9/12/09

Μητρόπολη Κονίτσης, Εκδήλωση - Αφιέρωμα στον Πόντο

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ - ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ
ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΑ 90 ΧΡΟΝΙΑ ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΝΤΙΑΚΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ (1919-2009)
Η Ἱερὰ Μητρόπολις Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανῆς καὶ Κονίτσης δὲν θὰ μποροῦσε ν' ἀφήσει ἀπαρατήρητο τὸ γεγονός ὅτι φέτος συμπληρώθηκαν 90 χρόνια ἀπὸ τὴν φοβερὴ γενοκτονία τοῦ Ποντιακοῦ Ἑλληνισμοῦ ἀπὸ τοὺς Τούρκους. (1919-2009). Ἐξάλλου τὸσο ἡ περιοχὴ μας ὅσο καὶ ὁ ἡρωϊκὸς Πόντος συνδέονται μὲ 2 παραμέτρους κοινές: Ὅτι εἶναι περιοχὲς στὰ ἄκρα τοῦ Ἑλληνισμοῦ, καὶ ἐπιπλέον εἶναι ποτισμένες μὲ αἷμα ἡρώων καὶ Ἁγίων.......
Μὲ ἀφορμὴ , λοιπόν, τὰ 90 χρόνια ἀπὸ τὴν Γενοκτονία τοῦ Ποντιακοῦ Ἑλληνισμοῦ (1919-2009) πραγματοποίησε δύο ὅμοιες Ἐκδηλώσεις. Ἡ πρώτη γιὰ τὴν Ἐπαρχία Κονίτσης στὴν αἴθουσα Ἐκδηλώσεων τοῦ Γυμνασίου-Λυκείου Κονίτσης (22.11.09), καὶ ἡ δεύτερη γιὰ τὴν Ἐπαρχία Πωγωνίου στὴν αἴθουσα Ἐκδηλώσεων τοῦ Δήμου Ἄνω Καλαμᾶ στὸν Παρακάλαμο (29.11.09).
Ἡ Ἐκδήλωση περιελάμβανε τὴν κυρίως ὁμιλία ἀπὸ τὸν κ.Δημήτριο Παπαδόπουλο, Πόντιο στὴν καταγωγή (Παπάζογλου ἦταν τὸ ἀρχικὸ ἐπίθετό του) καὶ Καθηγητὴ Φιλόλογο στὴ Φλώρινα, ποὺ, δὲν φείστηκε κόπου, ἀποστάσεως ἀλλὰ καὶ τῶν ἀπαιτήσεων ποὺ ἔχει μὲ τὴν πολύτεκνη οἰκογένειά του (4 παιδιὰ), νά ἑτοιμάσει τὴν Ὁμιλία γιὰ τὸν πονεμένο καὶ μαρτυρικό Ποντιακὸ Ἑλληνισμό. Κατὰ κοινὴ ὁμολογία ἦταν θαυμάσια.
Ἡ Χορωδία τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως, ποὺ ἀποτελούνταν ἀπὸ νεαρὰ μέλη καὶ μεγαλύτερα, ὑπὸ τὴν διεύθυνση τοῦ Μουσικοδιδασκάλου κ. Νικολάου Καραβίδα, ἔδωσε ἰδιαίτερο χρῶμα στὴν Ἐκδήλωση. Ἀρχικὰ ἔψαλε Ὕμνους σὲ Ἁγίους ποὺ κατάγονταν ἀπὸ τὸν Πόντο (Ἁγ. Ἑλένη, μητέρα Μ.Κων/νου, Ἅγ. Ἀδριανὸς καὶ Ναταλία, Ἅγιοι 40 μάρτυρες, Ἅγ. Θεόδωρος ὁ Τήρων) καὶ στὴν συνέχεια τραγούδησε μὲ τὴν συνοδεία μουσικῶν ὀργάνων Ποντιακὰ Κάλαντα Χριστουγέννων, καθὼς καὶ ἄλλα Δημοτικά Ποντιακὰ τραγούδια. Τὰ λόγια προβάλλονταν σὲ ὀθόνη καὶ ἐξηγοῦνταν οἱ ποντιακὲς λέξεις. Ἰδιαίτερη αἴσθηση προκάλεσε ἀφ' ἑνὸς τὸ Ψαλτοτράγουδο πρὸς τὴν Παναγία Σουμελᾶ, καὶ ἀφ' ἑτέρου τὸ τελευταῖο τραγούδι μὲ τὸν τίτλο "Ζεῖ ὁ Πόντον" ποὺ μελοποιήθηκε ἀπὸ τὴν Ἱ. Μητρόπολη.
Τὴν χορωδία τὴν ξεκούραζαν οἱ Ἀπαγγελίες ποὺ παρεμβάλλονταν καὶ ποὺ ἀποτελοῦνταν ἀπὸ κείμενα ποὺ ἀναφέρονταν στὸν Θρῆνο τῆς Πτώσεως τῆς Τραπεζούντας, στοὺς Κρυπτοχριστιανοὺς τοῦ Πόντου, στὴν δράση τοῦ Μητροπολίτου Τραπεζοῦντος καὶ μετέπειτα Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν Χρύσανθο Φιλιππίδη κ.ἄ.
Τὸ πολυπληθὲς ἀκροατήριο ἰδιαιτέρως ἐντυπωσιάστηκε ἀπὸ τὶς προβολὲς γιὰ τὴν ἱστορία καὶ τὴν γενοκτονία τοῦ Πόντου, τὰ μοναστήρια του, τὶς μορφὲς ποὺ γέννησε καὶ ἀνέδειξε καθὼς καὶ τὸν λεβέντικο χορὸ ποὺ ξεπήδησε ἀπὸ τὰ χώματά του. Οἱ προβολὲς ὅμως ἔφεραν καὶ δάκρυα στὰ μάτια , ἀφοῦ παρουσίασαν μὲ τὴν ἐναλλαγὴ εἰκόνας καὶ ἤχου τὴν παλαίφατη Ἱερὰ Μονὴ Παναγίας Σουμελᾶ, ὅπως εἶναι σήμερα, καθὼς καὶ τὴν ἀξία τῆς μάνας μέσω τοῦ γνωστοῦ Ποντιακοῦ τραγουδιοῦ " Ἡ μάνα ἔν (εἶναι) κρύον νερόν". (Τὸ πλῆρες πρόγραμμα μπορεῖ κανεὶς νὰ τὸ πληροφορηθεῖ ἀπὸ τὴν ἰστοσελίδα τῆς Ἱ. Μητροπόλεως Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανῆς καὶ Κονίτσης στὴν διεύθυνση www.imdpk.gr )
Τὴν ἐκδήλωση ἔκλεισε ὁ Μητροπολίτης Δρυϊνουπόλεως Πωγωνιανῆς καὶ Κονίτσης κ. Ἀνδρέας, ποὺ συνεχάρη ὅλους ὅσους ἐκοπίασαν γιὰ τὴν παρουσίαση τῆς Ἐκδηλώσεως, καὶ εὐχήθηκε νὰ δώσει ὁ Θεὸς τὴν ἐλευθερία στὰ ἱερὰ, ὅσο καὶ ἡρωϊκὰ Ποντιακὰ ἐδάφη.
Χ.Ἱ. Ἀμαραντινός.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)