16/7/24

Έγγραφο της ΠΕΘ προς τον Υπουργό Παιδείας για τους διορισμούς θεολόγων καθηγητών

ΠΡΟΣ

Τoν Αξιότιμον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Κυριάκο Πιερρακάκη

Κοιν.:

  1. Την Αξιότιμη Υφυπουργό Παιδείας κ. Ζέττα Μακρή
  2. Γενική Γραμματεία Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
  3. Μακαριώτατον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος και
  4. Άπαντες Σεβ. Αρχιερείς της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος

Αξιότιμε κ. Υπουργέ,

Με την παρούσα επιστολή μας, ως Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων, θέλουμε να σας παρακαλέσουμε στους επικείμενους διορισμούς, που πρόκειται να ανακοινώσετε, να καλυφθούν όλα τα κενά Θεολόγων, τα οποία υπάρχουν στα σχολεία.

Επ’ αυτού σας πληροφορούμε, ότι, σύμφωνα με πληροφορίες που έχουμε από συναδέλφους, αρκετές από τις Διευθύνσεις των Γυμνασίων και των Λυκείων δεν ενημερώνουν την αρμόδια υπηρεσία σας, ως έχουν καθήκον, για τα πραγματικά κενά των ωρών διδασκαλίας των σχολείων τους, αλλά τα αποκρύπτουν για διάφορους υποκειμενικούς λόγους.

Το αποτέλεσμα είναι ότι, παρά το γεγονός ότι έχουμε αρκετούς συναδέλφους που συνταξιοδοτούνται καθώς και αρκετές θέσεις Θεολόγων ακάλυπτες διορίζονται ελάχιστοι Θεολόγοι και έτσι πολλά σχολεία μένουν για δεύτερη ή Τρίτη χρονιά, χωρίς θεολόγο.

Αναμένουμε, μετά από αυτήν την παράκλησή μας να μεριμνήσουν οι υπεύθυνοι του Υπουργείου σας, έτσι ώστε να βρεθεί ένας αντικειμενικός και ακριβής τρόπους για να εντοπίζονται τα αληθινά κενά Θεολογικών ωρών διδασκαλίας ανά σχολείο.

Μετά από πολλές μαρτυρίες, που έρχονται στην Ένωσή μας από διάφορες περιοχές της χώρας, φαίνεται ότι κάποιοι Δ/ντές Σχολείων ή ακόμη και Δ/νσεων Εκπαίδευσης αποσιωπούν σκόπιμα, τα κενά των θεολογικών ωρών και τα εμφανίζουν στους ανωτέρους τους, αργότερα, αφού γίνουν οι διορισμοί και των πρώτων αναπληρωτών, διότι έτσι θέλουν να κρατούν αυτές τις ώρες και να τις παίρνουν κάποιοι ημέτεροι φιλόλογοι και άλλες ειδικότητες του σχολείου τους, προκειμένου να καλύπτουν, με ανάθεση ή ακόμη και χωρίς να υπάρχει δικαίωμα ανάθεσης (σε οικονομολόγους ή γεωπόνους),  αυτές τις ώρες, για να καλύπτουν με αυτές το υποχρεωτικό τους ωράριο και να μην μετακινούνται σε άλλα σχολεία ή απλώς για να καλυφθούν οι κενές ώρες.

Εμείς δεν είμαστε κριτές κανενός, αλλά δεν θα ανεχθούμε πλέον αυτήν την υποτιμητική στάση σε βάρος, πρώτον, του κλάδου μας και δεύτερον του Μαθήματός μας, καθώς η έλλειψη Θεολόγου διδάσκοντα, λόγω της μαθησιακής ιδιαιτερότητας και των ειδικών επιστημονικών απαιτήσεων του μαθήματος έχει δύο εξίσου αρνητικές συνέπειες για τους/τις μαθητές/τριες:

Είτε να μην διδάσκεται καν το μάθημά των Θρησκευτικών είτε να διδάσκεται πλημμελώς από κάποιον φιλόλογο ή άλλης ειδίκευσης συνάδελφο. Όμως, οφείλουμε να σας εκφράσουμε τις επιφυλάξεις μας ως προς την ποιότητα της διδασκαλίας, διότι, έχει μεν χορηγηθεί στους φιλολόγους η ανάθεση διδασκαλίας του Μαθήματος των Θρησκευτικών ή δίνεται σε άλλες ειδικότητες, αλλά, χωρίς επιστημονικά και θεολογικά κριτήρια, διότι οι συνάδελφοι αυτοί δεν έχουν διδαχθεί στα Τμήματά που σπούδασαν κανένα σχετικό θεολογικό γνωστικό αντικείμενο, που να τους προσφέρει γνώσεις και διδακτική μεθοδολογία, για να μπορούν να διδάσκουν αποτελεσματικά Θεολογία.

Αντίθετα, οι Θεολόγοι έχουν ως ανάθεση την Ιστορία, αλλά εκείνοι έχουν διδαχθεί πολλά μαθήματα Ιστορίας στις Θεολογικές τους Σχολές.

