Η αξιολόγηση είναι ένας θεσμός κλειδί για την εκπαίδευση και θα πρέπει να αποκτήσει καθολική μορφή, τόνισε ο Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Ανδρέας Λοβέρδος σε συνέντευξή του στον ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ, στην εκπομπή του κ. Πορτοσάλτε, απαντώντας σε ερωτήσεις τόσο για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, όσο και για την αξιολόγηση των οργανογραμμάτων των Πανεπιστημίων.
Ο κ. Υπουργός απάντησε σε ερωτήσεις:
Για το θέμα των εξετάσεων στα πρότυπα σχολεία και την μικρή παράταση που δόθηκε προκειμένου να παραλάβουν την κάρτα συμμετοχής μαθητές που ήδη είχαν κατοχυρώσει το δικαίωμα συμμετοχής στις εξετάσεις: «Από μηνύματα προς το Υπουργείο γνωστών και αγνώστων, την Παρασκευή που μας πέρασε, μάθαμε κι εμείς ότι στις εξετάσεις για τα πειραματικά σχολεία όλοι οι ενδιαφερόμενοι είχαν υποβάλει τις αιτήσεις τους το Μάρτιο κανονικά και περίπου 80 δεν είχαν πάρει το δελτίο συμμετοχής.
Αυτή η κάρτα και το δελτίο συμμετοχής στην εξέταση για τα πειραματικά έχει ένα ουσιώδη τεχνικό χαρακτήρα. Δηλαδή για να καταλάβει ο διοργανώνων την διαδικασία πόσα παιδάκια θα είναι εντός αιθούσης, έτσι ώστε να φτιάξει τις αίθουσες, τα θρανία, τους επιτηρητές, τη δομή πάνω στην οποία θα στηριχθεί η εξεταστική διαδικασία.
Ενημερωθήκαμε την Παρασκευή, μια πολιτική ηγεσία η οποία είναι ημερών, αλλά επιλαμβάνεται και των τρεχουσών υποθέσεων, ότι για περίπου 80 – 85 παιδιά οι γονείς τους δεν πήγαν για να παραλάβουν την κάρτα συμμετοχής, παρ’ ότι ειδοποιήθηκαν διαδικτυακά.
Οι παραπονούμενοι έλεγαν ότι δεν ειδοποιήθηκαν, ή εάν ειδοποιήθηκαν δεν το έχουν λάβει υπόψη τους και μάλιστα επεσήμαναν ότι το σύστημα άλλαξε φέτος σε σχέση με πέρσι.
Συνεπώς μια αλλαγή δεδομένων που έγινε φέτος, κάποιες οικογένειες είτε δεν τις βρίσκει έτοιμες, είτε οι δικοί τους ισχυρισμοί στέκουν, είτε η αρμόδια υπηρεσία δεν ενημέρωσε σωστά. Εγώ δεν μπορώ να το λύσω αυτό, ούτε μπορώ μέσα σε λίγες ώρες να καταλάβω ποιος έχει την αλήθεια και δημιουργείται αυτό το πρόβλημα.
Ενημερώνομαι αρμοδίως –το αρμοδίως με δέκα θαυμαστικά- αν υπάρχει τεχνικό πρόβλημα από τη συμμετοχή τους. Δεν θα χωράνε; Θα ανατραπεί το σύστημα των επιτηρήσεων; Θα δημιουργηθεί πρόβλημα; Αναφερόμαστε σε παιδιά που είχαν δηλώσει από το Μάρτιο συμμετοχή στις εξετάσεις. Δημιουργείται τεχνικό πρόβλημα αν καλύψουμε αυτή την περίπτωση; Μου λένε, κανένα. Προκύπτει όμως ένα ερώτημα μήπως αυτή η συμμετοχή δημιουργήσει παράπονα, αιτιάσεις και αυτά με τη σειρά τους δημιουργήσουν προσφυγές. Απάντησα ότι από τη νομική μου αίσθηση, απειλή για προσφυγές θα υπάρξει από την ανάποδη. Άρα δεν είναι εκεί το πρόβλημα. Προσφυγές θα έχουμε ούτως ή άλλως, αφού υπήρξε μεταβολή του συστήματος. Νομίζω ότι δεν θα έχουμε τελικά και πολλές, ή δεν θα έχουμε και καμία. Πάντως η δική μου εντολή και απόφαση ήταν εφόσον τεχνικά δεν δημιουργείται κανένα πρόβλημα, να δοθεί η κάρτα συμμετοχής και σε αυτά τα παιδιά. Αυτό προκάλεσε και από τη μια και από την άλλη πλευρά αντιρρήσεις, αλλά όλα αυτά η πολιτική τα έχει. Πρέπει να πάρεις μια σωστή απόφαση κατά τα στοιχεία που έχεις και θα σου ασκηθεί κριτική και πρέπει να την υπομείνεις. Δεν πειράξαμε τις εξετάσεις στο Πειραματικό σχολείο. Οι εξετάσεις συνεχίζονται, δεν τελείωσαν και νομίζω ότι ολοκληρώνονται σε λίγες μέρες. Αλλά τώρα που μιλάμε συνεχίζονται.
