1/7/17

Μητροπολίτης Μεσογαίας Νικόλαος, Ἀποτίμηση τοῦ ἔργου τῆς Ἐπιτροπῆς γιὰ τὸ ΜτΘ

ποτίμηση το ργου τς πιτροπς γι τ ΜτΘ

Παρέμβαση το Μητροπολίτου Μεσογαίας & Λαυρεωτικς Νικολάου στν Σύνοδο τς εραρχίας, 27.6.2017  

Τί μς ζητήθηκε π τν ερ Σύνοδο
ντολ πο λαβε πιτροπ ταν ν συζητήσει π τς μεθοδολογίας, τς δομς κα το περιεχομένου το ΠΣ, στ μέτρο πο ατ λλοιώνουν τν σκοπ το Μαθήματος κα πομειώνουν τ δύναμη τς παραδόσεως κα τς διδασκαλίας τς κκλησίας, στ βάση τν παρακάτω δεδομένων.

Μ ποι δεδομένα ξεκινήσαμε
ταν μς νετέθη εθύνη το διαλόγου μ τ πουργεο γι τ ΜτΘ, στ χέρια μας πρχε:
(α) Τ Πρόγραμμά Σπουδν (ΠΣ), δηλαδ δηγς το διδάσκοντος.
(β) πιλοτικ φαρμογ το Προγράμματος, χωρς μως τν κθεση ξιολόγησής της.
(γ) ασθηση τι ν μιλούσαμε γι συζήτηση π μηδενικ βάση, στν οσία πρχε τετελεσμένο, μις κα τ νέο ΠΣ εχε κατοχυρωθε μ σχετικ ΦΕΚ (π' ριθ. 143575/Δ2 ΥΑ 13.09.2016) κα ταν πολ δύσκολο ν δεχθε τ πουργεο ν καταργηθε κα μαζί του ν κυρωθε μι πολυετς προσπάθεια λλαγς το ΜτΘ. Τ μόνο πο μποροσε ν γίνει ταν ν βελτιωθε.
(δ) ντίληψη τι μορφή, μεθοδολογία κα δομ το νέου ΜτΘ ποτελε μέρος μις γενικότερης κπαιδευτικς φιλοσοφίας πο φορ σ λα τ μαθήματα (π.χ. στορία, μαθηματικά, φυσική κ.λπ.).
(ε) πίμονη δήλωση το πρ. πουργο Παιδείας κ. Νικ. Φίλη τι «συνομιλομε, λλ δν συναποφασίζουμε», μ φος δεολογικοποιημένης ντιπαλότητος πρς τν κκλησία.
(στ) πλήρης πουσία ντιδράσεων γι τ νέο ΠΣ, θετικν ρνητικν, π ργανωμένους συλλόγους γονέων, δεγμα νησυχητικς διαφορίας τουλάχιστον ποβαθμισμένου νδιαφέροντος.
(ζ) Μία ξύτατη κα ντονη ντιπαράθεση μεταξ τς ΠΕΘ κα των θεολόγων το ΙΕΠ κα τέλος
(η) πιστολ το ρχιεπισκόπου στν Πρωθυπουργό (27.9.2016).
● Στς 5.11.2016, ρίσθηκε νέος πουργς Παιδείας, κ. Κων. Γαβρόγλου
Τί ζητήσαμε π τ ΙΕΠ κα τ πουργεο Παιδείας
(α) Ν ναγνωρισθε στν κκλησία τ δικαίωμα ν χει μερίδιο στν τελικ πόφαση, δεδομένου τι τ θέμα τν φορ πόλυτα κα ν σχύσει γι τν κκλησία ,τι κα γι τ λλα θρησκεύματα στν λλάδα.
