"Ἐπαγρύπνηση!!!"
ΦΩΝΗ ΑΓΩΝΙΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
ἀπὸ τὸν Μητροπολίτη Κονίτσης κ.Ἀνδρέα
κατὰ τὴν Ἀγρυπνία στὴν Ἱ. Μονὴ Μολυβδοσκεπάστου.
ΦΩΝΗ ΑΓΩΝΙΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
ἀπὸ τὸν Μητροπολίτη Κονίτσης κ.Ἀνδρέα
κατὰ τὴν Ἀγρυπνία στὴν Ἱ. Μονὴ Μολυβδοσκεπάστου.
Γράφει ο Χ.Ἱ.Ἀμαραντινός
Ὁ Αὔγουστος ὀνομάστηκε Μῆνας τῆς Παναγίας μας. Καὶ δικαιολογημένα, ἀφοῦ κατ’ αὐτὸν τιμοῦμε ἐμεῖς οἱ Ὀρθόδοξοι τὴ Μεγάλη ἀλλὰ καὶ Μοναδικὴ Μητέρας μας, τὴν Παναγία. Ὁ ἑορτασμὸς της φθάνει σ’ ὅλα τὰ πέρατα τῆς οἰκουμένης. Ποικίλει ὅμως κατὰ τόπο. Στὴν ἀκριτικὴ Ἐπαρχία τῆς Κονίτσης ἡ ἑορτὴ της ἔχει πέραν τοῦ θρησκευτικοῦ καὶ ἐθνικὸ χαρακτήρα. Μὲ τὴν συμμετοχὴ ἑκατοντάδων πιστῶν καὶ προσκυνητῶν τελέσθηκε ὁλονύκτιος Ἀγρυπνία (ἀπὸ τὶς 9 τὸ βράδυ ἕως τὶς 5 τὸ πρωὶ) στὴν παλαίφατη, πανάρχαια ὅσο καὶ ἱστορικὴ Μονὴ τῆς Παναγίας τῆς Μολυβδοσκεπάστου, ποὺ βρίσκεται σὲ σημεῖο ἀναπνοῆς ἀπὸ τὰ σύνορα μὲ τὴν Ἀλβανία. Ἡ Ἀγρυπνία αὐτὴ καθιερώθηκε τὸ 1969 ἀπὸ τὸν ἀείμνηστο Μητροπολίτη Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανῆς καὶ Κονίτσης κυρὸ ΣΕΒΑΣΤΙΑΝΟ καὶ συνεχίζεται. Μιὰ ἀγρυπνία προσευχῆς ἀφιερωμένη στὸ Βορειοηπειρωτικὸ ἀλλὰ καὶ ἐν γένει σ’ὅλα τὰ ἀνοιχτὰ ἐθνικὰ θέματα, ὥστε διὰ πρεσβειῶν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου νὰ βροῦν αἴσια λύση καὶ εὐώδοση θετική. 15 χρόνια ἀπὸ τὴν ὁσιακὴ κοίμησή του Σεβαστιανοῦ συνεχίζεται νὰ τελεῖται ἡ Ἱερὰ Ἀγρυπνία. Ἐν τούτοις τὸν αἰσθανόμαστε ἀνάμεσά μας, ἀφοῦ τὸ σῶμα του ἀναπαύεται ἐντὸς τοῦ περιβόλου τῆς Ἱερᾶς Μονῆς καὶ τὸ πνεῦμα του συνεορτάζει κι αὐτὸ μαζί μας νοιώθοντας μυστικὰ τὴν παρουσία του καὶ τὶς εὐλογίες του.
Ὁ Μητροπολίτης κ. ΑΝΔΡΕΑΣ, διάδοχος καὶ στενὸς συνεργάτης τοῦ ἀοιδίμου ΣΕΒΑΣΤΙΑΝΟΥ, ξεκίνησε τὴν Ἀγρυπνία μὲ «Τρισάγιο» στὸν Τάφο τοῦ μακαριστοῦ. Ψιλοέβρεχε . Ἡ ἀνησυχία γιὰ τὴν ἔκβαση τῆς ὁλονυκτίας αὐξήθηκε, ἀφοῦ ὅλη ἡ ἀκολουθία τελεῖται ὑπαίθρια. Μὲ τὸ τέλος τοῦ «Τρισαγίου» καὶ τὴν ἄνοδο τοῦ Μητροπολίτου στὸν Ἀρχιερατικὸ Θρὸνο ἡ βροχὴ σταμάτησε καὶ «σιώπησε». Μυστικὲς ξεχύθηκαν οἱ εὐχαριστίες ἐνδομύχως ἀπ’ ὅλους. Ἡ Παναγία μας καὶ ὁ Σεβαστιανός ἤθελαν τὴν συνέχεια τῆς Ἀκολουθίας .
Κατὰ τὴν διάρκεια τοῦ Ἑσπερινοῦ ὁ Μητροπολίτης Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανῆς καὶ Κονίτσης κ. ΑΝΔΡΕΑΣ, ὅπως κάθε χρόνο, ἐκφώνησε ὁμιλία, ὅπου ἀναφέρθηκε ἐν συντομία στὴν κατάσταση τῶν ἐθνικῶν θεμάτων ποὺ ἀντιμετωπίζει σήμερα ἡ Ἑλλάδα μας. Ἀρχῆς γενομένης ἀπὸ τὸ ΒΟΡΕΙΟΠΕΙΡΩΤΙΚΟ, ἐπεσήμανε τὴν διάσπαση ποὺ ἐπῆλθε στὴν ἡγεσία τοῦ Βορ/τικοῦ Ἑλληνισμοῦ μετὰ τὶς ἐκλογές.......
ἀφοῦ οἱ Βορειοηπειρῶτες δὲν κατέβηκαν ἀνεξάρτητοι, ἀλλὰ συνέπραξαν μὲ τὰ μεγαλύτερα ἀλβανικὰ κόμματα. Ὁ Μητροπολίτης καὶ πρὶν ἀπὸ τὶς Ἐκλογὲς (τὸν Μάϊο κατὰ τὴν Ἐπέτειο Αὐτονομίας τῆς Βορ. Ἠπείρου στὸ Δελβινκάκι) εἶχε κρούσει τὴν κώδωνα τοῦ κινδύνου, ἀλλὰ δὲν εἰσακούσθηκε. Τὸ ἀποτέλεσμα ἦταν νὰ ἐκλέξουν οἱ Βορ/τες ἕναν (1) μόνον βουλευτὴ, ἐνῷ οἱ "Τσάμηδες" δύο (2). Ἡ ἐπίρριψη εὐθυνῶν γιὰ τὴν ἀποτυχία κορυφώθηκε μεταξὺ τῶν Βορ/τῶν, μὲ ἀποτέλεσμα νὰ ἀλληλοκατηγοροῦνται καὶ νὰ μὴν ὁμονοοῦν.
"Καὶ εἶναι θλιβερὸ τὸ φαινόμενο αὐτὸ τοῦ διχασμοῦ," τόνισε ὁ Μητροπολίτης, "γιατὶ δείχνει ὅτι ἡ ἱστορία ἐπαναλαμβάνει τὶς ἄσχημες πλευρές της καί, τὸ χειρότερο, δὲν διδάσκει, ὥστε νὰ ἀποφεύγονται τὰ λάθη τοῦ παρελθόντος. Ψάχνω νὰ βρῶ ἕναν Μᾶρκο Μπότσαρη, ποὺ ὅταν ἡ τότε Κυβέρνηση, γιὰ νὰ κολακεύσει τοῦς φιλόδοξους ὁπλαρχηγούς, τοὺς μοίραζε διπλώματα καὶ τοὺς ἔκανε ὅλους "στρατηγούς", ἐπῆρε στὰ χέρια του τὸ δίπλωμα, κι' ἀφοῦ τὸ διάβασε, τὸ ἔσχισε καὶ εἶπε : "Τὸ ποιὸς θὰ εἶναι στρατηγὸς θὰ τὸ ἀποδείξει αὔριο, στὴν μάχη". Καὶ τὸ παλληκάρι τὴν ἑπομένη ὑπέγραψε τὸ δίπλωμα μὲ τὸ αἷμα του. "Ψάχνω νὰ βρῶ ἕναν Θεόδωρο Κολοκοτρώνη, ποὺ ἐνῷ οἱ Ἕλληνες τὸν εἶχαν φυλακίσει καὶ τὸν χρειαζόταν τώρα γιὰ νὰ μὴν σβύσει ὁ ἀγῶνας ἀπὸ τὸν πάνοπλο Ἰμπραήμ, ὁ Γέρος τοῦ Μοριᾶ γιὰ νὰ μονοιάσει τὰ πνεύματα εἶπε ἐκεῖνα τὰ περίφημα λόγια κατὰ τὴν συγκέντρωση τῶν ὁπλαρχηγῶν: "Ἀδέλφια μου, τώρα ποὺ ἐρχόμουνα ἐδῶ, εἶδα κάποιους ποὺ ἔσκαβαν ἕνα λάκκο. Σκέφθηκα, λοιπόν, νὰ πᾶμε ἐκεῖ ὅλοι μαζὶ καὶ νὰ ρίξουμε τὰ πάθη τοῦ παρελθόντος ποὺ μᾶς χώριζαν, μέσα στὸν λάκκο". Τὰ χειροκροτήματα, αὐθόρμητα καὶ θερμὰ , ποὺ ἀκολούθησαν, ἐπιβεβαίωσαν τὴν ἐθνικὴ ὁμοψυχία. Καὶ τότε, ὁ Γερο - Κολοκοτρώνης, διεμήνυσε στὸν Ἰμπραήμ : "Κι' ἕνας ἀπὸ μᾶς νὰ μείνῃ, θὰ σὲ πολεμᾶμε". Τὸ ἀποτέλεσμα ἦταν νὰ ἀναχαιτισθῇ ὁ Ἰμπραὴμ καὶ νὰ σταματήσῃ τὸ καταστροφικό του ἔργο, ἡ δὲ Ναυμαχία τοῦ Ναυαρίνου, ποὺ ἐπηκολούθησε, ἐπεσφράγισε τὴν δημιουργία τοῦ μικροῦ μὲν τότε, ἀλλὰ ἀνεξάρτητου Ἑλληνικοῦ Κράτους".
