29/4/15

Αρχιμ. Αρσένιος Κατερέλος, Ο Γέροντας μου Ισαάκ ο Λιβανέζος (Γ΄)

Γέρων Ισαάκ ο Λιβανέζος
Δείτε και το Μέρος Α΄ και Μέρος Β΄ 
Ο ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΜΟΥ ΙΣΑΑΚ Ο ΛΙΒΑΝΕΖΟΣ - ΜΕΡΟΣ Γ
ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΙΣ ΕΙΣ ΤΟΝ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΟΝ ΣΤΑΘΜΟΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΔΡΥΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ, ΠΩΓΩΝΙΑΝΗΣ ΚΑΙ ΚΟΝΙΤΣΗΣ
ΜΕΡΟΣ Γ
Π. ΙΩΗΛ - ΕΡΩΤΗΣΙΣ ΕΚΤΗ: Πῆτε μας τώρα ὅ,τι ἐπιτρέπεται ἀπό τήν ζωή τοῦ Κελλιοῦ σας στήν Καψάλα. Ποιό ἦταν τό πρόγραμμά σας καθώς ἐπίσης καί ἐάν ὑπάρχουν κάποια περιστατικά πού αὐθορμήτως ὁ Γέροντάς σας ξεδίπλωνε τήν ἀγάπη του καί τήν ἐν γένει ἐμπειρία καί ἀρετή του πού ἔκρυβε μέσα στήν καρδιά του.

Π. ΑΡΣΕΝΙΟΣ: Γιά τό πρόγραμμα, ὅπως καταλαβαίνετε, εἶναι λεπτή ἡ θέσις μας. Ἄς μή ποῦμε συγκεκριμένα τό τυπικό, κλπ.
Πάντως, σέ γενικές γραμμές, μέναμε ἀρκετές ὧρες στά κελλιά μας γιά νά λέμε τήν εὐχή τοῦ Ἰησοῦ. Ὑπῆρχε ὁ κανόνας μέ τά λεγόμενα ''σταυρωτά'' κομβοσχοίνια, τίς μετάνοιες καί ἐπί πλέον πολλά ἄλλα ἐλεύθερα ἤ καί σταυρωτά κομβοσχοίνια γιά τόν ἑαυτό μας, γιά τούς ζῶντες, γιά τούς κεκοιμημένους, κλπ. πίσης,  στά κελλιά μας κάναμε κομβοσχοίνι στούς γίους τς κάθε μέρας, μελέτη βιβλίων, νάγνωσι το Ψαλτηρίου, κλπ. κάναμε λες τίς κολουθίες τς μέρας στό παρεκκλήσι.
ταν μαστε δόκιμοι, Γέροντας προσάρμοζε τό τυπικό το Κελλιο στήν δική μας νάγκη καί δυναμία. Μς μαθε σωστά νά χειριζώμαστε τά ερά βιβλία καί νά φελούμεθα πό ατά, νά ψάλλωμε τά βασικά, νά ξελειτουργομε σωστά τόν ερέα, κλπ.
Βέβαια, σέ λα ατά μς βοηθοσε πρόθυμα γαπητός παραδελφός μας π. Εθύμιος, πού εναι τώρα Γέροντας τς Καλύβης.
Λειτουργίες κάναμε συχνά.
Γενικς, τό πρόγραμμα το κρως καλογερικό. Τά πρωϊνά συνήθως κάναμε ργόχειρο κάποιες δουλειές. Γενικς, πρχε πολύ καλή σορροπία.
π. σαάκ το πιστός τηρητής το προγράμματος. Μο λεγε γιά παράδειγμα: «Στίς τρες παρά δέκα θά χτυπήσης γιά σπερινό. Καί στίς τρες θά βάλω ''ελογητός Θεός''». Εχε φοβερή τάξι καί συνέπεια σέ λα καί ατό μς βοηθοσε φάνταστα.
ς μή πομε λλες λεπτομέριες π ατο. Τό μόνο πού εγνωμόνως ναφέρω εναι τι καί μέχρι τήν σήμερον, μέ τίς εχές τν Γερόντων, προσπαθ νά τηρ καί νά φαρμόζω ατό τό τυπικό καί νά μφορομαι πό τό πνεμα πού μο δίδαξε καί μετέδωσε Γέρων σαάκ στό γιον ρος. Ατό τό τυπικό κατά περιστάσεις μο τό προσήρμοσε στά δεδομένα το Μοναστηριο μου στήν Φθιώτιδα, που δι εχν τν Γερόντων ερίσκομαι δη εκοσι τρία χρόνια...!
Μο τόνιζε: «Νά κρατήσης τόν μοναχό. άν ερομόναχος εναι σωστός μοναχός μετά εναι εκολο νά εναι καί σωστός ερέας».
λλωστε, καί διος, ν καί το ριστος λειτουργός μέ πλούσια ποιμαντική δρσι, χωρίς νά γνο τό νυπέρβλητο μεγαλεο τς ερωσύνης, πάνω π λα σθάνετο μοναχός, καί μάλιστα συχαστής, ραστής τς νοερς προσευχς καί τς νήψεως.
Τώρα, γιά τό δεύτερο σκέλος τς ρωτήσεώς σας λέμε τά ξς γενικά γιά τήν προσωπικότητα, τήν τακτική το Γέροντα καί θά ναφέρωμε καί κάποια λίγα περιστατικά πό τήν ζωή του.
Π. ΙΩΗΛ: Σς κομε μετά διαιτέρου νδιαφέροντος.
Π. ΑΡΣΕΝΙΟΣ: Κατ ρχάς, νά τονίσωμε τι προσπαθοσε νά κρύβη τό μέγεθος τς γάπης του πρός τούς ποτακτικούς, τούς μοναχούς καί πρός λον τόν κόσμο. μως νθεος καί πλούσιος συναισθηματισμός του, ψυχοσύνθεσίς του καί κυρίως τό περίσσευμα τς γάπης του σαν τόσο μεγάλα, πού δέν ταν δυνατόν συχνά-πυκνά νά μήν κδηλώνωνται μέ πολλούς τρόπους. Συνήθως ξέπεμπε στοργή, τρυφερότητα, παράκλησι, κλπ. Κάποιες μως φορές, λόγ τς στενοχώριας του ταν μπλόκαρα πό τά πάθη μου, τόν ρθολογισμό μου, τόν Διάβολο, κλπ., ατή δια γάπη νεργοσε σεί ''φερομένη βιαία πνοή'', δηλαδή φωνή, παρατήρησι, πόνο, γωνία, κλπ.
Μία φορά, ταν μέ μάλωσε πολύ, μετά στενοχωρετο. ργότερα μως λθε καί μο λέει: «Τό κανα πό τήν πολλή μου γάπη». Τώρα μως, μετά πό τόσα χρόνια, πού κάνω τήν ποτίμησι, τελικά κτιμ τι τότε μέ μάλωσε πολύ λίγο σχετικά. Τελικά τότε πειδή μουν βραχυκυκλωμένος πό διαφόρους γκεφαλικούς λαβυρίνθους γι ατό καί δέν μποροσα μέσως νά ποδώσω καί νά νταποκριθ. μως εδα στήν πρξι τι συγκεντρωνόταν τότε μέσα μου νεκμετάλλευτη δυναμική πνευματική νέργεια, ποία δι εχν το Γέροντα λίγο ργότερα ξεδηλώθη σέ κινητική-παραγωγική. Καί φυσικά Γέροντας κατόπιν χαίρετο γι ατό καί λεγε μέ κανοποίησι: «Τελικά, τίποτε δέν πάει χαμένο».
Εναι λήθεια τι κείνην τήν περίοδο τούς εχα λους κουράσει μέ πολλές καί δύσκολες ρωτήσεις καί τι μο καναν πολλή πομονή. Ατό μως βγκε σέ μεγάλο καλό, γιατί, παρά τόν μπαιγμό το Διαβόλου, πού μερικές φορές μέ μπέρδευε τεχνηέντως, παιρνα πό τόν Γέροντα καταπληκτικές παντήσεις σέ πλεστα σα θέματα (δογματικά, θεολογικά, θεοδικίας, πνευματικά, κλπ.). δ βοήθησε τά μέγιστα καί Γέρων Παΐσιος το ποίου ο παντήσεις σαν μοναδικές.
Στό σημεο ατό, π. ωήλ, ς ναφέρω πιγραμματικά κάποια λίγα σχετικά περιστατικά στά ποα Γέροντας ξεδίπλωνε τό μοναχικό μεγαλεο καί τόν ν Χριστ πλοτο του.
Π. ΙΩΗΛ: Μέσ ατν σφαλς καί θά τυπωθον καλύτερα τά το Γέροντος σαάκ στίς καρδιές τν κροατν μας.
Π. ΑΡΣΕΝΙΟΣ: Τό λπίζω. ξιον καί δίκαιον εναι νά ρχίσω μέ τήν πρώτη μου καί εθύς μέσως νά ναφέρω τήν τελευταία μου συνάντησι μέ τόν μακαριστό Γέροντα.
Τήν πρώτη φορά στήν ζωή μου τόν συνάντησα στήν Καψάλα καί το επα μεταξύ τν λλων: ''Γέροντα, πό πολλούς πατέρες χω κούσει πολύ καλά λόγια γιά σς''. τς φελείας μου καί τς πειρίας μου! Τό μόνο λαφρυντικό πού χω εναι τι τότε μουν εκοσι νός τν περίπου. μέσως τότε διέκρινα τι, ταν το επα τά προαναφερθέντα, ατομάτως Γέροντας βγαλε δάκρυα πόνου, πού προσπάθησε νά μο τά κρύψη. Γιά νά εμαι κόμη πιό κριβής, νεστέναξε γιά τόν αυτό του καί πληγώθηκε πάρα πολύ. Πς κάνουν συνήθως ο νθρωποι ταν ο λλοι τούς φέρωνται χάριστα, σχημα, προσβλητικά, μέ κακία, κλπ.; τσι, καί κόμη περισσότερο, στενοχωρήθηκε Γέροντας.
Βέβαια, ατή θλψις το Γέροντα το ν γί Πνεύματι, καρπός τς πλουτοποιο ν Χριστ ταπεινώσεώς του, καί δέν χει στήν οσία καμμία σχέσι μέ τίς λλες στενοχώριες τν νθρώπων πού προαναφέραμε. Τότε βέβαια, λόγ πνευματικς νωριμότητος, δέν μουν σέ θέσι νά κτιμήσω πλήρως τήν σημασία τν λόγων το Γέροντα καί τήν ν γένει στάσι του. μως μο κανε πολύ καλή πρώτη ντύπωσι. Εχα να ασθημα χαρμολύπης. Χαρά, γιά τήν βαθειά καί διασάλευτη ταπείνωσι το Γέροντα καί λύπη, γιατί ναλογίσθηκα καί επα στόν αυτό μου: ''Μέ γκάφα ξεκίνησα τήν γνωριμία''. λλά ετυχς λλαξα θέμα καί ξεπεράσθηκε γρήγορα.
Τό ντίστροφο τώρα συνέβη τήν τελευταία φορά πού συνάντησα τόν Γέροντα λίγα λεπτά πρίν τήν μακαρία του κοίμησι. Εχε βγ γιά λίγο πό τό νοσοκομεο, που νοσηλεύετο καί παρέμεινε γιά νάρρωσι λίγες μόνο μέρες στήν ερά Μονή Τιμίου Προδρόμου στήν Μεταμόρφωσι Χαλκιδικς, π που κ νέου θά κανε εσαγωγή στό νοσοκομεο γιά περαιτέρω νοσηλεία.
κε λοιπόν, στόν προαύλειο χρο τς ερς Μονς, κατά τήν τελευταία μας κατ δίαν συζήτησι πού εχαμε, Γέροντας, κάθε λίγο, παρά τίς προηγηθεσες του ταλαιπωρεες λόγ τς ρρώστειας του καί τς ν γένει νοσηλείας του, λεγε συχνά-πυκνά, κ βάθους πανηγυριζούσης καρδίας, ''Δόξα τ Θε, δόξα τ Θε!''.
