Με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, που αφορά στη διδασκαλία του μαθήματος της
Ιστορίας, αποσύρθηκαν τα Προγράμματα Σπουδών του 2019, τα οποία επιχειρήθηκε
αποσπασματικά να εφαρμοστούν πέρυσι.
1. Τα Προγράμματα Σπουδών Ιστορίας, μας λέει το ΙΕΠ, είχαν σημαντικά επιστημονικά και παιδαγωγικά προβλήματα. Τα αντίστοιχα των Θρησκευτικών (Φίλη, Γαβρόγλου) δεν είχαν τέτοια προβλήματα;
2. Για τα ΠΣ της Ιστορίας το ΙΕΠ αναφέρει επιπλέον: "Τα μειονεκτήματα αυτά προκάλεσαν την κριτική της επιστημονικής κοινότητας των ιστορικών και όχι μόνο". Την εμπεριστατωμένη κριτική των ΠΣ για τα Θρησκευτικά από την ΠΕΘ, καθηγητές πανεπιστημίου των Θεολογικών Σπουδών, καθηγητές θεολόγους, εκκλησιαστικούς άνδρες και γονείς δεν την έλαβε υπόψη του το ΙΕΠ;
3. Για το
μάθημα Ιστορίας συνεχίζει το ΙΕΠ λέγοντας ότι "την εκπόνηση των εν λόγω προγραμμάτων
δεν ακολούθησε η έκδοση σχολικών βιβλίων για την υποστήριξή τους στη σχολική
πράξη". Όταν για πρώτη φορά εφαρμόστηκαν τα ΠΣ για τα Θρησκευτικά, δεν
υπήρχε το ίδιο ακριβώς πρόβλημα, χωρίς βιβλία ούτε φακέλους, οι οποίοι
ετοιμάστηκαν για την επόμενη χρονιά;
4. Η κατάργηση των ΠΣ της Ιστορίας, με πρόταση του ΙΕΠ ακολουθήθηκε από επαναφορά των Προγραμμάτων του 2003! Στα Θρησκευτικά, με τέσσερις τελεσίδικες ακυρωτικές αποφάσεις του ΣτΕ, με γενική απόρριψη των ΠΣ από την πλειονότητα της εκπαιδευτικής και επιστημονικής κοινότητας και με δεδομένη την υποχρέωση συμμόρφωσης της πολιτείας προς τις καταδικαστικές αποφάσεις του ΣτΕ, γιατί δεν έγινε αυτή η συμμόρφωση με επαναφορά στο 2003 αλλά με μεταβατικά προγράμματα και βιβλία; Ποιος θεωρεί πραγματική συμμόρφωση προς τις αποφάσεις του ΣτΕ και επιστημονικά έγκυρα τα μεταβατικά προγράμματα και βιβλία που ακροβατούν μεταξύ προχειρότητας, αποσπασματικότητας και γενικής ακαταστασίας;
Τα συμπεράσματα εξάγονται πλέον εύκολα από τον καθένα.
Αμέσως ακολούθησαν ανακοινώσεις των
γνωστών κύκλων της αριστεράς και της προόδου, ακόμη και επίσημη τοποθέτηση του
Νίκου Φίλη, τομεάρχη παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, που έβαλαν εναντίον του Υπουργείου για
την απόφασή του. Ακολούθησε ανακοίνωση του ΙΕΠ στην οποία αναφέρεται ότι "Τα Προγράμματα Σπουδών της Ιστορίας του
2019 είχαν σημαντικά επιστημονικά και παιδαγωγικά προβλήματα και διακρίνονταν
για την αποσπασματικότητά τους. Τα μειονεκτήματα αυτά προκάλεσαν την κριτική
της επιστημονικής κοινότητας των ιστορικών και όχι μόνο. Επιπλέον, την εκπόνηση
των εν λόγω προγραμμάτων δεν ακολούθησε η έκδοση σχολικών βιβλίων για την
υποστήριξή τους στη σχολική πράξη. Με γνώμονα αυτά τα προβλήματα και την
αναστάτωση που προκλήθηκε το 2019-2020 στη διδασκαλία του μαθήματος της
ιστορίας, το ΙΕΠ αποφάσισε να εισηγηθεί την κατάργηση των Προγραμμάτων του 2019
και την επαναφορά, μόνο για την τρέχουσα σχολική χρονιά, των Προγραμμάτων του
2003".
Τόσο η απόφαση
του Υπουργείου Παιδείας όσο και οι εξηγήσεις του ΙΕΠ γεννούν εύλογα ερωτήματα
για τα δύο μέτρα και δύο σταθμά που ακολουθήθηκαν στα Προγράμματα Σπουδών Ιστορίας
και Θρησκευτικών.1. Τα Προγράμματα Σπουδών Ιστορίας, μας λέει το ΙΕΠ, είχαν σημαντικά επιστημονικά και παιδαγωγικά προβλήματα. Τα αντίστοιχα των Θρησκευτικών (Φίλη, Γαβρόγλου) δεν είχαν τέτοια προβλήματα;
2. Για τα ΠΣ της Ιστορίας το ΙΕΠ αναφέρει επιπλέον: "Τα μειονεκτήματα αυτά προκάλεσαν την κριτική της επιστημονικής κοινότητας των ιστορικών και όχι μόνο". Την εμπεριστατωμένη κριτική των ΠΣ για τα Θρησκευτικά από την ΠΕΘ, καθηγητές πανεπιστημίου των Θεολογικών Σπουδών, καθηγητές θεολόγους, εκκλησιαστικούς άνδρες και γονείς δεν την έλαβε υπόψη του το ΙΕΠ;
4. Η κατάργηση των ΠΣ της Ιστορίας, με πρόταση του ΙΕΠ ακολουθήθηκε από επαναφορά των Προγραμμάτων του 2003! Στα Θρησκευτικά, με τέσσερις τελεσίδικες ακυρωτικές αποφάσεις του ΣτΕ, με γενική απόρριψη των ΠΣ από την πλειονότητα της εκπαιδευτικής και επιστημονικής κοινότητας και με δεδομένη την υποχρέωση συμμόρφωσης της πολιτείας προς τις καταδικαστικές αποφάσεις του ΣτΕ, γιατί δεν έγινε αυτή η συμμόρφωση με επαναφορά στο 2003 αλλά με μεταβατικά προγράμματα και βιβλία; Ποιος θεωρεί πραγματική συμμόρφωση προς τις αποφάσεις του ΣτΕ και επιστημονικά έγκυρα τα μεταβατικά προγράμματα και βιβλία που ακροβατούν μεταξύ προχειρότητας, αποσπασματικότητας και γενικής ακαταστασίας;
Τα συμπεράσματα εξάγονται πλέον εύκολα από τον καθένα.
1 σχόλιο:
Λέει κι άλλα το Δελτίο Τύπου του ΙΕΠ:
"Όσον αφορά στην Ιστορία, τα Νέα Προγράμματα Σπουδών στηρίζονται στα καινοτόμα Προγράμματα του 2014-2015, τα οποία είχαν εκπονηθεί στη βάση του πορίσματος της επιτροπής που είχε συσταθεί το 2012 από το Υπουργείο Παιδείας, με συμμετοχή ιστορικών από όλα τα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας. Τα προγράμματα του 2015 εκπονήθηκαν στο πλαίσιο της εφαρμογής προγράμματος ΕΣΠΑ, από ομάδα περισσοτέρων από τριάντα Πανεπιστημιακών δασκάλων, εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς και στελεχών του ΙΕΠ, που επελέγησαν με απόλυτα διαφανείς διαδικασίες.
Τα Προγράμματα αυτά, παρά την ευρεία επιστημονική τους νομιμοποίηση, αποσύρθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση, η οποία με αδιαφανείς διαδικασίες και με απευθείας ανάθεση συγκρότησε επιτροπή για την αντικατάστασή τους, προκαλώντας τότε τις αντιδράσεις μεγάλου μέρους της επιστημονικής κοινότητας των ιστορικών".
Σε σχέση με τα Θρησκευτικά αφήνω χωρίς σχόλια ότι η συγκρότηση της επιτροπής για τα μεταβατικά έγινε επίσης, όπως τότε επί ΣΥΡΙΖΑ για την Ιστορία, "με αδιαφανείς διαδικασίες και με απευθείας ανάθεση".
Στην ουσία. Για το μάθημα της Ιστορίας η κυβέρνηση ΝΔ έδειξε αντανακλαστικά για να διορθώσει με επαναφορά των παλιών ΠΣ και βιβλίων τις μεθοδεύσεις ΣΥΡΙΖΑ. Για τα Θρησκευτικά όμως όχι, παρόλο που είχε στα χέρια της το υπερόπλο τεσσάρων αποφάσεων του ΣτΕ! Γιατί; Απλώς γιατί αντί να μελετήσει τις ενστάσεις όσων είχαν προσφύγει στο ΣτΕ, της ΠΕΘ και άλλων διαπρεπών θεολόγων, εγκατέλειψε το θέμα στα χέρια του Καλαντζή, του Γεν. Γραμματέα Θρησκευμάτων, του Αρχιεπισκόπου επευλογούντος. Το τραγικό λάθος ήταν εξαρχής η διατήρηση του ίδιου και πάλι (με όλες τις κυβερνήσεις των τελευταίων ετών) προσώπου στη θέση του Γ.Γ. Θρησκευμάτων, του ευνοούμενου του Ιερώνυμου και του Βαρθολομαίου! Και επειδή τα πρόσωπα παίρνουν αποφάσεις, μην ελπίζετε καμία προκοπή όσο το πρόσωπο αυτό καθορίζει την τύχη του ΜτΘ.
Δημοσίευση σχολίου