28/4/14

Εκκλησία και Θεολογικές Σχολές

Μὲ ἀφορμὴ τὶς ἐντονότατες ἀντιδράσεις γιὰ τὴν ἵδρυση Τμήματος Ἰσλαμικῶν Σπουδῶν στὸ Τμῆμα Θεολογίας τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ ΑΠΘ ἀκούσθηκαν ποικίλες γνῶμες καὶ ἀπόψεις ἀπὸ πανεπιστημιακοὺς δασκάλους. Ὅσοι ὑποστήριξαν τὴν ἵδρυση ἑνὸς τέτοιου Τμήματος, ποὺ ἄφησε ἄναυδο τὸ πλήρωμα τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καὶ τὸ λύπησε βαθύτατα, ἐπικαλέσθηκαν διάφορες δικαιολογίες. Μεταξὺ αὐτῶν διατυπώθηκε καὶ ἡ ἀκόλουθη ἄποψη ἀπὸ τὸν Πρόεδρο τοῦ Τμήματος κ. Χρυσόστομο Σταμούλη:
«Τὸ Πανεπιστήμιο » εἶπε, ἀπαντώντας στὸν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης κ. Ἄνθιμο, «δὲν εἶναι τμῆμα τῆς Ἐκκλησίας, ἀλλὰ εἶναι ἐλεύθερο, δημόσιο ἐκπαιδευτικὸ ἵδρυμα καὶ λειτουργεῖ μὲ βάση τὶς ἀκαδημαϊκὲς ἀνάγκες» (ἐφημ. «Δημοκρατία» 12-3-2014, σελ. 22). Ἡ ἀπάντηση αὐτὴ προξενεῖ εὔλογη ἀπορία καὶ γεννᾶ μελαγχολικὲς σκέψεις γιὰ τὴν πορεία τῶν Ὀρθοδόξων Σπουδῶν στὴν Ὀρθόδοξη Ἑλλάδα. Βεβαίως τὸ Πανεπιστήμιο δὲν εἶναι τμῆμα τῆς Ἐκκλησίας. Εἶναι τυπικὰ καὶ διοικητικὰ ἀνεξάρτητο Ἵδρυμα. Ἀλλὰ ἡ Θεολογικὴ Σχολὴ διαφέρει οὐσιαστικὰ ἀπὸ τὶς ἄλλες Πανεπιστημιακὲς Σχολές. Οἱ ἄλλες Σχολές, ὅπως ὀρθὰ γράφει ὁ ἀείμνηστος καθηγητὴς Παν. Τρεμπέλας1, δημιουργήθηκαν καὶ συντηροῦνται γιὰ ὁρισμένους πρακτικοὺς σκοπούς, οἱ ὁποῖοι δὲν μποροῦν νὰ πραγματοποιηθοῦν χωρὶς ἐπιστημονικὴ ἔρευνα. Μεταξὺ ὅμως τῶν Σχολῶν αὐτῶν ἡ Θεολογικὴ κατέχει ἰδιαίτερη καὶ αὐτοτελὴ θέση. Διότι τὸ ἔργο της δὲν ἀποβλέπει, ὅπως π.χ. τὸ ἔργο τῆς ἐπιστήμης τοῦ δικαίου, στὴν ὀργάνωση τοῦ κοινωνικοῦ βίου· ἢ ὅπως τὸ ἔργο τῆς ἰατρικῆς στὴ συντήρηση τῆς ὑγείας τῶν πολιτῶν. Τὸ ἔργο τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς ὑπηρετεῖ τὴν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ, ἡ ὁποία ὡς θεοΐδρυτος αὐτοτελὴς πνευματικὸς ὀργανισμὸς ὑφίσταται μέσα στὴν πολιτεία παράλληλα μὲ αὐτήν. Ἡ δὲ Θεολογία διὰ τῆς ἐπιστημονικῆς ἀναπτύξεως τῆς ὑπερφυσικῆς θείας ἀποκαλύψεως ἀποτελεῖ τὸ συμπλήρωμα τῶν ἄλλων ἐπιστημῶν μὲ τὸ νὰ ἐκφέρει τὸν τελευταῖο περὶ τῶν ὄντων λόγο. Ἔτσι ἱκανοποιεῖ τὶς ὕψιστες ἀπαιτήσεις τοῦ ἀνθρωπίνου πνεύματος καὶ θεραπεύει τὶς ἀνάγκες καὶ τοὺς πόθους τοῦ λογικοῦ ἀνθρώπου. Ἐπίσης πρέπει νὰ μὴ λησμονοῦμε ὅτι κοιτίδα τῆς Θεολογίας, ἡ ὁποία δικαιοῦται νὰ ἀποκαλεῖται «ἐπιστήμη ἐπιστημῶν», εἶναι ἡ Ἐκκλησία. Αὐτὴ ἔδωσε καὶ δίνει ζωὴ στὴ Θεολογία. Λόγῳ λοιπὸν τῆς καταγωγῆς αὐτῆς τῆς Θεολογίας ὑπάρχει διαρκὴς καὶ σταθερὴ σχέση ἀμοιβαιότητας μεταξὺ Ἐκκλησίας καὶ Θεολογίας, κατὰ τὴν ὁποία ἡ Θεολογία ἀπὸ τὸ ἕνα μέρος