Σε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό σχολείο θεωρείται απαραίτητο, όταν δίνεται από το Υπουργείο ανάθεση διδασκαλίας στους καθηγητές μιας ειδικότητας για να μπορούν να παίρνουν κάποιο μάθημα, να εξετάζεται εάν οι Καθηγητές αυτής της ειδίκευσης έχουν και τις απαιτούμενες πανεπιστημιακές προϋποθέσεις γνώσεως του αντικειμένου που τους ανατίθεται, έτσι ώστε να μπορούν να το διδάσκουν με αρτιότητα, πληρότητα, συνέπεια και αποτελεσματικότητα.

Υπάρχει όμως και κάτι άλλο σχετικό και πολύ σημαντικό, που αφορά ειδικά στη χορήγηση της ανάθεσης της διδασκαλίας του Μαθήματος των Θρησκευτικών: Το μάθημα των Θρησκευτικών είναι ένα μάθημα η διδασκαλία του οποίου αναφέρεται εμμέσως πλην σαφώς στο Ελληνικό Σύνταγμα, άρθρο 16, παρ. 2:

«H παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες». Το ΣτΕ, επίσης, με τέσσερις αποφάσεις του (Αποφάσεις Ολομ. 926 και 660 του 2018 και 1749 και 1750 του 2019), που αφορούν στη διδασκαλία του Μαθήματος των Θρησκευτικών αποφάσισε ως προς τη διδασκαλία του Μαθήματος των Θρησκευτικών τα παρακάτω: 

Το μάθημα των Θρησκευτικών, σημειώνει το ΣτΕ «υπηρετεί τη συνταγματική  αποστολή της Παιδείας, που είναι η ανάπτυξη της ορθόδοξης χριστιανικής συνειδήσεως των μαθητών». Το ΣτΕ επισημαίνει ερμηνευτικά ότι «ως ανάπτυξη της  θρησκευτικής συνείδησης νοείται η εμπέδωση και ενίσχυση της συγκεκριμένης αυτής θρησκευτικής συνειδήσεως των μαθητών με τη διδασκαλία των δογμάτων, ηθικών αξιών και παραδόσεων της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού. Το μάθημα, για να υπηρετεί τον ως άνω σκοπό πρέπει να διδάσκεται επί ικανό αριθμό ωρών διδασκαλίας εβδομαδιαίως, να μην υποβαθμίζεται κατά τη διδασκαλία και την εξέταση, σε σχέση με τα άλλα μαθήματα και να περιλαμβάνει, οπωσδήποτε, με σαφήνεια και πληρότητα, τα δόγματα, τις ηθικές αξίες και τις παραδόσεις της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας του Χριστού, χωρίς να προκαλεί σύγχυση με τη διδασκαλία άλλων δογμάτων και θρησκειών».

Το μάθημα, ακόμη, «πρέπει να διατηρεί, ως προέχουσα και κύρια μέριμνα, όχι την παροχή πληροφοριών ή την επεξεργασία γνώσεων ή την ανάπτυξη προβληματισμών ιστορικής, θρησκευτικής ή κοινωνιολογικής φύσεως, αλλά την καλλιέργεια των κατάλληλων προϋποθέσεων, ώστε να μπορεί να μεταδοθεί το κατά το σύνταγμα περιεχόμενό του».

Επίσης, σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο 1566/85, άρθρο 1, σκοπός της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης είναι «να υποβοηθεί τους μαθητές να εμπνέονται από αγάπη προς τον άνθρωπο, τη ζωή και τη φύση και να διακατέχονται από πίστη προς την πατρίδα και τα γνήσια στοιχεία της ορθόδοξης χριστιανικής παράδοσης».

Μετά από τα παραπάνω, είναι σαφές ότι το Υπουργείο Παιδείας έχει την ευθύνη να φροντίζει, με πολλή επιμέλεια και προσοχή, για την άρτια διδασκαλία του Μαθήματος, προκειμένου να υπηρετεί, πλήρως και με ακρίβεια, τον σκοπό και το Πνεύμα του Συντάγματος και των αποφάσεων του ΣτΕ.

Για όλους αυτούς τους λόγους, παρακαλούμε να μεριμνήσετε, με τις υπεύθυνες υπηρεσίες του Υπουργείου σας, να γίνουν με την απαραίτητη επιμέλεια οι απαραίτητοι διορισμοί Θεολόγων, έτσι ώστε, αφενός, να υπηρετείται το Σύνταγμα, αφετέρου, να καλύπτονται πλήρως τα υπάρχοντα κενά θεολογικών ωρών, με Θεολόγους (Μόνιμους ή Αναπληρωτές) σε όλα τα σχολεία της χώρας.

Πιστεύουμε και ελπίζουμε ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου σας, θα φροντίσουν να μην παρουσιαστούν πάλι, κατά το επόμενο σχολ. έτος 2024 – 2025, σχολεία χωρίς Θεολόγο ή πλήθος σχολείων, στα οποία παραδόξως και ανερμηνεύτως, να μην διδάσκεται το μάθημα από Θεολόγο αλλά από Φιλόλογο ή άλλο συνάδελφο, διότι στις περιπτώσεις αυτές θα βρεθούμε στην πολλή δυσάρεστη θέση να το αναδείξουμε και να το καταγγείλουμε άμεσα.

Με εκτίμηση

Για το ΔΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)