13/1/15

"Έχει τι πικρόν ο της αληθείας λόγος"

«ΕΧΕΙ ΤΙ ΠΙΚΡΟΝ Ο ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΛΟΓΟΣ»
Τό ὅτι οὐδέν ἰσχυρότερον ὑφίσταται τῆς ἀληθείας, τοῦτο ὄχι μόνον τό βλέπει κανείς εἰς τήν παγκόσμιον ἱστορίαν καί τό ἐπισημαίνει εἰς πλείστας ὅσας περιπτώσεις, ἀλλά τό βεβαιώνει καί αὐτός ὁ ἀψευδής λόγος τοῦ Θεοῦ. Πρός ἐπιβεβαίωσιν τῶν ἀνωτέρω, ἀλλά καί πρός ὠφέλειαν, «πρός διδασκαλίαν, πρός ἔλεγχον, πρός ἐπανόρθωσιν...» (1), ἄς δοῦμε τά ὅσα ἀναφέρονται εἰς τήν Παλαιάν Διαθήκην καί συγκεκριμένως εἰς τό Α´ βιβλίον τοῦ Ἔσδρα, Κεφάλαια γ´ καί δ´. Εἰς τά κεφάλαια αὐτά γίνεται λόγος δι᾽ ἕνα διαγωνισμόν τριῶν νεαρῶν σωματοφυλάκων τοῦ βασιλέως τῶν Περσῶν Δαρείου.
Οἱ σωματοφύλακες ἐκεῖνοι, ἐνῷ ἐφύλασσαν τόν Δαρεῖον, ὁ ὁποῖος δέν εἶχε καλόν ὕπνον μετά ἀπό ἕνα συμπόσιον τό ὁποῖον εἶχε παραθέσει, συνεφώνησαν μεταξύ των ὥστε νά γράψῃ ὁ καθένας μίαν γνώμην καί εἰς τήν συνέχειαν νά τήν θέσουν ὑπ᾽ ὄψιν τοῦ ἰδίου τοῦ βασιλέως τῶν Περσῶν, ὁ ὁποῖος θά τήν ἔκρινε καί θά ἐβράβευε πλουσιοπαρόχως τήν καλυτέραν ἀπό αὐτάς.
Καί ὁ μέν πρῶτος ἔγραψε ὅτι νικᾷ τά πάντα ὁ οἶνος, ὁ δεύτερος ὅτι ὑπερισχύει ὅλων ὁ βασιλεύς, ὁ δέ τρίτος ἐξ αὐτῶν ἐσημείωσε ὅτι πολλήν μεγάλην δύναμιν ἔχουν οἱ γυναῖκες, ἀλλά ἐτόνισε ὅτι καί αὐτάς ἀκόμη τάς νικᾷ ἡ ἀλήθεια.
Ὁ Ζοροβάβελ, ὁ σωματοφύλαξ, ὁ ὁποῖος ὑπεστήριξε τήν ἀλήθειαν, ὅταν ἦλθε ἡ σειρά του νά ὁμιλήσῃ, ἀπέδειξε διά λόγων καί ἰσχυρῶν ἐπιχειρημάτων, ὅτι «ἡ ἀλήθεια μεγάλη καί ἰσχυροτέρα παρά πάντα» (2). Ὁ Ζοροβάβελ δέν ὡμίλησε γενικῶς καί ἀορίστως περί ἀληθείας, ἀλλά συνδέει τήν ἀλήθειαν μέ τήν Πηγήν τῆς Ἀληθείας, δηλαδή τόν ἴδιον τόν Θεόν. Ὁ λόγος του εἶναι πολύ χαρακτηριστικός καί καταγεγραμμένος εἰς τό ἱερόν κείμενον: «Καί αὐτῇ ἡ ἰσχύς καί τό βασίλειον καί ἡ ἐξουσία καί ἡ μεγαλειότης τῶν πάντων αἰώνων. Εὐλογητός ὁ Θεός τῆς Ἀληθείας» (3). «Καί ἐσιώπησε (ὁ Ζοροβάβελ) τοῦ λαλεῖν· καί πᾶς ὁ λαός τότε ἐφώνησε, καί τότε εἶπον· μεγάλη ἡ ἀλήθεια καί ὑπερισχύει» (4). Ὁ δέ Βασιλεύς ἀντήμειψε τόν Ζοροβάβελ ὡς τόν σοφώτερον ἐκ τῶν τριῶν σωματοφυλάκων του. Eἰς τήν συνέχειαν, κατόπιν ἐντολῆς τοῦ Δαρείου, ἀναλαμβάνει ὁ Ζοροβάβελ τά τῆς οἰκοδομήσεως τῆς Ἱερουσαλήμ.
Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Θεολόγος θά διακηρύξῃ, εἰς σχέσιν μέ τήν Παλαιάν Διαθήκην, ὅτι «ὁ νόμος διά Μωϋσέως ἐδόθη, ἡ χάρις καί ἡ ἀλήθεια διά Ἰησοῦ Χριστοῦ ἐγένετο» (5).