Κατά τά δέκα πέντε καί πλέον χρόνια πού τόν ζησα, προφανς τόν εχα κούσει χιλιάδες φορές νά προφέρη πάντα πηγαα τό ''Δόξα σοι Θεός''. πως μως τό λεγε λάχιστα λεπτά πρίν κοιμηθ, καί μάλιστα τόσο πυκνά, δέν τόν εχα κούσει ποτέ.
Θά χρησιμοποιήσω μία φρσι το δίου το Γέροντα, πού δ δέν ταν σχμα λόγου, λλά πληροτο κατά κυριολεξίαν. λεγε γιά κάποιους χαριτωμένους, εχαρίστους καί ερηνικούς χαρακτρες: '' τάδε εναι ναστάσιμος τύπος''. τσι ν προκειμέν, τά τελευταα ''Δόξα σοι Θεός'' το Γέροντα σαάκ δέν σαν πλς εγνώμονα καί δοξολογικά, λλά σαν πί πλέον πέρα γιά πέρα ναστάσιμα. Ατό το ποτέλεσμα καί προϊόν τς δικς του προσωπικς λοκληρωτικς ναστάσεως, πού γιοπνευματικά καί χάριτι Θεο εχε βιώσει σέ λο του τό εναι, καθότι ντως τεθέατο τήν το Χριστο λαμπροφόρον νάστασιν, κατόπιν βέβαια τς μακροχρονίου σκληρς σκήσεώς του στό Κελλί τς ναστάσεως.
Περιττό πλέον νά επωμε τι τίς τελευταες του στιγμές εχε νθεη χαρά, γαλήνη καί ερήνη, τήν ''πάντα νον περέχουσαν'', καί γενικς τούς καρπούς το γίου Πνεύματος πού παριθμε πόστολος.
Π. ΙΩΗΛ: δ τά γεγονότα μιλον πό μόνα τους. λλά παρακαλ συνεχστε.
Π. ΑΡΣΕΝΙΟΣ: Συχνά-πυκνά Γέροντας στό γιον ρος, καί χι μόνον, εχε ντονο πατρικό νδιαφέρον καί γρυπνον μμα γιά τό πς πήγαινε καθημερινή μας γρυπνία στό κελλί.
Μο λεγε: «Θά μο λές λα τά στάδια το γνα καί τς προσευχς, πς πέρασες, π.χ. ''νύσταζα'', ''κουραζόμουν'', ''εχα τούς τάδε λογισμούς πού μέ πίεζαν'', καί τά λυπηρά καί τά εχάριστα, κλπ. Μή κρύβης τίποτα καί Γέροντας μετά θά κρίνη τί πρέπει νά κάνη».
Μάλιστα, μο λεγε νά χω τήν πόρτα το κελλιο μου ξεκλείδωτη. γώ φυσικά τό κανα ατό πρόθυμα.
να βράδυ, προχωρημένη νύκτα, σέ ρα πού τό πρόγραμμα προέβλεπε γρυπνία μέ κομβοσχοίνι, μπκε ξαφνικά στό κελλί μου γιά νά δ πς πήγαινε γρυπνία μου.
πειδή, παρά τήν θέλησί μου, μέ εχε πάρει καθιστό λαφρά πνος μέ τό κομβοσχοίνι στό χέρι - πότε κοιμόμουν, πότε κανα κανένα κόμβο -, δέν κουσα τά βήματα π ξω καί τρόμαξα σπου νά καταλάβω τί συνέβη. Μάλιστα, πειδή μουν ''μεταξύ φθορς καί φθαρσίας'', σως νά βλεπα καί κανένα νειρο - εχε σβήσει καί τό καντλι το κελλιο -, νόμισα τι συνέβη κάτι πειρασμικό. Μάλιστα, ν τ ελικριν φελεί μου επα στόν Γέροντα μέ πλότητα καί αθορμητισμό: «Γέροντα, νά μέ συγχωρτε, λλά στήν ρχή σς πέρασα γιά τόν Διάβολο». Καί μο λέγει: «γώ, ελογημένε, λθα πό πόνο καί γάπη γιά νά δ πς πάει γνας. ν εσαι τοιμοπόλεμος». Πάντως, μετά ξύπνησα γιά τά καλά. Τό μόνο λαφρυντικό πού ς πομε τι εχα, εναι τι ταν πρώτη φορά μέχρι τότε πού δέν εχα συνειδητοποιήσει τί σήμαινε νά εναι πόρτα το κελλιο μου ξεκλείδωτη.
Ατές ο μετέπειτα πολλαπλές νυκτερινές πισκέψεις το Γέροντα σαάκ στό κελλί μου θά μο μείνουν γιά πάντα ξέχαστες. Τότε κατά κανόνα Γέροντας ξέπεμπε διαίτερη πνευματική κτινοβολία λων τν συχνοτήτων.
Στίς 27-7-1988, πως γράφω στίς σημειώσεις μου, μο ντικατέστησε τό παληό μου κρεββάτι στό κελλί μου φτιάχνοντάς μου να καινούργιο, στά μέτρα μου. Σ ατό τό κρεββάτι πρτα κοιμήθηκε διος, κανε καί προσευχή γιά νά καθαρισθ, πως λεγε, τόπος πό τά δαιμόνια καί νά ελογηθ τό κελλί. Πς νά μή συγκινομαι λοιπόν καί νά μή ασθάνωμαι ναπολόγητος πό τέτοιες νέργειες το Γέροντα;
Π. ΙΩΗΛ: Καί ο μικρές λεπτομέρειες χουν τήν χάρι τους.
Π. ΑΡΣΕΝΙΟΣ: Λίγες μέρες πρίν πό ατό, ψαχνε νά μέ βρ, μαζί μέ τόν π. Εθύμιο, τήν νύχτα, στά γνωστά Κελλιά πού ερίσκοντο κοντά στόν π. Παΐσιο, γιατί ργησα νά πιστρέψω πίσω στό Κελλί πό να ξωτερικό διακόνημα πού μέ εχε στείλει. ψαχναν σέ μία πόστασι σαράντα πέντε λεπτν μακρυά πο τό Κελλί μας στήν Καψάλα γιά νά μέ βρον. δ, εχε γίνει μία κακή συνεννόησις, καί, παρά τήν θέλησί μου, εχα ργήσει νά πιστρέψω. Ατή γωνία του δείχνει να μέρος πό τήν μεγάλη πατρική του γάπη.
Μία φορά, γιά νά μέ ''κλαδέψη'' πνευματικά, μο κανε τό ξς:
Μο λέγει: «Πάρε ατό τό κουτί μέ τίς τρύπες. Μέσα χω βάλει μερικά γατάκια. Νά τό πς στήν βήρων, στό τάδε σημεο. κε, νά νοίξης τό κουτί καί νά φήσης τίς γάτες. τσι δέν θά πάρχη κίνδυνος νά πιστρέψουν στό Κελλί. Νά προσκυνήσης τήν Παναγία (Πορταΐτισσα) καί θά περιμένω νά γυρίσης πίσω».
λα ατά παιτοσαν διάστημα δύο ρν περίπου. πειδή μο ρεσε πολύ καί τό περπάτημα, τό κανα μέ μεγάλη προθυμία. Πάνω π λα, μουν ναπαυμένος πλήρως, διότι μουν στήν πακοή το Γέροντα. Μία πακοή μως πού ν προκειμέν εχε λογική. Καταλάβαινα ,τι κανα, γιά ποιόν λόγο τό κανα, κλπ.
Μόλις γύρισα πίσω χαρούμενος, λλά καί σχετικά κουρασμένος, λόγ τς νηφόρας, μέσως μέ πρε Γέροντας καί πήγαμε σέ να σημεο κοντά στό Κελλί πού εχε ρατότητα πανταχόθεν πάνω πό 30 μέτρα. Στό σημεο κενο πρχε μμος. γέμισε κατά τά 3/4 ναν τενεκέ μέ μμο καί μο λέγει προσδόκητα: «Τώρα ξαναπήγαινε ατόν τόν τενεκέ στήν βήρων». Μο λθε μέσα μου κεραυνός ν αθρί. Μονολόγησα καί επα: «Καλά, τό βάρος ποφέρεται κάπως - 4-5 κιλά -, λλά γιά ποιόν λόγο νά πάω; Στήν βήρων πάρχουν τόνοι πό μμο». Παρά μως τό νδόμυχο μουρμουρητό καί τήν πορία, επα - ετυχς - «Νναι ελογημένο» καί ξεκίνησα γιά τήν ερά Μονή βήρων μέσα στήν ζέστη το κατακαλόκαιρου. Προχωροσα ''ζάλην νδοθεν χων ρθολογιστικν λογισμν καί ποριν μφιβόλων''. Σημασία μως χει, τι παρά τατα πήγαινα... Φυσικά δέν κοιτοσα πίσω. νόμιζα τι Γέροντας εχε πάρει τόν δρόμο τς πιστροφς γιά τό Κελλί μας.
Μόλις ξεκίνησα νά περπατ σηκώνοντας τό λαφρύ φορτίο τς πακος - καί μεταφορικς καί κυριολεκτικς -, μετά πό τριάντα μέτρα περίπου, φθασα σέ να σημεο που μετά πό λίγο θά χάνετο ρατότης πό τό σημεο πού ποχαιρέτησα τόν Γέροντα. Τότε κούω προσδοκήτως τήν φωνή το Γέροντα νά μο φωνάζη: «Γύρνα πίσω. Φθάνει!».
Τά πόλοιπα τά καταλαβαίνετε. Τά χασα στήν ρχή, λλά πό τότε ρχισα νά μπαίνω στό βαθύτερο πνευματικό νόημα τς πακος, τι κάποιες φορές εναι πέρλογη, κλπ. ργότερα μο ξήγησε Γέροντας: «Τό νώτερο π λα θά ταν νά μή κουβέντιαζες καθόλου μέ τούς λογισμούς. λλά πάντως, πγες». Κι γώ το πήντησα: «Ναί, Γέροντα, ρα παίρνω ριστα 5»!
Π. ΙΩΗΛ: Πολύ διδακτικό τό λο γεγονός καί σοφή τακτική το Γέροντός σας.
Π. ΑΡΣΕΝΙΟΣ: Δέν μφιβάλλω. λλά λλο πργμα εναι νά τά φηγούμεθα κ τν στέρων μέ συγκίνησι, καί λλη εναι ψυχολογία καί δυσκολία ταν τά ζ κανείς.
Καί μις καί φηγούμεθα περιστατικά πού χουν σχέσι μέ ρκετό ποδαρόδρομο, ς λοκληρώσω τήν ξιστόρησι κάποιων λίγων περιστατικν πού μέ συνεκίνησαν καί μέ δίδαξαν.
Στό Μοναστήρι μου, δέκα κτώ χιλιόμετρα μακρυά πό τήν Λαμία, τά πρτα τη μετά τήν φιξί μου δέν πρχε βατός δρόμος. χρειάζετο μάξι μέ κίνησι στούς τέσσερις τροχούς γιά νά πάη κανείς στό Μοναστήρι, λλά καί πάλι το πολύ δύσκολο, διαίτερα κατά τούς μή καλοκαιρινούς μνες. πομένως, ταν χρειάζετο νά κατεβ στήν πόλι, κατά κανόνα πήγαινα μέ τά πόδια μέσ γκαταλελειμμένων δυσβάτων μονοπατιν μήκους περίπου πτά χιλιομέτρων.
ταν εχε λθει π. σαάκ στό Μοναστήρι μου καί πρεπε νά κατεβομε στήν Λαμία γιά κάποιον σκοπό, το λέγω: «Γέροντα, νά π στόν τάδε πού χει εδικό μάξι νά μς πάη στήν πόλι;». Καί ξαφνιάζοντάς με μο λέγει: «χι, θέλω νά πμε μέ τά πόδια γιά νά δ πό ποιά σημεα πηγαίνεις». Καί μάλιστα ατό γινε κατ πανάληψιν καί λλες χρονιές. Τότε, αθόρμητα το επα: «Καλά, Γέροντα, μπορετε;». Καί μο πάντησε: «Καλά, τί μέ πέρασες;». Τότε Γέροντας το μεταξύ 54 καί 56 τν.
Ατές ο πλές κατά τό φαινόμενο πορεες μέ συνεκίνησαν πάρα πολύ γιατί εσέπραττα στοργή, γάπη, συμπόνια καί πάνω π λα ελογία σέ ,τι κανα. Ασθανόμουν, τι Γέροντας ελόγησε κατ πανάληψιν τά μέρη καί τά μονοπάτια π που περνοσα συχνάκις.
πί πλέον δέ μο θύμιζαν πολλές κατανυκτικές ν γί ρει πορεες πού κάναμε. ποκορύφωμα σως λων ταν μία περιοδεία πού κάναμε μέ τόν Γέροντα καί τόν π. Εθύμιο.
φθάσαμε στήν Μεγίστη Λαύρα καί πό κε μέ τά πόδια νεβήκαμε μέχρι τήν κορυφή το θωνα. κε, λειτούργησε Γεροντάς μας καί μες ο δύο ψάλαμε. ννοεται, τι μέχρι νά φθάσωμε κε κάναμε διανυκτερεύσεις σέ διάφορα Κελλιά. ξέχαστα θά μο μείνουν μορφή καί ο διδαχές το μακαριστο Γέροντος Εθυμίου το Βιγλιώτου, πού τότε γηροκομετο στήν Μεγίστη Λαύρα. Τόν εχαν σέ πέραντη ελάβεια καί Γέροντας Παΐσιος καί Γέροντας σαάκ. πίσης το μακαριστο Ρουμάνου Γέροντος Πετρωνίου στήν Ρουμανική Σκήτη το Τιμίου Προδρμου, το μακαριστο Γέροντος Θεοφυλάκτου, ποτακτικο το Γέροντος ωακείμ Σπετσιέρη στήν Νέα Σκήτη, το μακαριστο Γέροντος νθίμου στήν γία ννα, το μακαριστο Γέροντος Γερασίμου το Μικραγιαννανίτου, το μακαριστο Γέροντος φραίμ το Κατουνακιώτου, κλπ.
λλά καιρός εναι, π. ωήλ, νά κλίνωμε σιγά-σιγά τό νεξάντλητο κεφάλαιο πού λέγεται Γέρων σαάκ Λιβανέζος.
Π. ΙΩΗΛ - ΕΒΔΟΜΗ ΕΡΩΤΗΣΙΣ: Δυστυχς γιά μς, π. ρσένιε, χετε δίκιο, διότι κλεψύδρα το χρόνου εναι νελέητος. Γι ατό, πτε μας λοιπόν ς βδόμη καί τελευταία ρώτησι ,τι λλο θέλετε, πού νά συνδέεται μέ τήν γιασμένη προσωπικότητα το Γέροντός σας.
Π. ΑΡΣΕΝΙΟΣ: Θά ναφέρω, π. ωήλ, κατ ρχάς να τελευταο περιστατικό. Καί ατό χει σχέσι μέ πεζοπορεία γιά νά εμαι στήν δια ''συχνότητα''.
Μία φορά πηγαίναμε ο τρες μας πό τήν Καψάλα στήν Παναγούδα γιά νά κάνωμε, ο γνωστοί πατέρες, τήν γρυπνία τς Κυριακς τν Βαΐων. πόστασις μεταξύ τν δύο Κελλιν εναι περίπου 50-55 λεπτά. Καθ δόν συναντήσαμε μία παρέα μοναχν πού κανε τήν ντίστροφη πορεία. ν δηλαδή μεναν σέ να Κελλί κοντά στόν Γέροντα Παΐσιο, πήγαιναν γιά τήν δια γρυπνία κάπου κοντά στό δικό μας Κελλί στήν Καψάλα. Χαιρετηθήκαμε καί μόλις πομακρυνθήκαμε λίγο, λέγω στόν Γέροντα: «Καλά, πς ξηγεται Γέροντα μες πό δ νά πηγαίνωμε κε καί ατοί πό κε νά ρχωνται στά δικά μας τά μέρη γιά τήν δια γρυπνία;»  Καί μο δωσε μία σύντομη, σοφή καί περιεκτική πάντησι π. σαάκ: « καθένας, παιδί μου, πηγαίνει που τρέφεται...».
Π. ΙΩΗΛ: ντως καταπληκτική πάντησις πού τά μπεριέχει λα.
Π. ΑΡΣΕΝΙΟΣ: κριβς. Καί τσι ξηγεται τό πς καί ναξιότης μου τελικά προτίμησε, εγνωμόνως καί κατά συγκατάβασιν το Γέροντος, νά παραμείνη πό τήν πνευματική καθοδήγησι το Γέροντος σαάκ μέχρι τό τέλος του.
Γέροντας σαάκ το μία νυπόστατος λύρα το Πνεύματος πού συντονίζετο μέ λες τίς ξωτερικές συχνότητες. Γιά παράδειγμα, σθάνετο ξ σου νετα μέ λους, πό τά πιό ψηλά στάμενα πρόσωπα (κκλησιαστικά-κοινωνικά) μέχρι τόν πιό πλό νθρωπο.
το πολυτεχνίτης. ξερε πολύ καλά κηπουρική, μαγειρική, ξυλουργική καί γενικς ''πιανε τό χέρι του'' π λα. κανε καί διακοσμοσε μικρούς σταυρούς, κλπ. ταν κανός - πως καί τό κανε - νά φτιάξη μόνος του σπίτι, σκεπές, ξύλινες καλύβες, κτιστές σόμπες, κλπ. λλο θέμα εναι τώρα τό τι, πειδή θελε νά δολεσχ πί πολύ στήν ''πιστήμη τν πιστημν'', πού εναι πλήρης φοσίωσις στό μοναχικό δεδες, πέφευγε συστηματικά τίς διάφορες δουλειές καί τά νοίγματα. Μόνον ταν πρχε μεγάλη νάγκη σχολετο.
Τώρα ν κατακλεδι, ς ναφέρωμε δύο μόνο μαρτυρίες περί το Γέροντος σαάκ χωρίς σχόλια.
πρώτη φορ τόν σεβαστό Γέροντα Γρηγόριο, πνευματικό τς ερς Μονς Τιμίου Προδρόμου Μεταμορφώσεως Χαλκιδικς. Σς ναφέρω μέρος τν συμβουλν πού μο δωσε, ταν μέ πρωτοσυνάντησε ς δόκιμο στό Κελλί το Γέροντος σαάκ. Μο επε:
« πόφασίς σου νά γίνης μοναχός γιά τόν Διάβολο εναι φωτιά, εναι χρυσή μως γιά σένα. χεις πέσει σέ καπεταναίους (ννοοσε τούς Γέροντα Παΐσιο καί Γέροντα σαάκ - δ πέφτει λο τό βάρος τν συμβουλν του). Μήν κρύβης κανέναν λογισμό. Μή δέχεσαι τήν μφιβολία πού θά σο σπείρη Διάβολος. Νά μή λές '' λα ν τάξει, λλά σ ατό δέν μέ κατάλαβε Γέροντας''. πίσης, Διάβολος θά σο καλλιεργ καί τήν ''γάπη'' νά μήν ξαγορεύης λους τούς λογισμούς γιά νά μήν λυπς δθεν τόν Γέροντα πού τόσο σέ γάπησε καί μετά Διάβολος θά σέ ''τηγανίζη''. Στήν ρχή πάρχει νας ρθολογισμός. Τώρα μπκες στο πραγματικό πανεπιστήμιο», κλπ.
δεύτερη μαρτυρία εναι το Ρουμάνου Γέροντος ρωδίωνος, το γκλείστου σκητο τς Καψάλας, το διά Χριστόν σαλο.
Γέρων ρωδίων συμβούλευε κάποιον μοναχό, πού θελε νά βρ πνευματικό καθοδηγητή, καί το λεγε, πιμένοντας νά πάη εδικά στόν παπα-σαάκ: « παπα-σαάκ εναι μία καλή μητερούλα».
Καί το επε: «Θά σο π παπα-σαάκ ''βλέπεις κενο τό Κελλί πού εναι πέτρινο;''. ''Ναί, Γέροντα'', νά το πς. Μετά θά σο ξαναπ παπα-σαάκ ''βλέπεις κενο τό Κελλί πού εναι ξύλινο;''. Καί θά ννο τό διο Κελλί, πού προηγουμένως επε τι ταν πέτρινο. Τότε νά ξαναπς ''Ναί, Γέροντα!''. Καί τσι γίνεται τό θαμα!». Δηλαδή, Γέροντας ρωδίων ννοοσε, τι π. σαάκ, πειδή ξερε νά δηγήση κάποιον πνευματικά, άν κοβε κι κενος μοναχός τό θέλημά του, τότε θά γινόταν τό ''θαμα''. Δηλαδή, θά γνώριζε τά τελεύτητα πέρλογα μυστήρια τς ν Χριστ ζως. 
Σ ατά, π. ωήλ, ς μή προσθέσωμε τίποτε δικό μας.
ντί πιλόγου, μως, ς μο πιτραπ νά σς διαβάσω, καθηκόντως καί εγνωμόνως πρός τόν Γέροντά μου, να ποίημά μου, πού εναι βέβαια προσωπικό μου φιέρωμα πρός τήν σεπτή του μορφή.
Π. ΙΩΗΛ: Βεβαίως. Πιστεύω, τι ατό θά ταν τό καλύτερο κλείσιμο τς μικρς ατς φιερώσεώς μας στόν Γέροντα σαάκ.
Π. ΑΡΣΕΝΙΟΣ:

ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΓΕΡΟΝΤΑ ΜΟΥ ΙΣΑΑΚ ΤΟΝ ΛΙΒΑΝΕΖΟ

φησες τόν Λίβανο
γιά τόν Γερο-Παΐσιο
καί στό γιον ρος μεινες
νας ναμμένος λύχνος

γωνιστής καί νηστευτής
μέγας σκητής καί ψάλτης
στήν Παναγούδα πάκουες
καί στήν Καψάλα τάχθης

Εχες Χάρι, σοφία καί σύνεσι
διάκρισι καί τόσα λλα
καί θά μείνη αώνια
τό νομά σου στήν Καψάλα

Σάν ψαλλες μελωδικά
σέ λα σου τά χρόνια
κουγαν καί σώπαιναν
κόμη καί τ ηδόνια

ναρωτιονται ο προσκυνητές
πορονε καί θαυμάζουν
τοτον τόν λληνα σκητή
γιατί Λιβανέζο τόν φωνάζουν;

Γιατί σάν γνήσιος λληνας
μίλαγες πταιστα λληνικά κι ρχαα
πνευματικός καί Γέροντας
μέ ποτακτικούς παρέα

Γερο-Παΐσιος μ φερε
νά μαθητεύσω στό κελλί σου
γι ατό διπλ θά εμαι ναπολόγητος
σέ λη τή ζωή μου

Μαθήτευσα Γέροντα κι γώ
σάν ποτακτικός σου
καί διδάχτηκα πολλά στς ναστάσεως τό Κελλί
πό τό σκητικό καί γιο τυπικό σου

Τό τυπικό πού μοδωσες
λάφυρο τό κρατάω
μετάνοια σο βάζω Γέροντα
καί σέ προσκυνάω

Πόσα ταξείδια πήγαμε μαζί
καί πόσες ναμνήσεις
ζησα κοντά σου γιες στιγμές
γεμτες συγκινήσεις

Κοζάνη καί Μικρόκαστρο
Κόνιτσα καί τόσα λλα
ελογίες να σωρό
καί διδάγματα μεγάλα

λθες ρκετές φορές
στό ταπεινό μου Μοναστήρι
μέ πειρες διδαχές
στο η Νικόλα τό καντλι

σύ μέ προσήγαγες
στήν χειροτονία
καί θυμται τήν για σου μορφή
λη Λαμία

Στό σπίτι μου τό πατρικό
ο σεβαστοί γονες μου
σπάσθηκαν τό χέρι σου
καί πραν τήν εχή σου

Στόν η Γιάννη τόν Πρόδρομο
το Γέροντος Γρηγορίου
λίγο πρίν τήν στερνή πνοή σου
γιά τελευταία μου φορά συνωμίλησα μαζί σου

Μο επες τά τελευταα λόγια σου
καί τίς στερνές ντολές σου
φόδια, δύναμι καί παρηγοριά
στίς δύσκολες στιγμές μου

Γέροντα, μεγάλη ελογία καί τιμή
γιά μένα ναξίως
νά πάρω τήν εχή σου
λίγα μόλις λεπτά πρίν τήν κοίμησί σου

Φτωχά τά λόγια καί λειψά
σάν μιλ γιά σένα
μετάνοια σο βάζω Γέροντα
κι εγνωμοσύνη πειρη φείλω πρός σένα

Εχου Γέροντά μου σαάκ
γιά μέ τόν μαθητή σου
νχω μετάνοια καί προκοπή
σέ λη τή ζωή μου

Μέ τήν εχή σου Γέροντα
καί το Χριστο τή Χάρι
πρέσβευε ν νταμώσουμε
στήν νω ερουσαλήμ τή Μεγάλη

Τήν εχή του νά χωμε. Θερμές εχαριστίες πρός λους, συγγνώμη ν σς κούρασα. Παρακαλ πολύ, εχεσθε καί προσεύχεσθε.
Π. ΙΩΗΛ: Φίλοι κροατές, στό τέλος ατς τς συνομιλίας μέ τόν Γέροντα ρσένιο θά θελα κ μέσης καρδίας νά τόν εχαριστήσω γιά τήν λοπρόθυμη καί θυσιαστική του γάπη νά μς προσφέρη μία ζωντανή σκιαγραφία τς προσωπικότητος, να πάνθισμα τν λόγων καθώς καί ψυχωφέλημα γεγονότα πό τήν ζωή το μακαριστο Γέροντός του σαάκ το Λιβανέζου, το σκήσαντος ν γί ρει καί κοιμηθέντος τό τος 1998.
σφαλς θά συμφωνήσετε, τι τρόπος πού μς παρουσίασε τόν Γέροντά του ταν πηγαος, πολύ παραστατικός καί αθεντικός καί τσι μς βοήθησε τά μέγιστα νά ννοήσωμε τό πνευματικό μεγαλεο καί τόν πλοτο τς Χάριτος πού κρυβε Γέροντας σαάκ.
Εχόμεθα Θεός καί Κυρία Θεοτόκος νά ελογον τά βήματα καί διαβήματά του καί τόν παρακαλομε νά εχεται γιά τήν Μητρόπολί μας καί τούς Κονιτσιτες δελφούς του. μήν.
Π. ΑΡΣΕΝΙΟΣ: Νναι ελογημένο. Κι γώ κ νέου σς εχαριστ. Καί πάλιν σς παρακαλ λους σας νά εχεσθε.
Π. ΙΩΗΛ: Καί πάλι σς εχαριστομε. Καλή σας δύναμι.

ρχιμανδρίτης ρσένιος Κατερέλος
γούμενος . Μονς γίου Νικολάου Δίβρης Φθιώτιδος
( συνέντευξις δόθη στόν πρωτοσύγγελο π. ωήλ Κωνστάνταρο στόν ραδιοφωνικό σταθμό τς . Μητροπόλεως Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανς & Κονίτσης τήν 18 – 07 – 2014)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)