18/11/08

Σχόλια στη νέα Απόφαση του Συνηγόρου του Πολίτη για τα Θρησκευτικά

Μελετήσαμε τη νέα επιστολή του Συνηγόρου του Πολίτη προς το ΥΠΕΠΘ και το αντίστοιχο Δελτίο Τύπου που εξέδωσε (http://thriskeftika.blogspot.com/2008/11/blog-post_1627.html) και προχωρούμε σε ένα πρώτο σχολιασμό.

1)Ο Συνήγορος του Πολίτη θεωρεί ότι το μάθημα των θρησκευτικών έχει «ομολογιακό χαρακτήρα». Αυτός μάλιστα ο «ομολογιακός χαρακτήρας»του μαθήματος προβλέπεται από την «οικεία νομοθεσία»! Εξαιτίας μάλιστα αυτού του ομολογιακού χαρακτήρα είναι ανάγκη να υπάρχει δυνατότητα απαλλαγής των μαθητών από το μάθημα.
Πίσω από αυτές τις διατυπώσεις τι μας λέει ο Συνήγορος του Πολίτη; Αν θέλετε να έχετε μάθημα θρησκευτικών και να μη σας φεύγουν οι μαθητές από το μάθημα, τότε πρέπει να αντικαταστήσετε τα ορθόδοξα χριστιανικά θρησκευτικά με ένα μάθημα θρησκειολογίας ή φιλοσοφίας.
Προκαταβολικά δηλώνουμε ότι δεν συμφωνούμε με όσους θα σπεύσουν να συμμορφωθούν στον έμμεσο εκβιασμό του Συνηγόρου του Πολίτη, υποσχόμενοι ότι θα φτιάξουμε ένα μάθημα θρησκευτικών αποχρωματισμένο ομολογιακά. Διαφωνούμε ακόμη και με τις μέχρι στιγμής κινήσεις αρμοδίων προς αυτή την κατεύθυνση (νέα σχολικά βιβλία, νέοι σκοποί και στόχοι του μαθήματος κλπ). Δεν πρέπει να εγκλωβιστούμε στη δεύτερη παγίδα που μας στήνει ο Συνήγορος του Πολίτη (δηλ. τη μετατροπή των θρησκευτικών σε ένα μάθημα θρησκειολογίας) και να χαιρόμαστε γιατί δεν πέσαμε στην πρώτη (μαζικές απαλλαγές από το μάθημα). Εάν δείξουμε υποχωρητικότητα, τότε θα δεχθούμε και νέα πλήγματα.

2)Ο Συνήγορος του Πολίτη είναι σαφές ότι προτείνει δικαίωμα απαλλαγής από το μάθημα των θρησκευτικών να έχουν «όλοι οι μαθητές» «για λόγους συνείδησης». Όλη μάλιστα η παρέμβασή του έγινε κυρίως με αυτό το σκοπό. Γι’ αυτό και προτείνει την αντικατάσταση του περιορισμού της 3ης εγκυκλίου «στους αλλόθρησκους και ετερόδοξους μαθητές» με αυτή «στους απαλλασσόμενους μαθητές», συμπεριλαμβάνοντας σε αυτούς και όσους ορθόδοξους επιθυμούν για λόγους συνείδησης να απαλλαγούν.
Το αίτημα του Συνηγόρου του Πολίτη φέρνει πλέον το ΥΠΕΠΘ στην κόψη του ξυραφιού. Δεν αρκούν οι δηλώσεις ότι το μάθημα είναι υποχρεωτικό, ούτε οι διαβεβαιώσεις ότι τα περί απαλλαγών μετά τις νέες εγκυκλίους αφορούν μόνο τους αλλόθρησκους και ετερόδοξους μαθητές.
Τώρα η λύση πρέπει να είναι ξεκάθαρη. Ή υπακοή πλήρης στο Συνήγορο του Πολίτη και γκρέμισμα του μαθήματος των θρησκευτικών από το ελληνικό σχολείο, με την παράδοση στα χέρια των ανεξάρτητων αρχών της εκπαίδευσης των ελληνόπουλων ή άρση του κ. Υπουργού στο ύψος των περιστάσεων, άμεση απόσυρση των δύο πρώτων καλοκαιρινών εγκυκλίων, επαναφορά στην εγκύκλιο του 2002 και σαφής άρνηση συμμόρφωσης στις επιταγές των Ανεξάρτητων Αρχών. «Ου δύνασθε δυσί κυρίοις δουλεύειν». Περιμένουμε ποια θα είναι η στάση του ΥΠΕΠΘ και δεν θέλουμε να φανούμε προκατειλημμένοι ελπίζοντας ότι και την έσχατη ώρα ο κ. Υπουργός θα λάβει τη σωστή απόφαση.
3)Ο Συνήγορος του Πολίτη αναφέρει:
α) «...διαπιστώθηκε ότι σε αρκετά σχολεία της χώρας, για την απαλλαγή των μαθητών από το μάθημα των Θρησκευτικών αξιώνεται από τους γονείς τους η ρητή θετική ή αρνητική δήλωση σχετικά με το θρήσκευμα τους. Ειδικότερα, αναφέρθηκε ότι κάποιοι διευθυντές σχολικών μονάδων ζητούν από γονείς και μαθητές να βεβαιώσουν ότι δεν είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι»
β) «...η συνεχιζόμενη παραλαβή νέων αναφορών από γονείς μαθητών που αντιμετωπίζουν την άρνηση εκ μέρους διευθυντών· σχολικών μονάδων να απαλλάξουν τους μαθητές τους χωρίς δήλωση θρησκεύματος επιβεβαιώνει ότι το πρόβλημα δεν μπορεί να λυθεί με μεμονωμένες παρεμβάσεις».
Οι δύο αυτές αναφορές ξεκάθαρα δείχνουν ότι οι καλοκαιρινές εγκύκλιοι του ΥΠΕΠΘ άνοιξαν τους ασκούς του Αιόλου για τη φυγή από το μάθημα των θρησκευτικών και ορθοδόξων μαθητών. Επομένως δεν μπορούμε να μένουμε ήσυχοι, ούτε να υποκρινόμαστε ότι δεν άλλαξε τίποτε στο θέμα των απαλλαγών. Η λύση στο πρόβλημα που είναι πλέον σαφές και εμφανές είναι λύση μετάνοιας. Η μετάνοια είναι πράξη ανδρίκια και ηρωική. Μετάνοια εν προκειμένω σημαίνει την απόσυρση των δύο εγκυκλίων του καλοκαιριού που προκάλεσαν το όλο πρόβλημα.

Αποφεύγουμε να σχολιάσουμε προς το παρόν τη νοοτροπία, τις θέσεις και τους στόχους που επιδιώκει να επιβάλλει ο Συνήγορος του Πολίτη στο ελληνικό σχολείο μέσω των εισηγήσεών του.
Κλείνουμε το παρόν άρθρο αφιερώνοντας σε όλους τους πολέμιους του μαθήματος των θρησκευτικών το ωραίο Δοξαστικό των Αίνων της Αποτομής της Τιμίας Κεφαλής του Προδρόμου: «Πάλιν Ηρωδιάς μαίνεται, πάλιν ταράττεται. Ώ όρχημα δόλιον, και πότος μετά δόλου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)