Βεβαίως, διά τούς συνειδητούς πιστούς ἡ δύναμις τῆς Ἀληθείας εἶναι ἀναμφισβήτητος. Τό ὅτι ἔτσι ἔχουν τά πράγματα περί τῆς Ἀληθείας δέν ἠμπορεῖ νά ὑπάρχῃ ἀντίρρρησις ἀπό οὐδένα πιστόν καί λογικόν ἄνθρωπον. Ὁ Ἴδιος ὁ Ἀρχηγός τῆς Πίστεώς μας, ὁ Χριστός, τονίζει ξεκάθαρα: «Ἐγώ εἰμί ἡ ὁδός καί ἡ ἀλήθεια καί ἡ ζωή» (6). Ὁ Χριστός εἶναι ἡ Αὐτοαλήθεια. Τά κατά κόσμον ἰσχυρά εἶναι θνητά καί μάλιστα ταχυθάνατα, οἱανδήποτε ἰσχύν καί ἄν διαθέτουν, ἡ Ἀλήθεια ὅμως εἶναι ἀΐδιος.
Οἱ ἄνθρωποι πού πικραίνονται καί ἀπορρίπτουν τήν Ἀλήθειαν καυτηριάζονται ἀπό τίς ἐντολές τοῦ Χριστοῦ. Ἀποτέλεσμα εἶναι νά ἀπορρίπτουν τόν Θεάνθρωπον καί νά πίπτουν εἰς τό κατάντημα τοῦτο, παρ᾽ ὅ,τι ὁ Χριστός ἔδωσε ἀναντίρρητες καί ἀναμφισβήτητες ἀποδείξεις περί τῆς Θεότητός Του. Πολλοί εἶναι ἐκεῖνοι οἱ ὁποῖοι ἀρνοῦνται, φοβοῦνται καί πολεμοῦν τήν ἀλήθειαν εἰς ὅλας βεβαίως τάς ἐκφάνσεις, πολύ ὅμως περισσότερον εἰς τά θέματα τῆς ἀποκαλύψεως τοῦ Θεοῦ διά τῶν Ἱερῶν Μυστηρίων καί τῆς Ἀποστολικῆς Παραδόσεως.
Ἄλλα οἱ ἄνθρωποι αὐτοί ἠγάπησαν τό σκότος καί ὄχι τό φῶς, διότι τά ἔργα των εἶναι πονηρά. Τά ἔργα εἶναι ἡ ἔκφανσις, τό ἀποτέλεσμα τῶν κρυπτῶν τῆς καρδίας τοῦ ἀνθρώπου. Πονηρά λοιπόν εἶναι ἡ καρδία καί τά ἔργα αὐτῶν.
Ἀπό τόν Θεόν, πού εἶναι ἡ Ἀλήθεια, ἡ ἀπόλυτος καί ἄδολος Ἀλήθεια, προέρχεται ἡ «καθαρά καί ἀμιγής παντός δολεροῦ προκαλύμματος ἀλήθεια», θά κηρύξῃ ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Νύσσης (7).
Τήν στάσιν ζωῆς ἔναντι τῆς ἀληθείας τήν βλέπομε εἰς τόν βίον καί τήν Πολιτείαν τῶν Ἁγίων καί εἰδικῶς τῶν Μαρτύρων καί τῶν Ὁμολογητῶν, ἀλλά καί τῶν μεγάλων Πατέρων καί Διδασκάλων τῆς Ἐκκλησίας μας. Τά κείμενα τῆς Πατρολογίας ἐπιβεβαιώνουν τοῦ λόγου τό ἀληθές, ἀλλά καί τά Ἱερά Συναξάρια, τά ὁποῖα ἐν πολλοῖς ἀποτελοῦν πλήν τῆς Ἐκκλησιαστικῆς καί σημαντικόν μέρος τῆς Ἐθνικῆς μας Ἱστορίας, κοσμοῦνται μέ ὁμολογίες ἀληθείας, οἱ ὁποῖες ἄνευ ἀμφιβολίας ἀποτελοῦν «συμβολικά μνημεῖα», πού ὁριοθετοῦν τήν ἀλήθειαν ἔναντι τοῦ ψεύδους καί τήν Ὀρθοδοξίαν ἔναντι τῆς κακοδοξίας καί τῶν αἱρέσεων.
Ὁ Ἱερός Χρυσόστομος θά διασαλπίσῃ: «Οὐδέν φανερώτερον, οὐδέν ἰσχυρότερον γένοιτ᾽ ἄν, ὥσπερ τοῦ ψεύδους οὐδέν ἀσθενέστερον» (8).
Ἡ ἀλήθεια εἶναι φῶς καί ἐπιφέρει τόν ἔλεγχον καί ποιεῖ ἔλεγχον καί μάλιστα αὐστηρόν καί ἀδυσώπητον, ἀναλόγως τοῦ βάθους τοῦ κακοῦ, εἰς τό ὁποῖον ἑκουσίως ἔχει περιπέσει ὁ ἄνθρωπος. Ὅσον μεγαλύτερον εἶναι τό κακόν καί ὅσον βαθύτερον τό πνευματικόν και ἠθικόν βάραθρον, τόσον καί δριμύτερος εἶναι ὁ ἔλεγχος πού δέχεται τό ψεῦδος ὑπό τοῦ φωτός τῆς ἀληθείας.
