Τόν Ἱερόν Κλῆρον καί τόν Χριστώνυμον Λαόν τῆς καθ΄ἡμᾶς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Κυθήρων καί Ἀντικυθήρων
«Εὐλόγησον, Κύριε, τόν στέφανον τοῦ ἐνιαυτοῦ τῆς χρηστότητός Σου»
Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί καί Συλλειτουργοί,
Ἀδελφοί μου Χριστιανοί, τέκνα μου ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά.
Διανύουμε μέ τήν χάριν τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ τίς πρώτες ἡμέρες τοῦ νέου σωτηρίου ἐκκλησιαστικοῦ ἔτους 2011-2012. Εἴμαστε στήν ἀρχή τοῦ καινούργιου ἐκκλησιαστικοῦ χρόνου. Στήν ἔναρξι τῆς ἀνακυκλήσεως τῶν ἁγίων Δεσποτικῶν καί Θεομητορικῶν ἑορτῶν καί τοῦ Ἁγιολογίου τῆς Ἐκκλησίας μας...
Μία νέα ἀρχή στήν πνευματική καί ἐκκλησιαστική μας ζωή. Μιά, ἀκόμη, εὐκαιρία ἀνασυντάξεως καί ἀνανεώσεως τῶν πνευματικῶν προσπαθειῶν καί ἀγώνων μας. Μιά ἐπί πλέον ἀφορμή ἀναθεωρήσεως καί ἀναβαθμίσεως σκέψεων, λόγων, λογισμῶν καί πράξεων. Μιά νέα πίστωσις χρόνου -ἐκκλησιαστικοῦ χρόνου ἀπό τόν Πανάγαθο Κύριό μας στή ζωή μας.
Μέ τήν πολύτιμη αὐτή εὐκαιρία, πού μᾶς χαρίζει ὁ Πολυεύσπλαγχνος Κύριος καί Θεός μας, ἄς μοῦ ἐπιτραπῇ νά κάμω ὡς ἐλέῳ Θεοῦ Ἐπίσκοπος καί Ποιμενάρχης σας ὡρισμένες σκέψεις, ἐπισημάνσεις καἰ ὑποδείξεις γιά τήν διανυόμενη ἤδη νέα ἐκκλησιαστική μας χρονιά, γιά τήν ὠφέλεια καί τήν οἰκοδομή ὅλων μας καί τῆς Τοπικῆς μας Ἐκκλησίας.
Πρῶτον. Τό νέο ἐκκλησιαστικό ἔτος νά εἶναι χρόνος πιό συνειδητῆς καί εὐάρεστης Θείας Λατρείας ἀπό μέρους μας. Νά προσεγγίσωμε περισσότερο γνωσιολογικά καί βιωματικά- ἐμπειρικά τήν λειτουργική καί λατρευτική ζωή τῆς Ἁγίας μας Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας.
Ἤδη, ἀπό τήν πρώτη Κυριακή τοῦ Σεπτεμβρίου τό Γραπτό Θεῖο Κήρυγμα ἀφορᾶ σέ θέματα Θείας Λατρείας καί Λειτουργικά (Ἱστορία καί ἐξέλιξις τῆς Θ.Λατρείας, ἔννοια καί προσδιορισμός τῆς ἀληθινῆς Θ.Λατρείας, ἑρμηνεία καί κατανόησις τῶν ἱερῶν κειμένων καί τῶν τελουμένων στή Θ. Λατρεία, σωστή προετοιμασία καί τρόποι μεθέξεως καί ἐνσυνειδήτου συμμετοχῆς μας εἰς αὐτήν, καί ἰδιαιτέρως τῶν παιδιῶν μας, καί ἀποκτήσεως μυστηριακῆς καί ἁγιοπνευματικῆς ζωῆς κ.ἄ.). Αὐτό μέ τήν βοήθεια τοῦ Θεοῦ θά συνεχισθῇ καθ' ὅλη τήν ἐκκλησιαστική αὐτή χρονιά καί ἄν χρειασθῇ θά ἐπεκταθῇ καί στίς ἑπόμενες. Δέν εἶναι ὀρθό νά ἀγνοοῦμε βασικά καί θεμελιώδη θέματα τῆς Θ.Λατρείας ἤ νά συγχέωμε τήν Λατρεία τοῦ Θεοῦ μέ προλήψεις καί προκαταλήψεις, μέ δεισιαιμονίες καί διάφορες ἀντιλήψεις προχριστιανικῶν ἐποχῶν.