(β) Ν μς δοθε τ πόρισμα ξιολόγησης το πιλοτικο προγράμματος. Μς δόθηκε κάπως καθυστερημένα λεγόμενη «κθεση Σιδερίδη», στν ποία τ νέο μάθημα ξιολογετο στ περισσότερα τεθέντα κρίτηρια μ 3/5, κα δύο χρονολόγητα κείμενα το κ. γγελου Βαλλιανάτου, ποος μως ταν κεντρικ πρόσωπο στν σχεδιασμ το νέου ΜτΘ, ρα ταν κείμενα ατοαξιολόγησης, μ θετικ γενικ πρόσημο, λλ κα εσήγηση συνέχισης τς πιλοτικς φαρμογς.
(γ) Στ συνάντηση μ τ ΙΕΠ κα τν πουργό κ. Κ. Γαβρόγλου, στς 20 Φεβρουαρίου, ζητήσαμε ν δομε τος ΦΜ, δηλαδ τ βοήθημα το μαθητο. Μς επαν τι θ μς τος διναν ντς τν μερν, διότι δν εχε κόμη λοκληρωθε προετοιμασία τους, θ πρεπε μως μες, φότου τ παραλάβουμε, ν καταθέσουμε τν ποψή μας π’ ατν, μέχρι τέλος Φεβρουαρίου, δηλαδ ντς δέκα μερν. παντήσαμε τι κάτι τέτοιο εναι πρακτικς νέφικτο. Τελικ δν μς δόθηκαν ο ΦΜ, ο ποοι δημοσιοποιήθηκαν πρν π μόλις δέκα μέρες (17.6.2017).
(δ) πιμείναμε στ τι ο ΦΜ πρν κυκλοφορήσουν θ πρεπε ν προσαρμοσθον στ π συζήτησιν ΠΣ, στε ν εναι συμβατο μ ατό. πάντηση ταν τι δν προφθαίνουμε γι κάτι τέτοιο, διότι τ βοηθήματα τν μαθητν πρέπει μεσα ν κδοθον, προκειμένου ν προλάβουμε τ νέα χρονιά. Παρ τατα, δήλωσαν τι ο ΦΜ οτως λλως εναι πολ πι κοντ στ σα πιθυμε κκλησία, τι θ χρησιμοποιηθον μόνο γι τν πόμενη χρονιά κα δεσμεύθηκαν ν λάβουν σοβαρ πόψη τους τν ποψη τς κκλησίας γι τ βιβλία πο στ συνέχεια θ κδοθον κα θ ποτελον τ βοήθημα τν μαθητν, μάλιστα πικαλούμενοι ο διοι δι στόματος το Προέδρου το ΙΕΠ κ. Κουζέλη τ ρθρο 16, παρ. 2 το Συντάγματος κα τ ρθρο 9, παρ. ε΄ το Ν. 590/1977 (Κ.Χ.Ε.Ε), δι το ποίου κκλησία κατοχυρώνει συνταγματικ δικαίωμα ν χει λόγο στ θρησκευτικ παιδεία (!)
(ε) Παρ τ γεγονς τι μες δν εμαστε ρμόδιοι οτε εδικο παιδαγωγο γι ν προσδιορίσουμε τ μεθοδολογία κα τ δομ το ΜτΘ, εσηγηθήκαμε δι τν συμβούλων μας φ’ νς μν ν τροποποιηθε μεθοδολογία διδασκαλίας το μαθήματος (π.χ. ντ γι τν ννοιολογικ προσέγγιση, ν κολουθηθε στορικ ς πι ξεκάθαρη κα σαφής), φ’ τέρου δ ν γίνει μι σχετικ νακατανομ τς λης, πρς ποφυγν συγχύσεως κα νεπίτρεπτων παρεξηγήσεων π τν πλευρ τν μαθητν. Τελικς, τ πουργεο ντιστάθηκε σθεναρ στν λλαγ τς μεθοδολογίας, δέχθηκε μως κάποιες μικρς λλαγς στν ναδιάταξη τς λης, κυρίως γι τς τάξεις το Δημοτικο.