Τό ἀκέραιον τῆς ἀληθείας, εἰς τήν ἔκφρασιν καί ὄχι εἰς τήν ἀποσκίασιν αὐτῆς, εἶναι τό ζητούμενον, ἀκόμη καί ἄν χρειασθῇ νά ἔλθωμε εἰς ἀντιπαράθεσιν «ἕνεκεν ἀληθείας», ἤ νά χαρακτηρισθῇ ἡ στάσις μας ὡς ἔλεγχος ἐπιβεβλημένος.
Ἡ ἀλήθεια δέν ἠμπορεῖ νά ἀλλοιοῦται κατά τά πρόσωπα καί τάς περιστάσεις, ἀλλά ὀφείλει νά παραμένῃ ἀκεραία καί αὐθεντική. Ταυτοχρόνως ὅμως νά κηρύσσεται, νά ὁμολογῆται, ἀλλά καί νά ἐλέγχῃ, ἔστω καί ἄν κάποιοι, συγγενεῖς, φίλοι, συνεργάτες, ὑψηλά ἱστάμενα πρόσωπα, κλπ., στενοχωρηθοῦν, λυπηθοῦν, ἐξοργισθοῦν ἤ ἀκόμη φθάσουν καί σέ ἀκραῖες καταστάσεις, οἱ ὁποῖες ἀπᾴδουν πρός τούς κανόνας εὐπρεποῦς πόσῳ μᾶλλον χριστιανικῆς συμπεριφορᾶς. Λέγει ὁ Ἀριστοτέλης «φίλος μέν Πλάτων, φιλτάτη δέ ἀλήθεια».
Περίπτωσιν ἐλέγχου βλέπομε καί εἰς τούς Πρωτοκορυφαίους Ἀποστόλους Πέτρον καί Παῦλον. Ὁ Εὐαγγελιστής Λουκᾶς ἐπί τοῦ προκειμένου θέματος ἀναφέρει, σχετικῶς μέ τήν στάσιν τοῦ Ἀποστόλου Παύλου ἔναντι ἐκείνης τοῦ Ἀποστόλου Πέτρου, ὅτι: «Ὅτε δέ ἦλθε Πέτρος εἰς Ἀντιόχειαν, κατά πρόσωπον αὐτῷ ἀντέστην, ὅτι κατεγνωσμένος ἦν» (9).
Ἡ ἀλήθεια ἀπορρέει ἐκ τοῦ Θεοῦ, ἀπό τά μικρότερα ἕως τά μεγαλύτερα καί σοβαρότερα θέματα τῆς ζωῆς. Τήν ἀλήθειαν, εἴτε τήν δεχόμεθα ὡς ἔχει καί ὠφελούμεθα, εἴτε ἐρχόμεθα εἰς ἀντίθεσιν καί ἀντιπαράθεσιν μέ αὐτήν καί συνθλιβόμεθα ὁλοσχερῶς ἐξ αὐτῆς.
Ὅσον ἀφορᾷ δέ τούς ἀνθρώπους πού ψεύδονται, αὐτοί δέν ἔχουν πατέρα τόν Θεόν, ἀλλά τόν διάβολον. Εἶναι σαλιολόγοι, ὁμιλοῦν μέ «σάλια» τοῦ διαβόλου καί ὄχι μέ λόγους ἀληθείας, ὅπως συμβαίνῃ εἰς τήν φυσικήν κατάστασιν κάθε ἐντίμου ἀνθρώπου, πόσῳ δέ μᾶλλον τοῦ ἀνθρώπου τοῦ Θεοῦ. Αὐτοί εἴτε ἀρνοῦνται τελείως τήν ἀλήθειαν, εἴτε τήν ἀλλοιώνουν. Ἄλλοτε πάλιν κάμνουν ἐπιλογήν ἀληθειῶν. Κόπτουν καί ράπτουν κατά τό δοκοῦν τήν ἀλήθειαν καί ὅπου βλέπουν ὅτι αὐτή ὑποβοηθεῖ εἰς τά συμφέροντά των, τά σχέδιά των, τίς σκοπιμότητές των, κλπ., τότε τήν προασπίζονται. Ὅπου δέ διαπιστώνουν τό ἀντίθετον, τήν ἀπορρίπτουν ἤ τήν πολεμοῦν. Ὅλοι αὐτοί χρῄζουν ταχείας θεραπείας-μετανοίας, διότι νοσοῦν ἀπό σκώληκας-ψεύδη, πού μολύνουν καί κατατρώγουν τήν ψυχήν των καί ὄχι μόνον. Ἡ μόλυνσίς των αὐτή ἐξαπλοῦται μέ ἐπιπτώσεις ἀρνητικές καί ἐπιφέρει καί ψυχολογικο-σωματικο-οργανικές ἐμπλοκές. Ἡ ἐκ τοῦ ψεύδους μόλυνσις, ἐάν δέν θεραπευθῇ, ἐξαπλοῦται καί μολύνει καί τόν πλησίον καί τό κοινωνικόν σύνολον.
Οἱ ἄνθρωποι τοῦ ψεύδους, ὄχι μόνον ψεύδονται, ἀλλά ἐνοχλοῦνται ἐξωφρενικῶς εἰς τό ἄκουσμα τῆς ἀληθείας. Λέγει τό ἀρχαῖον γνωμικόν: «Ἔχει τι  πικρόν ὁ τῆς ἀληθείας λόγος». Αὐτοί οἱ ἄνθρωποι, ἀντί νά ἀνησυχήσουν καί νά σπεύσουν διά τῆς μετανοίας πρός θεραπείαν, πικραίνονται καί σκορπίζουν χολήν, ἀντιπάθειες, κακολογίες ἔναντι ἐκείνων πού τούς λέγουν τήν ἀλήθειαν καί ἐπισημαίνουν τά ψεύδη των. Ταράσσονται, ἐκνευρίζονται καί ἐνίοτε χάνουν τόν ἔλεγχον καί ἀποβάλλουν τίς μάσκες καί τά προσωπεῖα των. Ἀποκαλύπτονται, ἐκτροχιάζονται, ψευδοκατηγοροῦν, ὑβρίζουν, ἐχιδνολογοῦν... Ἀπό τίς ἀσθένειες, δηλαδή τά πάθη των, ἤτοι φιλαυτίαν, ἐγωϊσμόν, ὑπερηφάνειαν, πλεονεξίαν, αὐταρέσκειαν, μεγαλομανίαν, ἰδιοτέλειαν, κλπ., ἐνεργοποιοῦνται καί αὐτομάτως ἐκδηλώνονται οἱ παρενέργειες τῶν παθῶν αὐτῶν. Ἡ ἀλήθεια τούς ἐνοχλεῖ, διότι ἐκβράζει τήν κρυμμένη καί βυθισμένη δυσωδία τοῦ πτώματός των, δηλαδή αὐτό πού πράγματι εἶναι. Εἶπε Γέρων: «Ἀντιπαθοῦμε τούς σωστούς ἀνθρώπους, ὄχι γιά τό τί εἶναι, ἀλλά γιά τό τί εἴμαστε ἐμεῖς».
Ἀλλά τό φαινόμενον τοῦτο, τό νά ἐνοχλῆται δηλαδή κανείς ἐξ αἰτίας τῆς ἀληθείας, καταντᾷ εἰς τό χειρότερον ἐπίπεδον, ὅταν, διά νά ἀμυνθῇ, φθάνῃ ἀκόμη καί εἰς τήν διαστροφήν αὐτῆς ταύτης τῆς ἀληθείας. Ὅσον καί νά ἀκούεται μέ ἀποτροπιασμόν αὐτή ἡ πραγματικότης, ὑπάρχουν δυστυχῶς ἄνθρωποι πού ἔργον ζωῆς των ἔχουν κάμει τό νά διαστρέφουν τήν ἀλήθειαν καί νά διαδίδουν τό ψεῦδος. Κακολογοῦν,  κατηγοροῦν, διαβάλλουν, συκοφαντοῦν... Δυστυχῶς, λερωμένα δάκτυλα δείχνουν καί κατηγοροῦν καθαρά μέτωπα. Αὐτοί εἶναι ἐπαγγελματίες μέν τῆς κατ᾽ ἐπανάληψιν δοκιμασμένης  Γκαιμπελικῆς μεθόδου (10), συνάμα δέ καί «κομπογιαννῖτες». Ἐφαρμόζουν τό «ρίξε λάσπη καί κάτι τελικά θά μείνῃ». Ὑπάρχει ὅμως ἡ ἀποκατάστασις τῆς ἀληθείας βάσει τῆς χριστιανικῆς μεθόδου, ἡ ὁποία μᾶς καταδεικνύει ὅτι ἡ "γκαιμπελική" λάσπη πού ρίχνουν εἰς τούς ἄλλους, λερώνει τελικά μόνον τόν ἑαυτόν των.
