ΣΤΗ ΔΙΑΡΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΟΡΦΩΤΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
Κύριε Πρόεδρε, είμαστε εδώ με τον Υπουργό, κ. Δερμεντζόπουλο και τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου, κ. Κυριαζή, είμαστε στην Ολομέλεια παρόντες σε κάθε επίκαιρη ερώτηση και υποσχεθήκαμε, προεδρεύοντος του κ. Δραγασάκη, πριν από 40 ημέρες περίπου, ότι θα είμαστε οποτεδήποτε μας καλεί το Σώμα και δεν θα επαναλάβουμε την πρακτική της κενής θέσης επί επικαίρων ερωτήσεων, ούτε την πρακτική της, χωρίς θέληση βέβαια, αδρανοποίησης της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων. Αντίθετα, τις επόμενες εβδομάδες θα είμαστε σχεδόν δύο φορές την εβδομάδα μαζί.
Εμείς ζητάμε, κύριε Πρόεδρε, αυτή τη στιγμή δυο συνεδριάσεις την επόμενη εβδομάδα για ενημέρωση, όπου η μία θα αφορά την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και η δεύτερη θα αφορά κυρίως οικονομικά θέματα της εκπαίδευσης. Τη μεθεπόμενη εβδομάδα είναι λογικό ένα από τα δύο σχέδια νόμου, που έχουμε αποστείλει από προχθές στους Γραμματείς των Κοινοβουλευτικών Ομάδων των δύο συγκυβερνώντων Κομμάτων, στον κ. Μπούρα και τον κ. Ρήγα, να έρθει προς συζήτηση και ψήφιση.
Το πρώτο σχετίζεται με το άτυπο συμβούλιο πρώην υπουργών Παιδείας. Συγκεκριμένα, πρόκειται για τρία άρθρα και τέσσερις τροπολογίες, η μία για τη μοριοδότηση των εκπαιδευτικών που θα μεταβούν σε ορεινές περιοχές ή στη νησιωτική Ελλάδα, στις περιοχές, δηλαδή, όπου το Σύνταγμα, στο άρθρο 101 παράγραφος 4, επιβάλλει ειδική μεταχείριση, μια διάταξη που αφορά τα ιεροδιδασκαλεία της Θράκης - και που θέλαμε να συζητηθεί η συγκεκριμένη τροπολογία στο σημερινό σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, αλλά δεν κατέστη δυνατόν - και δύο ακόμη διατάξεις, η μία εκ των οποίων είναι η κατάργηση νόμου του 2009, που επιτρέπει σε ορισμένα Πανεπιστήμια να μη δέχονται φοιτητές λόγω αναπηρίας. Η περίπτωση του τυφλού φοιτητή στη Θεσσαλονίκη έδειξε ότι οι πρακτικές των Πανεπιστημίων είχαν άκρη σε νόμο. Ο νόμος, βέβαια, δεν έπρεπε να εφαρμοστεί, γιατί είναι αντισυνταγματικός και θα έπρεπε τα Πανεπιστήμια, που είναι τόσο ευαίσθητα σε πολλά θέματα, μόνα τους να τον έχουν παραμερίσει. Αντίθετα, τον αξιοποίησαν, τον εκμεταλλεύτηκαν. Αυτή τη διάταξη θα την καταργήσουμε.
Το άλλο σχέδιο νόμου είναι πολύ μεγάλο και αφορά τις θρησκευτικές κοινότητες, την απόκτηση νομικής προσωπικότητας του α΄ ή του β΄ βαθμού, υπό προϋποθέσεις από όλες τις θρησκευτικές κοινότητες που υπάρχουν εδώ. Πρόκειται για μια νομοθετική πρωτοβουλία δική σας, την οποία πήραμε έτοιμη, κάναμε ορισμένες απαραίτητες προσθήκες, μέσα από τον διάλογο με την Εκκλησία της Ελλάδος, το Άγιο Όρος και το Οικουμενικό Πατριαρχείο και την φέρνουμε εδώ, εξασφαλίζοντας και τη συνέχεια της πολιτικής.
Χθες είχαμε συνάντηση στο γραφείο του κ. Πρωθυπουργού με εξαμελή αντιπροσωπεία από την Ιερά Κοινότητα του Αγίου Όρους και οι προτάσεις μας για τον εξορθολογισμό των λειτουργιών και την αναβάθμιση της Αθωνιάδας Σχολής έγιναν δεκτές από τους εκπροσώπους της Ιεράς Κοινότητας. Θα σας ενημερώσουμε για αυτή τη διαδικασία, καθώς δεν είμαστε έτοιμοι ακόμα.
Όσον αφορά στο θέμα ημερήσιας διάταξης, θα ήθελα να πω τα εξής: Το Μάιο η ηγεσία, στην οποία ανήκε και ο Σίμος Κεδίκογλου, με επικεφαλής τον κ. Αρβανιτόπουλο, και ακόμη Υφυπουργό τον κ. Γκιουλέκα, εισηγήθηκαν στην Ολομέλεια της Βουλής μια τροπολογία 16 άρθρων, ένα εκ των οποίων - το άρθρο 53 του νόμου 4264, είναι ο νόμος για τις λαϊκές αγορές και τα συναφή, το οποίο ετέθη και σε ονομαστική ψηφοφορία και ψήφισαν 149 νομίζω Βουλευτές, ενώ δεν το ψήφισαν 120 περίπου Βουλευτές, σημειωτέον ο ΣΥΡΙΖΑ δεν ψήφισε όλη την τροπολογία - δίνει δικαίωμα μεταγραφής. Το ψήφισα και εγώ. Το ψηφίσαμε οι πιο πολλοί. Η ψηφοφορία έγινε στις 4 Μαΐου. Δίνουμε δικαίωμα μεταγραφής σε μια σειρά κατηγοριών, συνάδελφοι και συγκεκριμένα σε πολύτεκνους, σε τρίτεκνους, σε ορφανούς από τον έναν ή και τους δύο γονείς ή σε τέκνα άγαμης μητέρας, με ένα ή δύο μη αναγνωρισθέντα τέκνα, γονείς, τέκνα, αδέλφια, συζύγους τυφλούς, κωφάλαλους, νεφροπαθείς που υποβάλλονται σε αιμοκάθαρση ή πάσχουν από μυϊκή δυστροφία, τέκνα θυμάτων τρομοκρατίας, πολύδυμα τέκνα και λοιπά.
Η, κατά τα ανωτέρω, μεταφορά της θέσης τους, μεταγραφή δηλαδή, πραγματοποιείται με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του Τμήματος Υποδοχής. Αυτό ψηφίσαμε.
Κύριε Κυριαζή, πόσα παιδιά θα μπουν στο Πανεπιστήμιο;
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ (Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων): Περίπου 85.000 με 100.000.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Αυτοί θα μπουν. Από αυτούς η Βουλή δεν έχει εκτιμήσει – δεν το βρήκα στα Πρακτικά – πόσοι θα ζητήσουν μεταγραφή. Όμως δεν λέει ότι «δύνανται να ζητήσουν μεταγραφή», αλλά «δικαιούνται μεταγραφής». Αυτό έχει διαφορά. Το «δικαιούνται μεταγραφής» σημαίνει ότι η απόφαση του Τμήματος είναι μια διαπιστωτική. Δηλαδή, «διαπιστώνω ότι νομίμως ζητάς, διότι πράγματι συντρέχουν οι προϋποθέσεις και, άρα, διαπιστώνω τη μεταγραφή σου και σε εγγράφω στο Τμήμα μου». Είναι η οικονομική κρίση που σε πολλές οικογένειες κάνει ανεπίτρεπτη την κάλυψη των δαπανών σπουδών του παιδιού τους ή των παιδιών τους, που έφερε τη Βουλή να θεσπίσει αυτή τη διάταξη. Από όλες τις εκλογικές περιφέρειες το μεγάλο θέμα είναι αυτό. Δεν υπάρχει συνάδελφος εδώ που να μην γνωρίζει 1, 2,10, 100 ανθρώπους οι οποίοι δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες που έχει η παραμονή ενός παιδιού σε άλλη πόλη που σπουδάζει στο εκεί Πανεπιστήμιο ή Τ.Ε.Ι.. Υπό αυτήν την έννοια, είναι απολύτως κατανοητή και σωστή η επιλογή της πλειοψηφίας της Βουλής. Απολύτως. Έτσι έπρεπε να κάνουμε. Δεν βάλαμε, όμως, κάποιο όριο. Δηλαδή, εάν έχεις τρία, τέσσερα, πέντε παιδιά και είσαι εκατομμυριούχος, θα βάλεις το παιδί σου να κάνει δήλωση στο Πολυτεχνείο, στην Ιατρική, στην Νομική του Δημοκρίτειου και θα το φέρεις στην Αθήνα και κάτι αντίστοιχο θα συμβεί και για τη Θεσσαλονίκη.
