17/10/11

Το (νέο) μάθημα των Θρησκευτικών στην Κύπρο


Το (νέο) μάθημα των Θρησκευτικών
Ολοκαίνουργιο υλικό για τη διδασκαλία του μαθήματος στο Δημοτικό
ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΙΝΑΣ ΚΥΡΙΑΚΙΔΟΥ
Ποίηση Γιάννη Ρίτσου, τα Απομνημονεύματα του Μακρυγιάννη, η συνθήκη ίδρυσης της Unesco, κείμενα του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, πίνακες του Πικάσο και άλλα πολλά περιλαμβάνει το έντυπο υλικό που ετοιμάστηκε για τη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών στο Δημοτικό.
Δίπλα σε ένα απόσπασμα του κατά Ιωάννη Ευαγγελίου, οι στίχοι του Έλληνα ποιητή Γιάννη Ρίτσου και πλάι-πλάι κείμενα του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ και του στρατηγού Ιωάννη Μακρυγιάννη. Στην επόμενη σελίδα ένα κομμάτι από το κείμενο ίδρυσης της Unesco και στην προηγούμενη, η επιστολή του Αποστόλου Παύλου προς τους Κολοσσαείς...

Πού χρησιμεύουν όλα αυτά και πώς συνδέονται μεταξύ τους; Θα τα συναντήσουν οι φετινοί μαθητές της Ε’ Δημοτικού στο μάθημα των Θρησκευτικών, καθώς αποτελούν μέρος του υποστηρικτικού υλικού που εκδόθηκε από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο-Υπηρεσία Ανάπτυξης Προγραμμάτων, στο πλαίσιο της εφαρμογής των νέων αναλυτικών προγραμμάτων (ΝΑΠ). Η σχετική έκδοση με τίτλο «Η αλήθεια στη ζωή μας» αποτελεί μια έμπρακτη απόδειξη των αλλαγών που επιχειρούν να φέρουν τα ΝΑΠ. Δηλαδή, εκτός από τις βασικές αρχές, τους στόχους και το περιεχόμενο του κάθε μαθήματος, την προώθηση νέων προσεγγίσεων στη διδακτική μεθοδολογία, που αν μη τι άλλο μπορούν να κάνουν το μάθημα πιο ελκυστικό. 
Έτσι, εκτός από το παραδοσιακό βιβλίο των Θρησκευτικών, οι δάσκαλοι, που θα διδάξουν το μάθημα στην Ε’ τάξη, καλούνται να χρησιμοποιήσουν και τη συγκεκριμένη έκδοση για να διδάξουν στους μαθητές τους τις αξίες της ελευθερίας, της ειρήνης, της δικαιοσύνης, της ισότητας ανδρών και γυναικών. Όχι μόνο μέσα από πατερικά κείμενα και ψαλμωδίες, αλλά και μέσα από τη λογοτεχνία, από στίχους μεγάλων ποιητών, τραγούδια γνωστών συνθετών κοκ. Ακόμα και η εικονογράφηση της έκδοσης αυτής διαφέρει, αφού, πέρα από τις εικόνες που παραπέμπουν σε χριστιανικές αγιογραφίες, περιλαμβάνει πίνακες καλλιτεχνών όπως του Πικάσο και του Γουρζή, αλλά και παιδικά σκίτσα. 
Εξάλλου, ειδικά για το μάθημα των Θρησκευτικών, το Υπουργείο Παιδείας αναφέρει σε εγκύκλιό του προς τους διευθυντές των Δημοτικών ότι κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά θα ενταχθεί μια θεματική ενότητα σε κάθε τάξη, με βάση το νέο πρόγραμμα σπουδών. Γι’ αυτό και οι εκπαιδευτικοί, που θα διδάξουν το εν λόγω μάθημα, καλούνται να χρησιμοποιήσουν το νέο υλικό, το οποίο ετοιμάστηκε γι’ αυτόν ακριβώς το σκοπό. Για την Α’ τάξη είναι η έκδοση «Χαίρομαι που ζω», για την Ε’ «Η αλήθεια στη ζωή μας» ενώ για τις θεματικές ενότητες των υπόλοιπων τάξεων αναμένεται να ετοιμαστεί και να αποσταλεί στα σχολεία σε μεταγενέστερο στάδιο. 
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με την παρουσίαση του αναλυτικού προγράμματος των Θρησκευτικών στα Δημοτικά, σκοπός του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι μαθητές αφενός την αντίληψη της ορθόδοξης πίστης και των μεγάλων θρησκευμάτων για τη σχέση του ανθρώπου με το θεό, τον εαυτό του, το συνάνθρωπο και τη φύση και αφετέρου το θρησκευτικό φαινόμενο και τις παραλλαγές του στην ιστορία. Στην παρουσίαση αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ότι εκτός από τη γνωριμία με την ορθόδοξη Εκκλησία, άλλος ένας στόχος του μαθήματος είναι και η γνωριμία με τα σύγχρονα θρησκεύματα, καθένα από τα οποία έχει τη δική του: α) εικόνα για θεό, άνθρωπο, κοινωνία, φύση, β) Αντίληψη για τον τρόπο που σχετίζονται, γ) νοηματοδότηση της ανθρώπινης ζωής, δ) ιστορική πορεία και πολιτισμικές εκφράσεις, ε) αποτύπωση της κοσμοθεωρίας του. Τονίζει δε, ότι η γνώση των διαφόρων θρησκευμάτων οδηγεί σε: 1) υπέρβαση των προκαταλήψεων και της μισαλλοδοξίας, 2) αλληλογνωριμία και αλληλοσεβασμό μέσα σε ειρηνική συνύπαρξη, 3) επίγνωση των θρησκευτικών κοσμοαντιλήψεων και του διαφορετικού τρόπου ζωής, 4) κατανόηση του άλλου και σεβασμό των δικαιωμάτων.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΣΤΟ ΥΟUΤUΒΕ
Μια από τις οδηγίες που δόθηκαν στους δασκάλους, στο πλαίσιο των επιμορφωτικών σεμιναρίων, είναι να αξιοποιήσουν τις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) για το μάθημα των Θρησκευτικών όπως ψηφιακούς δίσκους, ντοκιμαντέρ, επικοινωνία μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, δημιουργία περιβαλλόντων μάθησης στο διαδίκτυο κοκ. Εξάλλου, στον «οδηγό εκπαιδευτικού» για τα Θρησκευτικά περιλαμβάνεται ένας μεγάλος κατάλογος με υποστηρικτικό υλικό που μπορούν να χρησιμοποιήσουν. Μερικά ενδεικτικά παραδείγματα: Τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη και του Μάνου Λοΐζου, που μπορούν να αναζητήσουν στο youtube, μουσικά βιντεοκλίπ που είναι διαθέσιμα σε εκπαιδευτικές ιστοσελίδες, κείμενα μητροπόλεων, αποσπάσματα από εκπαιδευτικό λογισμικό της Ελλάδας, κείμενα από συλλογή υλικού για προαγωγή της ορθόδοξης χριστιανικής αγωγής κ.λπ.
σκοπος
Να γνωρίσουν οι μαθητές αφενός την αντίληψη της ορθόδοξης πίστης και των μεγάλων θρησκευμάτων και αφετέρου το θρησκευτικό φαινόμενο και τις παραλλαγές του στην ιστορία
Σύνδεση με δημοκρατική και ανθρωπιστική παιδεία

-Βίωση αρμονικής κοινωνίας ανθρώπου με το Θεό, τον εαυτό, τον συνάνθρωπο και τη φύση. 
-Προβολή της αξιοπρέπειας του ανθρώπινου προσώπου και της ακεραιότητας της δημιουργίας. 
-Επιδίωξη ελευθερίας και δικαιοσύνης. 

-Συμβολή στην ειρήνη και στην αδελφοσύνη. ?Προώθηση οράματος αλληλεγγύης ανθρώπων και λαών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)