κτική περιήγηση σε σχολεία της Αθήνας και της ελληνικής περι­φέρειας, προσωπική επαφή και συζήτηση με μαθητές και συναδέλφους, για να κατανοήσει ο καθένας την πραγματικότητα αυτήν. Βέβαια, δεν είναι δυνα­τόν να αγνοηθούν οι συνάδελ­φοι, που καθημερινά διεξάγουν τεράστιους αγώνες μέσα και έ­ξω από τις τάξεις, διαβάζουν και ενημερώνονται καθημερι­νά, αγαπούν και πιστεύουν αυ­τό που κάνουν και πολλοί έ­χουν καταφέρει το μάθημα τους να καθίσταται -χωρίς υπερβολή- το αγαπημένο μάθημα των παιδιών, χωρίς αυτό να σημαί­νει τη μετατροπή της σχολικής τάξης σε «παιδική χαρά».

Πριν φτάσουμε να εξετάσου­με ποιοι και με ποιους τρόπους πολεμούν το μάθημα των θρη­σκευτικών, ας κάνουμε πρώτα την αυτοκριτική μας. Ας δούμε τι έχουμε κάνει εμείς για το μά­θημα. Πρώτα εμείς θα δώσου­με αξία στο αντικείμενο που δι­δάσκουμε και μετά οι άλλοι. Χρειαζόμαστε, επομένως, πρά­ξεις. Πολλοί από εμάς γράφου­με άρθρα ή ολόκληρα βιβλία, κάνουμε ομιλίες, επιμορφώνουμε άλλους, εκδίδουμε βοη­θήματα. Όμως, όλα σε θεωρητι­κό επίπεδο, και τελικά το μόνο που αποκομίζουμε είναι τα συγχαρητήρια που δίνουμε ο έ­νας στον άλλον για το πόσο ω­ραία τα είπαμε ή το πόσο ωραία τα γράψαμε, χωρίς να αφήνου­με στους μαθητές μας καμμία ουσιαστική παρακαταθήκη.

Κάποτε διάβασα την μελέτη ενός συναδέλφου για την ε­φαρμογή της ομαδοσυνεργατικής μεθόδου στην Γ' Λυκείου. Τη βρήκα ενδιαφέρουσα, αλλά με τα σημερινά δεδομένα μάλ­λον μη εφαρμόσιμη. Σε συζήτη­ση που είχα μαζί του, προσπά­θησε να με πείσει για το αντίθε­το και ότι πολλοί τον είχαν συγχαρεί γι' αυτήν. Μπορείτε να φανταστείτε την έκπληξή μου, όταν μου είπε ότι ποτέ δεν είχε διδάξει στην Γ' Λυκείου, καθώς η οργανική του θέση ήταν σε γυμνάσιο;

Τέλος, αποτελεί καίριο ερώ­τημα για ποιο λόγο κάποιοι από εμάς δυσκολεύονται να δε­χθούν τον ομολογιακό χαρα­κτήρα του μαθήματος των θρη­σκευτικών. Γιατί πρέπει να ανα­ζητάμε νέο χαρακτήρα στο μά­θημα μας, τη θρησκειολογική, την κοινωνιολογική ή τη φιλο­σοφική πλευρά του αντικειμέ­νου, ενώ παραμερίζουμε προ­κλητικά τον πλούτο της Ορθο­δοξίας και τον απελευθερωτικό χαρακτήρα του Ευαγγελίου; Το μάθημα είναι ομολογιακό και όχι θρησκευτικός προσηλυτισμός ή προπαγάνδα. Αλλωστε, Θρησκευτικά, Ιστορία, Γεωγραφία και παρόμοια μαθήματα εί­ναι μαθήματα που διαρκώς βρίσκονται στο στόχαστρο «προο­δευτικών» και «φιλελεύθε­ρων» φωνών -λες και οι υπό­λοιποι θέλουμε σκοταδισμό και οπισθοδρόμηση (!)-, διότι διαμορφώνουν εθνική και θρη­σκευτική συνείδηση. Ας μην ξεχνάμε, στο σημείο αυτό, και την κοινωνική διάσταση της Ορθο­δοξίας, η διδασκαλία της οποί­ας είναι «βόμβα» στα θεμέλια ενός παγκοσμιοποιημένου κα­ταναλωτικού μοντέλου μελλο­ντικής κοινωνίας, που κτίζουν όλες αυτές οι «φωνές»...

Ο θεολόγος καθηγητής έχει «έναν Γολγοθά να ανέβει». Αυ­τή είναι η αλήθεια και αυτή εί­ναι και η χαρά του. Στο τέλος, ό­μως, οι μαθητές, τελειώνοντας το σχολείο, θυμούνται όλους ε­κείνους τους καθηγητές που τους μιλούσαν με βάση την α­λήθεια, και όχι αυτούς που τους «χάιδευαν τα αυτιά», προκει­μένου να καταστήσουν τη δου­λειά τους πιο εύκολη.

Εάν εμείς υποστηρίξουμε α­ληθινά το μάθημά μας, πολύ δύσκολα αυτό θα απειληθεί α­πό άλλους εξωτερικούς παράγοντες.

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Συνάδελφε,πολυ σωστές οι διαπιστώσεις σου!
Νικόδημος απο Βόλο,

Ανώνυμος είπε...

Δεν αναφέρεται πουθενά ότι το άρθρο αυτό του αγαπητού φίλου και συναδέλφου μας έχει δημοσιευθεί στην εφημερίδα ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ, φύλλο 831 (1144) της Πέμπτης 14 Οκτωβρίου 2010. Εκεί το πρωτοδιάβασα και είναι πολύ ευχάριστη έκπληξη που το συναντάω και σε εσάς. Δεν θα έπρεπε, όμως, για λόγους δεοντολογίας να αναφέρουμε και την πηγή;
Ευχαριστώ!

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)