Η δική μας παρατήρηση, ως νέα πολιτική ηγεσία, ήταν ότι δεν έχει προβλεφθεί κάτι μόνο για τους φτωχούς. Έτσι φέραμε τη διάταξη που ίσχυε το 2012 - 2013 για τα εισοδήματα μιας οικογένειας ανά μέλος της και είπαμε 9000 € κατά άτομο οικογένειας, αλλά τα τμήματα θα παίρνουν από αυτούς το 10% με τη σειρά των επιδόσεών τους. Δηλαδή, κάναμε μια πρόβλεψη μόνο για τους φτωχούς - και η έννοια του φτωχού σήμερα δεν ταυτίζεται με την έννοια του ανέργου, αλλά είναι ευρύτερη, τα μεσαία στρώματα, κατά την εφορία, δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τις σπουδές δύο και τριών παιδιών ή και ενός παιδιού - και βάλαμε και αυτό το κριτήριο, από το οποίο εμείς υπολογίσαμε ότι θα μας προκύψουν 300 μεταγραφές σε όλα τα Πανεπιστήμια.
Κάναμε υπολογισμούς και ζητήσαμε από την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία και τον κ. Γεωργίου να μας δώσει στοιχεία για το πόσοι τρίτεκνοι έχουν παιδιά στο Πανεπιστήμιο και δεν έχουν μόνο ένα. Ο κ. Γεωργίου μάς ανέφερε ότι δεν έχει τέτοιο στοιχείο. Άρα, δεν γνωρίζουμε η κατηγορία που εμφανίζεται πιο πληθωρική, οι τρίτεκνοι, πόσα μέλη οικογενειών έχουν που είναι στο Πανεπιστήμιο, άρα, και πόσα αιτήματα μεταγραφών θα έχουμε και υπολογίζουμε «με το μάτι», κύριε Πρόεδρε, τι θα συμβεί. Μας επιβεβαίωσε ότι το θέμα αφορά χιλιάδες το γεγονός της διαδικασίας ολοκλήρωσης της κατάθεσης των μηχανογραφικών, που τα παιδιά δηλώνουν – και φέτος έγινε ολοκληρωμένα, σωστά και αψεγάδιαστα λόγω της δικής σας και του κ. Κυριαζή δράσης, γιατί εμείς το παρακολουθήσαμε μόλις διορισθέντες. Ήταν, δηλαδή, ενδιαφέρον ότι η προθεσμία τελείωνε μέχρι Δευτέρα και την Παρασκευή είχε καταθέσει μηχανογραφικό μόλις το 25%. Περιμένανε. Γιατί τότε είχε αρχίσει και ένας διάλογος στα media αν θα έπρεπε, κατά παρεξήγηση ενός άθλιου τύπου που έγραψε κάτι, να βγάλουμε εμείς μια υπουργική απόφαση η οποία να ρυθμίζει πώς θα γίνουν οι μεταγραφές. Αφού η Βουλή έδινε το δικαίωμα μεταγραφής, τι θα πει υπουργική απόφαση; Θα μειώσει το δικαίωμα ή θα το αυξήσει; Όταν ένας Υπουργός εκδίδει μια κανονιστική πράξη, εφαρμόζει τον νόμο, δεν τον διευρύνει ή τον συστέλλει. Αυτά είναι παιδαριώδη και τα γράφει μόνο ή αδαής ή στημένος. Αυτό προκάλεσε μια συζήτηση, γιατί δεν έχει βγει η απόφαση, και περίμεναν. Την Παρασκευή, που βρισκόμουν στο Άγιο Όρος, βγήκα στο ραδιόφωνο του Alpha, στην κυρία Παπαδάκου, και είπα ότι δεν θα εκδοθεί υπουργική απόφαση, θα εκδοθεί μόνο για να καθορίσει τις λεπτομέρειες των διαδικασιών της μεταγραφής στο τέλος Σεπτεμβρίου, όταν θα γίνει η διαδικασία. Το βράδυ εκείνο οι δηλώσεις είχαν ξεπεράσει το 70%. Τη Δευτέρα υπέβαλαν και οι υπόλοιποι. Άρα, τα παιδιά και οι γονείς περίμεναν να δουν εάν θα ισχύσει αυτό.
Μου είπαν ορισμένοι συνάδελφοι να βάλουμε αυτό το όριο του 10% και στο άρθρο 53, που δίνει το δικαίωμα της μεταγραφής. Εμείς είπαμε ότι δεν μπορούμε να το κάνουμε αυτό, δεν μπορούμε παραμονές των εκλογών η Βουλή να ψηφίζει αυτή τη ρύθμιση με ευρύτατη πλειοψηφία και μετά τις εκλογές να την παίρνει πίσω. Αυτά δεν μπορούν να συμβαίνουν σε μια ευρωπαϊκή χώρα. Η Βουλή ζήτησε, στάθμισε, εκτίμησε και ψήφισε. Δεν είπε «4 Μαΐου έτσι και 30 Ιουνίου αλλιώς». Ακόμη περισσότερο, συνάδελφοι, εγώ, που έχω την ευθύνη της ψήφου μου, λέω ότι έκανα καλά, γιατί είναι μια πολύ κρίσιμη περίοδος. Συμφωνώ με την επιλογή μου. Εγώ σέβομαι τη γνώμη μου. Όμως, εάν οι φόβοι επαληθευτούν και υπάρξει εκείνο το κύμα των μεταγραφών από ορισμένα περιφερειακά πανεπιστήμια - τα οποία φοβούνται ότι θα απερημωθούν - σε ορισμένα πανεπιστήμια και Τ.Ε.Ι. των κέντρων και νοώ ως κέντρα την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, τον Πειραιά και την Πάτρα - και η Πάτρα αποκτά αυτό το χαρακτήρα λόγω της κοντινής απόστασης από την Αθήνα - εμείς έχουμε προβλέψει πώς θα ρυθμίσουμε το θέμα.
Προχθές ήμουν στο Χαροκόπειο. Το Χαροκόπειο έχει δύο Τμήματα που υπάρχουν και στην υπόλοιπη Πανεπιστημιακή Ελλάδα, το Τμήμα Πληροφορικής και το Τμήμα Γεωγραφίας και η εντύπωσή τους είναι ότι θα διπλασιαστεί ο αριθμός των φοιτητών τους, λόγω της εφαρμογής του άρθρου 53 του νόμου 4264/2014. Υπάρχουν Τ.Ε.Ι. και Πανεπιστήμια θεωρητικής κατεύθυνσης. Εκεί το πρόβλημα είναι χαλαρότερο. Υπάρχουν και άλλα, όμως, με εργαστήρια, όπου εκεί το πρόβλημα είναι οξύ. Τι πρέπει να κάνουμε; Κατ' αρχάς, πρέπει να περιμένουμε να δούμε ποιο είναι το πρόβλημά μας ακριβώς και τον αριθμό αυτού. Δηλαδή, πόσο φοιτητές θα ζητήσουν μεταγραφή. Πρέπει, όμως, να έχουμε αρχίσει να προετοιμαζόμαστε.
Κοιτάξτε, το καλό ή κακό του εκπαιδευτικού συστήματος της Ελλάδας είναι ότι έχει εισαγωγικές εξετάσεις για την τριτοβάθμια και κριτήριο την επίδοση. Έτσι είναι επί δεκαετίες. Το πλεονέκτημα αυτού του συστήματος είναι η αντικειμενικότητα και η έλλειψη διαβλητότητας και το μειονέκτημά του είναι αυτό που όλοι λέμε με την αποστήθιση και την ένταξη σε ένα Τμήμα με κριτήριο την επίδοση και όχι την επιθυμία.
Η πόλη που θα σπουδάσεις εξαρτάται από την επίδοσή σου, αυτό είναι το σύστημά μας με δύο λέξεις. Έτσι τώρα αλλάζει, δηλαδή εάν μπαίνω στο Αιγαίο, στη Χίο επί παραδείγματι και έρχομαι στην Αθήνα με τη μετεγγραφή, είναι διαφορετικό σύστημα. Ένα παιδί που μάτωσε και μπαίνει στην Αθήνα ή στη Θεσσαλονίκη με απίστευτη επίδοση, κάθεται δίπλα και λογίζεται το ίδιο με ένα άλλο παιδί που δεν τα πήγε καλά και έρχεται με τη μετεγγραφή. Όλα αυτά συνεκτιμήθηκαν από τη Βουλή και από εμένα ως μέλος αυτής τον περασμένο Μάιο και καταλήξαμε στο ότι προηγείται η αδυναμία να σπουδάσει το παιδί. Αυτό προηγείται και αυτό είναι το μεγαλύτερο θέμα. Επιμένουμε σε αυτό και ας μην το βλέπαμε έτσι αλλαγή δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε διότι θα ήταν σαν να εμπαίζουμε το εκλογικό σώμα ή να κοροϊδεύουμε τις οικογένειες.
Άρα θα το εφαρμόσουμε και το θέμα είναι να βρούμε λύσεις μαζί με όσους επιθυμούν να βοηθήσουν με μια έξυπνη και καλή ιδέα κ. Πρόεδρε. Μία λύση που θα ήταν πιθανώς εφαρμοστέα από εφέτος σε κάποια ΤΕΙ και ΑΕΙ, είναι για ορισμένα από αυτά τα παιδιά να εφαρμοστεί ο θεσμός της εξ αποστάσεως διδασκαλίας. Μου φέρατε την ιδέα για το ΤΕΙ της Καβάλας κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, μια ιδέα θεσμική που αφορά γενικότερα τη διδασκαλία εξ αποστάσεως. Όχι βεβαίως τη μετατροπή του ΤΕΙ σε εξ αποστάσεως διδάσκοντος ιδρύματος, αλλά συνοδευτικά και για ένα μέρος των μαθημάτων να παρέχεται η δυνατότητα να παρακολουθούνται εξ αποστάσεως. Είναι μια λύση για όσους μπορούν και μιλούσα με τον Αντιπρόεδρο του ΤΕΙ Αθηνών τον κ. Λύτρα, ο οποίος με διαβεβαίωσε ότι το δικό του τμήμα και κάποια ακόμη τμήματα μπορούν να προχωρήσουν σε αυτή τη λύση. Είναι μια ιδέα.
Μια λύση απτή που εκτιμώ ότι θα δεχτείτε, είναι τα ιδρύματα που επιβαρύνονται να τα ενισχύσουμε οικονομικά με μια αλλαγή της ήδη λειψής χρηματοδότησης που αποφασίσαμε για το 2015. Μια χρηματοδότηση υπέρ των όσων επιβαρύνονται και αυτό για εμάς είναι μια διέξοδος. Από εκεί και πέρα κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ακούμε τις προτάσεις σας, διότι δεν έχουμε σκεφτεί κάτι άλλο άμεσα εφαρμοστέο προς την κατεύθυνση της άμεσης επιτυχίας. Ταυτόχρονα για να κλείσω, έχουμε δύο τροπολογίες από εσάς: η μια τροπολογία με
επικεφαλής το συνάδελφο κ Σταμενίτη και η δεύτερη με επικεφαλής το συνάδελφο κ. Τζαμτζή. Αυτές οι τροπολογίες λένε να πάμε και πίσω, αντιλαμβάνεστε όμως ότι δεν είναι δυνατόν να το κάνουμε αυτό. Το τόνισα και στην Ολομέλεια της Βουλής, ότι δεν γίνεται να το εφαρμόσουμε και αναδρομικά για τους επιτυχόντες πέρυσι.
Εάν τα αιτήματα και οι μετεγγραφές είναι τόσες χιλιάδες όσες κάποιοι υπολογίζουν, αντιλαμβάνεστε ότι η σκέψη να πάμε και πίσω είναι απαγορευτική. Τέλος, υπάρχει και μια πρόταση για εγγραφή από Περιφερειακό σε Περιφερειακό Πανεπιστήμιο χωρίς περιορισμούς. Λόγου χάρη, φεύγω από το Ηράκλειο και πηγαίνω στην Αλεξανδρούπολη. Αυτό το πρότεινε Υπουργός και επίσης θέλουμε να το εφαρμόσουμε, πρώτα όμως θα θέλαμε να διαπιστώσουμε την ισχύουσα κατάσταση, όπως και την κατάσταση που πρόκειται να διαμορφωθεί από το Σεπτέμβριο και κατόπιν θα το εντάξουμε και αυτό. Είναι καλό αυτό και δεν αφορά το κέντρο. Γιατί δεν πάμε στη λογική της αμοιβαίας μετάθεσης και μεταφοράς θέσης από Αθήνα-Θεσσαλονίκη και τούμπαλιν;
Το είχα σκεφθεί κι εγώ προσωπικά και μου είπαν ότι όσες φορές ίσχυσε αυτό – διότι ίσχυσε κατά το παρελθόν – υπήρχαν ορισμένες ιδιοφυίες που έδιναν εξετάσεις, επετύγχαναν και κατόπιν πουλούσαν τη θέση τους. Δυστυχώς το θέμα των μετεγγραφών ήταν γεμάτο διαφθορά και γεμάτο «κομπίνα». Ακόμα και στις περιπτώσεις των αναπήρων υπήρχε διαφθορά και γι’ αυτό προσθέσαμε στην τελευταία τροπολογία να είναι πιστοποιημένοι από το ΚΕ.Π.Α. Τώρα με το ζήτημα των εκπαιδευτικών και τις τοποθετήσεις, μας απειλεί το θέμα της επαπειλούμενης εγκυμοσύνης. Τα ξέρετε νομίζω αυτά και πραγματικά δεν θέλω να μεταφέρω το πρόβλημα στους πολίτες, αλλά οι πρακτικές των πολιτών, ορισμένες φορές σε αναγκάζουν να είσαι πιο αυστηρός και πιο προσεκτικός.
Με συγχωρείτε πολύ, ακόμη και πολύ χαμηλό ποσοστό να είναι, αποτελεί θέμα. Έδωσε – πέτυχε και την επόμενη χρονιά δίνει σε άλλη σχολή. Θα σας παρακαλούσα εάν υπάρχουν κάποιες σκέψεις να κατατεθούν. Εμείς επιθυμούσαμε να μοιραστούμε μαζί σας το πρόβλημα και ήδη το ακούσατε. Διά της συνεδρίασης αυτής να ενημερωθούν και όσοι παρακολουθούν απ’ έξω λέγοντας ανακρίβειες και κάνοντας διάφορα σχόλια. Για να μην παρεξηγηθούμε, επιμένουμε στη ρύθμιση, πολύ καλά έκανε η Βουλή, πρέπει όμως να εφαρμοστεί και με τον κατάλληλο και ορθό τρόπο. Ευχαριστώ πολύ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου