21/3/09

Εκδήλωση στις Σέρρες για το Μἐγα Φώτιο από την Ένωση για την Ανάδειξη και Διάδοση της Ελληνικής Γλώσσας

πηγή: Ελεύθερο Βήμα Σερρών, άρθρο της Μάρθας Αβοκάτου
.
Η μορφή του Μεγάλου Φωτίου και ο ρόλος που διεδραμάτισε τον 9ο αιώνα αλλά και μετέπειτα για την ανάδειξη και την διάδοση της ελληνικής γλώσσας βρέθηκε στο επίκεντρο της εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα (9/2/2009) σε κεντρικό ξενοδοχείο της πόλης των Σερρών.
Η Ένωση για την Ανάδειξη και τη Διάδοση της Ελληνικής Γλώσσας τίμησε τον Μέγα Φώτιο μέσω της εκδήλωσης που διοργάνωσε και όλοι όσοι έδωσαν το παρών στην εκδήλωση είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν το έργο του και να ενημερωθούν από τους εξαίρετους ομιλητές για την συμβολή του στην διάδοση της ελληνικής γλώσσας.
Ο Μέγας Φώτιος αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες και διαχρονικότερες μορφές του Ελληνισμού και της Ορθοδοξίας τόνισαν στις ομιλίες τους τόσο ο Πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Μεταλληνός, ομότιμος καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, όσο και ο Πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος Ζήσης, ομότιμος καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Το παρών στην εκδήλωση έδωσε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σερρών και Νιγρίτας κ.κ. Θεολόγος, οι βουλευτές του νομού κα. Μαρία Κόλλια – Τσαρουχά και Ηλίας Πολατίδης καθώς και πλήθους κόσμου.
Ο Πρόεδρος της Ένωσης για την Ανάδειξη και τη Διάδοση της Ελληνικής Γλώσσας κ. Κυριάκος Γεωργιάδης στον χαιρετισμό του στην εκδήλωση ανέφερε τους στόχους της Ενώσεως λέγοντας πως: « η Ένωση ιδρύθηκε το 2008 στις Σέρρες. Μέλη της είναι πολίτες κάθε ηλικίας, φύλου, κοινωνικής προέλευσης, μορφωτικού επιπέδου και επαγγελματικής ενασχόλησης, οι οποίοι συναντώνται στην κοινή αγωνία για τη δοκιμαζόμενη, σήμερα, Ελληνική Γλώσσα.Θεμελιώδεις σκοποί της Ένωσης είναι η διαφώτιση των μελών της, αλλά και ευρύτερα της τοπικής κοινωνίας, για τα προτερήματα που η Ελληνική Γλώσσα παρουσιάζει ως φορέας της αρχαίας ελληνικής σκέψης, του ελληνορθόδοξου Τρόπου και της ιστορικής διαδρομής των Ελλήνων, η καλλιέργεια της Ελληνικής Γλώσσας όπως αυτή μας παραδόθηκε και η υποστήριξη της Ελληνικής Γλώσσας και των διαλέκτων της στον εκτός της Ελλάδος χώρο.»Ο κ. Κυριάκος Γεωργιάδης συνέχισε λέγοντας πως η Ελληνική Γλώσσα δεν είναι απλά ένα μέσο επικοινωνίας: « δεν είναι μόνο η γλώσσα του Ομήρου, του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη, η γλώσσα του Παπαδιαμάντη, του Σεφέρη και του Ελύτη, είναι πάνω απ’ όλα η γλώσσα των Ευαγγελίων και των Πατέρων της Εκκλησίας μας. Γλώσσα δεν είναι καθώς αντιλαμβάνονται κάποιοι αράδιασμα από λέξεις, τύπους και κανόνες όπως αναγράφονται σε λεξικά και γραμματικές, παρά η έκφραση του εσωτερικού μας κόσμου, κύμα ζωής, άγγιγμα ψυχών, ανταλλαγή αισθημάτων και σκέψεων μέσα σε συνομιλία, ερώτηση και απόκριση, άρνηση και κατάφαση, προσταγή, απαγόρευση και παράκληση, πεζότητες και ταπεινότητες της καθημερινής ζωής και έξαρση και κατάνυξη, τραγούδι και κλάμα, χαρά και καημός, τρικυμία και γαλήνη, αγάπη και πάθος, αγωνία και κατάρα, επιστήμη και ζωή, σκέψη, εναπόθεση της μοίρας και φιλοσοφία. Όλα αυτά είναι γλώσσα ατομική και εθνική, γλώσσα είναι ολόκληρος ο λαός».
Η Φυσιογνωμία του Μεγάλου Φωτίου έχει παγκόσμιες διαστάσεις. Στη φυσιογνωμία του Μεγάλου Φωτίου αναφέρθηκε ο Πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος Ζήσης και καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Αφού συνεχάρη τα μέλη της Ενώσεως για την πρωτοβουλία αυτή ο Πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος Ζήσης έκανε λόγο για την ζωή και την μορφή του Μεγάλου Φωτίου. Ο ίδιος είπε χαρακτηριστικά πως: «ο Μέγας Φώτιος είναι μια γιγαντιαία, μια εξαιρετική, μια σπάνια μορφή της Ορθοδοξίας και του Ελληνισμού, του οποίου η προσφορά είναι απροσμέτρητη και οι ερευνητές και οι μελετητές του προσώπου και του έργου του έχουν διαπιστώσει ότι το μεγαλείο του είναι «τρισσό» είναι μεγάλος ως φιλόλογος και ανθρωπιστής , είναι μεγάλος επίσης ως εκκλησιαστικός πολιτικός και είναι πολύ μεγάλος και ως θεολόγος.Οι φιλόλογοι μάλιστα τον διεκδικούν για τον εαυτό τους περισσότερο από ό,τι εμείς οι θεολόγοι, αυτό δεν είναι πολύ γνωστό».Και συνέχισε λέγοντας πως: «ο Μέγας Φώτιος έχει μια σημασία απροσμέτρητη όχι μόνο για την Ορθοδοξία και για τον Ελληνισμό, αλλά και παγκοσμίως. Αν δεν υπήρχε ο Μέγας Φώτιος η παγκόσμια ιστορία θα εξελισσόταν διαφορετικά, επειδή είναι ο κύριος μοχλός του εκχριστιανισμού των σλαβικών λαών. Οι λαοί αυτοί αν δεν εκχριστιανιζόταν ή θα εξισλαμιζόταν ή θα πήγαιναν με τους Φράγκους, με τους Λατίνους και με τον Πάπα. Η παγκόσμια ιστορία θα είχε διαμορφωθεί διαφορετικά. Ορθώς επισημαίνεται ότι το πρόσωπό του έχει μια παγκόσμια αξία και σημασία, συνέβαλε σημαντικά στην διάδοση, στην καλλιέργεια και στην ανάπτυξη της αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και της πατερικής επίσης θεολογίας». Το μεγαλείο του Μεγάλου Φωτίου έχει τρεις διαστάσεις όπως σημείωσε ο πατέρας Θεόδωρος Ζήσης, είναι ένας εκκλησιαστικός ηγέτης, φιλόλογος και θεολόγος, που δεν εργάστηκε μόνο για την Ορθοδοξία αλλά και για τον Ελληνισμό. Μέσα από τα έργα του παρατηρείται το μεγαλείο της Ελληνικής Γλώσσας, την οποία χρησιμοποιεί, ενώ θεωρείται και ένας από τους σημαντικότερους ερμηνευτές της Αγίας Γραφής.Ο πατέρας Θεόδωρος Ζήσης σημείωσε επίσης πως: «ο Μέγας Φώτιος δεν επέτρεψε να διεισδύσουν οι Φράγκοι και ο Πάπας στον δικό μας χώρο και διεύρυνε τα θεολογικά όρια της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας προς τους Σλαβικούς λαούς του βορρά».Ο ίδιος αναφέρθηκε και στις σημερινές προκλήσεις λέγοντας πως: «ο Μέγας Φώτιος βλέπει την Ελληνική παιδεία διαχρονικά και αδιαίρετα. Βλέπει ότι η Ελληνική παιδεία είναι και προχριστιανική αλλά και χριστιανική. Αυτό σήμερα τείνει να εκλείψει. Διαρκώς τις τελευταίες δεκαετίες γίνεται μια προσπάθεια σχεδόν από όλες τις κυβερνήσεις για τον ουσιαστικό αποχριστιανισμό, αυτή την αποεκκλησιαστικοποίηση της παιδείας μας.Δεν έχουν αντιληφθεί όλα τα κόμματα αυτή τη μεγάλη ζημιά, την οποία επιχειρούν να κάνουν. Ο Μέγας Φώτιος είναι επιστήμων μεγάλου μεγέθους που σπάνια μπορεί να ευρεθεί κάποιος επιστήμονας με τέτοια διάμετρο. Ο Μέγας Φώτιος είχε και βαθιά χριστιανική πίστη, συνένωνε την επιστήμη, τη γνώση με την βαθιά χριστιανική πίστη. Δυστυχώς σήμερα δεν υπάρχουν ηγέτες και θα τολμήσω να πω πως δεν υπάρχουν ούτε πολιτικοί ούτε εκκλησιαστικοί ηγέτες που να μπορούν να αντιδράσουν σε αυτή την πίεση που μας ασκεί η Δύση την πολιτιστική και την πνευματική πίεση που μας ασκεί ο Δυτικός πολιτισμός. Κινδυνεύει σήμερα να συρρικνωθεί αυτός ο Ορθόδοξος πολιτισμός, αυτός ο μεγαλειώδης Ελληνικός πολιτισμός, τον οποίο διέσωσε ο Μέγας Φώτιος. Θεωρώ ότι η ένταξη μας στην Ευρώπη είναι καταστροφική. Ο Μέγας Φώτιος δεν επεδίωξε να ενταχθεί στους Φράγκους, αντιπαρατάχτηκε προς τους Φράγκους. Εμείς δημιουργήσαμε αυτό τον πολιτισμό της Ρωμιοσύνης, αυτό τον θαυμάσιο πολιτισμό του Βυζαντίου, ο οποίος δεν μας έχει αφήσει μόνους μας, μας έχει αφήσει με ομοδόξους λαούς και εμείς αντί να φροντίσουμε αυτόν τον περίγυρό μας, τη συγγένεια μας με αυτούς τους λαούς, αντί να ενισχύσουμε τους θεσμούς μας με αυτό τον πολιτισμό έχουμε στρέψει τα μάτια μας προς τη Δύση και προς τους Φράγκους».
Ως ευεργέτη της Ευρώπης χαρακτήρισε τον Μέγα Φώτιο ο πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Μεταλληνός και ομότιμος καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Στην ομιλία του έκανε λόγο για την συμβολή του στην διάδοση της ελληνικής παιδείας και σημείωσε πως κανείς ιστορικός και φιλόσοφος δεν μπορεί να διδάξει εάν προηγουμένως δεν έχει μελετήσει τα έργα του Μεγάλου Φωτίου.Ο πατέρας Γεώργιος Μεταλληνός στην ομιλία του επεσήμανε πως: «ο αντιδυτικισμός της Ανατολής συνιστούσε περισσότερο αυτοάμυνα και αυτοπροστασία, δεν είχε επιθετικό χαρακτήρα αλλά κυρίως αμυντικό. Ο αντιδυτικισμός είχε και έχει μέχρι σήμερα ερείσματα πνευματικά, την επίγνωση της πνευματικής αλλοτριώσεως της χριστιανικής παραδόσεως και την μεταβολή της θεολογίας σε μεταφυσική ενασχόληση. Μεταβάλλεται η θεολογία όπως την γνωρίζουμε στην αρχαία χριστιανική και στην μετέπειτα ορθόδοξη παράδοση μέχρι και σήμερα. Η θεολογία έχει προϋποθέσεις αγιοπνευματικές, είναι καρπός της εμπειρίας του φωτισμού του Αγίου Πνεύματος. Δεν είναι διανοητική εργασία, αλλά προέρχεται από μια καρδία που έχει γίνει ναός του Αγίου Πνεύματος. Στη Δύση μετατράπηκε η θεολογία σε μεταφυσική θεολόγιση».Ο πατέρας Γεώργιος Μεταλληνός σημείωσε πως οι διαφορές μας με την Παπική Εκκλησία είναι πολύ σημαντικές και ουσιαστικές και τόνισε χαρακτηριστικά πως: «στη δεύτερη Βατικάνειο σύνοδο για να παρασυρθούν περισσότερο οι Ανατολικοί, εφαρμόζοντας τον διάλογο της αγάπης, τον οποίο αποδέχτηκε ο Μακαριστός Πατριάρχης Αθηναγόρας, ο Πάπας έκανε μια συμπαιγνία, μια εξαπάτηση όρισε ότι το Σύμβολο της Πίστεως το «Πιστεύω» όταν απαγγέλλεται λατινικά έχει το filiogue και όταν απαγγέλλεται στα Ελληνικά δεν το έχει. Ήταν μια λογική του ό,τι κι εσύ έχεις δίκιο κι εγώ δεν έχω άδικο».Ο πατέρας Γεώργιος Μεταλληνός αναφέρθηκε στην μορφή του Μεγάλου Φωτίου λέγοντας πως: «ο Μέγας Φώτιος ήθελε να σώσει την ενότητα της Εκκλησίας και έσωσε την πιστότητα της εκκλησιαστικής παράδοσης. Αν η Εκκλησία του Χριστού διέσωσε την αλήθεια, οφείλεται κυρίως στο Μέγα Φώτιο και στους μεγάλους Αγίους μετά. Η προσφορά του Μεγάλου Φωτίου στην Ευρώπη είναι ανυπολόγιστη. Ο Μέγας Φώτιος είναι ευεργέτης της Ευρώπης γιατί οδηγείς το δρόμο προς την αλήθεια».
Αμέσως μετά το πέρας των ομιλιών οι παρευρισκόμενοι είχαν την ευκαιρία να υποβάλλουν τα ερωτήματα τους προς τους ομιλητές.
.
Οι υπογραμμίσεις στο άρθρο είναι δικές μας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)