 Ὅλοι αὐτοί εἶναι θεατρῖνοι, ἀριστοῦχοι πτυχιοῦχοι φαρισαϊκῆς-ὑποκριτικῆς σχολῆς, καί μάλιστα μέ διατριβήν εἰς τό «χαῖρε Ραββί». Κινοῦνται εἰς ὅλους τούς χώρους, καί μάλιστα καί μέσα εἰς ναούς, εἰς ἀρχονταρίκια, κλπ. Κάποιες φορές, μέσῳ κάποιων ἱκανοτήτων πού διαθέτουν εἰς ὡρισμένα θέματα εἰς τά ὁποῖα ἔχουν ἐμβαθύνει, προσπαθοῦν νά συγκινήσουν-παγιδεύσουν-ἐγκλωβίσουν καί νά κερδίσουν τήν ἐμπιστοσύνην καί τήν ἐκτίμησιν καλοπροαιρέτων ἀνθρώπων, ἴσως λόγῳ προσωπικῶν συμφερόντων καί ὄχι μόνον. Ὅσον δέ διά τό ἀθεολόγητον πού τούς χαρακτηρίζει καί τήν προσπάθειάν των παρά ταῦτα νά θεολογήσουν, τοῦτο τό βλέπει καί τό ἀφουγκράζεται ὁ διάβολος καί διπλά χειροκροτεῖ. Ὅμως, ὅταν καί ἐάν ἀποκαλυφθοῦν ἤ αὐτοαποκαλυφθοῦν, τότε συγχύζονται καί φθάνουν εἰς τό σημεῖον νά κινοῦνται ἀκόμη καί ἐναντίον τῶν καλοπροαιρέτων ἀνθρώπων πού ἀνυποψιάστως τούς ἐπίστευσαν. Εἰς αὐτούς τούς ἐσκοτισμένους ἀνθρώπους δημιουργεῖται συνειδησιακόν "πάρκινσον", καί ὅσον ἐπιζητοῦν μέσα εἰς τόν τρόμον των νά καλυφθοῦν καί νά κρυφθοῦν, τόσον καί περισσότερον φανερώνουν καί ἀποκαλύπτουν τό ποιόν-"πῦον" των. Ἰδού τό "μεγαλεῖον" τῆς συγχύσεώς των, λόγῳ τῆς ἀποκαλύψεως-αὐτοαποκαλύψεώς των! Ἰδού οἱ «ἀληθινοί ψεῦτες»! Γράφει ὁ Μολιέρος (11), ὅτι «τό φῶς τῆς ἀληθείας ἔκαμε πολλούς ἀνθρώπους νά ζητοῦν νά κρυφθοῦν πίσω ἀπό τόν ἴσκιον της».
Ἡ διαστροφή τῆς ἀληθείας ἀπαντᾶται εἰς διεστραμμένους ἀνθρώπους καί μάλιστα αὐτό τό κάμνουν μέ μίαν δαιμονικήν ἱκανοποίησιν, ἀπό ἐμπάθειαν, κακίαν καί μῖσος πρός τήν ἀλήθειαν. Ἀπό ἀπέχθειαν πρός τήν ἠθικήν ἀξίαν. Ἀπό βαθεῖαν κακότητα τῆς ψυχῆς των καί φυσικά ἀπό ἐγωϊσμόν καί ἰδιοτέλειαν. Ἀπό ἐλατήρια συμφεροντολογικά, στρεβλά καί λοξά.
Ὅσοι ἀρνοῦνται τήν ἀλήθειαν ἔχουν διαμορφώσει καρδίαν λοξήν καί ἔχουν παγιώσει κλίσιν ἀρνητικήν. Τό πηδάλιον τῆς ὑπάρξεώς των ἔχει "σκαλώσει" εἰς ἐπικίνδυνα «τρίγωνα» καί ἡ πυξίδα τοῦ νοός των, ἀντί νά προσανατολίζῃ, τούς κατευθύνει πρός τήν δίνην τῶν παθῶν καί τό ἔρεβος τῆς ἁμαρτίας καί τῆς ἀμετανοησίας.
Φαίνεται πώς οἱ ἄνθρωποι αὐτοί ἔχουν θέσει τόν ἑαυτόν των ὑπό τήν προστασίαν «Ἀπόλλωνος τοῦ λοξία» (12), ἤγουν τοῦ διαβόλου, καθ᾽ ὅτι «πάντες οἱ θεοί τῶν ἐθνῶν δαιμόνια» (13). Οἱ ἄνθρωποι αὐτοί, πού ἀρνοῦνται καί διαστρέφουν τήν ἀλήθειαν, δέν εἶναι παρά δοῦλοι τῆς ἁμαρτίας καί ὄργανα τοῦ σκότους τοῦ φθόνου καί τοῦ μίσους. Ὅλοι αὐτοί πού ἀνήκουν εἰς τήν συνομοταξίαν τῶν ἐχθρῶν τῆς ἀληθείας μέ ὅλες τίς παραμέτρους τοῦ θέματος εἶναι τυφλωμένοι ἀπό τά πάθη των, ἰδιοτελεῖς, σκοτεινολόγοι, ματαιολόγοι... Ὄντως «οὐκ ἔστι φόβος Θεοῦ ἀπέναντι τῶν ὀφθαλμῶν αὐτῶν» (14).
Τό ψεῦδος ἔχει ἐξαπλωθῆ καί κυριαρχεῖ παντοῦ, γενικῶς εἰς ὅλους τούς τομεῖς. Δυστυχῶς, ἔχει διεισδύσει καί εἰς αὐτόν τόν Ἐκκλησιαστικόν χῶρον - ἐκτός ἐξαιρέσεων - μέ ὀλέθρια ἀποτελέσματα. Ἀπαράδεκτα γεγονότα λαμβάνουν χώραν. Τά πάντα ὅμως εἶναι ἀποτέλεσμα κυρίως τῶν πολλῶν μας ἁμαρτιῶν, τῆς ἀποστασίας καί τῆς ἀμετανοησίας μας. Βεβαίως, ἐννοεῖται, πώς δέν πρέπει νά δεχώμεθα τό ψέμμα τῆς πλάνης, τήν αἵρεσιν, τό σχίσμα καί τήν ἐν γένει ἀλλοίωσιν τῆς διαχρονικῆς καί ἀναλλοιώτου Ὀρθοδόξου πνευματικότητος.
πιβάλλεται νά γωνιζώμεθα. γών πρέπει νά πραγματοποιται ν «σφαλε τειχίῳ». Νά γωνιζώμεθα νομίμως, χι μως δημιουργντας σχίσματα, τά ποα μς θέτουν κτός κκλησίας, διότι τέτοιου εδους "γνες" δέν εναι γνες πέρ τς κκλησίας, λλά πέρ τν χθρν Ατς. γών μας πρέπει νά εναι ν μετανοί, γκυρος, Χριστοκεντρικός δηλαδή, ντός καί μόνον ντός τς κκλησίας.
Δέν πολεμομε τούς θεσμούς. Εναι χρέος μας καί καθκον μας νά τούς σεβώμεθα, νά τούς  προασπιζώμεθα καί νά γωνιζώμεθα πέρ ατν. Δέν θά δεχθομε μως πό οονδήποτε κκλησιαστικόν παράγοντα, πρόσωπον, κπρόσωπον, ντιπρόσωπον, κλπ., ,τιδήποτε ντίθετον ατός θά πρεσβεύ καί θά κηρύσσ πρός τήν διαχρονικήν διδασκαλίαν τς Μίας, γίας, Καθολικς καί ποστολικς κκλησίας. Θά εχώμεθα μως νά μετανοήσουν λοι ο ποκλίνοντες κ τς ποστολς των.
λλά καί ες τόν πολιτικόν χρον, ες τόν ποον μες κλέγομε τά πρόσωπα, φίσταται πόκλισις, κόμη καί ποστροφή κ τς ληθείας. κτός λαχίστων ξαιρέσεων, πολιτικός κόσμος - παρά τίς τυχόν δθεν διαφορές των ες τήν πολιτικήν σκακιέραν - ποστρέφεται τόν Χριστόν ψηφίζοντας καί περψηφίζοντας νόμους καί διατάξεις κρως ντιθέτους πρός τόν νόμον Του. Πταίουν μως μόνον ο πολιτικοί; μες ο διοι δέν τούς κλέγομε διά τς ψήφου μας; ρα, μες πρτα εμεθα πεύθυνοι καί πόλογοι.
Καί ες τήν Παιδείαν συμβαίνουν παράδεκτα καί ντορθόδοξα πράγματα. Πταίει μως μόνον Παιδεία; οκογένεια εναι νεύθυνος; οκογένεια ραγε διδάσκει μέ τήν ζωήν της καί τό παράδειγμά της χριστιανικήν διαπαιδαγώγησιν ες τά παιδιά; Ο γονες χουν μυστηριακήν ζωήν καί φόβον Θεο; Κηρύσσουν μετάνοιαν καί μάλιστα δι ργων;
Δέν θά προβομε ες συστηματικήν παράθεσιν καί διεξοδικήν νάλυσιν τν «νασταυρώσεων το Χριστο» (15), διότι θά χρειάζετο νά καταρτισθ «Τόμος ποστασίας», πειδή, κατά τό μλλον ττον, ατά χουν πισημανθ πό πλείστους σους πιστούς γωνιστάς καί λοι γνωρίζομε τούς «μπτυσμούς, τούς κολαφισμούς καί τά ραπίσματα» (16).
Εναι λίου φαεινότερον, τι κοινωνική, οκονομική, πολιτική, θνική καί πολιτισμική κρίσις δέν εναι παρά πνευματική καί θική κρίσις.
πό τήν πονηράν καρδίαν, τήν ζάλην τν παθν καί τήν μαρτίαν, προέρχονται τά πονηρά ργα καί κατευθύνονται λόγοι κακοί, "ρρωστοι" καί νάρμοστοι πρός τήν λήθειαν. μως, λήθεια ποτέ δέν μαυροται. σον ζοφερώτερον εναι τό ψεδος, τόσον περισσότερον λήθεια διαλάμπει. Τό ψεδος συμβαδίζει μέ τό τί θέλει τό μπαθές καί μή κεκαθαρμένο γώ μας, ν λήθεια μέ τό τί θέλει Θεός. γιος Γρηγόριος Θεολόγος λέγει: «Τό μέν ληθές ν, τό δέ ψεδος πολυσχιδές» (17).
«Ατη δέ στιν κρίσις, τι τό φς λήλυθεν ες τόν κόσμον, καί γάπησαν ο νθρωποι μλλον τό σκότος τό φς· ν γάρ πονηρά ατν τά ργα. Πς γάρ φαλα πράσσων μισε τό φς καί οκ ρχεται πρός τό φς, να μή λεγχθ τά ργα ατο» (18).
φαλος νθρωπος μισε τό φς καί τήν χάριν τς ληθείας. Δέν προσελκύεται πό τήν χάριν τς ληθείας καί φοβεται τό φς «...να μή λεγχθ τά ργα ατο» (19). Τοτέστιν, διά νά μήν φανερωθον τά ργα του τά ζοφερά. Διά νά μήν ποκαλυφθ σχήμια καί φαυλότης το βίου του. φαλος νθρωπος ποφεύγει πιμελς τήν λήθειαν, δηλαδή ποφεύγει καί ρνεται τόν Χριστόν, διά νά καθησυχάσ τήν πορωμένην συνείδησίν του. χει μως νομιζομένην συχίαν. Δέν πάρχει συχία, νάπαυσις καί ερήνη μέσα ες τό σκότος το ψεύδους. στιγμή τς πραγματικς συχίας δέν εναι κείνη πού κοιμώμεθα, λλά κείνη πού κοιμται συχη συνείδησίς μας.
ν μβαθύνωμε «νεκεν τς ληθείας» ες τό θέμα το ψεύδους, θά διαπιστώσωμε πιστίαν, σέβειαν και δεινήν θεοφοβίαν. Ο νθρωποι το ψεύδους διαστρέφουν τήν λήθειαν κτυπντας την μέ τό ψεδος των. Τελικς μως, κτυπον μόνον τόν διον τόν ψεύτικον αυτόν των, γίνονται δηλαδή αυτομάχοι.  ντί νά κτυπήσουν τό θανάσιμον πάθος των, στε νά αθον, ες τήν οσίαν "ατοκτονον" παραμένοντας ες τό ψεδος. Δύνανται μως νά θεραπευθον, ξερχομένοι διά τς μετανοίας κ το σκότους ες τό φς το Χριστο, πού εναι μόνος ατρός τν ψυχν καί τν σωμάτων μν. μετάνοια πάντοτε δηγε ες τήν σωτηρίαν, δέ ναβολή ατς εναι κ το διαβόλου καί χει λέθρια ποτελέσματα.
Νά μήν πελπιζώμεθα μως, λλά οτε νά ναπαυώμεθα καί νά ναβάλλωμε τήν μετάνοιάν μας, δηλαδή τήν πείγουσαν θεραπείαν τν θανασίμων σθενειν-παθν μας. Επε Γέρων: «ν σο π λογισμός "χεις χρόνο νά μετανοήσς, μπορες κόμη καί αριο", σύ νά το πς" μετανο, μέσως τώρα, γιατί στήν μετάνοια δέν πάρχει αριο, λλά χθές"».
Καί ν χωμε χαθ μέσα ες τόν θανάσιμον λαβύρινθον το κολασίμου ψεύδους καί τς μαρτίας, πρέπει δίχως πελπισίαν, λλά καί δίχως ναβολήν καί καθυστέρησιν, μέσως νά ψάξωμε νά βρομε τήν ξοδον, ποία δηγε πρός τήν λήθειαν. χι πειδή λήθεια χάθηκε - οδέποτε λήθεια χάνεται -, λλά διότι μες εμεθα χαμένοι.
Τό βιβλίον το Προφήτου Δανιήλ (20) περιγράφει κατά τρόπον συγκλονιστικόν τό τέλος κείνων πού χωλαίνονται κ τς ληθείας, καταφρονον ατήν, περιφρονον τά σια καί τά ερά καί ρνονται τήν μετάνοιαν καί τήν λήθειαν. ναφέρει λοιπόν τό ερόν κείμενον, τι πάνω ες τό γεμα καί τό γλέντι, κατά τρόπον θαυμαστόν καί νώπιον λων τν συνδαιτυμόνων, νεφανίσθησαν δάκτυλα νθρωπίνης χειρός πού γραψαν ες τόν τοχον τς αθούσης περίεργες καί νεξήγητες λέξεις: «Μανή, Θεκέλ, Φάρες». Δηλαδή "μετρήθης, ζυγίσθης καί ερέθης λλειπής". Τήν ρμηνείαν τήν δωσε Προφήτης Δανιήλ, ποος λέγχει τόν Βαλτάσαρ καί τόν καλε ες μετάνοιαν.
Τό τραγικόν μως ατς τς Βιβλικς στορίας εναι, τι Βαλτάσαρ (21) παρ ,τι  πίστευσε τόν Προφήτην, δέν μετενόησε. μπρός ες τό γλέντι νέβαλε τίς ποφάσεις του διά τήν πομένην. «ς αριον τά σπουδαα» (22) θά π ες παρομοίαν περίπτωσιν κάποιος λλος. λλά τό αριον δέν λθε ποτέ. Τήν δίαν νύκτα Βαλτάσαρ φονεύθη πό τν Μήδων, ο ποοι κατέλαβον τήν Βαβυλνα σχεδόν μαχητί.
νθρωπότης ζε καί πορεύεται μέσα ες τήν δονήν- δύνην το ψεύδους, τς διαστροφς, το μή φυσιολογικο, το παραλογισμο, τς παραφροσύνης, τς φρικαλεότητος, τς συδοσίας, τς κολασίας, τς ποστασίας καί γενικς τς μαρτίας καί μετανοησίας. ποτέλεσμα ατς τς καταστάσεως εναι τά χίλια μύρια κακόδοξα πού λαμβάνουν χώραν ες λους τούς τομες, ες τήν Πολιτείαν, Πολιτικήν, κκλησίαν, Οκογένειαν, Παιδείαν καί γενικς ες τήν κοινωνίαν.
Διά τάς σθενείας-δεινά τς ποχς μας νά μήν ποδίδωμε εθύνας οτε νά κδίδωμε πορίσματα διαγνώσεων μόνον διά θεσμικά πρόσωπα, κλπ. Μήν συνταγογραφομε κατηγορηματικές καί δικαστικές συνταγές θεραπειν δι λλους τήν στιγμήν πού, λόγ μαρτίας, πνευματικς ναισθησίας καί μετανοησίας, καί μες ο διοι νοσομε καί πειλούμεθα μέ αώνιον θάνατον. ποτελε ρα δήριτον νάγκην νά προσέξωμε καί νά μπεδώσωμε τό κρως νησυχητικόν καί λως πικίνδυνον ποτέλεσμα τς προσωπικς μας διαγνώσεως, πού πιφέρει συναγερμόν καί φύπνισιν μπροσθεν μεγίστου καί νεπανορθώτου κινδύνου, άν δέν μετανοήσωμε. πότε, πειγόντως πιβάλλεται νά σπεύσωμε πρός θεραπείαν διά τς ελικρινος μετανοίας καί τς πιστροφς μας διά τς ρθς πνευματικς πορείας  ες τόν δρόμον τς Χάριτος, τοτέστιν ες τήν δόν το Χριστο.
 πιβάλλεται νά μετανοήσωμε ν ληθεί καί νά μετανοομε μπράκτως διά βίου. μετάνοια μς δηγε ες τήν λήθειαν καί λήθεια ες τήν μετάνοιαν καί τήν σωτηρίαν. Πρέπει πρωτίστως νά κηρύσσεται μετάνοια διά τν ργων μας καί ταυτοχρόνως νά μολογται λήθεια. Νά κλαύσωμε πικρς καί λοκαρδίως νά δεηθμεν διά τό μέγα λεος το Κυρίου.
φο δέ πιστρέψωμε ες τόν Θεόν καί Πατέρα μας καί ζήσωμε ν μετανοί, τότε, συμφώνως πρός τό πνεμα το Εαγγελίου, Κύριος Θεός θά πεμβ καί ες τά κακόδοξα πού συμβαίνουν γύρω μας, λλά καί γενικώτερα ες  ,τι μς φελε.

ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ
                                                                       
1. Β Τιμ. δ, 16
2. Α σδρα δ, 35.
3. Α σδρα δ, 40
4. Α σδρα δ, 41.
5. Ἰωάν. α´, 17.
6. Ἰωάν. ιδ´, 6.
7. γιος Γρηγόριος Νύσσης, P.G. 45, 255C.
8. Ἅγιος Ἰωάννης Χρυσόστομος, P.G. 59, 169.
9. Γαλάτας  β, 11.
10. Γιόζεφ Γκαῖμπελς, Ὑπουργός Προπαγάνδας τῆς Ναζιστικῆς Γερμανίας ἀπό τό 1933-1945.
11. Μολιέρος: Γάλλος θεατρικός συγγραφεύς, διευθυντής θεάτρου καί θοποιός. Ο Γάλλοι τόν θεωρον ς τόν καλύτερο κλασσικό ποιητή τους, ν γιά πολλούς εναι καί καλύτερος  Γάλλος λογοτέχνης.
12. «Λοξίας»: Ἡ κατ᾽ ἐξοχήν προσωνυμία τοῦ θεοῦ Ἀπόλλωνος, πού ἀπαντᾶται εἰς ὅλους τούς μεγάλους Τραγικούς καί τόν Ἀριστοφάνη. Ἐπίκλησις πού συνήθως ἐτυμολογεῖται ἐκ τοῦ «λοξπ-ία», τήν δυσνόητη φωνή τοῦ θεοῦ στούς χρησμούς. Ὅτι δηλαδή δέν ἀκουόταν μέ εὐθύτητα ἡ ἀλήθεια, ἀλλά «λοξά», ἀλλοιωμένα.
13. Ψαλμ. 95, 5.
14. Ρωμ. γ´, 18.
15.Ἑβρ. στ´, 6.
16. Ὄρθρος Μεγάλης Παρασκευῆς.
17. γ. Γρηγόριος Θεολόγος, Λόγος Δ Θεολογικός, 20.
18. Ἰωάν. γ´, 19-20.
19. ωάν. γ, 20
20. Παλαιά Διαθήκη, Πρ. Δανιήλ, Κεφ. ε.
21. Βαλτάσαρ: Βασιλεύς τς Βαβυλνος, υἱός τοῦ Ναβουχοδονόσορος.
22. Ὁ Ἀρχίας, ὁ ὀλιγαρχικός ἄρχοντας τῆς ἀρχαίας Θήβας (4ος αἰ. π.Χ.), ἐγλεντοῦσε εἰς τήν οἰκίαν τοῦ ἐμπίστου φίλου του Φυλλίδα, ὅταν ἕνας ἀγγελιοφόρος, τόν ὁποῖον ἔστειλε κάποιος ἄλλος φίλος του, ἔφθασε φέρνοντας ἕνα πολύ ἐπεῖγον μήνυμα. Ὁ Ἀρχίας ἀπήντησε γελῶντας «ἐς αὔριον τά σπουδαῖα» καί παραμέρισε τό γράμμα. Τήν ἰδίαν νύκτα οἱ συνωμότες ἐδολοφόνησαν τόν Ἀρχία.

ΧΡΙΣΤΟΫΦΑΝΤΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)