ἐπιδρᾶ εὐεργετικὰ στὴν Ἐκκλησία διαφωτίζοντας καὶ καταυγάζοντας τὴν περὶ Χριστιανισμοῦ συνείδησή της, καὶ ἀπὸ τὸ ἄλλο δὲν μένει ξένη ἀπὸ τὴν ἐπιρροή, τὶς περιπέτειες καὶ γενικῶς τὴν ἑκάστοτε κατάσταση τῆς Ἐκκλησίας. Δηλαδὴ Ἐκκλησία καὶ Θεολογία ἐπιδροῦν ἀμοιβαῖα ἡ μία ἐπὶ τῆς ἄλλης. Εἶναι περιττὸ νὰ τονισθεῖ ὅτι δὲν μπορεῖ ἕνας ὀρθολογιστὴς ἢ στεγνὸς ἐπιστήμων νὰ εἶναι καθηγητὴς σὲ μιὰ Ὀρθόδοξη Θεολογικὴ Σχολή, πράγμα δυστυχῶς ὄχι σπάνιο σήμερα! Γι’ αὐτὸ καὶ ἡ παρουσία ἀλλοτρίου φρονήματος στὶς Θεολογικές μας Σχολές. Οἱ Πατέρες ἦσαν κατεξοχὴν πιστοί. Δὲν σκέφθηκαν ποτὲ ὅπως «οἱ σοφοὶ τοῦ αἰῶνος τούτου» καὶ δὲν ἐξέφρασαν προσωπικές τους γνῶμες. Ἔδωσαν τὴ μαρτυρία τῆς «καθολικῆς» καὶ ἀποστολικῆς πίστεως ὁλόκληρης τῆς Ἐκκλησίας. Σταθερὸ δὲ ἀξίωμά τους ἦταν: «πρᾶξις θεωρίας ἐπίβασις». Ὁρισμοὶ τῆς Θεολογίας ὅτι αὐτὴ εἶναι ἐπιστημονικὴ γνώση τοῦ Χριστιανισμοῦ ἢ τῶν ἀληθειῶν του ἢ σύνολο ἐπιστημονικῶν γνώσεων καὶ τεχνικῶν κανόνων διοικήσεως, ποὺ ἀνήκουν στὸν Χριστιανισμό, καὶ ἄλλα παρόμοια, μεταβάλλουν τὴν ἱερὴ ἐπιστήμη τῆς Θεολογίας σὲ ἀφηρημένη θεωρία περὶ Χριστιανισμοῦ· σὲ ἄσκηση πολυμάθειας, ἡ ὁποία ὑπὸ ὁρισμένες περιστάσεις μπορεῖ νὰ ἀναπτυχθεῖ ἢ νὰ παραχθεῖ καὶ ἀπὸ ἕνα μὴ Χριστιανό. Ὅμως κανένας ὀρθολογιστὴς ἢ ἄπιστος δὲν μπορεῖ π.χ. νὰ κατανοήσει, πολὺ περισσότερο νὰ ἀναπτύξει, τὸ περὶ τῆς Ἁγίας Τριάδος δόγμα, ἢ τὸ περὶ δύο φύσεων καὶ ἑνὸς προσώπου τοῦ Θεανθρώπου Κυρίου κ.τ.ὅ. Κατὰ συνέπεια τὸ Πανεπιστήμιο δὲν εἶναι μὲν τμῆμα τῆς Ἐκκλησίας, ἀλλὰ οἱ διδάσκαλοι τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς του δὲν μποροῦν νὰ θεολογοῦν ἁπλῶς ἀκαδημαϊκὰ καὶ ἀριστοτελικὰ ἀγνοώντας τὴν Ἐκκλησία ἢ ἀνεξάρτητα ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία. Ἔχουν χρέος «ἑπόμενοι τοῖς ἁγίοις πατράσι» νὰ «μελωδοῦν ἐν μέσῳ τῆς Ἐκκλησίας μέλος ἐναρμόνιον θεολογίας», ὡς ἐκφραστὲς καὶ φύλακες τῶν Ἀποστολικῶν Παραδόσεων, καὶ νὰ ὁδηγοῦν ὄχι μόνο τοὺς σπουδαστές τους, ἀλλὰ καὶ τὰ μέλη τῆς Ἐκκλησίας στὴν ἐξ ἀποκαλύψεως ἀλήθεια. Ἡ Θεολογικὴ Σχολὴ τοῦ ΑΠΘ, ὅπως καὶ κάθε Ὀρθόδοξη Θεολογικὴ Σχολή, γιὰ νὰ εἶναι συνεπὴς πρὸς τὸν ἑαυτό της, πρέπει νὰ εἶναι πρωτίστως Ἀποστολικὴ καὶ Πατερική, ὄπως ἀκριβῶς καὶ ἡ Ἐκκλησία. Νὰ μαρτυρεῖ, νὰ διδάσκει, νὰ μεταλαμπαδεύει τὴν ἐξ ἀποκαλύψεως ἀλήθεια καὶ τὴν ἁγία καὶ πλούσια ἐμπειρία τῆς Μιᾶς, Ἁγίας, Καθολικῆς καὶ Ἀποστολικῆς Ἐκκλησίας τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ. Νὰ καταρτίζει θεολόγους ὄχι «χειροτονητούς, οἷς ἀρκεῖ τὸ θελῆσαι μόνον πρὸς τὸ εἶναι σοφοῖς»2, δηλαδὴ θεολόγους αὐτοχειροτόνητους, οἱ ὁποῖοι μόνο ἐπειδὴ θέλουν νὰ εἶναι σοφοί, νομίζουν καὶ ὅτι εἶναι, ἀλλὰ θεολόγους οἱ ὁποῖοι δὲν θὰ παύουν «πάσχοντες θέωσιν », κατὰ τὸν ἅγιο Μάξιμο τὸν Ὁμολογητή. Θεολόγους, οἱ ὁποῖοι θὰ «ἐνεργοῦν ὡς ἄνδρες ἐκκλησιαστικοί (Ὠριγένης), γιὰ λογαριασμὸ καὶ ἐν ὀνόματι τῆς Ἐκκλησίας, (θεολόγους) σχολιαστὲς τῆς πίστεώς της, πιστοὺς τηρητὲς τῆς Παραδόσεώς της, μάρτυρες τῆς ἀληθείας καὶ τῆς πίστεως», κατὰ τὸν ἀείμνηστο μεγάλο θεολόγο πρωθιερέα Καθηγητὴ π. Γεώργιο Φλωρόφσκυ.
Ὁ εὐσεβὴς λαὸς τούτης τῆς Χώρας, ποὺ δεινοπάθησε ὅσο κανένας ἄλλος καὶ ἀκόμη συνεχίζει νὰ δεινοπαθεῖ στὴν Κύπρο ἀπὸ τὸ ἀντίχριστο Ἰσλάμ, διερωτᾶται: Τί θέση ἔχουν σὲ μιὰ Ὀρθόδοξη Θεολογικὴ Σχολὴ οἱ Ἰσλαμικὲς Σπουδὲς ποὺ θέλουν νὰ διδάξουν Καθηγητὲς Ὀρθοδόξου Θεολογίας; Μήπως δὲν ξέρουμε ὅτι τὸ Ἰσλὰμ δὲν θεωρεῖ τὸν Χριστὸ Υἱὸ τοῦ Θεοῦ ἀλλὰ ἕναν ἁπλὸ προφήτη κατώτερο τοῦ ἀνθρώπου Μωάμεθ, τοῦ ὁποίου ὁ βίος ἦταν διαβλητός; Μήπως δὲν ξέρουμε ὅτι ἡ Ἁγία Γραφὴ εἶναι θεόπνευστη, τὸ δὲ Κοράνιο βιβλίο καθαρὰ ἀνθρώπινο μὲ ἀντιφατικὸ περιεχόμενο καὶ κυρίως ἐχθρικὸ πρὸς τοὺς Χριστιανοὺς καὶ γενικῶς πάντα μὴ μουσουλμάνο; Τὸ βιβλίο αὐτὸ διδάσκει ὅτι οἱ μουσουλμάνοι πρέπει νὰ τρομοκρατοῦν ἐμᾶς τοὺς κάφρους (Σούρα 8, 12), νὰ ἐκπληρώνουν τὸ ἱερὸ καθῆκον τους σκοτώνοντάς μας (Σούρα 9, 5), νὰ μὴν ἔχουν φίλους ἐμᾶς τοὺς κάφρους (Σούρα 5, 51), νὰ μὴ δείχνουν ποτὲ ἔλεος στοὺς Χριστιανοὺς καὶ τοὺς Ἑβραίους, ἐπειδὴ εἴμαστε τὰ πιὸ σιχαμερὰ πλάσματα (Σούρα 98, 6)3. Μήπως δὲν ξέρουμε ὅτι ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ κερδίζεται μόνο μὲ τὴ χάρη τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ καὶ τὸν προσωπικὸ ἀγώνα καὶ ὄχι φονεύοντας ἀπίστους, ὅπως διδάσκει τὸ Κοράνιο (Σούρα 9, 11); Μήπως ἀγνοοῦμε ὅτι ὁ μόνος ἀληθινὸς Θεὸς εἶναι ὁ αἰώνιος Τριαδικὸς Θεὸς τῆς Ὀρθοδοξίας, ὁ προσωπικὸς Θεὸς ποὺ μᾶς χαρίζει τὴν «κατὰ χάριν θέωσιν», καὶ ὄχι ὁ ἀπρόσωπος Ἀλλὰχ τοῦ Ἰσλάμ; Σὲ καιροὺς ὄχι ἁπλῶς χαλεπούς, ἀλλὰ παγχάλεπους, ἂς ἀγαπήσουμε περισσότερο τὴν Ὀρθόδοξη πίστη μας. Θὰ κριθοῦμε ἀπὸ τὸν Δικαιοκρίτη Κύριό μας καὶ γιὰ τὴν τυχὸν ἀπάθειά μας καὶ τὴν ἀμέλειά μας. Ἂς ἀναλογισθοῦμε λοιπὸν ὅλοι τὶς εὐθύνες μας ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ καὶ τῶν Πατέρων μας.
________________________
1. Βλ. Παν. Ν. Τρεμπέλα, Ἐγκυκλοπαιδεία τῆς Θεολογίας, ἔκδ. «Ὁ Σωτήρ», 20005, σελ. 142-145.
2. Γρ. Θεολόγου, Λόγ. 20ός, Περὶ δόγματος καὶ καταστάσεως Ἐπισκόπων, PG 35, 1065A.
3. Σημειώνουμε ὅτι ἡ ἀραβικὴ λέξη «κάφρος» (καφίρ), ἀποτελεῖ τὸν πιὸ προσβλητικὸ χαρακτηρισμὸ τῆς «ἱερῆς» γλώσσας τοῦ Ἰσλάμ.