Για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών: «Η αξιολόγηση σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, είναι μια πολιτική νομοθετημένη, δεν ξέρω εάν εδώ ή εκεί η νομοθεσία έχει τις ευστοχότερες δυνατές, ή κάπως άστοχες ρυθμίσεις. Η αξιολόγηση όμως θα γίνει. Και είναι μια θέση την οποία χθες εκφράσαμε κατά τις προγραμματικές μας δηλώσεις. Η αξιολόγηση δεν φτάνει στον Φεβρουάριο του ’15, η αξιολόγηση στην Πρωτοβάθμια και στη Διοίκηση είναι τρέχουσα διαδικασία, τώρα. Η οποία έχει βασικά της στάδια τώρα, το θέρος και διευρύνεται σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης στους εκπαιδευτικούς από το Σεπτέμβρη. Τώρα δηλαδή είμαστε στη φάση όπου επιμορφώνονται προκειμένου να κάνουν την αξιολόγηση και στη συνέχεια αξιολογούνται, τα στελέχη της εκπαίδευσης. Και μετά πάμε στους δασκάλους και τους καθηγητές.
Αυτό το έχουμε συζητήσει με τις Ενώσεις και με τη ΔΟΕ και με την ΟΛΜΕ, έχουμε ακούσει τις αιτιάσεις τους για τις διατάξεις του νόμου που κρίνουν ότι είναι αντισυνταγματικές, που κρίνουν ότι δεν είναι σωστές, όμως τους έχουμε ζητήσει ένα άλλο πρότυπο αξιολόγησης το οποίο δεν μας έχει σταλεί.
Συνεπώς υπάρχει μια καταγγελία εναντίον ενός –όπως ισχυρίζονται- κακού συστήματος, αλλά όχι μια πρόταση για κάποιο άλλο. Και μάλιστα μας ζητήθηκε να το αλλάξουμε, να καταργήσουμε αυτό που υπάρχει και να ανοίξουμε συζήτηση και απαντήσαμε πως δεν θα το κάνουμε. Όποιος έχει οποιαδήποτε νομική αιτίαση για παραβίαση νόμου ή του Συντάγματος, μπορεί να πάει στα Δικαστήρια, στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Συνεπώς αυτή είναι μια διαδικασία που θα προχωρήσει. Ξέρω ότι υπάρχουν προβλήματα εδώ κι εκεί και κρούσματα βίας, αλλά ξέρω επίσης ότι πολλοί εκπαιδευτικοί επιθυμούν να αξιολογηθούν και πρώτοι. Δηλαδή ο αρμόδιος Υφυπουργός ο κ. Δερμεντζόπουλος με ενημέρωσε χτες και ενημερώσαμε και τους δημοσιογράφους ότι υπάρχουν πάρα πολλοί εκπαιδευτικοί οι οποίοι επιδιώκουν την εφαρμογή του νόμου και θέλουν μάλιστα να αξιολογηθούν πρώτοι αυτοί. Προχωράμε κανονικά στην αξιολόγηση».