Δεύτερον. Ἡ κατ' ἰδίαν προσευχή καί ὁ τακτικός Ἐκκλησιασμός. Ἡ ἐπίτευξις τῶν ἱερῶν στόχων καί σκοπῶν τῆς Θείας Λατρείας εὐοδώνεται μέ τήν καλλιέργεια τῆς κατ' ἰδίαν προσευχῆς καί μέ τόν τακτικό ἐκκλησιασμό μας. Ἡ προσωπική μας προσευχή δέν πρέπει νά περιορίζεται σέ λίγες συγκεκριμένες χρονικές στιγμές καί οὔτε σέ μιά ξηρή καί τυποποιημένη ἐπικοινωνία μέ τόν Θεό. Εἶναι ἀνάγκη νά γίνεται συχνά καί μέσα σέ ἀτμόσφαιρα ἀγαπητικῆς κοινωνίας καί ἐξαρτήσεως τῆς ζωῆς καί τοῦ μέλλοντός μας ἀπό τόν Θεό Πατέρα, τόν Υἱό τοῦ Θεοῦ καί τό Πανάγιο Πνεῦμα.
Τό νά σταθοῦμε λίγες στιγμές τυπικά καί ὑποχρεωτικά μπροστά στήν εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ ἤ τῆς Παναγίας μας, ἤ τό νά ἐκκλησιασθοῦμε πιεστικά ἤ ἀπό κάποια συνήθεια μερικές Κυριακές καί ἑορτές αὐτό δέν σημαίνει τίποτε καί δέν λέγεται συνειδητή συμμετοχή στήν Θεία Λατρεία. Οὔτε πάλιν ὠφελεῖ ἤ οἰκοδομεῖ τό νά ἀνάψωμε τό κερί στήν Ἐκκλησία καί ἀμέσως νά ἐξέλθωμε τοῦ Ναοῦ καί νά συζητᾶμε ἔξω καθ' ὅλη τήν ὥρα τῆς Θείας Λατρείας. Μέ τήν κατ' ἰδίαν προσευχή θερμαίνεται καί πυρακτώνεται ἡ καρδία τοῦ πιστοῦ καθώς κοινωνεῖ καί ἑνώνεται μέ τόν Πλάστη καί Δημιουργό του. Καί μέ τόν ἐνσυνείδητο ἐκκλησιασμό του ἑνώνεται ὀργανικά μέ τό ἅγιο Σῶμα τῆς Ἐκκλησίας μας, τῆς ὁποίας κεφαλή εἶναι ὁ Χριστός.
Τρίτον. Μελέτη καί ἀκρόασις τοῦ Λόγου τοῦ Θεοῦ. Μέσα στήν ταραγμένη καί συγχυσμένη σημερινή ἐποχή τῆς ποικιλόμορφης κρίσεως μόνον ὁ Χριστός, ὁ ἄρχων τῆς εἰρήνης καί ὁ Θεῖος Λόγος Του, γραπτός καί προφορικός, Εὐαγγελικός καί Πατερικός ἀναπαύουν καί ἠρεμοῦν τόν ἄνθρωπο. Ἐκτός ἀπό τό προφορικό καί γραπτό Θ. Κήρυγμα, πού ἀνελλιπῶς ἀκούεται στούς Ἱερούς Ναούς μας κάθε Κυριακή καί ἑορτή, ἐκφωνεῖται ἀπό τούς τοπικούς μας Ραδιοφωνικούς σταθμούς, καί μέσῳ τοῦ διαδικτύου, μέ τή σύνδεσί σας μέ τήν ἱστοσελίδα τῆς Ἱ. Μητροπόλεώς μας, γιά ἕκτη συνεχόμενη χρονιά, χωρίς κενά καί διακοπές, «Τό Μήνυμα τῆς Κυριακῆς» τοῦ Μητροπολίτου σας μέ ἐκλεκτή ἐκκλησιαστική μουσική, παράθεσι διδασκαλίας Ἁγίων Πατέρων καί Ἐκκλησιαστικῶν Διδασκάλων καί διαφόρων ἐπικαίρων παραδειγμάτων.