20 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Αξίζουν θερμά συγχαρητήρια στο ΣΩΤΗΡΑ για τη θεοφιλή του αυτή παρέμβαση.
Δυστυχώς οι σύγχρονες, κατ ευφημισμόν, θεολογικές σχολές έχουν βραχυκυκλωθεί από φιλοσοφούντες θεολόγους και θεολογούντες φιλοσόφους, των οποίων οι ιδεοληψίες λανσάρονται σαν εκφάνσεις και εκφράσεις της γνήσιας ορθόδοξης θεολογίας.
Τείνουν δε να μετατραπούν σε νεοταξικά παραμάγαζα και πυλώνες οικουμενισμού, εκκοσμικεύσεως και αφελληνισμού.
Η "διοικούσα" Εκκλησία πάντως δε φαίνεται να συνέχεται από παρόμοιους προβληματισμούς αναφορικά με την οικτρή κατάσταση των προειρηθεισών σχολών.
Ίσως προέχουν, κατά τη συλλογιστική κάποιων, οι μητροπολιτικές εκλογές, τα συσσίτια και τα...συλλείτουργα!
Λ.Ν.

Αντιοικουμενιστής είπε...

Άριστον το κείμενον του Σωτήρος και πολλά, πολλά συγχαρητήρια εις τον συντάκτη του. Εσχάτως επληροφορήθημεν εκ του κου Σταμούλη ότι η θεολογική σχολή του ΑΠΘ δρα εκτός... Εκκλησίας! Αδελφοί γρηγορείτε και προσεύχεσθε. Χριστός Ανέστη!

Κυπριανός Χριστοδουλίδης είπε...

Απολογητικό σχόλιο επί απολογητικού άρθρου

Διαβάζουμε : "Τὸ ἔργο τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς ὑπηρετεῖ τὴν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ, ἡ ὁποία ὡς θεοΐδρυτος αὐτοτελὴς πνευματικὸς ὀργανισμὸς ὑφίσταται μέσα στὴν πολιτεία παράλληλα μὲ αὐτήν. Ἡ δὲ Θεολογία διὰ τῆς ἐπιστημονικῆς ἀναπτύξεως τῆς ὑπερφυσικῆς θείας ἀποκαλύψεως ἀποτελεῖ τὸ συμπλήρωμα τῶν ἄλλων ἐπιστημῶν μὲ τὸ νὰ ἐκφέρει τὸν τελευταῖο περὶ τῶν ὄντων λόγο (...) Ἐπίσης πρέπει νὰ μὴ λησμονοῦμε ὅτι κοιτίδα τῆς Θεολογίας, ἡ ὁποία δικαιοῦται νὰ ἀποκαλεῖται «ἐπιστήμη ἐπιστημῶν», εἶναι ἡ Ἐκκλησία. Αὐτὴ ἔδωσε καὶ δίνει ζωὴ στὴ Θεολογία. (...) Οἱ Πατέρες ἦσαν κατεξοχὴν πιστοί (...) Σταθερὸ δὲ ἀξίωμά τους ἦταν: «πρᾶξις θεωρίας ἐπίβασις»."(*)

κυπριανός χ

Είμαι βέβαιος ότι το σχόλιο αυτό δεν θα δημοσιευθεί. Ωστόσο, θα υπάρξουν μερικοί, άγνωστο ποιοι θα είναι αυτοί, οι οποίοι θα το διαβάσουν.

Δεν θα διαφωνούσα σε τίποτα με όσα αναφέρει το περιοδικό "ΣΩΤΗΡ". Απουσιάζει όμως το καταστάλαγμα, αν θέλετε νόημα, των ανωτέρω, τα οποία γράφτηκαν με αφορμή "τὴν ἵδρυση Τμήματος Ἰσλαμικῶν Σπουδῶν στὸ Τμῆμα Θεολογίας τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ ΑΠΘ". Το άρθρο επιγράφεται "Εκκλησία και Θεολογικές Σχολές".

Όπως σαφέστατα προκύπτει από το άρθρο, ο ρόλος της Θεολογίας και των συναρτημένων πανεπιστημιακών σχολών είναι "νὰ ἐκφέρει τὸν τελευταῖο περὶ τῶν ὄντων λόγο" και ο λόγος αυτός "πρέπει νὰ εἶναι πρωτίστως Ἀποστολικός καὶ Πατερικός", καθόσον Απόστολοι και Πατέρες "ἦσαν κατεξοχὴν πιστοί". Πάντα σύμφωνα με το άρθρο.

Με άλλα λόγια, στόχος και σκοπός της Θεολογίας, της Εκκλησίας και των πανεπιστημιακών παραρτημάτων ή σχολών, είναι να καλλιεργούν την καθ΄ ημάς πίστη και το φρόνημα αυτής κατά τα πρότυπα ( : «πρᾶξις θεωρίας ἐπίβασις» ) των Αποστόλων και των Πατέρων.

Η πίστη αυτή, εφόσον ισχύει το αξίωμα «πράξις θεωρίας επίβασις», σημαίνει ότι είναι "1 ἐλπιζομένων ὑπόστασις, πραγμάτων ἔλεγχος οὐ βλεπομένων" (Εβ. ια΄). Αν κάνω λάθος, παρακαλώ να με διορθώσετε. Συμβαίνει όμως τον τελευταίο καιρό - αιώνα για να είμαι ακριβής - η πίστη να είναι μεν "ελπιζομένων υπόστασις", έπαψε όμως να είναι "πραγμάτων έλεγχος ου βλεπομένων". Επειδή ο έλεγχος είναι συχνά επώδυνος για τους ελεγχόμενους. Οπότε, απουσιάζοντος του ελέγχου, η ζημιά έγινε, η χαραμάδα άνοιξε, και οι νυν πανεπιστημιακοί αποφαίνονται «Τὸ Πανεπιστήμιο δὲν εἶναι τμῆμα τῆς Ἐκκλησίας, ἀλλὰ εἶναι ἐλεύθερο, δημόσιο ἐκπαιδευτικὸ ἵδρυμα καὶ λειτουργεῖ μὲ βάση τὶς ἀκαδημαϊκὲς ἀνάγκες».

Τα δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα, συμπληρώνουμε τώρα εμείς, είναι πάντα ανοικτά - σχήμα λόγου βέβαια - σε έλεγχο. Διότι, έτσι, δικαιολογούν την ελευθερία των ακαδημαϊκών, και οπωσδήποτε δημοκρατικών, αναγκών τις οποίες, υποτίθεται, προασπίζουν. Η θεολογία των ημερών μας (ποια απ΄ όλες;) δεν είναι το ίδιο. Ασκεί δια των εκπροσώπων της Εκκλησίας επιλεκτικό έλεγχο, ή για να είμαστε ακριβείς, δεν ασκεί καθόλου. Ό,τι εντέλλονται τα ξένα σιωνιστικά κέντρα αυτό κάνει.

Ανώνυμος είπε...

ΌΛΟΙ ΕΣΕΙΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΕΛΕΤΕ ΙΣΛΑΜΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΑΝΑΡΩΤΗΘΗΚΑΤΕ ΠΟΤΕ ΤΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΕΧΕΙ ΝΑ ΣΠΟΥΔΑΖΟΥΝ ΣΕ ΙΡΑΝ ΚΑΙ ΣΑΟΥΔΙΚΗ ΑΡΑΒΙΑ ΟΙ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΙ ΤΗς ΔΥΤΙΚΗς ΘΡΑΚΗΣ ΑΝΤΙ ΝΑ ΦΟΙΤΟΥΝ ΣΕ ΜΙΑ ΣΧΟΛΗ ΑΝΑΛΟΓΗ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΑΕΙ ΜΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΠΟΥ ΘΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΚΑΙ ΘΑ ΣΥΜΒΑΛΛΕΙ ΣΤΗΝ ΑΡΣΗ ΑΜΟΙΒΑΙΩΝ ΠΑΡΕΞΗΓΗΣΕΩΝ;...

Ανώνυμος είπε...

Σε ποια "άρση αμοιβαίων παρεξηγήσεων" θα συμβάλλει η ίδρυση τμήματος "ισλαμικών σπουδών"; Υποτίθεται ότι οι περιώνυμοι "διαθρησκειακοί διάλογοι" εξυπηρετούν τον εν θέματι ιερό σκοπό με...επιτυχία! Η πραγματικότητα βέβαια διαψεύδει πανηγυρικά τα περί "αμοιβαίων παρεξηγήσεων", που παραπέμπουν στην ξύλινη οικουμενιστική και πολυπολιτισμική γλώσσα! Μια βόλτα, ανώνυμε των 4:07 π.μ.στη Σαουδική Αραβία, θα σας προσγειώσει ανωμάλως και...καταλλήλως! Μετά σπεύσατε στον κο Σταμούλη και τους λοιπούς για...συμπαράσταση...!
Λ.Ν.

Ανώνυμος είπε...

στην άρση παρεξηγήσεων από μέρος των μουσουλμάνων της δυτικής θράκης Λ.Ν. που αντί να πηγα΄νουν στη Σαουδική Αραβία θα φοιτούν σε Ελληνικό ΑΕΙ...και δεν θα πηγαίνουν κατά Σαουδική Αραβία μεριά, αν καταλαβαίνεις τη διαφορά...

Κυπριανός Χριστοδουλίδης είπε...

Ανώνυμος είπε...
στην άρση παρεξηγήσεων από μέρος των μουσουλμάνων της δυτικής θράκης, που αντί να πηγα΄νουν στη Σαουδική Αραβία θα φοιτούν σε Ελληνικό ΑΕΙ...και δεν θα πηγαίνουν κατά Σαουδική Αραβία μεριά, αν καταλαβαίνετε τη διαφορά

κχ
Εμείς την καταλαβαίνουμε, άλλοι όμως δεν την καταλαβαίνουν. Όπως, για παράδειγμα, δεν καταλαβαίνουν - ιστορική άγνοια - ότι το Ισλάμ φτιάχτηκε από ελληνομαθείς Άραβες. Τον είχαν "ξεκοκκαλίσει", όπως λέμε, τον Αριστοτέλη και άλλους. Οι ελληνομαθείς Άραβες έδωσαν τα φώτα τους στους Δυτικούς, τις δικές τους "γραφές" των προγόνων μας μετέφρασαν οι Δυτικοί. Ή μήπως κάνω λάθος;

Ανώνυμος είπε...

11:46 τι έχεις να πεις για τις συγκλονιστικές αποκαλύψεις των καθγητών Σιάσου και Τσελεγγίδη; Έτσι υπηρετείται η αμοιβαίοα άρση των παρεξηγήσεων ή υπηρετείται η πανθρησκεία και η πολυπολιτισμικότητα;

Ανώνυμος είπε...

καμία πανθρησκεία και γιατί φοβάστε την πολυπολιτισμικότητα; ο Χριστιανισμός γεννήθηκε και αναπτύχθηκε σε ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον τον Ελληνορωμαϊκό κόσμο; τι έχετε να φοβάστε όλοι εσείς;

Ανώνυμος είπε...

Τα "βαρύγδουπα" περί "άρσης των αμοιβαίων παρεξηγήσεων" είναι τουλάχιστον αφελή. Φυσικά και δεν πρόκειται να γίνει κάτι τέτοιο.
Κατ αρχήν τι εννοούμε όταν μιλάμε για "άρση αμοιβαίων παρεξηγήσεων";
Ποιοι παρεξήγησαν και ποιους;
Οι Ορθόδοξοι παρεξηγήσαμε μήπως τον ισλαμισμό και τους ισλαμιστές και θα "ανοίξουν τα στραβά μας" οι μοντέρνοι θεολόγοι του ΑΠΘ που θα διδάξουν στο κανούριο τμήμα;
Τα μέλη της σέκτας του ΚΑΙΡΟΥ που δεν έχουν αφήσει τίποτε όρθιο;
Ολα αυτά τα "βαρύγδουπα" αποτελούν προσχήματα προκειμένου η "πολιτισμική" εισβολή του Ισλάμ να καταστεί όλο και πιο "ανώδυνη" και να αμβλυνθούν οι αντιδράσεις που αναπότρεπτα έχουν δημιουργηθεί.
Ολόκληρη αμερικανική πρεσβεία είναι από πίσω κι εμείς μιλάμε για "άρση αμοιβαίων παρεξηγήσεων"!

Ανώνυμος είπε...

Βρε παιδιά δε φτιάχνουμε κι ένα τμήμα βουδιστικών σπουδών, κι ένα τμήμα "διαλογισμού" για "άρση αμοιβαίων παρεξηγήσεων";

Ανώνυμος είπε...

"Ο σκοπός αυτού του τμήματος ήταν να καταρτίσει θεολογικώς τους μουσουλμάνους διδασκάλους του μαθήματος των θρησκευτικών στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση για τις ανάγκες της μειονότητας στη Θράκη. Το ερώτημα που προέκυψε, όμως, ήταν ποιοι θα διδάξουν, αφού τα μαθήματα θα γίνονταν σε μουσουλμάνους. Το υπουργείο Παιδείας έδωσε σε αυτό το αίτημα έναν εθνικό χαρακτήρα. Αυτό ήταν το περιτύλιγμα του πράγματος, του οποίου το περιεχόμενο δεν μπορεί να αμφισβητήσει κανείς. Αυτό, όμως, ενέχει κάποια ουσιαστικά προβλήματα. Το ένα είναι, πώς μπορούσαμε εμείς να υποστηρίξουμε μουσουλμανικές σπουδές; Και εννοώ επιστημονικώς. Το δικό μου λοιπόν επιχείρημα, και όχι μόνο, είναι ότι εμείς είμαστε μια ορθόδοξη Θεολογική Σχολή και η επιστημονική μας κατάρτιση γίνεται με βάση την Αγία Γραφή και τη διδασκαλία των Πατέρων της Εκκλησίας μας, άρα δεν είμαστε σε θέση εμείς επιστημονικά να τους δώσουμε την ταυτότητα αυτή. Το Κοράνιο δέχεται πως ο Χριστός είναι άνθρωπος και ένας προφήτης κατώτερος του Μωάμεθ! Υπάρχουν λοιπόν εδώ προβλήματα και τεχνικά, αλλά και συνειδήσεως. Γι’ αυτό πρότεινα στη συγκεκριμένη περίπτωση το εξής. Το Πανεπιστήμιο Αθηνών έχει Τμήμα Τουρκικών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών, το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας έχει ανάλογο τμήμα, όπως και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Γιατί λοιπόν θα έπρεπε να έρθει στη Θεσσαλονίκη η Σχολή, σε μια πόλη στην οποία δεν υπάρχει μειονότητα; Δεν υπάρχει σε καμία Θεολογική Σχολή στην Ευρώπη τέτοιο πρόγραμμα σπουδών, εισαγωγική κατεύθυνση μουσουλμανικών σπουδών, που να δίνει τέτοιο πτυχίο. Ούτε καν στο Ισραήλ όπου υπάρχει σημαντική μουσουλμανική κοινότητα».
Από απόσπασμα σχετικά πρόσφατης συνέντευξης του καθηγητή Τσελεγγίδη.
Εξαιρετικά αφιερωμένο στο σχολιαστή-υποστηρικτή του καινούριου τμήματος.

Ανώνυμος είπε...

" Η επίκληση των “εθνικών λόγων”, δηλαδή η ανάγκη να εκπαιδευτούν οι Έλληνες μουσουλμάνοι της Θράκης από μετριοπαθείς εκπαιδευτές (χριστιανούς και άλλους, ποίους;) θεολόγους προκειμένου να μην πηγαίνουν και υφίστανται ακραία εκπαίδευση στο εξωτερικό είναι:


α) ψευδεπίγραφος, β)πλασματική, γ) αποπροσανατολιστική και δ)ευθυνώς ιδιοτελής."
Ο καθηγητής Σιάσος για το πρόσχημα της "εκπαίδευσης στο ΑΠΘ αντί στη Σαουδική Αραβία" που επικαλέστηκε ο ανώνυμος των 11:46.

Κυπριανός Χριστοδουλίδης είπε...

" ... γιατί φοβάστε την πολυπολιτισμικότητα; ο Χριστιανισμός γεννήθηκε και αναπτύχθηκε σε ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον τον Ελληνορωμαϊκό κόσμο; τι έχετε να φοβάστε όλοι εσείς; "

kx
Εμείς δεν την φοβόμαστε, εκείνη μας φοβάται (η πολυπολιτισμικότητα). Διότι, δόγμα και πίστη μας είναι το "Ἐγώ εἰμι ἡ ὁδὸς καὶ ἡ ἀλήθεια καὶ ἡ ζωή". Η πολυπολιτισμικότητα, οι σιωνιστές, άλλα έχουν στο κεφάλι. Έχουν πολλούς δρόμους (οδός), πολλές αλήθειες, πολλές ζωές (Ωριγένης και συντροφία). Όποιος λέει τα δικά μας, η πολυπολιτισμικότητα τον ονομάζει ακραίο, πολωτικό, φονταμενταλιστή, φανατικό κλπ. Όποιος λέει τα δικά της, του δίνει εύσημα, του δίνει χρήμα, τον κάνει διάσημο, καθηγητή κλπ., τον κάνει άξιο να κυβερνά κράτη, να έχει στα χέρια του ζωές ανθρώπων.

Βλέπουμε όμως πόσο άξιοι είναι όλοι αυτοί. Ηλίθιοι είναι - χαρακτηριστικό παράδειγμα ο υιός Μπους και ο υιός (υιοί) Παπανδρέου - και ηλίθιους θέλουν, επειδή μόνο με αυτούς μπορούν να φτιάξουν τη νέα αυτοκρατορία τους : Την πολυπολιτισμική, η οποία θα μας φέρει τον μεσσία τους. Ακριβώς, καθώς τότε, όταν "ο Χριστιανισμός γεννήθηκε και αναπτύχθηκε σε ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον, τον Ελληνορωμαϊκό κόσμο", καθώς γράφεις. Και, επιπλέον, ρωτάς : "Τι φοβάστε;". Εμείς δεν φοβόμαστε, σου το επαναλαμβάνω, οι πολυπολιτισμικοί (σιωνιστές) μας φοβούνται, επειδή αποκαλύπτουμε τα ψεύδη τους, τους ιδιοτελείς και συνάμα εγκληματικούς σκοπούς τους, και τέλος, επειδή τους δείχνουμε πόσο ηλίθιοι είναι.

Ανώνυμος είπε...

Πλήρη αποδόμηση του αφελούς επιχειρήματος περί ''άρσης αμοιβαίων παρεξηγήσεων'' παρέχουν οι αποκαλύψεις των σεβαστών καθηγητων!

Ανώνυμος είπε...

Ποιοί χρηματοδοτούν άραγε την επιχείρηση ''άρσεως των παρεξηγήσεων'';

Ανώνυμος είπε...

http://www.turkmas.uoa.gr/to-tmima/to-tmima-kai-h-fysiognwmia-toy.html
ΜΗΠΩΣ ΘΑ ΕΚΤΟΥΡΚΙΣΤΟΥΜΕ ΕΠΕΙΔΗ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΥΤΟ ;

Ανώνυμος είπε...

"άρσης των αμοιβαίων παρεξηγήσεων"
ΣΗΜΑΊΝΕΙ ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ ΑΠΟ ΤΗ ΜΕΡΙΑ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΛΑΜΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΚΑΙ ΕΔΩ ΤΗΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΠΕΡΙΤΟΥ ΙΣΛΑΜ ΕΚΠΛΗΡΩΝΟΥΝ ΣΕ ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΘΕΟΛΟΓΙΚΩΝ ΣΧΟΛΩΝ ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΔΕ ΤΟΥΣ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΥΣ ΣΥΜΠΟΛΙΤΕΣ ΜΑΣ ΤΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΥΠΟ ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΜΗΜΑ

Ανώνυμος είπε...

Προφανώς κάποιοι μπερδεύουν το Θεολογικό τμήμα του Πανεπιστημίου (εν προκειμένω του ΑΠΘ) το οποίο οφείλει να είναι φορέας επιστημονικής γνώσης και προσφοράς, με τα τμήματα των Ανωτάτων Εκκλησιαστικών Σχολών, τα οποία είναι - εκ φύσεως - ομολογιακά.

Δηλαδή, το πρόβλημα ποιό είναι ως αγαπητοί διαφωνούντες: ότι το τμήμα Ισλαμικών Σπουδών προτείνεται να ιδρυθεί και λειτουργήσει στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου;... Aν λειτουργούσε αλλού, π.χ. στη Φιλοσοφική (παρά τω Ιστορικώ τμήματι) θα υπήρχε ή δεν θα υπήρχε πρόβλημα; 'Η μήπως θα πρέπει κατά τη γνώμη σας να μη λειτουργήσει πουθενά εν Ελλάδι Τμήμα Ισλαμικών Σπουδών;,,,

Ανώνυμος είπε...

Ο μανδύας των υποστηρικτών του νέου τμήματος είναι διάτρητος. Οι καθηγητές Σιάσος και Τσελεγγιδης φρόντισαν για κάτι τέτοιο. Τα υπόλοιπα είναι για εσωτερική κατανάλωση!

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)