Για την κάλυψη των κενών σε εκπαιδευτικούς στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση είπε: «Εκτιμούμε, με βάση τις συνταξιοδοτήσεις της φετινής χρονιάς αλλά και της παρελθούσης και των παρελθόντων ετών, όπως ενημερωθήκαμε και από τον κ. Αρβανιτόπουλο και από την Υπηρεσία, ότι τα κενά πρέπει να είναι πάνω από 20.000. Άρα υπάρχει ένα πρόβλημα το οποίο θα πρέπει γρήγορα να αντιμετωπίσουμε. Θα είναι αναπληρωτές αυτοί. Δεν θα είναι προσλήψεις γιατί εξ αυτών οι 2.000 είναι οι κανονικοί διορισμοί από τον κ. Μητσοτάκη από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης βάσει της αντιστοιχίας 1 προς 10. Την στιγμή που παραλάβαμε, είχαμε από τον κ. Αρβανιτόπουλο την ενημέρωση ότι έχουν καθυστερήσει δυο μήνες οι μεταθέσεις που προηγούνται των αποσπάσεων, των μετατάξεων και της αναπλήρωσης. Το πρώτο στάδιο που έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί μέσα Μαΐου ολοκληρώνεται τώρα.
Άρα όλη αυτή η διαδικασία πρέπει να είναι μια διαδικασία που θα μας έχει στις επάλξεις μέχρι τέλος Αυγούστου για να μην έχουμε σοβαρό πρόβλημα στο εκπαιδευτικό σύστημα, δηλαδή, δεν έχουμε τα σχολεία ανοιχτά την ώρα που πρέπει. Πρέπει να είμαστε εδώ όλο το καλοκαίρι να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα. Γι’ αυτό και αποφασίσαμε να ξεκινήσει η σχολική χρονιά όπως πέρσι και όχι νωρίτερα».
Για τους διοικητικούς υπαλλήλους και την αξιολόγηση των οργανογραμμάτων των Πανεπιστημίων: «Υπήρξε μία απόφαση κυβερνητική, του Πρωθυπουργού και του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης στην πιο ορθή βάση. Δεν θέλω να ρίξω λάδι στη φωτιά γιατί με τους ανθρώπους είχαμε μια πάρα πολύ σοβαρή συζήτηση αλλά οφείλουμε να έχουμε τη λογική ότι όλα τα εκπαιδευτικά Ιδρύματα πρέπει να είναι ανοιχτά. Έλεγα χτες πως Νοσοκομεία και μονάδες εκπαίδευσης κλείνουν μόνο επί πολέμου. Δεν έχουμε άλλο λόγο να τα κλείνουμε. Αυτά πρέπει να τα ανοίγουμε και να ανοίγουμε όσο μπορούμε και περισσότερα, αν η χώρα έχει χρήματα. Θα τα κλείνουμε; Πρέπει να περιμένουν αυτή τη διαδικασία η οποία δεν θα πάει μακριά, θα πάει μέχρι αρχές Αυγούστου, ενώ κανείς δεν αποκλείεται.
Πιστεύω, αν έχω καλή πληροφόρηση ότι δεν θα χαθεί η περίοδος αυτή και θα υπάρξει μια πολύ καλή λύση τις επόμενες μέρες. Επιχειρούμε με τις λύσεις που δίνουμε να τελειώσει και αυτή η κατάσταση στο Πολυτεχνείο και από Δευτέρα το Ίδρυμα να δουλεύει κανονικά. Μπορεί να λένε κάποιοι ότι όλα πάνε καλά στα Πανεπιστήμια και θα πάρουμε και 600 υπαλλήλους ακόμη, αλλά δεν ξέρουν ότι τα Πανεπιστήμια αυτή τη στιγμή έχουν προβλήματα λειτουργίας λόγω ανυπαρξίας διοικητικού προσωπικού. Άρα όλα αυτά όμως θα αξιολογηθούν. Όχι από τον εκάστοτε Υπουργό Παιδείας, ούτε από εσάς, ούτε από τους καθηγητές. Μόνο ο αξιολογητής. Ή θα συμφωνήσουμε ότι θεσμός κλειδί για την εκπαίδευση είναι η αξιολόγηση και πρέπει να γενικευτεί, ή θα την υπονομεύουμε εδώ κι εκεί ανάλογα με το θέμα μας. Είμαστε σταθερά υπέρ αυτής της αρχής της αξιολόγησης.
