«Ο ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ»
ΤΟΜΕΥΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΩΝ
ΜΑΥΡΟΜΙΧΑΛΗ 32 - 106 80 ΑΘΗΝΑΙ
Τηλ.210. 3614135
.
49ο ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ
ΘΕΜΑ: Η μοναξιά του σημερινού παιδιού και η διαχείριση της στην εκπαιδευτική πραγματικότητα
49ο ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ
ΘΕΜΑ: Η μοναξιά του σημερινού παιδιού και η διαχείριση της στην εκπαιδευτική πραγματικότητα
ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ
• Το αίσθημα της μοναξιάς βιώνεται από το σημερινό παιδί ως η βαθιά οδυνηρή εμπειρία της εγκαταλείψεως και αποστερήσεως αγάπης καθώς και της αδυναμίας ανευρέσεως διεξόδου από την κατάσταση αύτη. Το ποσοστό της παιδικής κατάθλιψης ανέρχεται σήμερα στο 8% του παιδικού πληθυσμού.
• Είναι επώδυνη αλλά περισσότερο από βέβαιη η επισήμανση ότι στην ελληνική κοινωνία συστηματικά τα τελευταία χρόνια καλλιεργείται με κάθε τρόπο η άρνηση του Θεού και η αμφισβήτηση της ελληνορθόδοξου παραδόσεως μας. Δυστυχώς το εκπαιδευτικό μας σύστημα, στερημένο από υψηλές παιδευτικές αξίες και εγκλωβισμένο στην επιδίωξη της τεχνοκρατικής παιδείας, αδυνατεί να καλύψει τις εσώτερες αναζητήσεις των νέων, αφήνοντας τις ψυχές τους μετέωρες.
• Οι πολιτισμικές αλλαγές των τελευταίων ετών έχουν επιδράσει καταλυτικά στις δομές και τη λειτουργικότητα και της ελληνικής οικογένειας. Η έλλειψη ξεκάθαρων ρόλων και στόχων μέσα σ' αυτή οδηγεί τις σχέσεις των μελών της σε κρίση και συντελεί στη βίωση της μοναξιάς εκ μέρους τους. Αποδέκτες ευαίσθητοι αυτής της καταστάσεως κυρίως τα παιδιά, τα οποία οδηγούνται σταδιακά και στην κοινωνική απομόνωση υποβοηθούμενα και από τις σημερινές απρόσωπες κοινωνικές σχέσεις.
• Αυτές ακριβώς οι τάσεις απομόνωσης και μοναχικής συμπεριφοράς των παιδιών, πού καταδεικνύονται σαφώς και στο σχολείο είτε μέσα από περιστατικά σχολικής παραβατικότητας και βίας είτε από ειδικού τύπου μαθησιακές δυσκολίες, αποτελούν το έναυσμα για τους ευαίσθητους και υπεύθυνους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι καλούνται να βαστάσουν το φορτίο του ψυχικού πόνου και της οδύνης πού σηκώνουν πολλοί από τους μαθητές και τις μαθήτριες τους.
• Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα θα πρέπει να δώσει σημαντική βαρύτητα στα θέματα της ψυχικής υγείας των μαθητών με την κατάρτιση ειδικών προληπτικών προγραμμάτων και την ένταξη σχολικών ψυχολόγων σε όλα τα δημόσια σχολεία, οι όποιοι με πίστη στην πνευματική υπόσταση της ψυχής θα συνδράμουν τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς στο έργο της αγωγής καθώς και στις ιδιαίτερες ανάγκες συγκεκριμένων μαθητικών ομάδων με μαθησιακές η άλλες δυσκολίες. Συγχρόνως κρίνεται αμέσως επιτακτική η στήριξη και προώθηση των ανθρωπιστικών μαθημάτων και μάλιστα των θρησκευτικών, καθώς και η επανασύσταση του θεσμού της προαιρετικής εξομολόγησης στα σχολεία, προκειμένου να στηριχθούν οι κλονισμένες και πνευματικώς υποβαθμισμένες ψυχές των μαθητών.
• Στο οικογενειακό επίπεδο αναγκαία κρίνεται η κίνηση απεγκλωβισμού εκ μέρους των γονέων από τη δίνη της αδιάκοπης επαγγελματικής τους δραστηριότητας, χάριν των παιδιών πού μόνα τους και ανεπίγνωστα πλοηγούν στον κόσμο του διαδικτύου και της τηλεόρασης· επιπλέον η παροχή σ' αυτά συναισθηματικής πληρότητας, η προσφορά προτύπων αγάπης και δημιουργικότητας, η άσκηση στην υπομονή μπροστά στις δυσκολίες της ζωής, η ενστάλαξη της ελπίδας. Όλα αυτά θα δώσουν στα παιδιά την απαραίτητη εκείνη πνευματική θωράκιση προκειμένου να αναπτύξουν υγιή κοινωνικότητα.
• Η δραστηριοποίηση μέσα στο χώρο της κοινωνίας της Εκκλησίας, η εμφύσηση του οράματος μιας δημιουργικής ζωής εμπνευσμένης από την προοπτική της αιωνιότητας, η αναζήτηση και προσφορά του μοναδικού αιώνιου προτύπου της θυσίας και αγάπης, του Κυρίου Ιησού Χριστού, αποτελούν τα εχέγγυα μιας φωτεινής προοπτικής και πορείας του ευάλωτου στη νοσηρή μοναχικότητα σημερινού παιδιού. Είναι το καινούργιο βλέμμα στο παρόν για το μέλλον.
• Είναι επώδυνη αλλά περισσότερο από βέβαιη η επισήμανση ότι στην ελληνική κοινωνία συστηματικά τα τελευταία χρόνια καλλιεργείται με κάθε τρόπο η άρνηση του Θεού και η αμφισβήτηση της ελληνορθόδοξου παραδόσεως μας. Δυστυχώς το εκπαιδευτικό μας σύστημα, στερημένο από υψηλές παιδευτικές αξίες και εγκλωβισμένο στην επιδίωξη της τεχνοκρατικής παιδείας, αδυνατεί να καλύψει τις εσώτερες αναζητήσεις των νέων, αφήνοντας τις ψυχές τους μετέωρες.
• Οι πολιτισμικές αλλαγές των τελευταίων ετών έχουν επιδράσει καταλυτικά στις δομές και τη λειτουργικότητα και της ελληνικής οικογένειας. Η έλλειψη ξεκάθαρων ρόλων και στόχων μέσα σ' αυτή οδηγεί τις σχέσεις των μελών της σε κρίση και συντελεί στη βίωση της μοναξιάς εκ μέρους τους. Αποδέκτες ευαίσθητοι αυτής της καταστάσεως κυρίως τα παιδιά, τα οποία οδηγούνται σταδιακά και στην κοινωνική απομόνωση υποβοηθούμενα και από τις σημερινές απρόσωπες κοινωνικές σχέσεις.
• Αυτές ακριβώς οι τάσεις απομόνωσης και μοναχικής συμπεριφοράς των παιδιών, πού καταδεικνύονται σαφώς και στο σχολείο είτε μέσα από περιστατικά σχολικής παραβατικότητας και βίας είτε από ειδικού τύπου μαθησιακές δυσκολίες, αποτελούν το έναυσμα για τους ευαίσθητους και υπεύθυνους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι καλούνται να βαστάσουν το φορτίο του ψυχικού πόνου και της οδύνης πού σηκώνουν πολλοί από τους μαθητές και τις μαθήτριες τους.
• Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα θα πρέπει να δώσει σημαντική βαρύτητα στα θέματα της ψυχικής υγείας των μαθητών με την κατάρτιση ειδικών προληπτικών προγραμμάτων και την ένταξη σχολικών ψυχολόγων σε όλα τα δημόσια σχολεία, οι όποιοι με πίστη στην πνευματική υπόσταση της ψυχής θα συνδράμουν τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς στο έργο της αγωγής καθώς και στις ιδιαίτερες ανάγκες συγκεκριμένων μαθητικών ομάδων με μαθησιακές η άλλες δυσκολίες. Συγχρόνως κρίνεται αμέσως επιτακτική η στήριξη και προώθηση των ανθρωπιστικών μαθημάτων και μάλιστα των θρησκευτικών, καθώς και η επανασύσταση του θεσμού της προαιρετικής εξομολόγησης στα σχολεία, προκειμένου να στηριχθούν οι κλονισμένες και πνευματικώς υποβαθμισμένες ψυχές των μαθητών.
• Στο οικογενειακό επίπεδο αναγκαία κρίνεται η κίνηση απεγκλωβισμού εκ μέρους των γονέων από τη δίνη της αδιάκοπης επαγγελματικής τους δραστηριότητας, χάριν των παιδιών πού μόνα τους και ανεπίγνωστα πλοηγούν στον κόσμο του διαδικτύου και της τηλεόρασης· επιπλέον η παροχή σ' αυτά συναισθηματικής πληρότητας, η προσφορά προτύπων αγάπης και δημιουργικότητας, η άσκηση στην υπομονή μπροστά στις δυσκολίες της ζωής, η ενστάλαξη της ελπίδας. Όλα αυτά θα δώσουν στα παιδιά την απαραίτητη εκείνη πνευματική θωράκιση προκειμένου να αναπτύξουν υγιή κοινωνικότητα.
• Η δραστηριοποίηση μέσα στο χώρο της κοινωνίας της Εκκλησίας, η εμφύσηση του οράματος μιας δημιουργικής ζωής εμπνευσμένης από την προοπτική της αιωνιότητας, η αναζήτηση και προσφορά του μοναδικού αιώνιου προτύπου της θυσίας και αγάπης, του Κυρίου Ιησού Χριστού, αποτελούν τα εχέγγυα μιας φωτεινής προοπτικής και πορείας του ευάλωτου στη νοσηρή μοναχικότητα σημερινού παιδιού. Είναι το καινούργιο βλέμμα στο παρόν για το μέλλον.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου