15/12/19

Ριζικές αλλαγές στο Λύκειο: Τράπεζα Θεμάτων και στις τρεις τάξεις από την επόμενη σχολική χρονιά

Τράπεζα Θεμάτων θα εφαρμοστεί από την επόμενη σχολική χρονιά στην Α', τη Β' και την Γ' Λυκείου στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις των μαθητών και αυτό θα είναι το πρώτο βήμα για το νέο εξεταστικό σύστημα του υπουργείου Παιδείας, που δεν θα εφαρμοστεί όμως στην τελική μορφή του πριν από την πάροδο διετίας.

Ποιες όμως είναι οι κατευθύνσεις του εξεταστικού συστήματος που μελετάει σήμερα το υπουργείο Παιδείας; Το μόνο που θεωρείται βέβαιο είναι ότι τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα για την εισαγωγή στα ΑΕΙ θα παραμείνουν τέσσερα ανά κατεύθυνση.

Οπως αναφέρουν οι πληροφορίες των ΝΕΩΝ, όμως, η Τράπεζα Θεμάτων αναμένεται να αξιοποιηθεί στο μέλλον και ως κριτήριο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών! Ετσι, ένας εκπαιδευτικός που βάζει υψηλούς βαθμούς σε έναν μαθητή, ο οποίος στη συνέχεια θα αποτυγχάνει εξεταζόμενος γραπτώς από θέματα επιλογής της Τράπεζας, θα δίνει υπόνοιες μεροληψίας και αρνητικής αξιολόγησής του, κάτι που θα συνδέεται με επιπλέον προγράμματα επιμόρφωσής του.

Οπως αναφέρουν πηγές από το κτίριο του Αμαρουσίου, η αξιολόγηση δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση να συνδεθεί με επιβαρυντικές ή τιμωρητικές για τον εκπαιδευτικό πολιτικές.

Νέο σύστημα
Πάντως, όσον αφορά το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι επιστήμονες του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής θα εισηγηθούν σύντομα στην υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως να μπαίνουν στο μέλλον οι υποψήφιοι στα ΑΕΙ με βάση τον μέσο όρο της βαθμολογίας τους από τις 3 τάξεις του Λυκείου και ένα ισχυρό Απολυτήριο και χωρίς καμία περαιτέρω διαδικασία Πανελλαδικών Εξετάσεων. Σύστημα που θα εξασφαλίζει την αδιαβλητότητά του μέσω της επιλογής θεμάτων από την Τράπεζα που θα φτιαχτεί, αλλά και τη διόρθωση των γραπτών των μαθητών όπως γίνεται σήμερα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, δηλαδή από εκπαιδευτικούς διαφορετικού σχολείου από το δικό τους, με τυχαία επιλογή.

Με βάση αυτό το σύστημα ο γενικός μέσος όρος του νέου αυτού εθνικού Απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των τριών τάξεων του Λυκείου με ειδικό συντελεστή ανά τάξη.

Σε αυτή την κατεύθυνση, μια ουσιαστική αλλαγή στο εξεταστικό σύστημα Γαβρόγλου, που θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά το καλοκαίρι του 2020, θα έχει να κάνει με την αναστολή της νέας μεθόδου των απολυτήριων εξετάσεων στα Λύκεια που προέβλεπε «μίνι Πανελλαδικές» και περιφερειακού τύπου διαδικασίες με θέματα που θα επέλεγε ομάδα καθηγητών ανά περιοχή της χώρας. Η πρόβλεψη αυτή του νόμου δεν θα ισχύσει, καθώς εκτός των διαδικαστικών προβλημάτων που «υποσχόταν» είχε ρίξει πυκνές «σκιές» πάνω από την εξεταστική διαδικασία, δημιουργώντας υποψίες για μεροληπτικές συμπεριφορές ανά περιοχές της χώρας. Ετσι στο τέλος της φετινής σχολικής χρονιάς οι µαθητές τις Γ' Λυκείου θα εξεταστούν όπως και τα προηγούµενα χρόνια, ενδοσχολικά, από τους καθηγητές του σχολείου τους.

Στα πρότυπα του 2014
Κατά τα άλλα, αυτές τις ημέρες το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής εργάζεται πυρετωδώς για τη δημιουργία μιας νέας Τράπεζας Θεμάτων στα πρότυπα εκείνης που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στα σχολεία της χώρας πιλοτικά το 2014.

Για τον λόγο αυτόν, το ΕΙΠ αναμένεται να καλέσει σύντομα τους εκπαιδευτικούς να υποβάλουν θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας ανά τάξη σε ηλεκτρονική πλατφόρμα, τα οποία στη συνέχεια θα αξιολογηθούν από τους επιστήμονές του πριν συμπεριληφθούν στη νέα Τράπεζα.

Ο θεσμός το 2014 εφαρμόστηκε στην Α' Τάξη και Β' Τάξη του Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου. Στην πρώτη του πανελλαδική πιλοτική φάση επιλέχθηκε από την Τράπεζα το 50% των θεμάτων στις εξετάσεις των Λυκείων για όλα τα μαθήματα που εξετάστηκαν γραπτά. Τα θέματα ήταν κατηγοριοποιημένα ανά: α) τύπο Λυκείου, β) τάξη και γ) μάθημα. Σε κάθε τύπο Λυκείου και τάξη, επιλέγοντας ένα συγκεκριμένο μάθημα, εμφανίζονταν σε λίστα τα θέματα με την κωδική τους ονομασία και το αρχείο που τα συνόδευε.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούσαν να τα προβάλουν στην οθόνη ή/και να τα μεταφορτώσουν στον υπολογιστή τους.

Ο θεσμός εφαρμόστηκε μία μόνο φορά, αλλά ποτέ δεν αξιολογήθηκε ή επεκτάθηκε, καθώς στη συνέχεια καταργήθηκε από τις επόμενες κυβερνήσεις της χώρας.

12 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Οι θεολόγοι να μην ασχολούνται με αυτά διότι είναι μάλλον σίγουρο πως δε θα συμπεριλαμβάνονται στα εξεταζόμενα μαθήματα. Ας τους απασχολήσει για πόσο καιρό ακόμα θα συμεριλαμβάνονται στα μαθήματα γενικώς μετά τα πρόσφατα επιτεύγματα τους.

Ανώνυμος είπε...

Ανώνυμε, 15 Δεκεμβρίου 2019 - 5:39 μ.μ.
άφησε κατά μέρος τις θεωρίες συνωμοσίας. Τα "επιτεύγματα" ανήκουν στην ομάδα των "εκσυγχρονιστών" που καταδικάστηκε για τα καμώματά της.
Τα Θρησκευτικά όπως τα ξέραμε έως το 2016 ήταν κανονικό υποχρεωτικό μάθημα. Είχε συγκροτηθεί και εφαρμοστεί και για αυτά Τράπεζα Θεμάτων.
Το ερώτημα είναι τώρα ποια Τράπεζα Θεμάτων μπορεί να συγκροτηθεί για τα Θρησκευτικά όταν:
α) Οι Φάκελοι Μαθήματος που ακόμη βρίσκονται στα σχολεία έχουν ακυρωθεί από το ΣτΕ.
β) Τα βιβλία πάνω στα οποία βασίστηκε η Τράπεζα Θεμάτων δεν έχουν ακόμη επανέλθει με ευθύνη της νέας ηγεσίας του ΙΕΠ και του Υπουργείου Παιδείας.
γ) Επικρατεί τελείως θολό τοπίο για τον τρόπο συμμόρφωσης του Υπουργείου με τις αποφάσεις του ΣτΕ. Η Ειδική Επιτροπή για την οποία έκανε λόγο η Υπουργός Παιδείας ότι συγκροτήθηκε στο ΙΕΠ για το μάθημα των Θρησκευτικών, κινείται με "μυστικό" τρόπο, ούτε τα μέλη της δεν έχουν γίνει γνωστά, και σε άγνωστα "νερά".
δ) Οι πρωτεργάτες των αντισυνταγματικών Θρησκευτικών παραμένουν στις θέσεις του σε ΙΕΠ και ΥΠΑΙΘ και αυτούς συμβουλεύεται (;) ακόμη η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου!

Και άλλα πολλά έχω λέγειν υμίν, αλλ' ου δύνασθε βαστάζειν άρτι.

Ι.

Ανώνυμος είπε...

Σε λίγο που θα μιλήσει το υπουρείο για εξετάσεις, θρησκευτικά και απαλλαγές θα το βαστάξεις.

Ανώνυμος είπε...

Με τα ηδη υπαρχοντα δεδομενα και τις διαφαινομενες προοπτικες, θα ηταν ισως καλυτερο να μην συμπεριληφθουν τα θρησκευτικα στα εξεταζομενα μαθηματα μεσω τραπεζας θεματων. Εκτος της δυσκολιας να τρεξει στην πραξη αυτη η μεταρρυθμιση -η πρωτη και τελευταια φορα που εφαρμοστηκε ηταν μια ιλαροτραγωδια, σε γενικες και ειδικες γραμμες-, η αξιολογηση των γραπτων θα αποτελεσει, κατα τις ανωτερω πληροφοριες, και κριτηριο αξιολογησης του αξιολογουντος το μαθητη εκπαιδευτικου. Τι ακριβως θα αξιολογει στα προφορικα ο θεολογος, με ποιον τροπο και ποιους; Χωρις ξεκαθαρο καθεστως για το μαθημα, οι θεολογοι γινονται ευκολος στοχος, προβατα επι σφαγη. Κι αν λεει το υπουργειο οτι η "τιμωρια" θα ειναι επιμορφωση (σε τι; και ποια περιοδο του χρονου; και ποσες φορες;), νομιζω οτι δυσκολα φευγει απο το μυαλο μας η ιδεα οτι η αξιολογηση θα συνδεθει, σε βαθος (αγνοειται ποσο) χρονου, και με το επαγγελματικο-εργασιακο-μισθολογικο καθεστως του εκπαιδευτικου.

Ανώνυμος είπε...

Θρησκευτικά χωρίς Τράπεζα Θεμάτων και επομένως χωρίς αξιολόγηση Θεολόγων, οδηγεί σε πλήρη υποβάθμιση των Θρησκευτικών και υποτίμηση των Θεολόγων.
Ζοφερό ενδεχόμενο με ευθύνη των ψευτοπροοδευτικών θεολόγων που παρακολουθούν τις εξελίξεις από τις ζεστές καρέκλες τους στην Τριτοβάθμια όπου φρόντισαν να αποδράσουν... αφήνοντας πίσω τους συντρίμμια.

Ανώνυμος είπε...

Γιατί τόση χαιρεκακία απο τον 15/12 ,5:39 και 8:36 για τα θρησκευτικά και τους θεολόγους; Αν είναι συνάδελφος,ας κλείσει το στόμα του γιατί τα όποια αρνητικά συμβούν στο μάθημα ,τον αφορούν. Αν δεν είναι ,ας βρει κάτι πιο ενδιαφέρον και ας πάψει να ασχολείται!!!

Ανώνυμος είπε...

Και πώς θα αξιολογούνται οσοι διδάσκουν μη εξεταζόμενα μαθήματα, όπως οι γυμναστές; Όσοι διδάσκουν μόνο σε γυμνάσιο, που δεν θα έχει τράπεζα θεμάτων και βαθμολόγηση γραπτών από τρίτους; Όσοι διδάσκουν και σε γυμνάσιο και σε λύκειο; Οι αναπληρωτές, που τη μία είναι εδώ και την άλλη εκεί -και όχι όλη τη χρονιά ή κάθε χρονιά; Όσοι παίρνουν μονίμως ή έστω τακτικότατα απόσπαση σε φορείς;
Και γιατί κάποιος μαθητής να μην πάρει την ελεύθερη πια απαλλαγή από τα θρησκευτικά του λυκείου, αν είναι να γλυτώσει από ένα εξεταζόμενο μάθημα που λόγω τέτοιων εξετάσεων δεν θα του προσφέρει πλέον το παραδοσιακό βαθμολογικό μαξιλαράκι; Χωρίς εναλλακτικό ισότιμο και δυσκολοτερο από τα θρησκευτικά μάθημα, κάθε μαθητής λυκείου με σοβαρές φιλοδοξίες θα φρόντιζε να ξεφορτωθεί ένα περιττό εξεταστικό βαρος στο δρόμο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Ανώνυμος είπε...

Συντρίμμια άφησαν όσοι έτρεχαν στο ΣτΕ για να κάνουν ομολογιακό κατηχητικό ένα μάθημα.

Ανώνυμος είπε...


Γι αυτά τα "ωραία" που ετοιμάζει το υπουργείο,φταίνε όσοι προσέφυγαν στο ΣτΕ,κατά τον καιρίτη 16/12,11:10.Τόση εξυπνάδα πια εκ μέρους του,πού να χωρέσει.Στο εξής για τα στραβά και τα ανάποδα του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας,θα φταίνε όσοι δε συμφώνησαν και δε δέχτηκαν να εφαρμόσουν στην τάξη τα αλλοπρόσαλλα προγράμματα σπουδών Φίλη Γαβρόγλου και τους ανεκδιήγητους φακέλλους μαθήματος των θρησκευτικών.

Ανώνυμος είπε...

Μπορούσατε να διαφωνήσετε και να κάνετε όση κριτική θέλατε στα προγράμματα τα που λες (που είναι πάντως παλιότερα από τους προαναφερθέντες υπουργούς) ή να πιέσετε στην κατεύθυνση της αλλαγής τους. Το να πας στο ΣτΕ ζητώντας ομολογιακή κατήχηση είναι το άκρον άωτον ... με ασυγχώρητες συνέπειες.

Ανώνυμος είπε...

Κριτική; Σε ποιούς; Στους αλάθητους παιδαγωγούς της ομάδας Γιαγκάζογλου; Πόσες και πόσες αναλυτικές εισηγήσεις κρίσης και ανάλυσης... Κανένας δεν άκουγε. Η προσφυγή στο ΣτΕ ήταν μονόδρομος. Και τώρα όλοι πρέπει να εφαρμόσουν τη νομιμότητα. Ουδέν κακόν από τις αποφάσεις της δικαιοσύνης. Ας πάψει η καταστροφολογία. Σας βαρέθηκα...

Ανώνυμος είπε...

Ξαναδιάβασε μετά από καιρό το σχόλιο σου και τα κουβεντιάζουμε τότε.

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)