Για τις μετεγγραφές: «Υπάρχει μεγάλη ανάγκη σε όλες τις οικογένειες και δεν υπάρχει μόνο στις πάμφτωχες οικογένειες υπάρχει και στις μεσαίες. Χτες έδωσα ένα παράδειγμα δύο καθηγητών που έχουν δυο παιδιά. Είναι στον Πειραιά το ζεύγος και τα παιδιά τους πρέπει να πάει το ένα στη Θεσσαλονίκη και το άλλο στο Ηράκλειο. Μια οικογένεια με 24.000 ευρώ το χρόνο εισόδημα. Μπορεί να σπουδάσει έχοντας τρία σπίτια; Δεν μπορεί.
Από την άλλη αυτή στη μεταγραφική διαδικασία που ξεκίνησε το Μάιο, η οποία επιτρέπει τις μετεγγραφές στους πολύτεχνους, στους τρίτεκνους, στους ορφανούς, τα παιδιά που έχουν αδέλφια που σπουδάζουν σε άλλες πόλεις, που ήταν θύματα τρομοκρατίας, σε τυφλούς, κωφαλάλους και σε μια σειρά από περιπτώσεις, προσθέτουμε τώρα και ένα οικονομικό κριτήριο, που καλύπτει και τις μεσαίες οικογένειες που η κατάστασή τους δεν κρίνεται από τον φορολογικό νομοθέτη, αλλά κρίνεται από το Υπουργείο Παιδείας αυτή τη στιγμή με ευρύτερους και γενικότερους όρους.
Εμείς θα προσπαθήσουμε να δώσουμε και δυνατότητες μέσα από την Υπουργική Απόφαση που θα εκδοθεί τη Δευτέρα ή και μια τροπολογία αν χρειαστεί να πάμε στη Βουλή για να γίνουν μετακινήσεις εύκολα και προς τα περιφερειακά Πανεπιστήμια και να υπάρξει και ο θεσμός της ανταλλαγής. Αυτά ίσως δώσουν λύσεις. Πάντως και στη Σύνοδο Πρυτάνεων που θα είμαι το απόγευμα, θα τους πω «μην ξεχνάτε ότι ο νόμος που ψηφίστηκε το Μάιο και είναι γενναιόδωρος και τώρα θα συμπληρωθεί από μένα και με το οικονομικό κριτήριο, εσάς αφήνει τελικούς κριτές».
Για την τράπεζα θεμάτων στην Α’ Λυκείου: «Η Τράπεζα Θεμάτων, όπως θα σας ενημερώσει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, είναι ένας κατά τη γνώμη μου και κατά τη γνώμη του νομοθέτη που την ψήφισε και κατά τη γνώμη ό,τι πιο σύγχρονου υπάρχει στην εκπαίδευση στο δυτικό ημισφαίριο του πλανήτη, είναι ένας πάρα πολύ καλός θεσμός που βοηθάει το κριτικό πνεύμα των μαθητών και απωθεί εν μέρει τη διαδικασία της αποστήθισης, που δεν είναι και ό,τι καλύτερο. Αποστηθίζεις και μετά ξεχνάς. Έτσι γίνεται.
Αυτός ο θεσμός όμως, όπως το ίδιο το Ινστιτούτο μ’ ενημέρωσε, εισήχθη την τελευταία στιγμή. Υπήρξε μια αναστάτωση και διαμαρτυρίες. Δεν τον καταργούμε τον θεσμό. Όταν θα βγουν όλοι οι βαθμοί και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής θα έχει τη στατιστική όλης της χώρας, τότε θα ξέρουμε τι προβλήματα υπήρξαν. Δεν θα προχωρήσουμε σε ακύρωση, προφανώς. Το να πάρουμε πίσω έναν θεσμό που οξύνει την κριτική σκέψη του μαθητή και που αν εφαρμοστεί σωστά, που από φέτος θα εφαρμοστεί σωστά, μπορεί να βοηθήσει πάρα πολύ την εκπαιδευτική διαδικασία, θα ήταν λάθος».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου