12/6/09

Απάντηση του Συνηγόρου του Πολίτη στο θεολόγο Σπύρο Παπακωστόπουλο για τις απαλλαγές από τα Θρησκευτικά

Λάβαμε και δημοσιεύουμε την αναφορά του Θεολόγου κ. Σπύρου Παπακωστόπουλου προς το Συνήγορο του Πολίτη για τις απαλλαγές από τα Θρησκευτικά, την απάντηση του Συνηγόρου, καθώς και ένα σχόλιο του συναδέλφου κ. Παπακωστόπουλου.

Η ΑΝΑΦΟΡΑ ΤΟΥ κ. ΠΑΠΑΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΟ ΣΥΝΗΓΟΡΟ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
Για εύλογους λόγους τήρησης του απορρήτου δεν θα αναφερθώ σε πρόσωπα ή Υπηρεσίες. Η εν λόγω Αναφορά εστάλη με Fax σε συγκεκριμένο έντυπο. Σας παραθέτω την Αναφορά μου προς το Συνήγορο του Πολίτη.
Αποστολεύς: Παπακωστόπουλος Σπυρίδων , καθηγητής θεολόγος (πτυχιούχος Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Παν/μίου Αθηνών, επί πτυχίω φοιτητής του Τμήματος Νομικής Παν/μίου Αθηνών)
ΑΝΑΦΟΡΑ ΠΡΟΣ ΣΥΝΗΓΟΡΟ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
1.Δεν εφαρμόζεται η εγκύκλιος Φ12/977/109744/Γ1/26 – 8- 2008, όπου προβλέπεται ρητώς ότι, οι απαλλασσόμενοι «κατά την ώρα διδασκαλίας του συγκεκριμένου μαθήματος παρακολουθούν υποχρεωτικά τη διδασκαλία διαφορετικού αντικειμένου σε άλλο τμήμα της ίδιας τάξης» . Ερώτηση: δεν παραβιάζεται η αρχή της ισότητας (άρθρο 4, παρ.1 του Συντάγματος); δεν διακρίνονται οι μαθητές σε ΕΞΥΠΝΟΥΣ & ΚΟΡΟΙΔΑ; είναι σωστό είτε να περιφέρονται άσκοπα στον αύλιο χώρο είτε να αναχωρούν (τελευταία διδακτική ώρα) για το σπίτι, ενώ οι μη απαλλαγέντες να κάνουν μάθημα;
2.Στα συγκεκριμένα σχολεία, που υπηρετώ, η πλειοψηφία των απαλλαγέντων μου είπαν ότι το κάνουν όχι για λόγους συνείδησης, αλλά για να έχουν ένα μάθημα λιγότερο. Συνεπώς, παρατηρείται προσχηματική επίκληση λόγων συνείδησης («παραθυράκι» του νόμου – κενό νόμου). Δεν κρίνετε σκόπιμο να υπάρξει μία διευκρίνιση επί του θέματος τούτου; Πρόβλεψη: η εκμετάλλευση, προσχηματικά, λόγων συνείδησης από μη έχοντες τέτοιους λόγους οδηγεί σε ΚΑΤΑΧΡΗΣΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ, με επακόλουθο όχι τον περιορισμό του μαθήματος σε μαθητές που θέλουν να παρακολουθούν, αλλά σε «ξεπάτωμα» του μαθήματος. Σκεφθείτε το ενδεχόμενο ομαδικών, κατά τμήματα, απαλλαγών με συνέπεια μείωση ωρών και μετέωρες οργανικές θέσεις διδασκόντων.
3. Τι σημαίνει ότι δεν υπάρχει προθεσμία υποβολής δηλώσεων απαλλαγής όταν αναφερόμαστε σε άσκηση ανθρωπίνων δικαιωμάτων; Μήπως, εδώ, δεν έχουμε το φαινόμενο σύγκρουσης δικαιωμάτων; δηλαδή του δικαιώματος κάποιου, ο οποίος πράγματι για λόγους συνείδησης θέλει να απαλλαγεί, της καταχρηστικής άσκησης δικαιώματος απαλλαγής για τον μη έχοντα λόγο συνείδησης και του δικού μου ως διδάσκοντος, αλλά και της πλειοψηφίας των παραμενόντων και παρακολουθούντων στην τάξη για απρόσκοπτη διαδικασία μάθησης; μήπως δεν παραβιάζεται το άρθρο 16, παρ.1 του Συντάγματος; σε ποια ελεύθερη διδασκαλία αναφερόμαστε όταν καθιστάμεθα όμηροι μιας ανεξέλεγκτης, χωρίς χρονικό όριο, απαλλαγής με αποτέλεσμα: α) να μην είναι σταθερός ο αριθμός των μαθητών σε μία τάξη, β) να παρατηρείται αδυναμία διεξαγωγής γραπτών δοκιμασιών ολιγόλεπτων ή ωριαίων, γ) να παρεμποδίζεται η ομαλή ολοκλήρωση της διδακτέας ύλης; γνωρίζετε ότι για το θέμα της προθεσμίας υποβολής δηλώσεων απαλλαγής προβλέπει, ρητώς, η Γ2/12907/08 – 02 – 2005 εγκύκλιος του ΥΠΕΠΘ όπου σχετικώς αναφέρει: «Διευκρινίζουμε ότι επειδή η καθυστερημένη κατάθεση της δήλωσης θα δημιουργούσε προβλήματα, εάν γινόταν μετά την κατάθεση βαθμολογίας από τον διδάσκοντα το μάθημα καθηγητή και επειδή άλλες διατάξεις, που αφορούν απαλλαγές από τη διδασκαλία μαθημάτων (Γυμναστική Π.Δ. 104/79) ορίζουν ότι η κατάθεση των δικαιολογητικών γίνεται εντός πέντε ημερών από της ενάρξεως των μαθημάτων, εκτός από τις περιπτώσεις ξαφνικού συμβάντος, θεωρείται σκόπιμο το αίτημα για την απαλλαγή από το μάθημα των θρησκευτικών να γνωστοποιείται στη Διεύθυνση του Σχολείου με την έναρξη της διδασκαλίας των μαθημάτων».
Όλα τα παραπάνω έχουν διεξοδικώς συζητηθεί με το Σχολικό μου Σύμβουλο, ο οποίος και απετάνθη στην Προϊσταμένη του ……………………………………………………………………………… Επίσης τα έχουμε συζητήσει, ιδίως την πιστή εφαρμογή της εγκυκλίου η οποία θα μπορούσε ν’ ανακόψει – αποθαρρύνει ρεύμα μαθητών, που καταχρηστικώς ασκούν το δικαίωμα απαλλαγής, με τους Διευθυντές των ως άνω Σχολείων.
ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΝΑ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ.
20 – 11 – 2008
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΠΑΠΑΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΗΓΟΡΟΥ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΣΤΟΝ κ. ΠΑΠΑΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟ
Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη Αθήνα, 22.5.2009
Αρ. πρωτ.: 19405.08/1

Χειριστές: Μίλτος Παύλου, Μιχάλης Τσαπόγας
Τηλ.: 210-7289718, 210-7289633
Φαξ: 210-7289639, 210-7289643

Κύριο
Σπυρίδωνα Παπακωστόπουλο,
Δημητρακοπούλου 76 166 73 ΑΝΩ ΒΟΥΛΑ

Αγαπητέ κύριε,
Με επιστολή σας (αρ. πρωτ. 19405/20.11.2008), ζητάτε ενημέρωση για παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη επί του θέματος της απαλλαγής από το μάθημα των θρησκευτικών και εκθέτετε τις δικές σας απόψεις.
Με το θέμα αυτό, ο Συνήγορος του Πολίτη ασχολήθηκε μετά από αναφορές γονέων σχετικά με την τύχη εξατομικευμένων αιτημάτων απαλλαγής, η δε κοινοποίηση της σχετικής αλληλογραφίας του περιορίζεται υποχρεωτικά στους ανωτέρω «άμεσα ενδιαφερομένους» με την έννοια του άρθρου 4 § 1 ν. 3094/2003 καθώς και στις εμπλεκόμενες υπηρεσίες.
Σε κάθε περίπτωση, οι θέσεις της Αρχής έχουν ήδη τεθεί στη δημοσιότητα μέσω της οικείας ιστοσελίδας, όπου και θα αναρτηθούν συναφείς πληροφορίες σε περίπτωση που τεθεί σε γνώση μας οποιαδήποτε άξια λόγου εξέλιξη επί του θέματος.

Με εκτίμηση,
Γιώργος Μόσχος
Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη
για τα Δικαιώματα του Παιδιού

Ανδρέας Τάκης
Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη
για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ κ. ΠΑΠΑΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
Εύχομαι σε όλους τους συναδέλφους καλό καλοκαίρι, ελπίζοντας σε μια πιο ξεκάθαρη πορεία του μαθήματος των θρησκευτικών για τη νέα σχολική χρονιά 2009 - 2010. Πάντως, πρέπει να αποκατασταθεί η αδικία - ανισότητα μεταξύ αυτών που επιλέγουν το μάθημα και βαθμολογούνται και όσων απαλλάσσονται και τη ανοχή των Διευθυντών δεν παρακολουθούν παράλληλη διαδασκαλία άλλου μαθήματος. Μακάρι, το "παράλληλο μάθημα" να σχετίζονταν με την υφή του μαθήματος των θρησκευτικών, ώστε όλοι οι μαθητές να παρακολουθούν κάποιο μάθημα, που θα αποσκοπεί να τους καλλιεργήσει την μεταφυσική τους αναζήτηση είτε αυτό θα μπορούσε να είναι υποχρεωτικό σε επίπεδο θρησκειολογίας (έννοιες: ιερό, άγιο, λύτρωση, ζωή, θάνατος κλπ.) είτε, παράλληλα με το υποχρεωτικό θρησκειολογικό και ένα μάθημα υποχρεωτικής επιλογής με βασική αναφορά στον Χριστιανισμό και όσοι θα το επέλεγαν δεν θα παρακολουθούσαν το αντίστοιχο θρησκειολογικό. Εν κατακλείδι, στο άμεσο μέλλον το θρησκευτικό πεδίο της εκπαίδευσης θα μπορούσε να διαμορφωθεί ως εξής:
1) υποχρεωτικό μάθημα η θρησκειολογία
και 2) υποχρεωτικής επιλογής ένα μάθημα βασιζόμενο στις βασικές αρχές της χριστιανικής πίστης, όπου όμως όσοι το επιλέγουν θα βαθμολογούνται κανονικά, χωρίς να απαιτείται η παρακολούθηση και του εναλλακτικού θρησκειολογικού μαθήματος.

Με ιδιαίτερη εκτίμηση και συναδελφικούς χαιρετισμούς
ΠΑΠΑΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ
(θεολόγος 1ου Γυμνασίου Βούλας και 1ου Γενικού Λυκείου Βούλας/ Αττικής)

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΒΑΛΛΕΤΑΙ ΛΥΣΣΩΔΩΣ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΦΡΟΝΕΣ ΚΑΠΗΛΕΥΤΕΣ ΝΕΟΠΑΓΑΝΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟ ΚΑΝΕΝΑΝ ΑΛΛΟ

1. όταν σας μιλάνε για «καμένες» βιβλιοθήκες από Χριστιανούς, να θυμάστε πως εκείνοι είναι που κρατούν την αναμμένη δάδα στα χέρια τους και σεις είστε βιβλιοθηκάριοι.

2. όταν σας μιλάνε για την ιερά εξέταση, να θυμάστε πως εκείνοι είναι οι εξεταστές και σεις οι «ασεβείς - αιρετικοί»

3. όταν σας μιλάνε για κυνήγι «μαγισσών», να θυμάστε πως εκείνοι οι κυνηγοί και σεις οι «μάγοι - μάγισσες»

4. όταν σας μιλάνε για διωγμούς, να θυμάστε πως εκείνοι είναι οι διώκτες και σεις οι διωκόμενοι

5. όταν σας μιλάνε για ελευθερία ή ελευθεροπρέπεια, να θυμάστε πως εννοούν τον φασισμό και την υπακοή - υποταγή

6. όταν σας μιλάνε για την δύναμη του λόγου, να θυμάστε πως εκείνοι είναι δυνατοί μόνο στο παγκράτιο

7. όταν σας λένε πως «τα βιβλία είναι η δύναμή μας», να θυμάστε πως τα βιβλία είναι η αχίλλειος πτέρνα τους

8. όταν σας μιλάνε για αναγέννηση, να θυμάστε πως εκείνοι είναι οι μεσαιωνικοί σκοταδιστές

9. όταν εκλιπαρούν να αναγνωριστεί η θρησκεία τους, να θυμάστε πως αν ήταν η μόνη αναγνωρισμένη θα απαγόρευαν δια πυρός και σιδήρου την δική σας θρησκεία και θρησκευτική γνώμη

10. όταν δακρύζουν παριστάνοντας τα θύματα, να θυμάστε πως εκείνοι κλαίνε ως οι κροκόδειλοι

11. όταν μιλάνε για φιλοσοφία, παριστάνοντας τους έξυπνους, να θυμάστε πως μιλάνε για δόγμα

12 .όταν σας μιλάνε για αθλητισμό και ευγενή άμιλλα, να θυμάστε πως εννοούν τον αθέμιτο ανταγωνισμό και κυριαρχία

13. όταν σας μιλάνε για το ότι η «ιστορία πρέπει να ξαναγραφεί», να θυμάστε πως εννοούν πως πρέπει εντελώς να χαλκευτεί

14. όταν σας μιλάνε για καταστροφές του πολιτισμού, να θυμάστε πως αυτοί είναι οι βάρβαροι

15. όταν σας μιλάνε για την Ελλάδα, θα θυμάστε πως εννοούν την Περσία

16. όταν σας μιλάνε για την ηθική, να θυμάστε πως εννοούν την ανηθικότητα

17. όταν σας μιλάνε για την αλήθεια, να θυμάστε πως εννοούν τα ψέματα

18. όταν σας μιλάνε για ιστορία, να θυμάστε πως εννοούν την μυθολογία

19. όταν μιλάνε για ειρηνική συμβίωση, να θυμάστε πως εννοούν την πνευματική και φυσική εξόντωσή των αντιπάλων

Ανώνυμος είπε...

http://www.oodegr.com/oode/a8eismos/mathimata/aneksithriskoi1.htm

Ο Ορθόδοξος λαός μας βρίσκεται υπό επίθεσιν και υπό διωγμόν, από αυτούς που "το παίζουν" ανεξίθρησκοι, αλλά στην πραγματικότητα είναι προπαγανδιστές αντιχριστιανικών συμφερόντων, που δρουν με σχέδιο και οργάνωση, μαζί με ένα άβουλο ημιμαθές και ανόητο πλήθος χειροκροτητών, που το έχουν κάνει να νομίζει ότι έτσι γίνεται "διαφωτισμένο" και "προοδευτικό".

Με συχνότατες προσκλήσεις μιας χούφτας Νεοπαγανιστών και Αθεϊστών εχθρών τής Εκκλησίας, σε τηλεοπτικές εκπομπές, όπου δίνεται η μερίδα τού λέοντος από πλευράς χρόνου, και οι οποίοι έχουν άποψη περί παντός επιστητού σχετιζόμενου με την Εκκλησία. Και ενώ αυτοί εκπροσωπούν μόνο μια ελάχιστη μειονότητα φανατικών αντι-χριστιανών, μονοπωλούν τις εκπομπές, στις οποίες δίνεται ελάχιστος, ή καθόλου χρόνος, στους εκπροσώπους τής Ορθόδοξης πλειοψηφίας, και αυτούς τους περνούν από 40 κύματα μέχρι να τους αφήσουν να αρθρώσουν μία πρόταση. Όταν σε δημόσιες υπηρεσίες, κάνει αντι-Ορθόδοξη προπαγάνδα κάποιος μειονοτικός, η διεύθυνση το θεωρεί αυτό "απόδειξη ελευθερίας λόγου". Όταν όμως στην ίδια υπηρεσία υπάρχει Ορθόδοξος που γνωρίζει την πίστη του, και "στριμώχνει" τον αιρετικό, τότε η διεύθυνση τον ελέγχει, με την υπόδειξη ότι σε δημόσιες υπηρεσίες ο προσηλυτισμός απαγορεύεται! Με συχνές - πυκνές φραστικές επιθέσεις κατά τής Εκκλησίας από συγκεκριμένους Βουλευτές και κόμματα, σε κάθε ευκαιρία, ακόμα και άκαιρα, με "πυροτεχνήματα" ανυπόστατων "φράσεων κλισέ", γενικεύσεων και αοριστιών, με το σταθερό αίτημα (που στην πραγματικότητα δεν έχει το παραμικρό λογικό περιεχόμενο): "Χωρισμός τής Εκκλησίας από το κράτος", και "Κρατικοποίηση τής Εκκλησίαστικής περιουσίας", και "κατάργηση τών θρησκευτικών". Γιατί σ' αυτή τη χώρα, κατ' αυτούς, η πλειονότητα τών Ορθοδόξων πιστών, δεν έχει δικαίωμα να διαθέτει και να διαχειρίζεται περιουσία, ούτε να διδάσκει στα δικά της παιδιά θρησκευτικά.

Η Εκκλησία είναι αδύνατο να νικηθεί. Στο τέλος θα νικήσει, και δεν χρειάζεται κανέναν ανθρώπινο προστάτη. Ο Ελληνικός λαός όμως έχει ανάγκη την Θεανθρώπινη Εκκλησία για να επιβιώσει.

Η στάση που θα κρατήσει ο καθένας μας σε αυτή τη μάχη, θα συμβάλλει στην έκβαση. Τα γεγονότα είναι ορατά και ξεκάθαρα, και δεν υπάρχει άλλοθι για στρουθοκαμηλισμούς. Οι σημερινές μας επιλογές, (ηττοπαθείς και αμελείς, ή αντιθέτως μαχητικές και ανυποχώρητες), θα κρίνουν το μέλλον αυτού τού τόπου, και το δικό μας αιώνιο μέλλον.

Ανώνυμος είπε...

Ναί Ορθοδοξία καί Πατριωτισμός, Όχι Εθνικισμός καί Αρχαιολατρεία...

Ανώνυμος είπε...

Δεν μας τα λέει καλά ο κ.Σπύρος Παπακωστόπουλος! Δυστυχώς δεν μας τα λέει καθόλου καλά!
Δηλαδή κ.Παπακωστόπουλε ξεγράψατε εντελώς και πάψατε πλεον να αγωνίζεσθε για την επαναφορά του υποχρεωτικού ορθόδοξου μαθήματος; Να πάψουμε πλεον όλοι μας να αγωνιζόμαστε για το υποχρεωτικό ορθόδοξο μάθημα και να αρχίζουμε να μιλάμε σαν και εσας για υποχρεωτικό θρησκειολογικό με δυνατότητα επιλογής (επιλεγόμενου) μαθήματος με βασικές χριστιανικές (ΟΥΤΕ ΚΑΝ ΟΡΘΟΔΟΞΕΣ!!!) αρχές.

Ρωτάμε λοιπόν: αφελώς τα λέει αυτά ο κ.Παπακωστόπουλός; Συμβιβάστηκε με τους πολεμούντες το υποχρεωτικό ορθόδοξο μάθημα;
Τον έβαλαν ή τον επίεσαν και τα λέει αυτά;
Τί απο όλα αυτά συμβαίνει. Εμείς δεν έχουμε πληροφορίες για τίποτα από τα παραπάνω γι' αυτό θέτουμε με απορία τα παραπάνω ερωτήματα και το φοβερότερο όλων:Μήπως τελικά λειτουργεί ως δούρειος ίππος για το ορθόδοξο μάθημα.

Ευχόμαστε να ισχύει το πρώτο, δηλ. με μεγάλη αφέλεια να υποστηρίζει και να προβάλλει τέτοιες απόψεις, που δημιουργούν ηττοπάθεια και σύγχυση ως προς την υποχρεωτικότητα του Ορθόδοξου μαθήματος.

Ανώνυμος είπε...

"ΟΥΚ ΗΝ ΦΩΝΗ ΟΥΔΕ ΑΚΡΟΑΣΙΣ"...

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)