"Τέλος", συνέχισε ὁ Μητροπολίτης, "ψάχνω νὰ βρῶ ἕναν Θεμιστοκλῆ Σοφούλη καὶ ἕναν Κωνσταντῖνο Τσαλδάρη, ποὺ τὸ ἔτος 1947 παραμέρισαν τὶς μεγάλες ἰδεολογιικές τους διαφορὲς κι' ἔδωσαν τὰ χέρια. Κι' ἐνῷ ὁ Τσαλδάρης διέθετε μεγάλη κοινοβουλευτικὴ πλειοψηφία, δέχθηκε νὰ γίνῃ ὁ Σοφούλης πρωθυπουργός, ὥστε ἑνωμένος ὅλος ὁ πολιτικὸς κόσμος νὰ ἀντιμετωπίσῃ, ὅπως καὶ τὴν ἀντιμετώπισε, ἐπιτυχῶς τὴν κομμουνιστικὴ ἀνταρσία.
Ἀδελφοί μου, ψάχνω καὶ στὴν Βόρειο Ἤπειρο γιὰ νὰ βρῶ ἐκείνους, ποὺ μὲ τὴν χάρη τοῦ Θεοῦ καὶ τὴν εὐλογία τῆς Παναγίας, ἀλλὰ καὶ τὶς μεσιτεῖες τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ, θὰ ἐπαναλάβουν καὶ αὐτοὶ τοὺς προφητικοὺς λόγους τοῦ ἱεροῦ ψαλμωδοῦ : "Διήλθομεν διὰ πυρὸς καὶ ὕδατος καὶ ἐξήγαγες ἡμᾶς εἰς ἀναψυχήν" (Ψαλμ. ξε΄12). Ἄς ἀκούσουν οἱ ἀγαπητοί μας Βορειοηπειρῶτες τὴν φωνὴ τοῦ ΣΕΒΑΣΤΙΑΝΟΥ, ποὺ ἔρχεται ἀπὸ τὶς γραμμὲς τῆς περιλάλητης Διαθήκης Του: "Παρακαλῶ τοὺς ἀδελφοὺς Βορειοηπειρῶτες ... νὰ συνεχίσουν ἑνωμένοι καὶ μονοιασμένοι τὸν Ἀγῶνα τους διὰ τὴν ἀνάκτησιν τῶν δικαιωμάτων τους. "Ἰσχὺς ἐν τῇ ἑνώσει". Ἐγὼ δὲ ταπεινῶς θὰ προσεύχωμαι ὑπὲρ τοῦ Λυτρωμοῦ των". Ἄς ἀκούσουν τὴν φωνὴ τοῦ Ἐθνικοῦ μας ποιητοῦ, τοῦ Διονυσίου Σολωμοῦ, ποὺ μέσα ἀπὸ τοὺς στίχους τοῦ ποιήματός του "Ὕμνος εἰς τὴν Ἐλευθερίαν" λέει: " Ἡ Διχόνοια ποὺ βαστάει ἕνα σκῆπτρο ἡ δολερή · καθενὸς χαμογελάει, πάρ' το, λέγοντας, καὶ σύ. - Κειὸ τὸ σκῆπτρο, ποὺ σᾶς δείχνει ἔχει ἀλήθεια ὡραὶα θωριά · μὴν τὸ πιάστε, γιατὶ ρίχνει εἰς σὲ δάκρυα θλιβερά. - Ἀπὸ στόμα ὁποὺ φθονάει, παλληκάρια, ἄς μὴν 'πωθῆ, πὼς τὸ χέρι σας κτυπάει τοῦ ἀδελφοῦ τὴν κεφαλή. - Μὴν εἰποῦν στὸν στοχασμό τους τὰ ξένα ἔθνη ἀληθινά : Ἐὰν μισοῦνται ἀνάμεσά τους δὲν τοὺς πρέπει ἐλευθεριά". (Στροφὲς 144-147).
Θὰ τὶς ἀκούσουν αὐτές τὶς φωνές ; Εἶμαι βέβαιος ὅτι θὰ τὶς ἀκούσουν. Διότι ἀγαπῶντας βαθειὰ τὴν πατρίδα τους θὰ βάλουν, πάνω ἀπ' ὅλα, τὸ ἐθνικό συμφέρον, παραμερίζοντας ψευτοφιλότιμα καὶ μικροπολιτικοὺς ὑπολογισμούς. Ἐν τῶ μεταξύ, ὅμως, εἶναι ἀπολύτως ἀπαραίτητο, τὸ Ἐθνικὸ Κέντρο νὰ χαράξῃ ἑνιαία, ὑπερκομματικὴ πολιτική, τὴν ὁποία νὰ ὑποχρεώνωνται ὅλες οἱ κατὰ καιροὺς Ἑλληνικὲς Κυβερνήσεις νὰ ἐφαρμόζουν καὶ νὰ τηροῦν : Τὸ "Τσάμικο", ἡ παιδεία, τὰ ἀνθρώπινα δικαιώματα, ἡ προστασία τῆς ἰδιοκτησίας τῶν Βορ/τῶν, ἡ ἐπίσπευση τῆς δημιουργίας τῶν κοιμητηρίων γιὰ τοὺς πεσόντες ἥρωες κατὰ τὸ Ἔπος 1940-1941, ἡ κάλυψη τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀναστασίου ἀπὸ τὶς ἐπιθέσεις ποὺ δέχεται, καὶ οἱ ὁποῖες τοὺς τελευταίους καιρούς ἔχουν ἐνταθῆ, ἀλλὰ καὶ ἡ θωράκιση τῶν συνόρων καὶ ἰδίως τῶν συνοριακῶν διαβάσεων, ὥστε νὰ σταματήσῃ τὸ ὄργιο τῆς διακινήσεως τόννων ναρκωτικῶν, καθὼς καὶ κλεμμένων πολυτελῶν αὐτοκινήτων. Οἱ ἐξελίξεις τρέχουν καὶ ἐπιβάλλεται ἐγρήγορση καὶ ὄχι ἐφησυχασμός".
Ἐπίσης ὁ Μητροπολίτης κ. ΑΝΔΡΕΑΣ ἀσχολήθηκε καὶ μὲ τὸ δεύτερο μεγάλο ἐθνικό μας θέμα τὸ ΚΥΠΡΙΑΚΟ, ὅπου διέκρινε τὴν προσπάθεια τῶν ΗΠΑ νὰ ἐπαναφέρουν, δι' ἄλλης ὁδοῦ τὸ περιβόητο "σχέδιο Ἀνάν", τὸ ὁποῖο ἔχει ἤδη ἀπορρίψει πανηγυρικὰ ἡ συντριπτικὴ πλειοψηφία τοῦ Κυπριακοῦ Ἑλληνισμοῦ.
Δὲν παρέλειψε νὰ ἀναφερθεῖ καὶ στὴν καθημερινὴ παραβίαση τοῦ ἐθνικοῦ ἐναερίου χώρου στὸ ΑΙΓΑΙΟ ἀπὸ τὴν Τουρκία καὶ τὴν προκλητικὴ συμπεριφορά της στὴν ΘΡΑΚΗ. Τὸ τουρκικὸ προξενεῖο στὴν Κομοτινή, σὲ συνεργασία μὲ τὸ τουρκικὸ ὑπουργεῖο Ἐξωτερικῶν, ἔχει ἤδη ἐκπονήσει σχέδιο γιὰ δημιουργία τουρκικοῦ μειονοτικοῦ ζητήματος στὴν εὐρύτερη περιοχὴ τῶν Βαλκανίων (τελευταία καὶ στὸ Τουρκικὸ Προξενεῖο τῆς Βουλγαρίας), ποὺ προσπαθεῖ νὰ τὸ πετύχει μὲ συκοφαντίες ἐναντίων τῆς Ἑλλάδος "πλασάροντάς τες" μέσῳ τῆς ἐπίσημης τουρκικῆς ἱστοσελίδας τοῦ ὑπουργείου ἐξωτερικῶν της. Ἀλήθεια τὶ εἰσέπραξε ἡ Ἑλλάδα μὲ τὴν ὑπογραφή της γιὰ τὴν ἔναρξη τῶν διαπραγματεύσεων γιὰ πλήρη ἔνταξη τῆς Τουρκίας στὴν Εὐρωπαϊκή Ἕνωση ; Ὑπερπτήσεις τουρκικῶν μαχητικῶν πάνω ἀπὸ τὰ ἑλληνικὰ νησιά, πλῆθος εἰσροῆς λαθρομεταναστῶν στὴν χώρα μας, προκλήσεις ἐναντίων τοῦ Οἰκουμενικοῦ μας Πατριαρχείου. Ὅσο ἀνεχόμαστε χωρὶς νὰ ἀντιδροῦμε, ἡ Τουρκία θὰ ἀποθρασύνεται.
Ἕνα ἄλλο θέμα, ποὺ τὸ τελευταῖο καιρὸ ἔχει ἐξελιχθεῖ σὲ ἐνοχλητικὸ ἀγκάθι γιὰ τὴν Ἑλλάδα, εἶναι καὶ τὸ ΣΚΟΠΙΑΝΟ. Ὁ Μητροπολίτης διαφώτισε γιὰ τὶς ἐξελίξεις σ' αὐτὸ, κάνοντας μιὰ ἱστορικὴ διαδρομὴ τοῦ ὀνόματος ἀπὸ τὸν καιρὸ τοῦ Τίτο (1944) μέχρι τὶς πρόσφατες ἀλυτρωτικὲς βλέψεις τῶν Σκοπιανῶν καὶ τὰ ἀνυπόστατα περὶ "μακεδονικῆς ἐθνότητας καὶ γλώσσας". Τελευταίως "πόλεμος" γίνεται μὲ τὸ θέμα τῆς ὀνομασίας. 3.500.000 Ἑλληνομακεδόνες σ' ὅλο τὸν κόσμο (ἀριθμὸς ποὺ ἀποτελεῖται ἡ "Παγκόσμια Ἐπιτροπὴ Μακεδονικοῦ Ἀγῶνα"), εἶναι ἐντελῶς ἀντίθετοι μὲ τὴν διπλῆ ὀνομασία καί , μάλιστα, ἄν αὐτὴ περιέχει γεωγραφικὸ προσδιορισμό (π.χ. Βόρεια Μακεδονία κ.τ.ὄ.) ἤ καὶ τὸ ὄνομα Μακεδονία μὲ τὰ παράγωγά του. Πάντως ἐκ μέρους τῶν Ἀλβανῶν τῶν Σκοπίων, ποὺ ἀποτελοῦν τὸ 30%, ὁ ἡγέτης τοῦ ἀντιπολιτευόμενου Ἀλβανικοῦ Δημοκρατικοῦ Κόμματος, ἤδη ἀπὸ τὸν περασμένο Ἰούλιο προώθησε σχηματισμὸ κινήματος διαμελισμοῦ, αὐτονόμησης καὶ ἀνεξαρτητοποίησης τῶν Ἀλβανῶν τοῦ κρατιδίου τῶν Σκοπίων μὲ τὴν ἐπωνυμία "Κίνημα Ἰλλυρίδας".
"Ἀπ' ὅσα ἀναφέρθηκαν" κατέληξε ὁ Μητροπολίτης, "γίνεται φανερό, ὅτι ὁ πολιτικός κόσμος, ἡ ἡγεσία τῆς Ἐκκλησίας, καθὼς καὶ ὅλοι μας, ὁ καθένας ἀπὸ τὸ μετερίζι του, πρέπει ν' ἀναλάβουμε τὶς εὐθῦνες μας, παραμένοντας ἄγρυπνοι στὶς ἐπάλξεις τοῦ χρέους. Ἄς ἱκετεύσουμε, λοιπόν, τὴν Στοργική μας Μητέρα, τὴν Σκέπη καὶ Ὑπέρμαχο τοῦ Ἔθνους μας Στρατηγό, τὴν Ὑπεραγία Θεοτόκο, νὰ φρουρῇ καὶ νὰ φυλάσσῃ τὴν Ἑλλάδα μας ἀπὸ πάσης ἐχθρικῆς ἐπιβουλῆς. Νὰ φωτίζῃ τοὺς ἑκάστοτε κυβερνῶντες καὶ νὰ τοὺς ὁπλίζῃ μὲ θάρρος καὶ ἀποφασιστικότητα ἀπέναντι στοὺς οἱουσδήποτε καλοθελητές μας, Ἀλλὰ καὶ ὅλους ἐμᾶς, νὰ φωτίζῃ γιὰ νὰ ἔχουμε τὴν "καλὴ ἀνησυχία" γιὰ ὅσα θέματα ἀπασχολοῦν τὴν Πατρίδα μας".
Ὁ Μητροπολίτης κ. ΑΝΔΡΕΑΣ, διάδοχος καὶ στενὸς συνεργάτης τοῦ ἀοιδίμου ΣΕΒΑΣΤΙΑΝΟΥ, ξεκίνησε τὴν Ἀγρυπνία μὲ «Τρισάγιο» στὸν Τάφο τοῦ μακαριστοῦ. Ψιλοέβρεχε . Ἡ ἀνησυχία γιὰ τὴν ἔκβαση τῆς ὁλονυκτίας αὐξήθηκε, ἀφοῦ ὅλη ἡ ἀκολουθία τελεῖται ὑπαίθρια. Μὲ τὸ τέλος τοῦ «Τρισαγίου» καὶ τὴν ἄνοδο τοῦ Μητροπολίτου στὸν Ἀρχιερατικὸ Θρὸνο ἡ βροχὴ σταμάτησε καὶ «σιώπησε». Μυστικὲς ξεχύθηκαν οἱ εὐχαριστίες ἐνδομύχως ἀπ’ ὅλους. Ἡ Παναγία μας καὶ ὁ Σεβαστιανός ἤθελαν τὴν συνέχεια τῆς Ἀκολουθίας .
Κατὰ τὴν διάρκεια τοῦ Ἑσπερινοῦ ὁ Μητροπολίτης Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανῆς καὶ Κονίτσης κ. ΑΝΔΡΕΑΣ, ὅπως κάθε χρόνο, ἐκφώνησε ὁμιλία, ὅπου ἀναφέρθηκε ἐν συντομία στὴν κατάσταση τῶν ἐθνικῶν θεμάτων ποὺ ἀντιμετωπίζει σήμερα ἡ Ἑλλάδα μας. Ἀρχῆς γενομένης ἀπὸ τὸ ΒΟΡΕΙΟΠΕΙΡΩΤΙΚΟ, ἐπεσήμανε τὴν διάσπαση ποὺ ἐπῆλθε στὴν ἡγεσία τοῦ Βορ/τικοῦ Ἑλληνισμοῦ μετὰ τὶς ἐκλογές.......
ἀφοῦ οἱ Βορειοηπειρῶτες δὲν κατέβηκαν ἀνεξάρτητοι, ἀλλὰ συνέπραξαν μὲ τὰ μεγαλύτερα ἀλβανικὰ κόμματα. Ὁ Μητροπολίτης καὶ πρὶν ἀπὸ τὶς Ἐκλογὲς (τὸν Μάϊο κατὰ τὴν Ἐπέτειο Αὐτονομίας τῆς Βορ. Ἠπείρου στὸ Δελβινκάκι) εἶχε κρούσει τὴν κώδωνα τοῦ κινδύνου, ἀλλὰ δὲν εἰσακούσθηκε. Τὸ ἀποτέλεσμα ἦταν νὰ ἐκλέξουν οἱ Βορ/τες ἕναν (1) μόνον βουλευτὴ, ἐνῷ οἱ "Τσάμηδες" δύο (2). Ἡ ἐπίρριψη εὐθυνῶν γιὰ τὴν ἀποτυχία κορυφώθηκε μεταξὺ τῶν Βορ/τῶν, μὲ ἀποτέλεσμα νὰ ἀλληλοκατηγοροῦνται καὶ νὰ μὴν ὁμονοοῦν.
"Καὶ εἶναι θλιβερὸ τὸ φαινόμενο αὐτὸ τοῦ διχασμοῦ," τόνισε ὁ Μητροπολίτης, "γιατὶ δείχνει ὅτι ἡ ἱστορία ἐπαναλαμβάνει τὶς ἄσχημες πλευρές της καί, τὸ χειρότερο, δὲν διδάσκει, ὥστε νὰ ἀποφεύγονται τὰ λάθη τοῦ παρελθόντος. Ψάχνω νὰ βρῶ ἕναν Μᾶρκο Μπότσαρη, ποὺ ὅταν ἡ τότε Κυβέρνηση, γιὰ νὰ κολακεύσει τοῦς φιλόδοξους ὁπλαρχηγούς, τοὺς μοίραζε διπλώματα καὶ τοὺς ἔκανε ὅλους "στρατηγούς", ἐπῆρε στὰ χέρια του τὸ δίπλωμα, κι' ἀφοῦ τὸ διάβασε, τὸ ἔσχισε καὶ εἶπε : "Τὸ ποιὸς θὰ εἶναι στρατηγὸς θὰ τὸ ἀποδείξει αὔριο, στὴν μάχη". Καὶ τὸ παλληκάρι τὴν ἑπομένη ὑπέγραψε τὸ δίπλωμα μὲ τὸ αἷμα του. "Ψάχνω νὰ βρῶ ἕναν Θεόδωρο Κολοκοτρώνη, ποὺ ἐνῷ οἱ Ἕλληνες τὸν εἶχαν φυλακίσει καὶ τὸν χρειαζόταν τώρα γιὰ νὰ μὴν σβύσει ὁ ἀγῶνας ἀπὸ τὸν πάνοπλο Ἰμπραήμ, ὁ Γέρος τοῦ Μοριᾶ γιὰ νὰ μονοιάσει τὰ πνεύματα εἶπε ἐκεῖνα τὰ περίφημα λόγια κατὰ τὴν συγκέντρωση τῶν ὁπλαρχηγῶν: "Ἀδέλφια μου, τώρα ποὺ ἐρχόμουνα ἐδῶ, εἶδα κάποιους ποὺ ἔσκαβαν ἕνα λάκκο. Σκέφθηκα, λοιπόν, νὰ πᾶμε ἐκεῖ ὅλοι μαζὶ καὶ νὰ ρίξουμε τὰ πάθη τοῦ παρελθόντος ποὺ μᾶς χώριζαν, μέσα στὸν λάκκο". Τὰ χειροκροτήματα, αὐθόρμητα καὶ θερμὰ , ποὺ ἀκολούθησαν, ἐπιβεβαίωσαν τὴν ἐθνικὴ ὁμοψυχία. Καὶ τότε, ὁ Γερο - Κολοκοτρώνης, διεμήνυσε στὸν Ἰμπραήμ : "Κι' ἕνας ἀπὸ μᾶς νὰ μείνῃ, θὰ σὲ πολεμᾶμε". Τὸ ἀποτέλεσμα ἦταν νὰ ἀναχαιτισθῇ ὁ Ἰμπραὴμ καὶ νὰ σταματήσῃ τὸ καταστροφικό του ἔργο, ἡ δὲ Ναυμαχία τοῦ Ναυαρίνου, ποὺ ἐπηκολούθησε, ἐπεσφράγισε τὴν δημιουργία τοῦ μικροῦ μὲν τότε, ἀλλὰ ἀνεξάρτητου Ἑλληνικοῦ Κράτους".
"Τέλος", συνέχισε ὁ Μητροπολίτης, "ψάχνω νὰ βρῶ ἕναν Θεμιστοκλῆ Σοφούλη καὶ ἕναν Κωνσταντῖνο Τσαλδάρη, ποὺ τὸ ἔτος 1947 παραμέρισαν τὶς μεγάλες ἰδεολογιικές τους διαφορὲς κι' ἔδωσαν τὰ χέρια. Κι' ἐνῷ ὁ Τσαλδάρης διέθετε μεγάλη κοινοβουλευτικὴ πλειοψηφία, δέχθηκε νὰ γίνῃ ὁ Σοφούλης πρωθυπουργός, ὥστε ἑνωμένος ὅλος ὁ πολιτικὸς κόσμος νὰ ἀντιμετωπίσῃ, ὅπως καὶ τὴν ἀντιμετώπισε, ἐπιτυχῶς τὴν κομμουνιστικὴ ἀνταρσία.
Ἀδελφοί μου, ψάχνω καὶ στὴν Βόρειο Ἤπειρο γιὰ νὰ βρῶ ἐκείνους, ποὺ μὲ τὴν χάρη τοῦ Θεοῦ καὶ τὴν εὐλογία τῆς Παναγίας, ἀλλὰ καὶ τὶς μεσιτεῖες τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ, θὰ ἐπαναλάβουν καὶ αὐτοὶ τοὺς προφητικοὺς λόγους τοῦ ἱεροῦ ψαλμωδοῦ : "Διήλθομεν διὰ πυρὸς καὶ ὕδατος καὶ ἐξήγαγες ἡμᾶς εἰς ἀναψυχήν" (Ψαλμ. ξε΄12). Ἄς ἀκούσουν οἱ ἀγαπητοί μας Βορειοηπειρῶτες τὴν φωνὴ τοῦ ΣΕΒΑΣΤΙΑΝΟΥ, ποὺ ἔρχεται ἀπὸ τὶς γραμμὲς τῆς περιλάλητης Διαθήκης Του: "Παρακαλῶ τοὺς ἀδελφοὺς Βορειοηπειρῶτες ... νὰ συνεχίσουν ἑνωμένοι καὶ μονοιασμένοι τὸν Ἀγῶνα τους διὰ τὴν ἀνάκτησιν τῶν δικαιωμάτων τους. "Ἰσχὺς ἐν τῇ ἑνώσει". Ἐγὼ δὲ ταπεινῶς θὰ προσεύχωμαι ὑπὲρ τοῦ Λυτρωμοῦ των". Ἄς ἀκούσουν τὴν φωνὴ τοῦ Ἐθνικοῦ μας ποιητοῦ, τοῦ Διονυσίου Σολωμοῦ, ποὺ μέσα ἀπὸ τοὺς στίχους τοῦ ποιήματός του "Ὕμνος εἰς τὴν Ἐλευθερίαν" λέει: " Ἡ Διχόνοια ποὺ βαστάει ἕνα σκῆπτρο ἡ δολερή · καθενὸς χαμογελάει, πάρ' το, λέγοντας, καὶ σύ. - Κειὸ τὸ σκῆπτρο, ποὺ σᾶς δείχνει ἔχει ἀλήθεια ὡραὶα θωριά · μὴν τὸ πιάστε, γιατὶ ρίχνει εἰς σὲ δάκρυα θλιβερά. - Ἀπὸ στόμα ὁποὺ φθονάει, παλληκάρια, ἄς μὴν 'πωθῆ, πὼς τὸ χέρι σας κτυπάει τοῦ ἀδελφοῦ τὴν κεφαλή. - Μὴν εἰποῦν στὸν στοχασμό τους τὰ ξένα ἔθνη ἀληθινά : Ἐὰν μισοῦνται ἀνάμεσά τους δὲν τοὺς πρέπει ἐλευθεριά". (Στροφὲς 144-147).
Θὰ τὶς ἀκούσουν αὐτές τὶς φωνές ; Εἶμαι βέβαιος ὅτι θὰ τὶς ἀκούσουν. Διότι ἀγαπῶντας βαθειὰ τὴν πατρίδα τους θὰ βάλουν, πάνω ἀπ' ὅλα, τὸ ἐθνικό συμφέρον, παραμερίζοντας ψευτοφιλότιμα καὶ μικροπολιτικοὺς ὑπολογισμούς. Ἐν τῶ μεταξύ, ὅμως, εἶναι ἀπολύτως ἀπαραίτητο, τὸ Ἐθνικὸ Κέντρο νὰ χαράξῃ ἑνιαία, ὑπερκομματικὴ πολιτική, τὴν ὁποία νὰ ὑποχρεώνωνται ὅλες οἱ κατὰ καιροὺς Ἑλληνικὲς Κυβερνήσεις νὰ ἐφαρμόζουν καὶ νὰ τηροῦν : Τὸ "Τσάμικο", ἡ παιδεία, τὰ ἀνθρώπινα δικαιώματα, ἡ προστασία τῆς ἰδιοκτησίας τῶν Βορ/τῶν, ἡ ἐπίσπευση τῆς δημιουργίας τῶν κοιμητηρίων γιὰ τοὺς πεσόντες ἥρωες κατὰ τὸ Ἔπος 1940-1941, ἡ κάλυψη τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀναστασίου ἀπὸ τὶς ἐπιθέσεις ποὺ δέχεται, καὶ οἱ ὁποῖες τοὺς τελευταίους καιρούς ἔχουν ἐνταθῆ, ἀλλὰ καὶ ἡ θωράκιση τῶν συνόρων καὶ ἰδίως τῶν συνοριακῶν διαβάσεων, ὥστε νὰ σταματήσῃ τὸ ὄργιο τῆς διακινήσεως τόννων ναρκωτικῶν, καθὼς καὶ κλεμμένων πολυτελῶν αὐτοκινήτων. Οἱ ἐξελίξεις τρέχουν καὶ ἐπιβάλλεται ἐγρήγορση καὶ ὄχι ἐφησυχασμός".
Ἐπίσης ὁ Μητροπολίτης κ. ΑΝΔΡΕΑΣ ἀσχολήθηκε καὶ μὲ τὸ δεύτερο μεγάλο ἐθνικό μας θέμα τὸ ΚΥΠΡΙΑΚΟ, ὅπου διέκρινε τὴν προσπάθεια τῶν ΗΠΑ νὰ ἐπαναφέρουν, δι' ἄλλης ὁδοῦ τὸ περιβόητο "σχέδιο Ἀνάν", τὸ ὁποῖο ἔχει ἤδη ἀπορρίψει πανηγυρικὰ ἡ συντριπτικὴ πλειοψηφία τοῦ Κυπριακοῦ Ἑλληνισμοῦ.
Δὲν παρέλειψε νὰ ἀναφερθεῖ καὶ στὴν καθημερινὴ παραβίαση τοῦ ἐθνικοῦ ἐναερίου χώρου στὸ ΑΙΓΑΙΟ ἀπὸ τὴν Τουρκία καὶ τὴν προκλητικὴ συμπεριφορά της στὴν ΘΡΑΚΗ. Τὸ τουρκικὸ προξενεῖο στὴν Κομοτινή, σὲ συνεργασία μὲ τὸ τουρκικὸ ὑπουργεῖο Ἐξωτερικῶν, ἔχει ἤδη ἐκπονήσει σχέδιο γιὰ δημιουργία τουρκικοῦ μειονοτικοῦ ζητήματος στὴν εὐρύτερη περιοχὴ τῶν Βαλκανίων (τελευταία καὶ στὸ Τουρκικὸ Προξενεῖο τῆς Βουλγαρίας), ποὺ προσπαθεῖ νὰ τὸ πετύχει μὲ συκοφαντίες ἐναντίων τῆς Ἑλλάδος "πλασάροντάς τες" μέσῳ τῆς ἐπίσημης τουρκικῆς ἱστοσελίδας τοῦ ὑπουργείου ἐξωτερικῶν της. Ἀλήθεια τὶ εἰσέπραξε ἡ Ἑλλάδα μὲ τὴν ὑπογραφή της γιὰ τὴν ἔναρξη τῶν διαπραγματεύσεων γιὰ πλήρη ἔνταξη τῆς Τουρκίας στὴν Εὐρωπαϊκή Ἕνωση ; Ὑπερπτήσεις τουρκικῶν μαχητικῶν πάνω ἀπὸ τὰ ἑλληνικὰ νησιά, πλῆθος εἰσροῆς λαθρομεταναστῶν στὴν χώρα μας, προκλήσεις ἐναντίων τοῦ Οἰκουμενικοῦ μας Πατριαρχείου. Ὅσο ἀνεχόμαστε χωρὶς νὰ ἀντιδροῦμε, ἡ Τουρκία θὰ ἀποθρασύνεται.
Ἕνα ἄλλο θέμα, ποὺ τὸ τελευταῖο καιρὸ ἔχει ἐξελιχθεῖ σὲ ἐνοχλητικὸ ἀγκάθι γιὰ τὴν Ἑλλάδα, εἶναι καὶ τὸ ΣΚΟΠΙΑΝΟ. Ὁ Μητροπολίτης διαφώτισε γιὰ τὶς ἐξελίξεις σ' αὐτὸ, κάνοντας μιὰ ἱστορικὴ διαδρομὴ τοῦ ὀνόματος ἀπὸ τὸν καιρὸ τοῦ Τίτο (1944) μέχρι τὶς πρόσφατες ἀλυτρωτικὲς βλέψεις τῶν Σκοπιανῶν καὶ τὰ ἀνυπόστατα περὶ "μακεδονικῆς ἐθνότητας καὶ γλώσσας". Τελευταίως "πόλεμος" γίνεται μὲ τὸ θέμα τῆς ὀνομασίας. 3.500.000 Ἑλληνομακεδόνες σ' ὅλο τὸν κόσμο (ἀριθμὸς ποὺ ἀποτελεῖται ἡ "Παγκόσμια Ἐπιτροπὴ Μακεδονικοῦ Ἀγῶνα"), εἶναι ἐντελῶς ἀντίθετοι μὲ τὴν διπλῆ ὀνομασία καί , μάλιστα, ἄν αὐτὴ περιέχει γεωγραφικὸ προσδιορισμό (π.χ. Βόρεια Μακεδονία κ.τ.ὄ.) ἤ καὶ τὸ ὄνομα Μακεδονία μὲ τὰ παράγωγά του. Πάντως ἐκ μέρους τῶν Ἀλβανῶν τῶν Σκοπίων, ποὺ ἀποτελοῦν τὸ 30%, ὁ ἡγέτης τοῦ ἀντιπολιτευόμενου Ἀλβανικοῦ Δημοκρατικοῦ Κόμματος, ἤδη ἀπὸ τὸν περασμένο Ἰούλιο προώθησε σχηματισμὸ κινήματος διαμελισμοῦ, αὐτονόμησης καὶ ἀνεξαρτητοποίησης τῶν Ἀλβανῶν τοῦ κρατιδίου τῶν Σκοπίων μὲ τὴν ἐπωνυμία "Κίνημα Ἰλλυρίδας".
"Ἀπ' ὅσα ἀναφέρθηκαν" κατέληξε ὁ Μητροπολίτης, "γίνεται φανερό, ὅτι ὁ πολιτικός κόσμος, ἡ ἡγεσία τῆς Ἐκκλησίας, καθὼς καὶ ὅλοι μας, ὁ καθένας ἀπὸ τὸ μετερίζι του, πρέπει ν' ἀναλάβουμε τὶς εὐθῦνες μας, παραμένοντας ἄγρυπνοι στὶς ἐπάλξεις τοῦ χρέους. Ἄς ἱκετεύσουμε, λοιπόν, τὴν Στοργική μας Μητέρα, τὴν Σκέπη καὶ Ὑπέρμαχο τοῦ Ἔθνους μας Στρατηγό, τὴν Ὑπεραγία Θεοτόκο, νὰ φρουρῇ καὶ νὰ φυλάσσῃ τὴν Ἑλλάδα μας ἀπὸ πάσης ἐχθρικῆς ἐπιβουλῆς. Νὰ φωτίζῃ τοὺς ἑκάστοτε κυβερνῶντες καὶ νὰ τοὺς ὁπλίζῃ μὲ θάρρος καὶ ἀποφασιστικότητα ἀπέναντι στοὺς οἱουσδήποτε καλοθελητές μας, Ἀλλὰ καὶ ὅλους ἐμᾶς, νὰ φωτίζῃ γιὰ νὰ ἔχουμε τὴν "καλὴ ἀνησυχία" γιὰ ὅσα θέματα ἀπασχολοῦν τὴν Πατρίδα μας".
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Φωτογραφίες από την Αγρυπνία του Δεκαπενταυγούστου στην Ιερά Μονή Παναγίας Μολυβδοσκεπάστου
Ο τάφος του μακαριστού Μητροπολίτου Σεβαστιανού στον περίβολο της Μονής Παναγίας Μολυβδοσκεπάστου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου