16/11/11

Ο Μητροπολίτης Κερκύρας Νεκτάριος για τον εκκλησιασμό των μαθητών

Προς
κ. Τηλέμαχον Γαβαλάν
Περιφερειακόν Διευθυντήν
Α’/ θμιας και Β’/ θμιας Εκπαίδευσης
Ιονίων Νήσων
Ενταύθα
Αγαπητέ κ. Γαβαλά,
Επειδή τα τελευταία χρόνια και στο νησί μας έχουμε εισροή ανθρώπων οι οποίοι προέρχονται από άλλες χώρες και δεν είναι χριστιανοί ορθόδοξοι, αλλά είναι είτε ετερόδοξοι (ρωμαιοκαθολικοί, προτεστάντες) ή αλλόδοξοι (κυρίως μουσουλμάνοι), τα παιδιά των οποίων φοιτούν στα σχολεία του Νομού, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε σχετικά με τις δυνατότητες εκκλησιασμού αυτών των παιδιών, ώστε με τη σειρά σας να γνωστοποιήσετε στους εκπαιδευτικούς την διδασκαλία και την πράξη της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας...

1. Ο εκκλησιασμός όλων των παιδιών είναι για μας χαρά, εφόσον και οι ετερόδοξοι και αλλόδοξοι γονείς το επιθυμούν και το επιτρέπουν για τα παιδιά τους. Η γνωριμία με την ορθόδοξη χριστιανική λατρεία, με την πίστη και την παράδοση που ακολουθεί το μεγαλύτερο μέρος των κατοίκων του τόπου μας είναι μάλιστα ευχής έργον για τα παιδιά που έρχονται από άλλες χώρες και επιθυμούν να παραμείνουν στην πατρίδα μας. Χωρίς να γνωρίσει κανείς ποια είναι η πνευματική, ιστορική, γλωσσική, πολιτισμική ταυτότητα του τόπου εγκαταστάσεώς του, δεν είναι εύκολο να προσαρμοσθεί και να συνυπάρξει σ’ αυτόν.
2. Η ορθόδοξη χριστιανική πίστη και παράδοση θέτει ορισμένες προϋποθέσεις για την πλήρη συμμετοχή του ανθρώπου στα μυστήρια της Εκκλησίας και ιδιαίτερα στην Θεία Κοινωνία.
Για να κοινωνήσει λοιπόν κάποιος, χρειάζεται:
Α. Να είναι βαπτισμένος χριστιανός ορθόδοξος (δεν αρκεί να θέλει να βαπτισθεί, πρέπει να έχει βαπτισθεί και να έχει λάβει το Χρίσμα)
Β. Να επιθυμεί να συμμετάσχει στην Θεία Κοινωνία
Γ. Να έχει προετοιμασθεί σωματικά και πνευματικά (με την νηστεία, την μετάνοια και εξομολόγηση, καθώς και την προσευχή)
Και τα τρία είναι απαραίτητα, ανυπερθέτως όμως το Α και το Β. Οποιοσδήποτε δεν είναι χριστιανός ορθόδοξος δεν έχει το δικαίωμα να συμμετέχει στο μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας και αυτό δεν είναι ζήτημα ελευθερίας του ανθρώπου. Είναι προϋπόθεση και πρέπει να γίνεται σεβαστό.
3. Για τους λόγους αυτούς ζητούμε από τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι συνοδεύουν τα παιδιά στον εκκλησιασμό να γνωρίζουν ποια από αυτά είναι μέλη της Ορθόδοξης Εκκλησίας και ποια όχι και να ζητούν να γίνεται σεβαστή η προϋπόθεση αυτή. Επομένως, παιδιά που ανήκουν στο ρωμαιοκαθολικό ή το προτεσταντικό θρήσκευμα ή είναι μουσουλμάνοι ή αβάπτιστοι, δεν μπορούν και δεν επιτρέπεται να μετέχουν της Θείας Κοινωνίας.
4. Σε ό,τι αφορά στο ζήτημα της νηστείας, τουλάχιστον για τα μεγαλύτερα παιδιά του Γυμνασίου και του Λυκείου, καλό είναι να προηγείται της θείας κοινωνίας την προηγούμενη ημέρα.
5. Είναι αυτονόητο ότι όλα τα παιδιά που θέλουν να μεταλάβουν, πρέπει το πρωί της ημέρας που τελείται η Θεία Λειτουργία να είναι νηστικά (ούτε φαγητό ούτε νερό, ούτε γάλα).
6. Σε ό,τι αφορά, τέλος, στο αντίδωρο που δίδεται κατά το τέλος της λειτουργίας ή και στον άρτο, όταν τελείται αρτοκλασία, επειδή και το ένα και το άλλο είναι ευλογίες της Εκκλησίας και δεν έχουν μυστηριακό χαρακτήρα, κατ’ οικονομίαν μπορούν να το λαμβάνουν όλα τα παιδιά, είτε είναι μέλη της Ορθοδόξου Εκκλησίας είτε όχι.
Παρακαλούμε λοιπόν να ενημερώσετε τους εκπαιδευτικούς σχετικά και αυτή η τάξη να τηρείται σε κάθε θεία λειτουργία.

Με ευχές και εκτίμηση,
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
✝Ο ΚΕΡΚΥΡΑΣ, ΠΑΞΩΝ & ΔΙΑΠΟΝΤΙΩΝ ΝΗΣΩΝ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Αντίδωρο (αντί του δώρου) επιτρέπεται να παίρνουν οι ετερόδοξοι ή οι ετερόθρησκοι; Νομίζω πως όχι σύμφωνα με την τάξη της Εκκλησίας; Αλλά θα μου πείτε ότι τώρα όλα απλουστεύτηκαν και ισοπεδώθηκαν, αυτό μας πείραξε; Απλά ήθελα να ξέρω.

ΜΑΡΙΟΣ είπε...

Αγαπητέ Ανώνυμε,
εύστοχο το ερώτημά σου. Όπως θα είδες και στην ανακοίνωση του Σεβασμιωτάτου, το παίρνουν "κατ' οικονομία". Άλλωστε και στα πρώτα χριστιανικά χρόνια, αντίδωρο έπαιρναν οι μη βαπτισμένοι ακόμη Χριστιανοί, αυτοί δηλαδή που δεν μπορούσαν να πάρουν το Δώρο. Στεκόμαστε όμως στο "κατ' οικονομία".

Αντιοικουμενιστής είπε...

Πολύ εύστοχη η παρατήρηση του αγαπητού "16 Νοεμβρίου 2011 9:51 μ.μ.". Ασφαλώς και ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η διανομή αντιδώρου εις ετεροδόξους ή αλλοθρήσκους. Επίσης απαγορεύεται και η είσοδος ετεροδόξων, πολύ δε περισσότερο αλλοθρήσκων σε Ιερούς Ναούς ειδικά κατά την τέλεση μυστηρίων της Αγίας Ορθοδόξου Εκκλησίας. Οι Ιεροί Ναοί δεν είναι τόπος διερχομένων και περιέργων. Είναι τόπος ιερός, προσευχής και Θείας Μετοχής. Στην Θεία Ευχαριστία αλλά και στα υπόλοιπα μυστήρια της Αγίας μας Ορθοδόξου Εκκλησίας δεν μετέχει όποιος θέλει ή όποιος να είναι! Μετέχουν μόνο οι Βαπτισμένοι Ορθόδοξοι Χριστιανοί και μάλιστα και αυτοί υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις! Μέσα σε όλα αυτά υπάρχει και η θεία οικονομία. Αλλά αυτή είναι οι - κο νο - μί - α και όχι κανόνας γενικευμένος και απροϋπόθετος. Το αντίδωρο είναι άρτος που προέρχεται από την προσφορά, τον άρτο όπου θα εξέλθει το σώμα της Θείας Ευχαριστίας. Αποτελεί την Θεία Κοινωνία για όσους δεν είχαν την δυνατότητα να προσέλθουν στο Άγιο Ποτήριο. Είναι μετοχή εις την μυστηριακή ζωή της Ορθοδόξου Εκκλησίας και ΔΕΝ δίδεται εις ετεροδόξους και σε καμιά περίπτωση εις αλλοθρήσκους! Το αντίδωρο είναι η πρώτη τροφή του ανθρωπίνου στόματος μετά την Θεία Κοινωνία και δεν είναι ένα οποιοδήποτε "ψωμάκι". Έχει και αυτό τον Αγιαστικό του ρόλο και χαρακτήρα δια τον μετέχοντα Ορθόδοξο Πιστό. Άλλωστε δεν γνωρίζουμε τι είναι δυνατόν να κάνει το αντίδωρο ο ετερόδοξος ή ο αλλόδοξος. Ποιος διασφαλίζει ότι δε θα το φτύσει, δε θα το πετάξει, πολύ δε περισσότερο δε θα το μαγαρίσει πετώντας το κάτω, ποδοπατώντας το, ή πετώντας το σε ακάθαρτους χώρους , στις τουαλέτες, σε ακαθαρσίες κ.λπ. Είναι ΑΝΕΥΘΥΝΗ πράξη και αντορθόδοξη να διανέμεται αντίδωρο, αγιασμός, ευχέλαιο, ευλογημένος βασιλικός (λ.χ. του Σταυρού) εις ετεροδόξους και αλλοδόξους. Τα μυστήρια της Αγίας Ορθοδόξου Εκκλησίας έχουν Αγιαστικό χαρακτήρα και προσφέρονται ΜΟΝΟΝ σε βαπτισμένους και κεχρισμένους Ορθοδόξους Χριστιανούς.

Ανώνυμος είπε...

Στο Άγιον Όρος, παλαιότερα τουλάχιστον, στη Θεία Λειτουργία οι ετερόδοξοι οδηγούνταν εκτός ναού και ασφαλώς δεν έπαιρναν αντίδωρο.
Σε μερικές μονές υπάρχουν ακόμη ίσως έντυπα στη θύρα του ναού που απαγόρευαν την είσοδο σε αυτόν των ετεροδόξων.

Ανώνυμος είπε...

"Ως λόγον αποδώσοντες".

Το "κατ' οικονομίαν" του Σεβασμιωτάτου νομίζω δεν επιδέχεται παρανόσης. Ούτε γενίκευσης.

Επιτρέψτε μου να σημειώσω ότι αναφέρεται σε παιδιά και όχι σε ενήλικες.

Σχετικά με την τάξη και την πρακτική των μοναστηριών είναι κάτι εντελώς άλλο και δε μπορεί να συγκρίνεται με αντίστοιχες πρακτικές στα όρια μιας ενορίας.

Αναφορικά με το αντίδωρο που κατά τον Αντιοικουμενιστή είναι "Θεία Κοινωνία για όσους δεν είχαν την δυνατότητα να προσέλθουν στο Άγιο Ποτήριο", επιτρέψτε μου να πω ότι με προβληματίζει μια τέτοια "προσαρμογή". Η Θεία Κοινωνία είναι Μία. Το αντίδωρο είναι αντίδωρο.

Μετά την προσαρμογή με προβληματίζει και η γενίκευση: "Είναι ΑΝΕΥΘΥΝΗ πράξη και αντορθόδοξη να διανέμεται αντίδωρο, αγιασμός, ευχέλαιο, ευλογημένος βασιλικός (λ.χ. του Σταυρού) εις ετεροδόξους και αλλοδόξους". Ο Σεβασμιώτατος δεν ανέφερε παρα μόνον το αντίδωρο.

Τέλος επιτρέψτε μου να αναρωτηθώ όταν επιζητούμε την Θεία οικονομία και την ανοχή για να μεταλάβουμε "ανάξιοι όντες" δεν είναι καλύτερο να αναγνωρίζουμε την δυνατότητα κατ'οικονομιαν διανομής αντιδώρου σε παιδιά;

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)