Τί πετύχαμε
(α) Ν γίνει να βμα, στε ν κατανοήσει πολιτεία, σ κάποιο βαθμό, τι κκλησία χει φων κα μερίδιο στ διαδικασία ποφάσεων γι τ θέματα τς παιδείας πο τν φορον, πως τ ΜτΘ. Δυστυχς, ατ γινε ργά κα γι’ ατ εναι νευ ντυπωσιακο ποτελέσματος, δημιουργε μως προϋποθέσεις γι συνέχιση το διαλόγου κα οσιαστικς παρεμβάσεις φ’ ξς, π.χ. γι τν ΦΜ.
(β) Ν γίνει μι πικοινωνία μ τος θεολόγους το ΙΕΠ, παλλαγμένη π βρεις, βαρες χαρακτηρισμος κα καχυποψία. ν ατ γινόταν νωρίτερα θ πρχε παραίτητη μπιστοσύνη γι τυχν λλαγς σ πρότερη φάση.
(γ) Ν συνεργασθομε μ τν κκλησία τς Κρήτης γι να θέμα τόσο σημαντικ κα κοινο νδιαφέροντος.
(δ) Ν ξαλειφθον π τ ΠΣ σημεα παρεξηγήσιμα κα ν περιορισθε σχετικ τ νακάτεμα πληροφοριν πο προξενοσε σύγχυση, κυρίως στ Δημοτικό.
(ε) Ν γίνουν δεκτς σχεδν στ σύνολό τους ο διορθωτικς παρεμβάσεις τς πιτροπς κα οσιαστικ ν ντικατασταθε τ προηγούμενο ΦΕΚ, π δύο νέες πουργικς ποφάσεις (ΦΕΚ 2104, τεχ. Β΄ 19.6.2017 (101470/Δ2 ΥΑ) κα ΦΕΚ 2105, τεχ. Β΄ 19.6.2017 (99058/Δ2 ΥΑ).
(στ) Ν πάρουμε τν πόσχεση τι κκλησία θ χει ποφασιστικ λόγο στ περιεχόμενο κα τ φος τν κδοθησομένων βιβλίων, φο μάλιστα θ χει στ διάθεσή της κα τν ΦΜ.
(ζ) Τ δέσμευση το πουργείου τι τ ΜτΘ θ διατηρήσει τν ποχρεωτικότητά του σ λες τς βαθμίδες κα τάξεις τς βασικς κπαιδεύσεως.

Τί δν πετύχαμε
(α) Ν λλάξει πίμαχη μεθοδολογία κα χαρακτήρας το Μαθήματος στ νέο ΠΣ. Τ μάθημα ς χει δν μπνέει. Εναι καρπς δειλίας, ξισορροπιστικς ντίληψης, σως κα μειονεκτικς κα ττοπαθος προσέγγισης ς πρς τν σχεδιασμό του. Σχεδιάσθηκε χι γι ν μπνεύσει στν πίστη κα ν ναδείξει τ δύναμη τς ρθοδοξίας κα τς κκλησίας, λλ γι ν εναι συμβατ μ τν σύγχρονο ρθολογισμ κα νεκτ π τς σύγχρονες θεϊστικς κα συγκρητιστικς ντιλήψεις. Σχεδιάστηκε τσι προκειμένου ν διατηρήσει τν ποχρεωτικό του χαρακτήρα. Ατό πωσδήποτε χει τ σημασία του. να μως ποχρεωτικ μάθημα πο δν καταδεικνύει ατ πο πράγματι εναι ρθοδοξία, να φοβισμένο κα νευρο μάθημα, δν μπορε ν εναι τ ζητούμενο τς κκλησίας.
(β) Ν καταλάβει τ πουργεο κα κοινωνία τι τ ΜτΘ ς χει δν μς κφράζει. πλ τ νεχόμαστε ς προέκυψε μετ τς συναντήσεις μας μ τ ΙΕΠ, προκειμένου μως στ συνέχεια ν βελτιωθε κα ν δεχθε ριζικς λλαγς στν λη δομ κα φιλοσοφία του. ποτέλεσμα, ο σύμβουλοι στ πιμορφωτικ σεμινάρια διέδιδαν τι συμφώνησε κκλησία. Συνεπς, δν κατάλαβαν περιπαίζουν τν κκλησία. Δν εναι ρμοδιότητα τν συμβούλων ν μιλήσουν γι λογαριασμ τς κκλησίας, λλ εναι ποκλειστικ δική της εθύνη ν νακοινώσει τν ποψή της. Ατ πρέπει πωσδποτε ν γίνει σήμερα. Στν διάλογο μ τ ΙΕΠ δν τέθη θέμα συμφωνίας τς κκλησίας. πιτροπ εσηγήθηκε διορθωτικς λλαγές, δν κατέληξε σ συμφωνία.
(γ) Ν καταλάβουμε τι τ πρόβλημα τ χουμε μες ς κκλησία. Οτε ν παλεύουμε γνωρίζουμε οτε τί πλισμ διαθέτουμε χουμε συνειδητοποιήσει. Ξέρουμε τ δν θέλουμε, λλ δν ξέρουμε τ θέλουμε. Ξέρουμε ν διαμαρτυρόμαστε, λλ δν ξέρουμε ν προτείνουμε. Καθυστερομε ν παρέμβουμε κα ταν τ κάνουμε εναι ργά. πορρίπτουμε τν ΦΜ, λλ δν εμαστε τοιμοι ν προτείνουμε τ καλύτερα βοηθήματα πο ν κφράζουν μ τν καλύτερο τρόπο ατ πο μς χει μπνεύσει. ν χουμε τοιμα βοηθήματα, ς τ παρουσιάσουμε στν πολιτεία. ν χι, ς ξεκινήσουμε μεσα ν τ τοιμάσουμε. ταν προτείνουμε ν πιστρέψουμε στ παλαι βοηθήματα, ατ σημαίνει τι δν χουμε ν ντιπροτείνουμε κάτι καινούργιο.

Γενικς συμπερασματικς σκέψεις
● Εναι κοιν ποδεκτ ντίληψη τι καθς μεταβάλλεται κοινωνία (κκοσμικεύεται, τεχνολογικοποιεται, κυριαρχεται π καινοφαν φιλοσοφικ ρεύματα, λλοιώνονται τ κοινωνικ θη κα πηρεάζεται π τν πολυπολιτισμικ κα πολυθρησκευτικό της χαρακτήρα κ..) θ πρεπε ν γίνει κα βελτιωτικ προσαρμογ το ΜτΘ. Τ μάθημα πρεπε ν λλάξει κα διότι ς εχε δν ταν κανοποιητικ στ μεθοδολογία κα τν ποτελεσματικότητά του κα διότι ο ποδέκτες του, ο μαθητές, δυσκολεύονταν ν κατανοήσουν τ διάλεκτό του. Εναι τ γενικότερο πρόβλημα πικοινωνίας πο χουμε μ τ σύγχρονη νεολαία. Παρ τατα, πιχειρούμενη π τ πουργεο λλαγ γίνεται σ μι περίοδο ντονης μφισβήτησης τς χριστιανικς παράδοσης κα ταυτότητας. Ατ γενν πολλ ρωτήματα ς πρς τ τελικ θος το ΜτΘ. Εναι δυνατν σ να τέτοιο κλμα ν βγε κάτι καλό, μάλιστα παρακάμπτοντας τν πίσημη κκλησία;
● Τ πρόβλημα προέκυψε π τ τι λλαγ γινε χι σ συνεργασία μ τν κκλησία, λλ μ νάθεση το πουργείου σ θεολόγους, ρήμην τς ερς Συνόδου, χωρς ατο ο θεολόγοι ν συνεργασθον μαζί της, λλ κολουθώντας μία ατόνομη τακτική.
Συνέπεια ατο ταν φ’ νς μν διχασμς το θεολογικο κόσμου, δεολογικοποίηση το λου θέματος κα πόλωση, φ’ τέρου δ ν παρουσιασθον προβλήματα στ σχέση τν θεολόγων καθηγητν μ τν κκλησία, καθς ο θεολόγοι σχεδιαστς το νέου ΠΣ ταν στραμμένοι περισσότερο στ πουργεο παρ στν ερ Σύνοδο, ο δ ντίθετοι, ντ ν καθοδηγονται π Ατήν, προσπαθοσαν ν τν χειραγωγήσουν κα ντ ν κληθον π μς ς συνεργάτες, ν ατοπροσδιορίζονται ς σύμβουλοι. Κινδυνεύουν, ντ ν λειτουργον ς τέκνα τς κκλησίας, ν συμπεριφέρονται ς θεολόγοι πάλληλοι το κράτους.
ν σ ατ κανες προσθέσει κα τ τι κπαίδευση τν θεολόγων χει κατ’ ποκλειστικότητα παραδοθε στ θεο πλέον κράτος, πο μως δθεν λειτουργε μ «φιλόθεο» Σύνταγμα, τότε εκολα καταλήγει στ συμπέρασμα τι τ κύριο πρόβλημα δν εναι τι μ να κατάλληλο λλιπς ΜτΘ χάνουμε τος μαθητές, λλ τι δη χάσαμε τος θεολόγους...
● Συνεπς, πρν π τ ν κοιτάξουμε τ τί θα διδάξουμε, πρέπει ν δομε τ μ ποιούς θ τ διδάξουμε, δεδομένου μάλιστα τι στ Δημοτικ κπαίδευση, τ μάθημα τ χουμε μπιστευθε στος δασκάλους πο οτε τ διδακτικ το ΜτΘ χουν διδαχθε στς Σχολές τους, οτε κα σχέση τους μ τν κκλησία εναι κάπως ξασφαλισμένη. Πιθανότατα, στν πλειονοψηφία τους ν εναι διάφοροι ετε κα ντίθετοι. Πς ν διδαχθε τσι τ ΜτΘ;
ρα τ νέο ΜτΘ σχεδιάζεται π θεολόγους πο γνόησαν τν ερ Σύνοδο, πολεμεται π θεολόγους πο θέλουν ν τν χειραγωγήσουν, διδάσκεται π θεολόγους κα δασκάλους πο σχέση τους μ τν κκλησία δν εναι δεδομένη κα πογράφεται π χέρια θέων πουργν, πο μως ρνονται ν γγίξουν τ ερ Εαγγέλιο. Μ τέτοια ΦΕΚ λειτουργομε.
σως γι’ ατ κα καταλήξαμε ν συζητομε γι να μάθημα πού, ντ ν εναι ρθόδοξο, σύγχρονο κα συμβατ μ τν παράδοση, τν στορία, τ ζω κα τν πίστη μας, σεβόμενο σφαλς τν νεξιθρησκεία, κατήντησε ν εναι οδετερόθρησκο, δηλαδ μ σαθρ ταυτότητα. να μάθημα μ θρησκευτικς θερμίδες πο ρρωσταίνουν κα παχαίνουν κα χι μ βιταμίνες πο προσφέρουν ζω κα γεία. Μπορε ν κανοποιε τ λαιμαργία, λλ δν μεταβολίζεται. Γι’ ατ κα ο σχεδιαστς το ΠΣ μιλον γι ποσοστ ρθοδοξίας κα χι γι οσία κα περιεχόμενο πίστεως.
● Εναι λήθεια τι τ μάθημα ς χει δν μποδίζει ναν καλ θεολόγο δάσκαλο ν κάνει καλ τ δουλειά του, δίνει μως κα περιόριστες δυνατότητες σ ναν διάφορο κα θεο διδάσκοντα ν διδάξει θρησκευτικ χωρς Θε κα πίστη... Τ μεγαλεο κα μοναδικότητα τς ρθόδοξης θεολογίας, λήθειας κα ζως πουσιάζει.
Προτεινόμενες νέργειες
Στν παροσα φάση προτείνουμε:
(α) Ν δηλώσουμε τι θεωρομε πς δν λοκληρώθηκε διάλογος μ τ πουργεο κα τι ο πουργικς ποφάσεις γι τος Φακέλους το Μαθήματος πο δημοσιεύθηκαν δν ποτελον προϊν τν μέχρι τώρα συζητήσεων.
(β) Ν μελετήσουμε τος ΦΜ στς διάφορες τάξεις κα ν εσηγηθομε σχετικά. Μι καλ κριτικ ατν θ καταδείξει κα τς τυχν νεπάρκειες το ΠΣ, στε ν χρειαστε ν προχωρήσουμε σ τρίτο ΦΕΚ.
(γ) Ν τοιμάσουμε χωρς καθυστέρηση βιβλία γι λες τς βαθμίδες.
(δ) ντ ν σχεδιάζει κα ν νομοθετε πολιτεία γι τ θρησκευτικ κα ξ στέρων π τετελεσμένου ποβάθρου ν διαμαρτύρεται κκλησία, θ ταν πολ καλύτερα ν προτείνει ς μεσα νδιαφερόμενη κκλησία κα ν γκρίνει ς πεύθυνη πολιτεία. Γι ν τ καταφέρουμε ατ πρέπει ν χουμε λοκληρωμένη κα ποιοτικ πρόταση. ς τν τοιμάσουμε κα τότε ς προσπαθήσουμε. Ο κυβερνήσεις λλάζουν, κκλησία παραμένει. ν αφνιδιαστήκαμε σ ατ τν λλαγή, δν πρέπει ν πάθουμε τ διο στν πόμενη.
(ε) Κυρίως μως πρέπει μεσα ν στραφομε στν ξυγίανση, ναβάθμιση κα κκλησιαστικοποίηση τς κκλησιαστικς κα Θεολογικς κπαίδευσης. Δυστυχς, τ λάθος εναι δικό μας. λλ ετυχς πο εναι δικό μας. Γιατ εναι στ δικό μας χέρι ν τ διορθώσουμε, ν ντιπροτείνουμε ατ πο θέλουμε. θεολογική κα ερατικ κπαίδευση ποτελε διαπραγμάτευτη εθύνη μας, νήκει στν κκλησία. Πρέπει ν χουμε ποφασιστικ λόγο ν τν ναλάβουμε ποκλειστικ μες. Κα μάλιστα τώρα...

(στ) Βασικ ποιμαντικ εθύνη μας εναι ν προσπαθήσουμε ν νώσουμε τν διχασμένο θεολογικ κόσμο κα ν βοηθήσουμε ν συνδεθε γις μ τν κκλησία. π κριτές μας ξένοι πρέπει ν γίνουν παιδιά μας.

14 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

" Ἄρα τὸ νέο ΜτΘ σχεδιάζεται ἀπὸ θεολόγους ποὺ ἀγνόησαν τὴν Ἱερὰ Σύνοδο, πολεμεῖται ἀπὸ θεολόγους ποὺ θέλουν νὰ τὴν χειραγωγήσουν", σύμφωνα με τη συλλογιστική του αγίου Μεσογαίας.
Στο ίδιο σακκί η συντριπτική πλειοψηφία των εν Ελλάδι θεολόγων και οι υπονομευτές και διασπαστές του ΚΑΙΡΟΥ, οι εμπνευστές του φρικαλέου ΝΠΣ, κατά το μέλος της τριμελούς εξ αρχιερέων επιτροπής που διαπραγματεύθηκε, ηττώμενη πανηγυρικώς, το όλο ζήτημα. Όσοι με ομολογιακό σθένος και αξιοσημείωτη και αξιέπαινη συνέπεια αγωνίζονται για την αποτροπή της μεταλλάξεως του χαρακτήρα του μαθήματος και την αποφυγή της απο-ορθοδοξοποιήσεώς του, επιδιώκουν τη χειραγώγηση της Ιεράς Συνόδου, επί τη βάσει των υπό του κ.Νικολάου γραφέντων. Μα η λεγόμενη ΔΙΣ (πόσες φορές άραγε αυτή συνέρχεται σε συνεδρίαση μηνιαίως επί τη βάσει των όσων διαλαμβάνει ο σχετικός κανονισμός λειτουργίας της;;;) εδώ και πολλά έτη χειραγωγείται από την αρχή της δειλίας, της σκοπιμοτητας και του συμβιβασμού οπότε δεν υπάρχει περιθώριο για άλλου τύπου χειραγώγηση.
Η εν θέματι δήλωση συνιστά προσβολή της συντριπτικής πλειοψηφίας των εν Ελλάδι θεολόγων, το φρόνημα και τη θέληση των οποίων διερμηνεύει η ΠΕΘ. Η άμεση απάντηση από την πλευρά των εκπροσώπων του θεολογικού κόσμου αποτελεί πλέον μονόδρομο στην προκειμένη περίπτωση.
Λ.Ν.

Ανώνυμος είπε...

Η εισήγηση του σεβ. Νικολάου θέτει σωστό προβληματισμό για το μτΘ και τη σχέση του με την Εκκλησία. Η Διοικούσα Εκκλησία πρέπει να δείξει πώς εννοεί το μτΘ στο σύγχρονο σχολείο πέραν του κατηχητισμού αλλά και της "μειονεκτικής αντίληψης για την Ορθοδοξία" όπως ισχυρίζεται.

Ανώνυμος είπε...

Όλα καλά και ωραία αυτά που γράφετε Σεβασμιώτατε. Αλλά συζήτηση από μηδενική βάση σημαίνει ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΑΠΌ ΜΗΔΕΝΙΚΗ ΒΑΣΗ. Τελεία και παύλα!! Διαφορετικά δεν τηρείται η συμφωνία. Όλα τα άλλα είναι δικαιολογίες και τίποτε περισσότερο. Γιατί το ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΟ στα Νέα Προγράμματα είναι ακριβώς αυτό: Η δομή της ύλης και ο χαρακτήρας του μαθήματος . Λεπτομέρεια το θεωρείτε εσείς αυτό. Επομένως το αποτέλεσμα είναι ΜΗΔΕΝ!!
Όμως από σας ΠΕΡΙΜΕΝΑΜΕ !!!!!!

Ανώνυμος είπε...

Φίλε Λ.Ν.,

Εγκρίνω και επαυξάνω για τα γραφόμενά σου, με μια μικρή διαφοροποίηση και για το δικό σου Σχόλιο ; Τα μέλη της ''τριμελούς εξ αρχιερέων επιτροπής που διαπραγματεύθηκε'', όπως απεδείχθη, δεν διαπραγματεύτηκαν καν, απλώς παραδόθηκαν ουσιαστικώς αμαχητί.

Δημήτρης

Ανώνυμος είπε...

ἡ ἐκπαίδευση τῶν θεολόγων ἔχει κατ’ ἀποκλειστικότητα παραδοθεῖ στὸ ἄθεο πλέον κράτος, ποὺ ὅμως δῆθεν λειτουργεῖ μὲ «φιλόθεο» Σύνταγμα, τότε εὔκολα καταλήγει στὸ συμπέρασμα ὅτι τὸ κύριο πρόβλημα δὲν εἶναι ὅτι μὲ ἕνα ἀκατάλληλο ἢ ἐλλιπὲς ΜτΘ χάνουμε τοὺς μαθητές, ἀλλὰ ὅτι ἤδη χάσαμε τοὺς θεολόγους...
● Συνεπῶς, πρὶν ἀπὸ τὸ νὰ κοιτάξουμε τὸ τί θα διδάξουμε, πρέπει νὰ δοῦμε τὸ μὲ ποιούς θὰ τὸ διδάξουμε.

ΜΗΠΩΣ ΝΑ ΤΟ ΚΑΤΑΡΓΗΣΟΥΜΕ ΚΑΛΥΤΕΡΑ; Ή μήπως να βάζαμε ιερείς;

στὴ Δημοτικὴ ἐκπαίδευση, τὸ μάθημα τὸ ἔχουμε ἐμπιστευθεῖ στοὺς δασκάλους ποὺ οὔτε τὴ διδακτικὴ τοῦ ΜτΘ ἔχουν διδαχθεῖ στὶς Σχολές τους (του άθεου κράτους),οὔτε .............................. ΜτΘ;


Έτσι κι αλλιώς στα περισσότερα δημοτικά δεν διδασκόταν, στο Γυμνάσιο δεν έχουμε αυτούς που θα 'πρεπε ........ ΚΑΙ Ο ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ

Ανώνυμος είπε...

Ωραίο μήνυμα στην κοινωνία για τους θεολόγους και ιδιαίτερα για την ΠΕΘ.
Το διαβάζω και δεν το πιστεύω.

Ανώνυμος είπε...

Και μια ερωτησουλα στον Μεσογαίας, γιατί δεν παίρνει μέρος η ΠΕΘ στην ολη υπόθεση?

Ανώνυμος είπε...

" Ἕνα ὅμως ὑποχρεωτικὸ μάθημα ποὺ δὲν καταδεικνύει αὐτὸ ποὺ πράγματι εἶναι ἡ Ὀρθοδοξία, ἕνα φοβισμένο καὶ ἄνευρο μάθημα, δὲν μπορεῖ νὰ εἶναι τὸ ζητούμενο τῆς Ἐκκλησίας".

¨Επρεπε να είναι ζητούμενο της ΠΕΘ μήπως;

Ανώνυμος είπε...

Δημήτρης
1 Ιουλίου 2017 - 7:24 μ.μ

μια μικρή διόρθωση θα μου επιτρέψετε, δεν παραδόθηκαν , το μάθημα και τους εκπαιδευτικούς θεολόγους παρέδωσαν κι όχι και με στενοχώρια διότι όπως είπε: οι μεν τους αγνόησαν οι δε ήθελαν να τους χειραγωγήσουν και... χασαμε τους θεολόγους με ποιούς να διδάξουμε .
Πώς τα βλέπετε αυτά φίλοι και συνάδελφοι θεολόγοι; Και πώς να δεί τούς θεολόγους ακούγοντας αυτά ο Έλληνας γονιός;
Θεωρώ ότι είμαστε μόνοι, απο ανθρώπινη πλευρά, σ' αυτή την ιστορία.

Ανώνυμος είπε...

Σε γενικές γραμμές συμφωνώ αλλά με τις πιο κάτω παρατηρήσεις:
1. Τους θεολόγους δεν τους χάσατε τώρα σεβασμιότατε. Η συμπεριφορά των περισσοτέρων αρχιερέων στις μητροπόλεις τους σε σχέση με τους πιστούς τους ως σαν οι δεύτεροι να είναι δούλοι, η δημιουργία ενός "κογκλάβιου" γύρω από το πρόσωπό τους έτσι ώστε η άμεση και άνετη επικοινωνία και επαφή του με τους θεολόγους να είναι από δύσκολη έως αδύνατη, η εγωϊστική και εμπαθής συμπεριφορά πολλών από αυτούς, όλα αυτά οι σπουδαγμένοι και μορφωμένοι θεολόγοι δεν τα ανέχονται και είναι φυσικό (και υγιές κατά τη γνώμη μου) να απομακρυνθούν. Φυσικά υπάρχουν και ορισμένοι (μειοψηφία) που προσεγγίζονται αρκετά εύκολα και είναι συνεννοήσιμοι
2. Θεωρώ απαράδεκτο η θεολογική εκπαίδευση (προσοχή: μιλάω για την θεολογική και όχι την ιερατική) να ανατεθεί στην εκκλησία. Αυτό θα δημιουργήσει πάρα πολλά προβλήματα με σημαντικότερο την μεταβολή της διδασκαλίας σε "κατήχηση". Αυτό μπορεί να γίνει από την εκκλησία σε εθελοντική βάση, όχι όμως να αντικαταστήσει ένα μάθημα θρησκευτικών που θα απευθύνεται σε όλους τους μαθητές

Ανώνυμος είπε...

Ανώνυμε, 1 Ιουλίου 2017 - 11:08 μ.μ.,

Ασφαλώς και επιτρέπεται η μικρή διόρθωσή σου , όμως ήδη στο Άρθρο '' Εισήγηση Μητροπολίτου Ύδρας Εφραίμ στην Ιεραρχία για τα Θρησκευτικά '' το είχα εξειδικεύσει γράφοντας ( χιουμοριστικά ), την 1 Ιουλίου 2017 - 10:26 μ.μ., :

Δυστυχώς, Οι Θεολόγοι κσι το Μάθημα των Θρησκευτικών...''Ξανασταυρώνονται'' !

Δημήτρης

Υ.Γ.: Καλή Τύχη και σε εσένα.

Ανώνυμος είπε...

Που είναι αυτή η "Έκθεση Σιδερίδη" που αναφέρει ο Μεσογαίας; Γιατί δεν τη δίνουν στη δημοσιότητα να τη δούμε και μεις; Η αξιολόγηση 3/5 στα περισσότερα πεδία; Ποιος φοβάται τον εξωτερικό αξιολογητή;

Vissarion Bakolas είπε...

Ο Προσανατολισμός της Παιδείας ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΆ,Ιστορικά,Νομοθετικά είναι Ελληνοχριστιανικός.
Τα Θρησκευτικά είναι Κεντρικός άξονας όλων των άλλων Μαθημάτων και στήριγμα της Αγωγής.
Το Κράτος παρέχει τα Υλικά Μέσα και η Εκκλησία παρέχει το Πνευματικό Περιεχόμενο για Αγωγή,για Μόρφωση και Μάθηση. Στη Δύση στην κρατική επίθεση Εκκοσμίκευσης οι Θρησκευτικοί Παράγοντες αντιστάθηκαν ως οι πρώτοι Ιδρυτές Εκπαιδευτηρίων,πριν από το Κράτος. Αναγκαστικά έγιναν δύο Εκπαιδευτικά συστήματα.

Ανώνυμος είπε...

Κυριες, κυριοι. Με το Ν.Π.Σ. υποχρεωνομαστε να αποβαλουμε και τα τελευταια ψηγματα επαγγελματικης αξιοπρεπειας που μας ειχαν μεινει. Με δυο λεξεις, ΜΑΣ ΕΞΟΝΤΩΝΟΥΝ.

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)