24/3/12

Στην ατζέντα του επόμενου Υπουργού Παιδείας το νέο Λύκειο και το σύστημα πρόσβασης σε ΑΕΙ-ΤΕΙ

Αλλαγές στην Παιδεία με άρωμα λιτότητας
Στην ατζέντα το νέο Λύκειο και το σύστημα πρόσβασης σε ΑΕΙ-ΤΕΙ
Του Απόστολου Λακασά
Με γεμάτη ατζέντα θα αναλάβει το χαρτοφυλάκιό του ο επόμενος υπουργός Παιδείας μετά τις εθνικές εκλογές και στα βασικότερα θέματα συμπεριλαμβάνονται η δομή του νέου Λυκείου και το σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ, ζητήματα για τα οποία έχει χυθεί πολύ μελάνι μεταπολιτευτικά...
Ωστόσο, οι όποιες αποφάσεις θα φέρουν το στίγμα της δημοσιονομικής λιτότητας.


Ειδικότερα, από την επόμενη κυβέρνηση θα αντιμετωπισθεί το ζήτημα της δομής του Λυκείου και, κατ' επέκταση, το εξεταστικό σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Και αυτό διότι «πάγωσε» από τους κυβερνητικούς εταίρους, και δη τη Ν. Δ., η προσπάθεια του νυν υπ. Παιδείας κ. Γ. Μπαμπινιώτη να λάβει το πράσινο φως του υπουργικού συμβουλίου και να κατατεθεί στη Βουλή προς ψήφιση νομοσχέδιο το οποίο βασιζόταν στην πρόταση του ίδιου. Η πρόταση είναι συγκερασμός του πορίσματος της επιτροπής του κ. Μπαμπινιώτη, όταν ο ίδιος ήταν πρόεδρος του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (οι εργασίες της επιτροπής άρχισαν επί υπουργίας Αρη Σπηλιωτόπουλου το 2009) και της πρότασης για τη δομή του Λυκείου, που διαμορφώθηκε από την πρώην ηγεσία του υπουργείου υπό την Αννα Διαμαντοπούλου.

Η δομή του Λυκείου απασχολεί την εκπαιδευτική κοινότητα τα τελευταία 15 χρόνια, με βασικό αίτημα την αποδέσμευσή του από τις εξετάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ. Δηλαδή, να πάψει το Λύκειο να αποτελεί προθάλαμο των ΑΕΙ, όπως συμβαίνει σήμερα, που οι μαθητές εστιάζουν μόνο στα μαθήματα στα οποία θα εξετασθούν για τα ΑΕΙ και αδιαφορούν για τα υπόλοιπα. Κομβικής σημασίας για τις αλλαγές των τελευταίων ετών ήταν η μεταρρύθμιση επί υπουργίας Γεράσιμου Αρσένη. Τότε καθιερώθηκαν οι εξετάσεις πανελλαδικής εμβέλειας στις δύο τελευταίες τάξεις και σε όλα τα μαθήματα του Λυκείου. Το σύστημα Αρσένη γρήγορα άρχισε να «ξηλώνεται» αφού διαπιστώθηκε ότι από την Α΄ Λυκείου ωθούσε τους μαθητές σε εντατικά φροντιστήρια και για μεγάλο αριθμό μαθημάτων. Μάλιστα, διαπιστώθηκε ότι οι πανελλαδικού χαρακτήρα προαγωγικές εξετάσεις από τη Β΄ και τη Γ΄ εκτίναξαν τη μαθητική αποτυχία. Είναι ενδεικτικό ότι σταθερά στις πανελλαδικές εξετάσεις κάθε χρόνο ο ένας στους τρεις μαθητές (30% με 35%) δεν πιάνει τη βάση, ανεξαρτήτως του βαθμού δυσκολίας των θεμάτων. Αυτό οφείλεται στο ότι για τα θέματα των πανελλαδικών δεν μπορεί να ληφθεί υπόψη το κοινωνικοοικονομικό «στάτους» των μαθητών κάθε σχολείου και κάθε περιοχής. Κάτι που μπορεί να ληφθεί υπόψη όταν οι προαγωγικές εξετάσεις είναι ενδοσχολικές.

Ετσι από το 2000 μέχρι και το 2010 έγιναν διάφορες αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα, με κυριότερες τον περιορισμό των πανελλαδικών μόνο στη Γ΄ Λυκείου και τη μείωση των εξεταζόμενων μαθημάτων (σε 6). Ουσιαστικά, οι ηγεσίες του υπ. Παιδείας, αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα τον στόχο της αποδέσμευσης του Λυκείου από τις πανελλαδικές, προέκριναν τη διαφύλαξη του αδιάβλητου των εξετάσεων και τη μείωση του κόστους προετοιμασίας των μαθητών. Είναι χαρακτηριστικό ότι με βάση έρευνα της ΓΣΕΕ περί το 1 δισ. ευρώ δινόταν «προ κρίσης» για την προετοιμασία σε οργανωμένα φροντιστήρια ή ιδιαίτερα μαθήματα. Στους ίδιους άξονες αναμένεται να κινηθεί και το νέο εξεταστικό σύστημα καθώς η δημοσιονομική λιτότητα δεν αφήνει περιθώρια για ελιγμούς. Χαρακτηριστικά, πέρυσι η διοργάνωση των πανελλαδικών κόστισε περί τα 25 εκατ. ευρώ. Ετσι, η επόμενη ηγεσία του υπ. Παιδείας θα είναι, εκ των πραγμάτων, δεσμευμένη να προκρίνει ένα σύστημα με λίγα προς εξέταση μαθήματα (4 με 5) και με κεντρική οργάνωση εξετάσεων για διασφάλιση του αδιάβλητου. Ο μηχανισμός θα πρέπει να μην είναι κοστοβόρος, κάτι που θα πρέπει να λάβει υπόψη κάθε πρόταση που προβλέπει επιπλέον μόνιμο προσωπικό, επιμόρφωση βαθμολογητών και ίδρυση Οργανισμού Εξετάσεων.

Στη λογική της λιτότητας θα κινηθεί και η νέα δομή του Λυκείου καθώς τα κονδύλια για προσλήψεις καθηγητών ειδικοτήτων θα δίνονται «με το σταγονόμετρο». Μόνη ουσιαστική πηγή χρηματοδότησης αναδεικνύονται τα κονδύλια του ΕΣΠΑ, πάνω στα οποία στηρίχθηκαν και θα στηριχθούν καινοτόμες δράσεις στην εκπαίδευση.

Εκκρεμότητες πριν από τις πανελλαδικές εξετάσεις
Αγώνα δρόμου κάνει το υπ. Παιδείας για την προετοιμασία ενόψει των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων, που θα αρχίσουν στις 21 Μαΐου. Και οι εκκρεμότητες είναι σοβαρές και ουκ ολίγες. Ειδικότερα:

- Βρέθηκε λύση με την προμήθεια χαρτιού για την εκτύπωση των ειδικών τετραδίων των εξεταζομένων. Πρόκειται για περίπου 1.200.000 τετράδια που θα δοθούν στους 120.000 υποψηφίους για τα συνολικά 22 μαθήματα. Η διαδικασία καθυστέρησε (λόγω της αργοπορημένης έναρξης του διαγωνισμού), καθώς τα προηγούμενα χρόνια τέτοια εποχή τα ειδικά τετράδια ήδη διανέμονταν στα Λύκεια.

- Σε φάση επεξεργασίας βρίσκονταν οι αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ παιδιών τρίτεκνων και πολύτεκνων οικογενειών. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», για τους υποψηφίους ειδικών κατηγοριών αίρεται ο περιορισμός της εντοπιότητας για να δηλώσουν σχολή, ενώ θα καταργηθεί ο περιορισμός ένας υποψήφιος πολύτεκνης οικογένειας να μην μπορεί να υπαχθεί στην ειδική κατηγορία αν αδελφός του έχει υπερβεί το 23ο έτος ή το 25ο έτος (εάν ακόμη σπουδάζει). Επίσης, ρυθμίζεται η περίπτωση των διδύμων που εισάγονται σε διαφορετική πόλη, ενώ εξετάζεται η θέσπιση βαθμολογικού ορίου εισαγωγής. Σχετική τροπολογία για τα παραπάνω καατατέθηκε την Πέμπτη.

- Δεν έχει ανακοινωθεί ο αριθμός των εισακτέων στα ΑΕΙ. Το υπουργείο προσανατολίζεται σε μικρή μείωση (περί το 5%) από τους περίπου 75.000 πέρυσι, ενώ τα ιδρύματα ζητούν μείωση της τάξης του 30% (περίπου 52.000).

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Στη λογική της λιτότητας θα κινηθεί και η νέα δομή του Λυκείου καθώς τα κονδύλια για προσλήψεις καθηγητών ειδικοτήτων θα δίνονται «με το σταγονόμετρο».
ΔΗΛΑΔΉ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΑΡΑ ΚΑΙ ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΜΕΣΑ Σ΄ΑΥΤΑ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΡΟΥΜΕΠΙΟ ΛΙΓΟΥΣ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ;

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)