Ἀκόμη, τά Κατηχητικά Σχολεῖα, πού θά ξαναρχίσουν τό τελευταῖο 10ήμερο τοῦ Σεπτεμβρίου ἡ λειτουργία τῆς Λέσχης παιγνιδιῶν στό Λεοντσίνειο Πνευματικό Κέντρο τοῦ Κεραμωτοῦ, οἱ Κύκλοι μελέτης Ἁγίας Γραφῆς στή Χώρα, τό Λιβάδι καί τόν Ποταμό, τά σεμινάρια τῶν Σχολῶν Γονέων στή Χώρα καί στό Ποταμό κάθε μήνα, οἱ ἐκκλησιασμοί τῶν Σχολείων μας μέ τά ἐπίκαιρα σύντομα κηρύγματα καί ὡρισμένες εἰδικές ὁμιλίες ἀπό τά Ραδιόφωνα τῶν Κυθήρων συντελοῦν στήν πνευματική οἰκοδομή μέ τήν μελέτη καί ἀκρόασι τοῦ Λόγου τοῦ Θεοῦ.
καί Τέταρτον. Σεβασμός τῆς ἁγίας ἡμέρας τῆς Κυριακῆς καί τῶν ἐκκλησιαστικῶν ἑορτῶν.
Ἡ Κυριακή εἶναι ἡ πρώτη καί μεγάλη ἡμέρα τῆς ἑβδομάδος καί εἶναι ἡ κατ' ἐξοχήν ἡμέρα τοῦ Κυρίου μας, ὅπως τό λέγει τό ὄνομά της. Εἶναι ἡ πρώτη καί κυρία ἡμέρα ἐκκλησιασμοῦ, ἁγιασμοῦ, Θείας Λατρείας, καλῶν ἔργων καί ψυχικῆς ἀναπαύσεως. Δέν εἶναι ἡμέρα ἀπεριορίστου ὕπνου, συναλλαγῶν καί παζαριῶν, καί μάλιστα τήν ὥρα τῆς Θείας Λειτουργίας, ξεφαντώματος, γλεντιῶν καί διασκεδάσεων, ἐκδρομῶν, ξέφρενης καί ἀνέμελης ζωῆς κ.ἄ.
Ὁ πιστός Χριστιανός ἀπό τό Σαββατόβραδο ἐγκρατεύεται καί προετοιμάζεται μέ προσευχή καί ψυχική ἐπιμέλεια γιά τήν αὐριανή ἡμέρα τοῦ Κυρίου. Δέν ξενυχτάει περιερχόμενος σέ ἠθική παράλυση, δέν παραδίδει τόν ἑαυτό του στήν κραιπάλη καί τήν μέθη, δέν παραφέρεται.
Γι' αὐτό ἡ μακραίωνη ἐκκλησιαστική παράδοσις δέν θέλει γάμους τήν ἡμέρα τοῦ Σαββάτου καί μάλιστα τό Σαββατόβραδο μέ τίς ὁλονύκτιες διασκεδάσεις καί τά γλέντια, γιατί ἔτσι ἔμμεσα καταργεῖται ἡ ἡμέρα τοῦ Κυρίου, ἡ Κυριακή, μέ τήν Θεία Λατρεία καί τίς εὐκαιρίες τοῦ ἁγιασμοῦ της. Δυστυχῶς, οἱ γάμοι τοῦ Σαββάτου, καί μάλιστα τῶν ἀπογευματινῶν ὡρῶν ἐπεβλήθησαν τά τελευταῖα χρόνια καί δέν γίνονται, ὅπως εἶναι τό σωστό καί ἦταν πάντοτε καθιερωμένο τήν ἡμέρα τῆς Κυριακῆς, χάριν τοῦ ὁλονύκτιου γλεντιοῦ, ἐπειδή ἡ ἄλλη ἡμέρα, ἡ Δευτέρα, εἶναι ἐργάσιμη. Ἔτσι, ὅμως, βεβηλώνεται καί δέν ἁγιάζεται ἡ ἡμέρα τῆς Κυριακῆς καί ἡ πνευματική ζημιά, πού προκύπτει ἀπό αὐτό, εἶναι μεγάλη.
Αὐτόν τόν μῆνα Σεπτέμβριο, τόν πρῶτο μῆνα τοῦ νέου ἐκκλησιαστικοῦ ἔτους, ἐπί δύο συνεχόμενες Παρασκευές βράδυ ὡρίσθησαν, δυστυχῶς, ὁλονύκτια γλέντια - παρ' ὅτι ἡ Παρασκευή εἶναι ἡμέρα νηστείας- γιά διαφόρους σκοπούς. Ὅμως, λησμονοῦμε ἀδέλφια μου ὅτι ὅταν μιά ὁλόκληρη κοινωνία καταλύει τήν ἡμέρα τῆς νηστείας, γιατί πανηγυρίζουμε ἕναν Ἅγιο, αὐτό ὄχι μόνο δέν εὐαρεστεῖ , ἀλλά λυπεῖ τόν Ἅγιο, γίνεται καί πρόξενο πνευματικῆς βλάβης.
Ἀγαπητοί μου Πατέρες καί Ἀδελφοί μου Χριστιανοί
Ὡς Ἐπίσκοπος καί Πνευματικός σας Πατέρας ἀπό Θεοῦ τεταγμένος, αἰσθάνθηκα τήν ἀνάγκη νά καταθέσω τά ἀνωτέρω εἰς τήν εὐλάβειά σας, ὄχι διά νά σᾶς λυπήσω, ἀλλά διά νά σᾶς βοηθήσω πνευματικά καί νά συμπροβληματισθοῦμε δι΄ὡρισμένα πράγματα. Ἀναμφιβόλως διερχόμεθα κρίσιν, ἠθική καί πνευματικήν πρωτίστως, καί ἔπειτα οἰκονομικήν. Ταπεινά φρονῶ ὅτι διά νά ἐξέλθωμε ἀπό τήν μεγάλη αὐτή δυσκολία πρέπει νά ἐπιστρατεύσωμε ὅλοι μας τίς πνευματικές μας δυνάμεις, νά εἴμεθα συνειδητά ἑνωμένοι μέ τόν Χριστό καί τήν Ἁγία μας Ἐκκλησία καί νά ἀναβιώσωμε τήν ὡραία καί περισπούδαστη ὀρθόδοξη Παράδοσι μας καί τήν ἱερή παρακαταθήκη τοῦ ἑλληνορθόδοξου γένους μας.
Ἐπιθυμοῦμε διακαώς τήν πρόοδο καί τήν εὐημερία, τήν πνευματική ἀνάπτυξι καί τόν ἀληθινό Πολιτισμό τοῦ τόπου μας, τήν πραγματική χαρά καί εὐτυχία σας, τήν ἄνοδο καί πνευματική ἀναβάθμισι τῶν παιδιῶν καί τῶν οἰκογενειῶν σας καί σέ καμμιά περίπτωσι δέν θέλουμε τήν δυστυχία καί τήν ὅποια ζημία καί ὑποβάθμισί σας.
Καθημερινῶς καί ἀδιαλείπτως προσευχόμεθα μαζί μέ τούς ἀγαπητούς μας Ἱερεῖς διά τήν πνευματική ἄνοδο καί προαγωγή σας, γιά τήν ὑγεία καί τήν καθ΄ὅλα προκοπή σας.
Μέ αὐτές τίς σκέψεις καί πατρικές συστάσεις μου σᾶς εὔχομαι εὐλογημένο καί καρποφόρο τό νέο ἐκκλησιαστικό ἔτος μεστό ἀφθόνων χαρίτων καί πνευματικῶν εὐλογιῶν.
Διάπυρος πρός Κύριον εὐχέτης σας
Ὁ Μητροπολίτης
†Ὁ Κυθήρων Σεραφείμ
Μία νέα ἀρχή στήν πνευματική καί ἐκκλησιαστική μας ζωή. Μιά, ἀκόμη, εὐκαιρία ἀνασυντάξεως καί ἀνανεώσεως τῶν πνευματικῶν προσπαθειῶν καί ἀγώνων μας. Μιά ἐπί πλέον ἀφορμή ἀναθεωρήσεως καί ἀναβαθμίσεως σκέψεων, λόγων, λογισμῶν καί πράξεων. Μιά νέα πίστωσις χρόνου -ἐκκλησιαστικοῦ χρόνου ἀπό τόν Πανάγαθο Κύριό μας στή ζωή μας.
Μέ τήν πολύτιμη αὐτή εὐκαιρία, πού μᾶς χαρίζει ὁ Πολυεύσπλαγχνος Κύριος καί Θεός μας, ἄς μοῦ ἐπιτραπῇ νά κάμω ὡς ἐλέῳ Θεοῦ Ἐπίσκοπος καί Ποιμενάρχης σας ὡρισμένες σκέψεις, ἐπισημάνσεις καἰ ὑποδείξεις γιά τήν διανυόμενη ἤδη νέα ἐκκλησιαστική μας χρονιά, γιά τήν ὠφέλεια καί τήν οἰκοδομή ὅλων μας καί τῆς Τοπικῆς μας Ἐκκλησίας.
Πρῶτον. Τό νέο ἐκκλησιαστικό ἔτος νά εἶναι χρόνος πιό συνειδητῆς καί εὐάρεστης Θείας Λατρείας ἀπό μέρους μας. Νά προσεγγίσωμε περισσότερο γνωσιολογικά καί βιωματικά- ἐμπειρικά τήν λειτουργική καί λατρευτική ζωή τῆς Ἁγίας μας Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας.
Ἤδη, ἀπό τήν πρώτη Κυριακή τοῦ Σεπτεμβρίου τό Γραπτό Θεῖο Κήρυγμα ἀφορᾶ σέ θέματα Θείας Λατρείας καί Λειτουργικά (Ἱστορία καί ἐξέλιξις τῆς Θ.Λατρείας, ἔννοια καί προσδιορισμός τῆς ἀληθινῆς Θ.Λατρείας, ἑρμηνεία καί κατανόησις τῶν ἱερῶν κειμένων καί τῶν τελουμένων στή Θ. Λατρεία, σωστή προετοιμασία καί τρόποι μεθέξεως καί ἐνσυνειδήτου συμμετοχῆς μας εἰς αὐτήν, καί ἰδιαιτέρως τῶν παιδιῶν μας, καί ἀποκτήσεως μυστηριακῆς καί ἁγιοπνευματικῆς ζωῆς κ.ἄ.). Αὐτό μέ τήν βοήθεια τοῦ Θεοῦ θά συνεχισθῇ καθ' ὅλη τήν ἐκκλησιαστική αὐτή χρονιά καί ἄν χρειασθῇ θά ἐπεκταθῇ καί στίς ἑπόμενες. Δέν εἶναι ὀρθό νά ἀγνοοῦμε βασικά καί θεμελιώδη θέματα τῆς Θ.Λατρείας ἤ νά συγχέωμε τήν Λατρεία τοῦ Θεοῦ μέ προλήψεις καί προκαταλήψεις, μέ δεισιαιμονίες καί διάφορες ἀντιλήψεις προχριστιανικῶν ἐποχῶν.
Δεύτερον. Ἡ κατ' ἰδίαν προσευχή καί ὁ τακτικός Ἐκκλησιασμός. Ἡ ἐπίτευξις τῶν ἱερῶν στόχων καί σκοπῶν τῆς Θείας Λατρείας εὐοδώνεται μέ τήν καλλιέργεια τῆς κατ' ἰδίαν προσευχῆς καί μέ τόν τακτικό ἐκκλησιασμό μας. Ἡ προσωπική μας προσευχή δέν πρέπει νά περιορίζεται σέ λίγες συγκεκριμένες χρονικές στιγμές καί οὔτε σέ μιά ξηρή καί τυποποιημένη ἐπικοινωνία μέ τόν Θεό. Εἶναι ἀνάγκη νά γίνεται συχνά καί μέσα σέ ἀτμόσφαιρα ἀγαπητικῆς κοινωνίας καί ἐξαρτήσεως τῆς ζωῆς καί τοῦ μέλλοντός μας ἀπό τόν Θεό Πατέρα, τόν Υἱό τοῦ Θεοῦ καί τό Πανάγιο Πνεῦμα.
Τό νά σταθοῦμε λίγες στιγμές τυπικά καί ὑποχρεωτικά μπροστά στήν εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ ἤ τῆς Παναγίας μας, ἤ τό νά ἐκκλησιασθοῦμε πιεστικά ἤ ἀπό κάποια συνήθεια μερικές Κυριακές καί ἑορτές αὐτό δέν σημαίνει τίποτε καί δέν λέγεται συνειδητή συμμετοχή στήν Θεία Λατρεία. Οὔτε πάλιν ὠφελεῖ ἤ οἰκοδομεῖ τό νά ἀνάψωμε τό κερί στήν Ἐκκλησία καί ἀμέσως νά ἐξέλθωμε τοῦ Ναοῦ καί νά συζητᾶμε ἔξω καθ' ὅλη τήν ὥρα τῆς Θείας Λατρείας. Μέ τήν κατ' ἰδίαν προσευχή θερμαίνεται καί πυρακτώνεται ἡ καρδία τοῦ πιστοῦ καθώς κοινωνεῖ καί ἑνώνεται μέ τόν Πλάστη καί Δημιουργό του. Καί μέ τόν ἐνσυνείδητο ἐκκλησιασμό του ἑνώνεται ὀργανικά μέ τό ἅγιο Σῶμα τῆς Ἐκκλησίας μας, τῆς ὁποίας κεφαλή εἶναι ὁ Χριστός.
Τρίτον. Μελέτη καί ἀκρόασις τοῦ Λόγου τοῦ Θεοῦ. Μέσα στήν ταραγμένη καί συγχυσμένη σημερινή ἐποχή τῆς ποικιλόμορφης κρίσεως μόνον ὁ Χριστός, ὁ ἄρχων τῆς εἰρήνης καί ὁ Θεῖος Λόγος Του, γραπτός καί προφορικός, Εὐαγγελικός καί Πατερικός ἀναπαύουν καί ἠρεμοῦν τόν ἄνθρωπο. Ἐκτός ἀπό τό προφορικό καί γραπτό Θ. Κήρυγμα, πού ἀνελλιπῶς ἀκούεται στούς Ἱερούς Ναούς μας κάθε Κυριακή καί ἑορτή, ἐκφωνεῖται ἀπό τούς τοπικούς μας Ραδιοφωνικούς σταθμούς, καί μέσῳ τοῦ διαδικτύου, μέ τή σύνδεσί σας μέ τήν ἱστοσελίδα τῆς Ἱ. Μητροπόλεώς μας, γιά ἕκτη συνεχόμενη χρονιά, χωρίς κενά καί διακοπές, «Τό Μήνυμα τῆς Κυριακῆς» τοῦ Μητροπολίτου σας μέ ἐκλεκτή ἐκκλησιαστική μουσική, παράθεσι διδασκαλίας Ἁγίων Πατέρων καί Ἐκκλησιαστικῶν Διδασκάλων καί διαφόρων ἐπικαίρων παραδειγμάτων.
Ἀκόμη, τά Κατηχητικά Σχολεῖα, πού θά ξαναρχίσουν τό τελευταῖο 10ήμερο τοῦ Σεπτεμβρίου ἡ λειτουργία τῆς Λέσχης παιγνιδιῶν στό Λεοντσίνειο Πνευματικό Κέντρο τοῦ Κεραμωτοῦ, οἱ Κύκλοι μελέτης Ἁγίας Γραφῆς στή Χώρα, τό Λιβάδι καί τόν Ποταμό, τά σεμινάρια τῶν Σχολῶν Γονέων στή Χώρα καί στό Ποταμό κάθε μήνα, οἱ ἐκκλησιασμοί τῶν Σχολείων μας μέ τά ἐπίκαιρα σύντομα κηρύγματα καί ὡρισμένες εἰδικές ὁμιλίες ἀπό τά Ραδιόφωνα τῶν Κυθήρων συντελοῦν στήν πνευματική οἰκοδομή μέ τήν μελέτη καί ἀκρόασι τοῦ Λόγου τοῦ Θεοῦ.
καί Τέταρτον. Σεβασμός τῆς ἁγίας ἡμέρας τῆς Κυριακῆς καί τῶν ἐκκλησιαστικῶν ἑορτῶν.
Ἡ Κυριακή εἶναι ἡ πρώτη καί μεγάλη ἡμέρα τῆς ἑβδομάδος καί εἶναι ἡ κατ' ἐξοχήν ἡμέρα τοῦ Κυρίου μας, ὅπως τό λέγει τό ὄνομά της. Εἶναι ἡ πρώτη καί κυρία ἡμέρα ἐκκλησιασμοῦ, ἁγιασμοῦ, Θείας Λατρείας, καλῶν ἔργων καί ψυχικῆς ἀναπαύσεως. Δέν εἶναι ἡμέρα ἀπεριορίστου ὕπνου, συναλλαγῶν καί παζαριῶν, καί μάλιστα τήν ὥρα τῆς Θείας Λειτουργίας, ξεφαντώματος, γλεντιῶν καί διασκεδάσεων, ἐκδρομῶν, ξέφρενης καί ἀνέμελης ζωῆς κ.ἄ.
Ὁ πιστός Χριστιανός ἀπό τό Σαββατόβραδο ἐγκρατεύεται καί προετοιμάζεται μέ προσευχή καί ψυχική ἐπιμέλεια γιά τήν αὐριανή ἡμέρα τοῦ Κυρίου. Δέν ξενυχτάει περιερχόμενος σέ ἠθική παράλυση, δέν παραδίδει τόν ἑαυτό του στήν κραιπάλη καί τήν μέθη, δέν παραφέρεται.
Γι' αὐτό ἡ μακραίωνη ἐκκλησιαστική παράδοσις δέν θέλει γάμους τήν ἡμέρα τοῦ Σαββάτου καί μάλιστα τό Σαββατόβραδο μέ τίς ὁλονύκτιες διασκεδάσεις καί τά γλέντια, γιατί ἔτσι ἔμμεσα καταργεῖται ἡ ἡμέρα τοῦ Κυρίου, ἡ Κυριακή, μέ τήν Θεία Λατρεία καί τίς εὐκαιρίες τοῦ ἁγιασμοῦ της. Δυστυχῶς, οἱ γάμοι τοῦ Σαββάτου, καί μάλιστα τῶν ἀπογευματινῶν ὡρῶν ἐπεβλήθησαν τά τελευταῖα χρόνια καί δέν γίνονται, ὅπως εἶναι τό σωστό καί ἦταν πάντοτε καθιερωμένο τήν ἡμέρα τῆς Κυριακῆς, χάριν τοῦ ὁλονύκτιου γλεντιοῦ, ἐπειδή ἡ ἄλλη ἡμέρα, ἡ Δευτέρα, εἶναι ἐργάσιμη. Ἔτσι, ὅμως, βεβηλώνεται καί δέν ἁγιάζεται ἡ ἡμέρα τῆς Κυριακῆς καί ἡ πνευματική ζημιά, πού προκύπτει ἀπό αὐτό, εἶναι μεγάλη.
Αὐτόν τόν μῆνα Σεπτέμβριο, τόν πρῶτο μῆνα τοῦ νέου ἐκκλησιαστικοῦ ἔτους, ἐπί δύο συνεχόμενες Παρασκευές βράδυ ὡρίσθησαν, δυστυχῶς, ὁλονύκτια γλέντια - παρ' ὅτι ἡ Παρασκευή εἶναι ἡμέρα νηστείας- γιά διαφόρους σκοπούς. Ὅμως, λησμονοῦμε ἀδέλφια μου ὅτι ὅταν μιά ὁλόκληρη κοινωνία καταλύει τήν ἡμέρα τῆς νηστείας, γιατί πανηγυρίζουμε ἕναν Ἅγιο, αὐτό ὄχι μόνο δέν εὐαρεστεῖ , ἀλλά λυπεῖ τόν Ἅγιο, γίνεται καί πρόξενο πνευματικῆς βλάβης.
Ἀγαπητοί μου Πατέρες καί Ἀδελφοί μου Χριστιανοί
Ὡς Ἐπίσκοπος καί Πνευματικός σας Πατέρας ἀπό Θεοῦ τεταγμένος, αἰσθάνθηκα τήν ἀνάγκη νά καταθέσω τά ἀνωτέρω εἰς τήν εὐλάβειά σας, ὄχι διά νά σᾶς λυπήσω, ἀλλά διά νά σᾶς βοηθήσω πνευματικά καί νά συμπροβληματισθοῦμε δι΄ὡρισμένα πράγματα. Ἀναμφιβόλως διερχόμεθα κρίσιν, ἠθική καί πνευματικήν πρωτίστως, καί ἔπειτα οἰκονομικήν. Ταπεινά φρονῶ ὅτι διά νά ἐξέλθωμε ἀπό τήν μεγάλη αὐτή δυσκολία πρέπει νά ἐπιστρατεύσωμε ὅλοι μας τίς πνευματικές μας δυνάμεις, νά εἴμεθα συνειδητά ἑνωμένοι μέ τόν Χριστό καί τήν Ἁγία μας Ἐκκλησία καί νά ἀναβιώσωμε τήν ὡραία καί περισπούδαστη ὀρθόδοξη Παράδοσι μας καί τήν ἱερή παρακαταθήκη τοῦ ἑλληνορθόδοξου γένους μας.
Ἐπιθυμοῦμε διακαώς τήν πρόοδο καί τήν εὐημερία, τήν πνευματική ἀνάπτυξι καί τόν ἀληθινό Πολιτισμό τοῦ τόπου μας, τήν πραγματική χαρά καί εὐτυχία σας, τήν ἄνοδο καί πνευματική ἀναβάθμισι τῶν παιδιῶν καί τῶν οἰκογενειῶν σας καί σέ καμμιά περίπτωσι δέν θέλουμε τήν δυστυχία καί τήν ὅποια ζημία καί ὑποβάθμισί σας.
Καθημερινῶς καί ἀδιαλείπτως προσευχόμεθα μαζί μέ τούς ἀγαπητούς μας Ἱερεῖς διά τήν πνευματική ἄνοδο καί προαγωγή σας, γιά τήν ὑγεία καί τήν καθ΄ὅλα προκοπή σας.
Μέ αὐτές τίς σκέψεις καί πατρικές συστάσεις μου σᾶς εὔχομαι εὐλογημένο καί καρποφόρο τό νέο ἐκκλησιαστικό ἔτος μεστό ἀφθόνων χαρίτων καί πνευματικῶν εὐλογιῶν.
Διάπυρος πρός Κύριον εὐχέτης σας
Ὁ Μητροπολίτης
†Ὁ Κυθήρων Σεραφείμ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου