Ο μακαριστός ιεράρχης, δεν υπήρξε μόνο μια εξέχουσα εκκλησιαστική προσωπικότητα αλλά, επιπλέον, διαθέτει και ένδοξες περγαμηνές εθνικής και κοινωνικής δράσεως. Στην κατεχόμενη Κοζάνη, κατά τη διάρκεια της απαισίας μνήμης Γερμανικής κατοχής, με τα θρυλικά συσσίτια, τα οποία διοργάνωσε, διέσωσε από τον εκ πείνης θάνατο 8150 ψυχές! Συνεπεία της εθνικής του δράσεως επέσυρε τη μήνι των αρχών κατοχής ένεκα της οποίας αποφασίστηκε η εκτέλεσή του απ την οποία γλύτωσε εκ θαύματος!
Κι όμως, ο δήμος Κοζάνης, παρ όλο που ο δήμαρχος σε ομιλία του ενώπιον του πατριάρχη Βαρθολομαίου, πληθύος μητροπολιτών, επισήμων αρχών και χιλιάδων Κοζανιτών, αναγνώρισε την ατίμητη προσφορά του, όπως και αυτήν του μακαριστού Ζακύνθου και είτα Κιλκισίου Αποστόλου Παπακωνσταντίνου, που επίσης δραστηριοποιήθηκε ποιμαντικά στην Κοζάνη, ούτε σε μία πάροδο δεν έδωσε όνομα προς τιμήν του εξαίσιου ιεράρχη, τη στιγμή κατά την οποίαν τιμώνται ποικίλα μηδενικά και ασημαντότητες! Εν έτει 1942, διέτρεξε τις πόλεις και τα χωριά του νομού Φλωρίνης, του εγκαταλελειμμένου ποιμαντικά, απ τον προκάτοχό του, ευαγγελιζόμενος το Ευαγγέλιο της Σωτηρίας, συγκακακουχούμενος με το λαό του Θεού, ιερουργώντας, εξομολογώντας, κηρύττοντας, παρηγορώντας. Καρπός της εν θέματι δραστηρότητας υπήρξε και η ίδρυση της αδελφότητος ΑΓΑΠΗ που διακονεί στον αμπελώνα του Κυρίου μέχρι σήμερα. Γι αυτό και οι Φλωρινιώτες, διά του τότε δημάρχου τους, αειμνήστου ιατρού Αθανασίου Σιούλα, ζήτησαν απ την αριστίνδην Ιερά Σύνοδο, εν έτει 1967, για μητροπολίτη τους, το θρυλικό πατέρα Αυγουστίνο. Και η αριστίνδην εκείνη σύνοδος, που φρόντισε να ανυψωθούν στον επισκοπικό θρόνο, αγλαίσματα και σεμνώματα, κι όχι σκανδαλοποιοί και σπουδαρχίδες αρχιμανδρίτες, όπως σε μεγάλη κλίμακα συνέβαινε προ της συγκροτήσεώς της, δεν κώφευσε στην αγωνιώδη έκκληση του ποιμνίου της εν λόγω μητροπόλεως, αλλά ανταποκρίθηκε με θετική ενέργεια, εκλέγοντας και καθιστώντας τον π.Αυγουστίνο, μητροπολίτη Φλωρίνης, Πρεσπών και Εορδαίας. Άνεμος αναγεννήσεως άρχισε να πνέει στην ταλαιπωρημένη, εξ αιτίας της απραξίας του προκατόχου του, επισκοπή. Κυψέλη πνευματικής εργασίας απέβη υπό την έμπνευση του ακάματου επισκόπου και με τη συνέργεια του εκλεκτού επιτελείου του. Καινούριοι και σύγχρονοι ιεροί ναοί, οικοτροφεία, γηροκομεία, πνευματικά κέντρα, οίκοι χειροτεχνίας, ενοριακές βιβλιοθήκες, επισκοπεία, οίκοι ιερέως, κηρύγματα, οι θαυμάσιες κατασκηνώσεις στην Πρώτη Φλωρίνης, που έφθασαν να φιλοξενούν κατ έτος 3000 παιδιά!!!! Κι όλα αυτά απ το μηδέν! Με μικρή κρατική βοήθεια αλλά με την ανταπόκριση του απλού και άδολου κόσμου στις εκκλήσεις του ιεράρχη του! Οι πιστοί γνώριζαν απ τη μέχρι τότε πορεία του μακαριστού ποιμενάρχη ότι ο οβολός τους δε θα γίνει βίλλα και πισίνα του δεσπότη αλλά ναοί και ιδρύματα. Πέρα όμως απ τους ναούς και τα υλικά κτίσματα, η σημαντικότερη προσφορά του μεγάλου ιεράρχη υπήρξε η καλλιέργεια των έμψυχων ναών, τουτέστιν του πεινώντος και διψώντος, πνευματικώς, ποιμνίου. Πολλές ψυχές πλησίασαν το πετραχήλι για πρώτη φορά και προσήλθαν αξίως στο μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. Μέχρι τότε, το Μυστήριο της Ιεράς Εξομολογήσεως, ήταν σχεδόν άγνωστο στη μητρόπολη Φλωρίνης! Επί των ημερών όμως του π.Αυγουστίνου καλλιεργήθηκε, οδηγώντας ψυχές, υπέρ ων Χριστός απέθανεν, στον ακύμαντο λιμένα της Άνω Βασιλείας! Καλλιεργήθηκαν επίσης το προφορικό και γραπτό κήρυγμα, τα κατηχητικά, οι κύκλοι συμμελέτης Αγίας Γραφής κ.τ.ο. σε πόλεις και χωριά!
Επιπλέον ο μακαριστός επίσκοπος πολέμησε τα αισχρά καλλιστεία, τη διεξαγωγή των οποίων ματαίωσε τη συμπαραστάσει του ευγενούς λαού, στη Φλώρινα και την Πτολεμαίδα, το σατανοκίνητο καρνάβαλο που επίσης κατόρθωσε να ματαιώσει στην πόλη του Αμυνταίου, τα διάφορα ειδωλολατρικά έθιμα, όπως π.χ. της αδελφοποίας, των φωτιών δύο ημέρες!!! προ των Χριστουγέννων, της συνοικήσεως των μεμνηστευμένων κ.ά. Αντιστάθηκε σθεναρώς, και εν τέλει κατόρθωσε, να ματαιώσει την ίδρυση διαφθορείου-καζίνου, που θα διέλυε τον κοινωνικό ιστό της εσχατιάς αυτής της ελληνικής γης. Πέτυχε επίσης να ματαιώσει την ίδρυση πολυεθνικού super-market που θα απομυζούσε την αγορά της Φλώρινας με πρόδηλες συνέπειες. ΒΑΠΤΙΣΕ ΚΑΙ ΣΤΕΓΑΣΕ ΤΟΥΣ ΑΘΙΓΓΑΝΟΥΣ ΤΗΣ ΦΛΩΡΙΝΑΣ ΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΚΑΙ ΦΡΟΝΤΙΣΕ ΝΑ ΣΤΕΓΑΣΕΙ ΣΕ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΣ ΚΑΤΟΙΚΙΕΣ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΩΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΡΑΤΣΙΣΜΟ! Αγωνίστηκε για τα δικαιώματα πολλών επαγγελματικών τάξεων της Φλώρινας όπως π.χ. των οδηγών ταξί.Πρότεινε να ιδρυθεί με ιδιωτική πρωτοβουλία στη Φλώρινα εργοστάσιο κλωστουφαντουργίας,μπήκε μπροστά στους αγώνες για να αναγκασθεί η ΔΕΗ να τοποθετήσει ειδικά φίλτρα προκειμένου να περιορισθεί η ρύπανση και να προστατευτεί η δημόσια υγεία κ.ά. Μπήκε επικεφαλής στον αγώνα των χωρικών του Φιλώτα και του Περδίκα που αδικούνταν γιατί δεν αποζημίωναν τα χωράφια τους όσο τους είχαν υποσχεθεί.Πρότεινε το 1977 την ίδρυση εργοστασίου γούνας, ενώ το 1993 με υπόμνημά του στον τότε πρωθυπουργό Κ.Μητσοτάκη περιγράφει την εγκατάλειψη του ακριτικού νομού και κάνει συγκεκριμένες προτάσεις π.χ. να κατασκευασθεί αεροδρόμιο, να ιδρυθούν σχολές αλιείας και γεωργίας κά. (βλ.ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 7ης 4ετίας) Επέσυρε τη μήνι των ανιστόρητων Σκοπιανών που έφθασαν στο σημείο να απειλήσουν και τη ζωή του εξ αιτίας της εθνεγερικής του δράσεως! Λυσσαλέες εξ άλλου δημοσιογραφικές επιθέσεις υπέστη κι απ τη μεριά της γνωστής και μη εξαιρετέας, αγαπημένης των τρομοκρατών όπως προσφυώς απεκλήθη, κιτρινοφυλλάδας "ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ", συστατικά στοιχεία της δημοσιογραφικής υποστάσεως της οποίας υπήρξαν, ο εθνομηδενισμός και η εκκλησιομαχία. Στην εν λόγω φυλλάδα βρήκαν δημοσιογραφικό καταφύγιο ευάριθμοι φιλοσκοπιανοί κάλαμοι που επιχείρησαν, ανεπιτυχώς βέβαια, να απαξιώσουν στη συνείδηση του ελληνικού λαού το γίγαντα Αυγουστίνο "βαφτίζοντάς" τον "εθνικιστή", "φονταμενταλιστή", "επαρχιώτη" και άλλα "κοσμητικά επίθετα", θολοκουλτουριάρικης κοπής και προέλευσης! Επιπροσθέτως ο αοίδιμος ιεράρχης συνέγραψε και βιβλίο με τίτλο "Η ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΜΑΣ" ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι στις 2/2/1970 απέστειλε στους υπ αυτόν κληρικούς την υπ αριθμόν 104 εγκύκλιο της οποίας παραθέτω ένα απόσπασμα: "Θερμώς παρακαλούμεν και προτρέπομεν τους εφημερίους μας, όπως εν συνεργασία μετά των διδασκάλων ή άλλου τινός λογίου περιγράψουν εις ειδικήν έκθεσιν όλα τα εκκλησιαστικά ιστορικά μνημεία, ναούς, εξωκκλήσια και διαλελυμένας μονάς.Εις την έκθεσιν ταύτην θα αναφέρουν και την ιστορίαν των μνημείων τούτων, ως και παν ό,τι η παράδοσις διασώζει περί αυτών...". Επίσης και σε συνεδριάσεις της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου έθεσε πλειστάκις το λεγόμενο "μακεδονικό θέμα" και ζήτησε απ την Ελλαδική Εκκλησία να υψώσει φωνή διαμαρτυρίας για την οργιάζουσα προπαγάνδα των Σκοπιανών. Επιλείψει γαρ με διηγούμενον ο χρόνος για τον ένδοξο ιεράρχη που απέβη με την εν γένει βιοτή του όχι μόνο ένα εξαίσιο θρησκευτικό και εθνικό σύμβολο αλλά και ένας ακάματος κοινωνικός εργάτης!
Λ.Ν.
1 σχόλιο:
Προφητικοί οι λόγοι του
http://niksothropoulos.wordpress.com/2013/09/28/a-382a/
Μικρός διάλογος του κ. Νικολάου Σωτηρόπουλου με τον κ. Γεώργιο Ζερβό για τον π. Αυγουστίνο
http://niksothropoulos.wordpress.com/2013/08/30/a-361/
Δημοσίευση σχολίου