11/8/16

Εγκύκλιος Δεκαπενταυγούστου Μητροπολίτου Πειραιώς Σεραφείμ

Τέκνα μου ν Κυρί γαπητ κα περιπόθητα,
ν τ Γεννήσει τν παρθενίαν φύλαξας,
ν τ Κοιμήσει τν κόσμον ο κατέλιπες Θεοτόκε·
μετέστης πρς τν ζωήν, μήτηρ πάρχουσα τς ζως,
κα τας πρεσβείαις τας σας λυτρουμένη, κ θανάτου τς ψυχς μν.”
Τ λόγια τοτα καταθέτουμε σήμερα προσευχητικ κα μνητικά, ο χριστιανο σ λη τν οκουμένη, πρς τν περαγία Θεοτόκο, τιμώντας τν μεγάλη Θεομητορικ ορτ τς Κοιμήσεώς Της.
Ο στίχοι παρουσιάζουν μία κίνηση, μία δυναμική: π τ γέννηση στν κοίμηση, π τν κοίμηση στ ζω τν ληθινή. φυσικ τάξη τς φθορς νατρέπεται. Μέσα πό τ λύπη ναδύεται χαρά· γι τοτο τ λόγο τ πένθος μεταβάλλεται σ δοξολογία.
Τ μήνυμα τς ορτς προβάλει καθαρό: ζω καταργε τ θάνατο. Τοτο φανερώνεται περίτρανα στ πρόσωπο τς Κυρίας Θεοτόκου, ποία γνωρίζει τ θάνατο, χωρς μως ν  παραδίδεται στ φθορ τς θανς, φο μετέστη κοντ στν Υό Της, τν ησο Χριστό, ποος εναι νάστασις, ζω κα σωτηρία τς κάθε ψυχς.
Παναγία ς μητέρα τς Ζως, μετέχει στ μυστήριο τς σωτηρίας λων μας. Στ λύτρωση πο μς προσφέρει Υός Της, προβάλλει μεσίτρια κα γγυήτρια. σωτηρία τν ψυχν μας πραγματώνεται μ τς θερμς πρεσβεες Της, ο ποες μς δημιουργον τ βεβαιότητα πς δν εμαστε γκαταλελειμμένοι στν κόσμο τοτο, δν εμαστε ριστικ ποδουλωμένοι στν σθένεια, στν πόνο, στν κακότητα, στ θάνατο.
Τ τροπάριο τς Κοιμήσεως ναδεικνύει τ ρόλο τς Παναγίας ς στήριγμα τν πιστν στς δυσκολίες το βίου, ς προστασία κα σκέπη τς ζως, ς κείνη πο ξαφάνισε τ κράτος το θανάτου. Μ ποι τρόπο μως ταπειν Μαριμ ναδεικνύεται ς τ κεντρικότερο πρόσωπο το σχεδίου τς θείας Οκονομίας; Ποι στάση ζως κα ποι πιλογ εναι ατ πο τν καθιστ σκεος κλογς;
προαναφερθες μνος παντ στν πορία μας μ τρόπο ποκαλυπτικό. φύλαξη τς Παρθενίας π τν παρχ ως τ σχατα το βίου τς Θεοτόκου, εναι ατία πο στ σεπτό Της πρόσωπο νικται τάξις τς φύσεως, ποία παιτε κατ τν σύλληψη τν σπίλο, κατ τν γέννα τ φθορά, κατ τ γρας τ θάνατο. ρετ τς Παρθενίας εναι πάντηση στ νθρώπινο δρμα.
Τί ννοε μως κκλησία ταν μιλ γι τν Παρθενία ς καθολικ πρόταση βίου, πο φορ τν κάθε χριστιανό;
Παρθενία χει πρωτίστως σχέση μ τν ντολογία κα πειτα μ τν θική. ποτελε κατάσταση πνευματικ πο φορ τν λο νθρωπο, τν ψυχ κα τ σμα του. Συνώνυμα τς Παρθενίας εναι γνεία κα θωότητα. Μ τ στοιχεα ατ προίκισε Θες τν νθρωπο κατ τ Δημιουργία το Κόσμου. δμ κα Εα ζον ν γνεία. Τοτο σημαίνει πρωτίστως πς διατηρον μία ματι καθαρ γι τν κόσμο. Τ πάντα γι κείνους εναι καινά, πρωτόγνωρα, βαπτισμένα στ κάλος, στν μορφιά. Ο πρωτόπλαστοι βλέπουν τ δημιουργήματα το Θεο κα ναγνωρίζουν τι εναι «καλ λίαν». γνώμη τους γι σα τος περιβάλλουν εναι γαθή, χωρς πονηρία, χωρς ντιπαλότητα, χωρς πολογισμό.
Σ τοτο τ πλαίσιο κινεται κα μεταξύ τους σχέση. νδρας κα γυναίκα ζον σ πόλυτη νότητα. Δύο πρόσωπα κέραια, μοναδικά, λεύθερα, τ ποία μως συγκροτον τ τελειότερο δημιούργημα το Θεο, τν νθρωπο. Μεταξύ το δμ κα τς Εας δν πάρχει δικαίωμα, δόλος, κμετάλλευση, στεροβουλία, σύγκρουση, χωρισμός. Ο νθρώπινες σχέσεις ντός το Παραδείσου εναι καθάριες κα φωτεινές.
μως κα σχέση το νθρώπου μ τ Θε πρ τς πτώσεως διέπεται π ατ τ πνεμα τς γνότητας. Θες ναγνωρίζεται ς ατία τν πάντων, λης της καλοσύνης, λης τς μορφις, λης τς κτίσης. Εναι γάπη, ποία δν μπορε ν κλειστε στν αυτό της, λλ κστατικ κα ρωτικ κινεται πρς τν λλο. Δημιουργε τ πάντα, τ διαφορετικό, τ κτιστό. Πλάθει τν νθρωπο, μφυσ τ πνεμα του σ ατόν, τν προικίζει μ τ δική του εκόνα, μ θεία χαρακτηριστικά, κα το δίνει τ δυνατότητα ν ναπτύξει τ χαρίσματά του γι ν φτάσει στ δική Του μοίωση. Το προσφέρει τ πάντα, χωρς ν γείρει παιτήσεις, χωρς ν προβάλει ξιώσεις. Γι’ ατ νθρωπος διατηρε μία σχέση μ τ Θε προσωπική, που τίποτα δν μπορε ν τν σκιάσει, φο Θες εναι τ γαθό, κα νθρωπος εναι σ θέση ν ναγνωρίσει τν γαθότητα.
 Τ πάντα λλάζουν ταν ρχέκακος φις προτείνει μία λλη θεώρηση τς ζως, ποία διαταράσσει λα τ πίπεδα τν σχέσεων το νθρώπου. νθαρρύνει τν νθρωπο στε ν πομακρυνθε π τν παρθενική του ματιά, νοθεύοντας τν γαθ λογισμό του. προτροπ πρς βρώση π τος καρπος το ξύλου τς γνώσεως το καλο κα το πονηρο, δηγε τν νθρωπο στν πτώση. κπίπτει νθρωπος π τν γαθότητά του κα ατ χει μεσες πιπτώσεις στ ζωή του. Τ περιβάλλον του πλέον δν εναι Παράδεισος, λλ μία κτίση πειλητικ κα χθρική, ποία δημιουργε νασφάλεια κα φόβο. Ο σχέσεις τν νθρώπων μεταξύ τους εναι καταδυναστευτικς κα νελεύθερες. σχυρς πικυριαρχε το δυνάτου. νδρας πιβάλλεται στ γυναίκα. λλ κα σχέση το νθρώπου μ τν αυτ το χει πληγε νεπανόρθωτα. Δν ξέρει ποις εναι, πο πηγαίνει, ποις σκοπς τς παρξής του. Τέλος Θες προβάλλει ς μεγάλος γνωστος· λλοτε αστηρς κι λλοτε εεργέτης· λλοτε τιμωρς κι λλοτε σωτήρας· λλοτε ξένος κι λλοτε οκεος. σύγχυση ατ προκύπτει πειδ εκόνα το Θεο μέσα στν νθρωπο χει μαυρωθε. μαρτία χει νοθεύσει τν μορφι κα τν θωότητα το νθρώπου, κα τν χει καταδικάσει ν ζε στ σκι το θανάτου. Σ μία ζοφώδη κα σέληνο νύχτα ξέπεσε νθρώπινη φύση, κπορνευμένη ξαιτίας τς πιστίας τς ναντι τς γάπης το Θεο. Στν κατάσταση ατ ρπος κα διαφθορ ντυπώνονται στν ψυχ κα στ σμα το νθρώπου.
 Τούτη καταδίκη μως δν εναι ριστική. Υἱὸς κα Λόγος το Θεο εσέρχεται στ νθρώπινο δρμα, κα γίνεται Υἱὸς τς Παρθένου, δίνοντας κ νέου τν δυνατότητα στν νθρωπο ν δε τν κόσμο μ τν τρόπο τς θωότητας. νθρωπος παύει ν εναι κατάδικος κα νοχος, φο μπορε ν πανέλθει στν τρόπο τς Παρθενίας.
Τν πορεία ατ κολούθησε ταπειν κόρη, Μαριάμ, ξαιτίας τς γαθς της προαιρέσεως τν ποία συμπλήρωσε χάρις το Θεο. Προσφέρθηκε στ Θε π μικρ κορίτσι· γκαταβίωσε στ Ναό, στ για τν γίων· δέχθηκε ρραβώνα π δικαίου νδρός· ποδέχθηκε τν γγελικ χαιρετισμ πο τν κατέστησε μητέρα το Θεο· κολούθησε τν Υό της π τν Βηθλεμ μέχρι τν Γολγοθ, π τ κεν μνμα τς ναστάσεως μέχρι τ περο τς Πεντηκοστς. λες ο πτυχς το βίου της ποτελον μία ποδοχ ατο το λλου τρόπου, το σπιλου, το μωμου, το παναγνο. Γι’ ατ Παρθενία γίνεται τ χαρακτηριστικό το προσώπου της.
ειπάρθενος καλεται γιατί παραμένει Παρθένος πρν τν τόκο, κατ τν τόκο, κα μετ τν τόκο το Υο κα Θεο της. ειπαρθενία τς Παναγίας εναι κα σημεο κα γεγονός. ς σημεο φανερώνει τν γνότητα ς τρόπο παρξης, τν ποία προσφέρει νέος δάμ, ησος Χριστός, στν κάθε νθρωπο. ς γεγονς ποτυπώνεται στ ταπειν σμα τς Μαρίας, τ ποο δν πέστη φθορ κα βία μ φορμ τν γέννηση το Υο Της. Τούτη πισήμανση τν Πατέρων τς κκλησίας δν εναι καθόλου σήμαντη περβολική. Τ ειπάρθενο τς Θεοτόκου εναι πρώτη μεγάλη μαρτυρία, τι μ τν γέννηση το Χριστο, αρονται ο πιπτώσεις το προπατορικο μαρτήματος. Κατ τ πτώση Θες ναγγέλει στν Εα πς μ πόνο κα δύνη θ γενν τ παιδιά της. κριβς γι’ ατ Χριστς γίνεται νθρωπος, γι ν παύσει νθρωπος ν πον. τσι Παναγία δν γνωρίζει δύνη κα φθορ στ πανακήρατο σμα της κατ τν γέννα, μαρτυρώντας μ τρόπο θαυμαστ πς τ νέον παιδίον εναι πρ αώνων Θεός.
Παρθενία ς τρόπος παρξης ποτελε μία πρόσκληση πρς λους τους χριστιανούς. λοι καλούμαστε π τν κκλησία ν διάγουμε βίο παρθενικό· ο μοναχο μέσ τν ποσχέσεών τους κατ τν μοναχική κουρά· ο γγαμοι μέσω τς γκράτειας κα τς πιστότητας στ γάμο· ο γαμοι μέσ τς γνότητας· λοι ο χριστιανο μέσ τς σχέσεως μ τ πρόσωπο τς Παρθένου Μαρίας, τς Μητέρας λων μας. κείνη μς καθαρίζει, πως κάνει κάθε μάννα στ τακτο παιδ της ταν γυρίζει σκονισμένο κα λερωμένο π τ παιχνίδια του. λοι χουμε νάγκη ατο του ξαγνισμο πο μς προσφέρει Παναγία, γι ν δομε τν κόσμο, τν συνάνθρωπο, τν διο μας τν αυτ καθαρ κα θώα· γι ν παρουσιαστομε νώπιον το Νυμφίου Χριστο, το Θεο κα Σωτήρα μας, επρεπισμένοι κα εμορφοι.
Εχόμαστε γαπητο δελφοί, Παρθένος Θεοτόκος, ν δωρίζει σ λους φρόνημα γνό, πίστη καθαρή, βίο κηλίδωτο, στε μ τς πρεσβεες Της ν γευτομε κα μες τν λύτρωση π τν τυρρανία το θανάτου.
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ & ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ!

Μέ λη μου τήν γάπη
Ο  Μ Η Τ Ρ Ο Π Ο Λ Ι Τ Η Σ  Σ Α Σ
Πειραις ΣΕΡΑΦΕΙΜ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)